Hop til indhold

Hunden piver... konstant!


vinhou
 Share

Recommended Posts

Ok, overskriften er nok lidt overdrevet, for han piver ikke konstant. Men TIT. Det drejer sig om vores samojed på et halvt år. I starten havde han meget svært ved at sige til, når han skulle ud og tisse. Det er han heldigvis blevet super til nu, og han er endelig blevet renlig.

 

Men - han piver bare så tit, at det er til at få fniller af! I starten pev han kun, når han skulle tisse, men nu... ej, det er frygteligt. Han piver, når han er sulten, når han skal tisse, når han bare vil ud, når han vil nusses, når han er glad, når han keder sig...

 

Og hvad gør man? For det er jo en form for kommunikation, og han VIL vel et eller andet. Nogle gange virker det bare som om han piver helt uden grund.

 

Jeg synes ellers, han bliver aktiveret nok, men det kan være, han skal aktiveres endnu mere? Tror I, det er der, "hunden ligger begravet"? Det kan jo godt være, at han (pga. racen) kræver mere aktivering end min lab Sascha, der er glad og tilfreds bare hun får lov at gå ture med masser af snuseri, noget søg, og vandlege (dog begrænset pga. vejret) - og hundeskov og selvfølgelig alm. lydighedstræning.

 

Pt. er jeg hjemme hele dagen, starter på uddannelse igen til februar, og det er sådan ret frustrerende at høre på hele tiden.

 

Nå, jeg tror nu selv, jeg har svaret - mere aktivering. Og så måske aflede ham, når han piver, hvilket jeg gør i forvejen. Og det er altså ikke pga. at han er ked af det. Han er frygteligt glad hele tiden. :mrgreen:

 

Hmm, nu jeg tænker over det, så er det her indlæg vel egentlig lidt omsonst. Men nu sender jeg det alligevel. Så kan I lige få et nyt billede med af den lille dreng, der nu vejer ca. 15 kg. :-D

silver.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

er han begyndt at lette ben? Det kunne jo være at han var igang med noget kønsmodning og der evt. duftede godt af løbske tæver i nærområdet? Jeg ved det ikke...

 

Karla er 7 mdr nu og er tydeligt startet på sin "teenage-fase" den indeholder også en del piveri - og ja, det er til at få pip af...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, overskriften er nok lidt overdrevet, for han piver ikke konstant. Men TIT. Det drejer sig om vores samojed på et halvt år. I starten havde han meget svært ved at sige til, når han skulle ud og tisse. Det er han heldigvis blevet super til nu, og han er endelig blevet renlig.

 

Men - han piver bare så tit, at det er til at få fniller af! I starten pev han kun, når han skulle tisse, men nu... ej, det er frygteligt. Han piver, når han er sulten, når han skal tisse, når han bare vil ud, når han vil nusses, når han er glad, når han keder sig...

 

Og hvad gør man? For det er jo en form for kommunikation, og han VIL vel et eller andet. Nogle gange virker det bare som om han piver helt uden grund.

 

Jeg synes ellers, han bliver aktiveret nok, men det kan være, han skal aktiveres endnu mere? Tror I, det er der, "hunden ligger begravet"? Det kan jo godt være, at han (pga. racen) kræver mere aktivering end min lab Sascha, der er glad og tilfreds bare hun får lov at gå ture med masser af snuseri, noget søg, og vandlege (dog begrænset pga. vejret) - og hundeskov og selvfølgelig alm. lydighedstræning.

 

Pt. er jeg hjemme hele dagen, starter på uddannelse igen til februar, og det er sådan ret frustrerende at høre på hele tiden.

 

Nå, jeg tror nu selv, jeg har svaret - mere aktivering. Og så måske aflede ham, når han piver, hvilket jeg gør i forvejen. Og det er altså ikke pga. at han er ked af det. Han er frygteligt glad hele tiden. :mrgreen:

 

Hmm, nu jeg tænker over det, så er det her indlæg vel egentlig lidt omsonst. Men nu sender jeg det alligevel. Så kan I lige få et nyt billede med af den lille dreng, der nu vejer ca. 15 kg. :-D

 

Jeg ved ikke om det ligger til racen - men sådan en periode havde vores samojede også på et tidspunkt. Det passer nok meget godt med at han var et halvt års tid, kan ikke lige huske det.

 

Men det er gået over, heldigvis da, for det var som du selv siger ret anstrengende - og lidt frustrerende ikke rigtig at vide om der var noget galt:mrgreen:

 

Og forresten - rigtig dejligt billede

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. :-D

 

Han er ikke begyndt at lette ben endnu, men han har jo alderen til, at der snart sker noget på den front. Så det kunne jo være det.

 

Håber snart det går lidt i sig selv igen, for især min kæreste kan slet ikke have det - og det er jo hans hund. Han har ikke den største tålmodighed i verden... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv om du kan lære dig selv at gennemskue ham og han evindelige piveri. Ja, han vil i kontakt med dig, men for at du ikke skal blive (endnu mere) sindsyg, er du nød til at lære ham at kede sig. Prøv om du kan finde ud af, hvornår han bare vil have opmærksomhed for ingenting, fordi han keder sig eller fordi det nu bare lige passer ham og ikke dig...og ignorer ham så.

 

Han er nød til før eller siden at begribe at der er tidspunkter hvor du enten ikke kan eller ikke vil ham og så må han finde ud af at lægge sig ned og slappe af de timer...hvilket så absolut ikke skader ham.

 

Hvis du har mulighed for det, så prøv at lave et dagsskema. F.eks. beskæftiger jeg mig ikke med Simba fra kl. 12.00, hvor han får mad til omkring kl. 17.00. Jeg skal have nogle timer at arbejde i og en vaps har godt af at tage en slapper af og til...

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv om du kan lære dig selv at gennemskue ham og han evindelige piveri. Ja, han vil i kontakt med dig, men for at du ikke skal blive (endnu mere) sindsyg, er du nød til at lære ham at kede sig. Prøv om du kan finde ud af, hvornår han bare vil have opmærksomhed for ingenting, fordi han keder sig eller fordi det nu bare lige passer ham og ikke dig...og ignorer ham så.

 

Han er nød til før eller siden at begribe at der er tidspunkter hvor du enten ikke kan eller ikke vil ham og så må han finde ud af at lægge sig ned og slappe af de timer...hvilket så absolut ikke skader ham.

 

Hvis du har mulighed for det, så prøv at lave et dagsskema. F.eks. beskæftiger jeg mig ikke med Simba fra kl. 12.00, hvor han får mad til omkring kl. 17.00. Jeg skal have nogle timer at arbejde i og en vaps har godt af at tage en slapper af og til...

 

Hmm... sådan har jeg egentlig ikke set på det, men du har da ret. Han behøver da ikke få opmærksomhed, hver gang han kræver det. Jeg har bare fået den vane, at han SKAL have opmærksomhed når han piver, for tidligere pev han to sekunder, og derefter tissede han på gulvet - det kan godt lære en at være opmærksom. :roll:

 

Hvis man ignorerer ham, hvilket jeg er begyndt med ind imellem, så kan han blive VED med at pive i 10 minutter - og så er jeg ved at få højt blodtryk af den meget, meget irriterende lyd - og så giver jeg efter og lader ham komme ud (indhegnet have). Sjældne gange holder han op efter en fem minutters tid og lægger sig - men problemet er også lidt, at jeg ikke kan høre eller se på ham, om det vitterligt er fordi han skal tisse. Han drikker en del vand og tisser sådan ret tit når jeg er hjemme (er de alene hjemme kan han sagtens holde sig en 3-4 timer). Han holder sig også uden problemer hele natten, hvor han bare ligger og sover/slapper af.

 

Ih. Besværligt. Så fik I lidt mere baggrund, måske I bedre kan råde mig ud fra det... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Min Pero piver SÅ meget og har altid gjort det. Vi reagerer overhovedet ikke på det, vi blev jo hurtigt "immune", men han bliver bare ved.

 

Jeg tror bare nogle hunde "snakker" mere end andre. Pero er generelt meget verbal og siger mange forskellige brumme/knurre/pive/snakke-lyde.

 

Jeg har i hvert fald opgivet at ændre på det her... Man vænner sig jo til det:-D

 

Btw. så vil jeg lige sige at det langt fra altid er henvendt til os... Altså han står fx. aldrig og kigger på os og piver for at opnå noget. Det er mere sådan et kedsomhedspiv når han går rundt, hvis han ikke kan komme op eller ned ad sofaen og sådan nogle ting...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah, ja Silver kommunikerer HELT klart med os. Han vader rundt og kigger på mig, lige ind i øjnene, og piver...går rundt om stuebordet for at prøve at fange opmærksomheden. Jeg er begyndt at lade være med at se på ham og altså give ham øjenkontakt. Jeg har også prøvet at sige NEJ, intet virker. Jeg tror ikke, det er muligt at blive immun over for den lyd - den er øresønderrivende... :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være jeg tager fejl, men som jeg læser det, har han ingen grund til at stoppe sit piveri. Der er gevinst hver gang. Han får hvad han vil - opmærksomhed, bliver lukket ud, nusset med, underholdt eller andet.

 

Så hvis det er en reaktion fra din side af, som er indkodet fordi det tidligere betød at vandet var ved at løbe over, syntes jeg du skal prøve at lægge det fra dig. Han bør kunne holde sig i lang tid efterhånden (vil også mene mere end de 3-4 timer du nævner), og du må derfor kunne se om det er dét, der er ved at være tid til. Altså - piver han indenfor to timer efter han sidst har ladet vandet, er det nok ikke det, der ligger til grund for piveriet.

 

Selv ville jeg derfor sørge for at øve ham i at holde ro. Som en anden nævner, at der er et vist tidsrum, hvor hunden skal slappe af - og man selv kan foretage sig noget andet. Det kan meget vel være i den tid, hvor du fremover vil være hjemmefra. Eksempelvis sørger vi herhjemme for at lade hundene være alene et par timer så godt som hver dag, også i længere ferieperioder. Og hvis vi er hjemme, er det stille aktiviteter vi foretager os, mens hundene ligger og sover. Ikke sådan at forstå, at vi går rundt på listefødder, men dyrker blot stillesiddende aktiviter, som eksempelvis at læse eller sidde ved computeren.

 

Når han går i gang med at pive, så ignorer så vidt muligt koncerten. Den mindste reaktion fra din side, og han har haft succes med piveriet. Hvis du siger "nej" efter 5 minutter, vil han næste gang fortsætte endnu længere. Kort sagt tror jeg det vil blive værre et vist stykke tid inden det bliver nemmere. Hunden vil i mellemtiden tro du er blevet langsomt opfattende. Hvis det er muligt kan du måske forlade rummet, når han går i gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan den race have tendens til at snakke?

 

 

Aslan snakker jo, nogen gange alt for meget og man er ved at springes :evil:

Og så er det for no reason - seriøst, der er ingen grund til det, ingen skjulte signaler om ditten og datten.

 

Måske det bare en periode............

 

 

Om ikke andet, så føler jeg med dig :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah, ja Silver kommunikerer HELT klart med os. Han vader rundt og kigger på mig, lige ind i øjnene, og piver...går rundt om stuebordet for at prøve at fange opmærksomheden. Jeg er begyndt at lade være med at se på ham og altså give ham øjenkontakt. Jeg har også prøvet at sige NEJ, intet virker. Jeg tror ikke, det er muligt at blive immun over for den lyd - den er øresønderrivende... :shock:

 

IPod, MP3-afspiller eller hvad I unge mennesker stopper i ørerne for at høre musik. Godt op for lyden og så frem med en god bog eller sæt dig ved puteren...så KAN du ikke høre ham og når han finder ud af det, vil jeg tro at han opgiver sit forehavende...

Link til indlæg
Del på andre sites

IPod, MP3-afspiller eller hvad I unge mennesker stopper i ørerne for at høre musik. Godt op for lyden og så frem med en god bog eller sæt dig ved puteren...så KAN du ikke høre ham og når han finder ud af det, vil jeg tro at han opgiver sit forehavende...

 

LOL... I unge mennesker... jeg synes da ikke jeg er SÅ ung (er 25). :lol:

 

Men jeg har også tænkt tanken med blot at ignorere ham - han kan sagtens være ude og gøre både nr. 1 + 2, og så efter ½ time pive allerede. Så det er nok, som I siger, mig, der må lære at ignorere det. Ellers er han kun stille når han sover.

 

Det bliver nok lidt svært at lære kæresten det samme - han kan ikke ignorere det. Til gengæld piver Silver ikke så meget, når han er her... han har mere respekt for ham.

 

Så jeg vil prøve jeres råd - har nogle ørepropper, der kunne virke... :roll:

 

Tak Aslan, forøvrigt - jeg tror ikke, det bare er snakkeri, men jeg ved det ikke. Heldigvis er Sascha en meget stille hund, så tilsammen er de nok ret normale, hehe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøver lige at sende jer noget tålmodighed, via tankerne. :vinken:

 

Hehe... tak. :blink:

 

Jeg har prøvet det her til aften, og det virker faktisk! Hvis jeg bare lige holder øje med, hvornår han sidst har været ude (så han rent faktisk ikke tisser på gulvet)... og hvis han så begynder at pive lader jeg bare være med at kigge på ham eller sige noget til ham. Så går der faktisk ikke særlig længe til han holder op og lægger sig. :-D

 

Lige nu ligger han fx ved mine fødder og sover... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm... sådan har jeg egentlig ikke set på det, men du har da ret. Han behøver da ikke få opmærksomhed, hver gang han kræver det. Jeg har bare fået den vane, at han SKAL have opmærksomhed når han piver, for tidligere pev han to sekunder, og derefter tissede han på gulvet - det kan godt lære en at være opmærksom. :roll:

 

Hvis man ignorerer ham, hvilket jeg er begyndt med ind imellem, så kan han blive VED med at pive i 10 minutter - og så er jeg ved at få højt blodtryk af den meget, meget irriterende lyd - og så giver jeg efter og lader ham komme ud (indhegnet have). Sjældne gange holder han op efter en fem minutters tid og lægger sig - men problemet er også lidt, at jeg ikke kan høre eller se på ham, om det vitterligt er fordi han skal tisse. Han drikker en del vand og tisser sådan ret tit når jeg er hjemme (er de alene hjemme kan han sagtens holde sig en 3-4 timer). Han holder sig også uden problemer hele natten, hvor han bare ligger og sover/slapper af.

 

Ih. Besværligt. Så fik I lidt mere baggrund, måske I bedre kan råde mig ud fra det... :roll:

 

Han har trænet jer godt. :mrgreen: :blink:

 

Hehe... tak. :blink:

 

Jeg har prøvet det her til aften, og det virker faktisk! Hvis jeg bare lige holder øje med, hvornår han sidst har været ude (så han rent faktisk ikke tisser på gulvet)... og hvis han så begynder at pive lader jeg bare være med at kigge på ham eller sige noget til ham. Så går der faktisk ikke særlig længe til han holder op og lægger sig. :-D

 

Lige nu ligger han fx ved mine fødder og sover... :-D

 

Dyyyygtiiiig (dig, altså :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...

Silver er nu på bondegård (VinHou's forældre købte ham).

Han piver (eller synger:-)) stadig en hel del, men ikke slemt - man vænner sig næsten til at få lidt motion, hver gang han stemmer i med et vers.

 

Vi er vildt glade for ham - første hund nogensinde - det skulle vi vist have fået for mange år siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hmm... sådan har jeg egentlig ikke set på det, men du har da ret. Han behøver da ikke få opmærksomhed, hver gang han kræver det. Jeg har bare fået den vane, at han SKAL have opmærksomhed når han piver, for tidligere pev han to sekunder, og derefter tissede han på gulvet - det kan godt lære en at være opmærksom. :roll:

 

Hvis man ignorerer ham, hvilket jeg er begyndt med ind imellem, så kan han blive VED med at pive i 10 minutter - og så er jeg ved at få højt blodtryk af den meget, meget irriterende lyd - og så giver jeg efter og lader ham komme ud (indhegnet have). Sjældne gange holder han op efter en fem minutters tid og lægger sig - men problemet er også lidt, at jeg ikke kan høre eller se på ham, om det vitterligt er fordi han skal tisse. Han drikker en del vand og tisser sådan ret tit når jeg er hjemme (er de alene hjemme kan han sagtens holde sig en 3-4 timer). Han holder sig også uden problemer hele natten, hvor han bare ligger og sover/slapper af.

 

Ih. Besværligt. Så fik I lidt mere baggrund, måske I bedre kan råde mig ud fra det... :roll:

 

Når du ved han har tisset, pruttet, fået opmærksomhed, blevet aktiveret så ignorer hans piberi.

Egentlig også selvom ovenstående ikke er ordnet.

Han oplever jo at det kan betale sig at pibe, så hvorfor skulle han stoppe med det?

 

Køb et par gode ørepropper og sørg så ellers for at han ikke bliver overstimuleret og at hans aktivitet, opmærksomhed og ture ikke tilbydes i forlængelse af piberi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...