Hop til indhold

Tyson er blevet overfaldet, anden hundeejer nægter ansvar - hvad gør jeg?


sonja77
 Share

Recommended Posts

Jeg vil lige starte med at :megaked:

 

I dag på vores middagstur kom vi gående op af en trappe på vej ud af parken. Imod os kommer tre unge piger (måske 14-15 år) med en løs retriever løbende (hunde skal være i snor i parken, men mange respektere det ikke).

 

Det er sådan en situation, der er svær for Tyson at håndtere, så jeg sætter mig ned på hug og blokerer med kroppen mellem ham og retrieveren. Retrieveren løber dog direkter hen til os og uden om mig, hvorefter den snapper ud efter Tyson. Jeg skynder mig at tage ham op på armen, hvorefter retrieveren hopper op og prøver at få fat i siden af ham. Jeg råber af den, og prøver at skubbe den væk med benet. I stedet bider den så fat i Tysons hale og prøver at hive ham ud af armene på mig. Tyson skriger højt, og jeg sparker alt hvad jeg kan til retrieveren, men den får Tyson hevet et stykke ned mod jorden, før de tre piger får hevet den væk.

 

Jeg er meget rystet, men prøver at fatte mig og huske, hvad min adfærdsbehandler har sagt om, hvordan man skal reagere i sådan en situation. Jeg beder derfor pigerne om at blive stående lidt med hunden, mens jeg sætter mig på hug med Tyson og giver ham godbidder og roser ham.

 

Efter et par minutter kommer der en hele børnehaveklasse + nogle andre hundeejere og skal op af trappen, så vi bliver nødt til at flytte os. Jeg spørger derfor pigerne, om de ikke vil gå et lille stykke vej sammen med os, hvor hundene kan gå lidt på afstand af hinanden. Det siger de ja til, så vi går en lille tur (nu har de hunden i snor). Først vil Tyson slet ikke ned, så jeg bærer ham lidt på armen. Så sætter jeg ham ned og lader ham gå ca. 3 meter fra retrieveren. Først gør han lidt af den, men så går han stille og roligt, mens jeg giver ham godbidder og ros. Vi går sammen nogle minutter, indtil Tyson slår bremserne i og ikke vil gå længere. Jeg beslutter mig til at gå tilbage til kontoret og siger derfor tak til pigerne for, at de ville gå med mig. Jeg beder "ejerpigen" om at få hendes mors telefonnummer.

 

Tilbage på kontoret rammer chocket mig rigtigt, og jeg tuder og tuder. Jeg får dog ringet til min adfærdsbehandler, der mener, at Tyson nok skal have noget efterchockbehandling, og at den anden hundejers forsikring skal dække det.

 

Hun anbefaler også, at jeg går over med ham i parken igen til det sted, hvor det skete, for at se, hvordan han reagerer. Det gør jeg, og tilsyneladende er han heldigvis ok.

 

-----

 

Jeg kunne ikke arbejde mere, så jeg tog hjem. Herhjemme ringede jeg så til pigens mor. Hun er utrolig nedladende over for mig, og skælder mig for øvrigt ud over at have "tvunget" hendes datter til at gå tur sammen med mig! Hun siger, at der aldrigt har været nogle problemer med deres hund, at den kun gjorde det i leg, og at min hund ikke har taget skade. Hun siger, at det der med efterchockbehandling er noget vrøvl, og at jeg er alt for pylret. Hendes datter havde skam fortalt historien, og hun kunne ikke se problemet, for når man har dyr, sker den slags, og det må jeg tage med, hvis jeg lufter min hund i en park, hvor der kommer andre hunde.

 

Jeg påpeger så, at hendes hund jo var løs i en park, hvor hunde skal være i snor, hvortil hun svarer affærdigende, at det er den altid, for der er aldrig nogle problemer med den, og de lufter den der hver eneste dag.

 

Vi kunne jo absolut ikke nå til enighed, så jeg bad om at få navnet på hendes forsikringsselskab. Det ville hun ikke give mig, men hun sagde, at hun ville tænke over, hvordan hun forholdt sig (hvilket hun jo sådan set allerede havde sagt - hun synes ikke, at hun skulle betale for sådan noget "pjat" og vil heller ikke lade det gå gennem sin forsikring) og så ringe tilbage til mig på et tidspunkt.

 

Jeg spurgte, hvornår hun ville vende tilbage, men det vidste hun virkelig ikke, men det blev først i næste uge. Jeg sagde, at hvis jeg ikke hørte fra hende, ville jer ringe til hende igen, og hun sagde, at det kunne jeg da bare gøre, men nu skulle hun altså ud at lufte sin hund, hvorefter hun lagde på.

 

-----

 

Jeg har ringet til mit eget forsikringsselskab, men de siger, at de ikke kan gøre noget, hvis hun ikke vil anmelde det til sit selskab. Og mit selskab kan ikke dække det, fordi jeg ikke har sygeforsikring. Deres bud var, at jeg skal melde sagen til politiet.

 

-----

 

Skal jeg gøre det - melde det til politiet? Jeg tænker, at så kan jeg da først for alvor være sikker på, at den anden ejer ikke vil lade sin forsikring betale for en behandling. Det vil hun jo på den anden side nok ikke alligevel.

 

Men jeg tænker også, om politiet overhovedet vil tage det seriøst, når der ikke er fysiske skader? Og det KAN vel meget vel have været leg fra retrieverens side. Men situationen var meget ubehagelig for både Tyson og mig. Tyson skreg simpelthen, så det lød som om han var i dødsangst, og i forvejen er han jo ret utryg ved andre hunde, så jeg tør simpelthen ikke tænke på, hvad det her kan gøre ved hans psyke. Og for mit vedkommende ryster jeg stadig og bliver ved med at være ved at tude. Jeg tror aldrig, at jeg har oplevet noget så ubehageligt, som da jeg kunne mærke ham blive trukket ud af armene på mig, selvom jeg sparkede til retrieveren, der bare ikke ville give slip. :megaked:

 

En helt anden ting er, at jeg kun har den anden ejers mobilnummer, og der kommer ikke nogle oplysninger frem, når jeg slår det op på Krak eller De Gule Sider. Hun præsenterede sig heller ikke, da hun tog telefonen, så jeg ved ikke engang, hvad hun hedder.

 

 

Hvad synes I, at jeg skal gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 110
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Øv øv øv :ae:

 

Er du medlem af Dyrefondet? Hvis man er det, kan man nemlig få gratis rådgivning i sådanne tilfælde hos advokaten Kirsten Maxen, som også skriver i Vi med Hunds brevkasse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg er nok hård i flinten på det punkt og jeg vil personligt kontakte politiet.

 

Jeg stod for et par år siden i en nogenlunde samme situation og jeg valgte selv ikke at kontakte politiet. Men set i bakspejlet skulle jeg havde gjort det, da den samme hund har bidt andre små hunde og en lille pige i hånden da hun prøvede at beskytte sin lille hund mod at blive bidt.

 

Du kan evt forklare at din hund blev overfaldet af en løs hund over i parken og du fik nummeret til hundes ejer, men at de nægter at give dig deres forsikrings navn og nummer.

Et opkald er jo gratis og så kan du jo selv bestemme om du vil gå videre med sagen efter du har snakket med politiet

I det mindste vil de risikere at få en bøde på 500.- for at have hunden løs hvor den skulle være i snor. Og at de har et ansvar som de ikke kan løbe fra ved at være nedladeene over telefonen.

 

En masse :ae: :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

...Jeg synes du skal ringe til hende igen og sige at du har besluttet at politianmelde sagen.

 

Og så skal du anmelde hunden.

 

MÅSKE er den "søde" retriever bare en stor hvalp, der vil lege. Og MÅSKE er det dig, der overreagerer.

 

Men det kan også sagtens være, at det er en voksen hanhund, der målrettet går efter små hanhunde som den overfalder. Det kan være at der ligger en række anmeldelser på den allerede..

 

Du finder kun ud af, om I er de første det er sket for, ved at snakke med politiet.

---Og hvis I er de første, der anmelder sådan et overgreb fra den retriever, så vil/kan politiet muligvis ikke gøre så meget. Denne gang. Men hvis det sker igen, så kan det være en stor hjælp for ejeren af næste offer at der allerede ligger én anmeldelse.

 

Og så har en anmeldelse den helt indlysende fordel, at hunden sandsynligvis bliver holdt væk fra parken. For det er jo kun der, at politiet kan finde den, --hvis de ikke kan spore telefonen.

Hvad var det for en retriever? (Labrador, golden, flatcoat osv..)

Skriv ned, hvad du husker om hundens --og pigens udseende..

 

---:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville også melde hende og så ville jeg give hende en chance mere ved selv at ringe og bede om forsikringsnr. Det er jo derfor man har forsikringen.

Så skal forsikringselskaberne nok selv finde ud af hvem og hvad der skal betales.

 

OG så lige en kæmpe :ae: til dig og Tyson

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae: Lortesituation :ae:

 

Det er jo pga sådanne situationer at man skal have den lovpligtige ansvarsforsikring.

 

Måske det ville være en god ide at melde det politiet, blot så der er skrevet rapport, du kan jo fortælle dem at du er meget i tvivl om hun vil betale de regninger hun egetlig skal betale og du derfor gerne vil have denne rapport stående som en form for bevis - hvis nu damen ikke er kommet til fornuft mens hun har været ude at lufte sin hund. Politiet behøver jo ikke gøre noget endnu.

 

Held og lykke :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae: Lortesituation :ae:

 

Det er jo pga sådanne situationer at man skal have den lovpligtige ansvarsforsikring.

 

Måske det ville være en god ide at melde det politiet, blot så der er skrevet rapport, du kan jo fortælle dem at du er meget i tvivl om hun vil betale de regninger hun egetlig skal betale og du derfor gerne vil have denne rapport stående som en form for bevis - hvis nu damen ikke er kommet til fornuft mens hun har været ude at lufte sin hund. Politiet behøver jo ikke gøre noget endnu.

 

Held og lykke :ae:

 

Sikke en træls oplevelse... Jeg synes du skal gøre som Tanten foreslår, og håber at ejeren af den anden hund ender med at betale som hun jo skal.

 

Stakkels Tyson :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

pu ha sikke en oplevelse.

 

Men jeg er af den opfattelse, at sådanne episoder ALTID skal meldes til politiet. Ikke fordi de gør så meget lige nu, men de har så bedre mulighed for at "samle sammen", hvis det er en hund der gør det igen og igen.

 

Vi havde en episode i sommers her hvor jeg bor og der fik jeg at vide, at man faktisk har pligt til at melde sådan noget.

 

Forøvrigt tror jeg politiet godt kan finde ud af, hvem der ejer nummeret :blink:

 

Pøj pøj med Tyson - giv ham en rigtig god kiks fra mig :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar. Det er rart at have en "skulder" som HF at græde ud ved.

 

I har nok ret i, at jeg skal politianmelde det. Måske var det var leg. Men i så fald har jeg alligevel ikke lyst til, at en stor hund skal bruge Tyson som "legetøj" på den måde. Og TYSON opfattede det ikke som leg!

 

Og så er jeg også både ked af og vred over, at ejeren viste så lidt forståelse. Det er ikke engang så meget det med, om hun vil lade sin forsikring betale eller ej. Men det kunne da have været rart, hvis hun havde taget bare en eller anden form for ansvar eller givet udtryk for, at hun kunne forstå, hvorfor det var en ubehagelig oplevelse. Hun vil jo tydeligvis fortsætte med at lade sin hund løbe løs derovre i parken, og der er masser af andre små hunde, som den måske kan finde på at "lege" med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar. Det er rart at have en "skulder" som HF at græde ud ved.

 

I har nok ret i, at jeg skal politianmelde det. Måske var det var leg. Men i så fald har jeg alligevel ikke lyst til, at en stor hund skal bruge Tyson som "legetøj" på den måde. Og TYSON opfattede det ikke som leg!

 

Og så er jeg også både ked af og vred over, at ejeren viste så lidt forståelse. Det er ikke engang så meget det med, om hun vil lade sin forsikring betale eller ej. Men det kunne da have været rart, hvis hun havde taget bare en eller anden form for ansvar eller givet udtryk for, at hun kunne forstå, hvorfor det var en ubehagelig oplevelse. Hun vil jo tydeligvis fortsætte med at lade sin hund løbe løs derovre i parken, og der er masser af andre små hunde, som den måske kan finde på at "lege" med.

 

Men vi kan jo håbe på at denne situation har fået hende til at tænke sig om endnu engang (specielt efter hun måske har "summet" lidt over oplevelsen) og for fremtiden holder sin hund i snor, samt at dette var en engangssituation.

 

jeg ved godt det ikke hjælper Tayson og dig, men det kan være hun har lært af det, og er blevet forskrækket da du ringede og derfor gik i forsvarsposition.

 

har du meldt det til politiet? Blot så du har et bevis til evt. senere brug.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du medlem af Dyrefondet?

 

Desværre nej.

 

Men vi kan jo håbe på at denne situation har fået hende til at tænke sig om endnu engang (specielt efter hun måske har "summet" lidt over oplevelsen) og for fremtiden holder sin hund i snor, samt at dette var en engangssituation.

 

Det vil jeg da håbe. Det lød absolut ikke sådan over telefonen, men det kan da være, at hun tænker over det og så tager hunden i snor i fremtiden. Jeg tvivler dog. :neutral:

 

 

har du meldt det til politiet? Blot så du har et bevis til evt. senere brug.

 

Ikke endnu, men det gør jeg.

 

Ved I, om det skal anmeldes med det samme, eller om det er ok at vente til i morgen? Jeg kunne godt tænke mig at være lidt mere fattet, når jeg snakker med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved I, om det skal anmeldes med det samme, eller om det er ok at vente til i morgen? Jeg kunne godt tænke mig at være lidt mere fattet, når jeg snakker med dem.

 

Jeg ville gøre det i dag.

Jeg sammenligner lidt med hvis man kører galt, så nytter det heller ikke noget at vente til næste dag med sygehusbesøget i tilfælde af evt. piskesmæld senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Æv æv og 1.000 x æv :ae: :ae:

 

En træls hjælpeløs situation at stå i som ejer - men synes at du håndterede situationen flot, ved at afdramatisere den og få ro på :5up:

 

Men jeg synes, det er underligt at din sygeforsikring ikke vil dække :hmm: Da Jacki blev bidt, skulle jeg melde det til min sygesikring, som udbetalte det den nu normalt gør, resten fik jeg fra den andre hunds forsikring, men fik at vide af 2 forskellige forsikringsselskaber, at en sygesikring kommer forud for ansvarsforsikringen :???::confused: men måske er det fordi der er tale om adfærdsbehandler og ikke dyrlæge :confused:

 

Mener også at du skal melde episoden til politiet, og så håber og krydser jeg fingre for, at den anden hunds ejer kommer til fornuft på den ene og den anden måde. Tror du, hun reagerede så kraftigt for at beskytte sin datter :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke sygeforsikring, derfor kan forsikringsselskabet ikke dække.

 

Sorry, så læste jeg forkert :genert:

 

 

Nu har jeg ringet og snakket med en flink betjent på Bellahøj. Han vi ringe til ejeren og så vende tilbage til mig.

 

:5up: :5up:

 

Utroligt men sandt, de fleste betjente er faktiske ret flinke at tale med :shock: :shock: ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gadekryds

rigtig grim oplevelse i har haft der og igen bliver jeg bekræftet i at vi gør det helt rigtige ved ALDRIG at lade vores store tyson gå uden snor jeg ville også mene at du skal gå til politiet og høre hvad man evt kan gøre hvis hun ikke henvender sig igen og med et positivt svar til dig held og lykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Betjenten ringede til mig, efter at han havde snakket med den anden ejer. Han havde indskærpet overfor hende, at hunden skal holdes i snor i parken, og det havde hun lovet, at de nok skulle. Så håber jeg, at de overholder det.

 

Hun havde sagt, at hvis Tyson havde haft fysiske skader, ville hun selvfølgelig have ladet sit forsikringsselskab betale, men hun mente ikke, at det skulle/ville dække psykisk behandling. Betjenten erkendte, at han ikke kendte hundeloven godt nok til at vide, om det forholder sig sådan, så han opfordrede mig til at spørge mit forsikringsselskab, om den slags er dækket af ansvarsforsikringen. Hvis det er, skal jeg ringe til kvinden igen. Hvis hun stadig stiller sig på tværs, kan jeg ringe tilbage til betjenten, så vil han snakke med hende.

 

Datteren er for øvrigt kun 12 år. Og må jeg i en sidebemærkning lige sige HOLD da op :shock: - så meget makeup gik jeg godt nok ikke med, da jeg var 12.

 

 

 

Tyson og jeg har lige været ude på aftentur. Han virkede stresset og gøede hele tiden af indbildte spøgelseshunde. Vi mødte ingen rigtige hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at betjenten var så hjælpsom :5up:

Vi må håbe, at damen har fået sig en forskrækkelse - det er trods alt sikkert ikke så sjovt at blive ringet op af politiet. F..... også uansvarligt at lade en 12-årig gå alene med så stor en hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...