Hop til indhold

DKK stambog - snobberi eller garanti


tacora
 Share

Recommended Posts

Der har er gang i en tråd uder berner sennen som er drejet over på problemet med retrivernes opdeling i standard og formel 1.

Dette problem er jo også særdeles relevant for spaniels.

Kigger på retriver klubben har de fjernet krav om udstillingspræmiering for avl, hvilket giver mulighed for opdræt at rene jagtlinier under DKK. Det man hos retriverne populært kalder formel 1.

 

Dette burde efter min mening også ske for spanielracerne som i dag kører de to linier (FT og Standard) i hver deres klub. I særdeleshed i betragtning af at FT klubben nu er dobbelt så stor som spanielklubben. Dem som seriøst vil have en jagthund køber en FT. Desværre er også denne type betegnet som engelsk springer spaniel eller engelsk cocker spaniel og det giver problmer for almindelige hundeejere som køber en FT i den tror det er en alm. spaniel. FT erne er særdeles gode jagthunde og samtidig fortrinlige familiehunde; men det sidste kun med rette opvækst og stimulering. Det er en hund man skal arbejde med. Gør man ikke det finder den selv på noget og som regel ikke noget vi synes om !

DKK og Spanielklubben burde se i øjnene at denne type hund ikke forsvinder fordi man forsøger at ignorere dens eksistens.

Læs gerne mere om dette på min hjemmeside www.tacora.dk under springerinfo og tanker om springeren !

 

:vinken: Venlig hilsen

Steen Stenild

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Der har er gang i en tråd uder berner sennen som er drejet over på problemet med retrivernes opdeling i standard og formel 1.

IKKE i standard og formel 1.

 

Formel 1 er ikke noget selvstændigt, formel 1 er blot en hund af markprøvelinjer fra England.

 

Og det du kalder standard, er ikke standard som sådan.

 

Der er derimod en opdeling i udstillingshunde og brugshunde, og selvfølgelig alt det der bare "er".

 

Og så er "manglen" af udstillingskravet jo altså ikke det der har givet mulighed fr opdræt af brugstyperne. De har tvætom altid eksisteret, og har inden ophævelsen også fået deres andenpræmier på udstillinger.

Opdrættet af udstillingshundene (og labber til "almindelige" folk ;) ) har derimod bevæget sig mod stadigt større og tungere hunde, da dette jo "så godt ud".

Det betyder imidlertid at en hund der for 10-15 år siden uden problemer kunne have fået sin udstillingspræmie, idag end ikke bliver taget ind i ringen, forskellen er ganske enkelt generelt set blevet for stor.

 

Udover den lille detalje, er jeg ret enig. Men det kræver at "man" som opdrætter og udstiller/prøvedeltager erkender at det ER sådan, før man kan gøre mere ved noget som helst.

 

Erkendelsen er der ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

IKKE i standard og formel 1.

 

Formel 1 er ikke noget selvstændigt, formel 1 er blot en hund af markprøvelinjer fra England.

 

Og det du kalder standard, er ikke standard som sådan.

 

Der er derimod en opdeling i udstillingshunde og brugshunde, og selvfølgelig alt det der bare "er".

 

Og så er "manglen" af udstillingskravet jo altså ikke det der har givet mulighed fr opdræt af brugstyperne. De har tvætom altid eksisteret, og har inden ophævelsen også fået deres andenpræmier på udstillinger.

Opdrættet af udstillingshundene (og labber til "almindelige" folk ;) ) har derimod bevæget sig mod stadigt større og tungere hunde, da dette jo "så godt ud".

Det betyder imidlertid at en hund der for 10-15 år siden uden problemer kunne have fået sin udstillingspræmie, idag end ikke bliver taget ind i ringen, forskellen er ganske enkelt generelt set blevet for stor.

 

Udover den lille detalje, er jeg ret enig. Men det kræver at "man" som opdrætter og udstiller/prøvedeltager erkender at det ER sådan, før man kan gøre mere ved noget som helst.

 

Erkendelsen er der ikke.

 

Jeg er ikke uenig med dig i hvad en formel 1 er og jeg undskylder meget at jeg ikke beskrev det mere nøjagtigt; men meningen var god nok !

Jeg er også helt enig i at det ikke er fjernelsen af præmieringskravet der har haft berydning hos retriverne.

Når jeg skriver som jeg gør er det fordi det med spaniels helt klart var kravet om udstillingspræmieringen som stoppede opdrættet af rene jagt linier (FTer, når vi taler spaniels) i DKK regi.

Formodentlig fordi forskellen på standard og FT spaniels er så stor at en FTer aldrig ville kunne få en anden præmie.

 

:vinken: Venlig hilsen

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror lidt at det er gældende med flere racer. Selv har jeg golden retrievere.

 

Det jeg tror er gået galt er at mange opdrættere har satset på enten brugs eller udstillingshunde. Istedet for at avle frem mod en racetypisk hund ekstiør og brugshundemæssig.

 

Derfor er der blevet en kløft mellem de to interesse grupper.

 

Diskutionen vil altid være hvem har mest ret og hvilken er den mest rigtige brugs eller den der lever op ekstiør mæssig til standarden.

 

Jeg mener at begge parter har halv ret. Det må og kan først give en hund der lever op til racebeskrivelsen, når både det ekstiørmæssige og hundens brugs kvallifikationer bliver en helhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg tror er gået galt er at mange opdrættere har satset på enten brugs eller udstillingshunde. Istedet for at avle frem mod en racetypisk hund ekstiør og brugshundemæssig.

 

Derfor er der blevet en kløft mellem de to interesse grupper.

 

Det er meget godt sagt - lige til sagens kerne.

Og jeg må indrømme at det største mysterium ved raceavl, for mit vedkommende, er hvordan og hvorfor nogle mennesker kan synes at en hund er smukkere når den ikke kan bevæge sig eller trække vejret så godt, at den er i stand til at leve et normalt hundeliv. Det går simpelthen over min forstand :confused:

 

Problemet er helt ekstremt indenfor Schæferne - fatter ikke at der ikke snart gøres noget :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget godt sagt - lige til sagens kerne.

Og jeg må indrømme at det største mysterium ved raceavl, for mit vedkommende, er hvordan og hvorfor nogle mennesker kan synes at en hund er smukkere når den ikke kan bevæge sig eller trække vejret så godt, at den er i stand til at leve et normalt hundeliv. Det går simpelthen over min forstand :confused:

 

Problemet er helt ekstremt indenfor Schæferne - fatter ikke at der ikke snart gøres noget :shock:

 

Meget, meget, meget enig.

 

Men det er også disse udstillinger, der i mine øjne, i en vis grad er med til at sikre, at vi med brugshunde har dyr med ordentlige vinkler, så hunden kan bevæge sig længe og effektivt uden at det belaster korpus.

 

Tingene skal ikke gå over gevind, og det er udstillingsfolkets udfordring ikke at blive fanget af modeluner!

 

EDIT: Ligesom jeg modsat også - inden for egen gruppering af racer - syntes det er de inkarnerede prøvefolks udfordring ikke at blive forblændet af fart...

Redigeret af mk101
skulle baaaare lige...
Link til indlæg
Del på andre sites

Meget, meget, meget enig.

 

Men det er også disse udstillinger, der i mine øjne, i en vis grad er med til at sikre, at vi med brugshunde har dyr med ordentlige vinkler, så hunden kan bevæge sig længe og effektivt uden at det belaster korpus.

 

Tingene skal ikke gå over gevind, og det er udstillingsfolkets udfordring ikke at blive fanget af modeluner!

 

EDIT: Ligesom jeg modsat også - inden for egen gruppering af racer - syntes det er de inkarnerede prøvefolks udfordring ikke at blive forblændet af fart...

 

Jeg tror ikke udstillinger er med til at sikre andet end et bestemt udseende. Hvis hunden ikke er vinklet godt og derfor ikke kan bevæge sig, så vil den heller ikke være interessant for brugshundefolk, selv om disse aldrig kommer på en udstilling.

 

Jeg har intet imod udstilling og har selvt deltaget meget; men som avlsudvælgelses kriterie kan jeg ikke se det kan bruges til noget som helst. Det vi ser udstillingerne befordrer er matadoravl så det gør noget.

Hvilket jeg gennem 30 år med træning af spaniels kan se har givet hunde med større selvstændighed som er sværere at arbejde med. Heldigvis gælder det ikke alle linier af springerne; men mange.

Dem som du kalder de inkarnerede brugshundefolk er ikke forblændet af fart; men det er nu en gang sådan at hvis du vil skyde fasaner eller kaniner for din spaniel, så skal den have hurtigt og for byttet uforudsigeligt søg. Hvis hunden ikke har fart nok i søget løber fasanerne.

Det kan gå hvis man bruger sin hund som klapper erstatning på jagt hvor man har en skyttekæde; men ikke hvis man selv vil have skud chance.

Dette problem er især gældende for fasankokke som har mere tendens til at løbe end fasanhønerne..

 

:vinken: venlig hilsen

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget, meget, meget enig.

 

Men det er også disse udstillinger, der i mine øjne, i en vis grad er med til at sikre, at vi med brugshunde har dyr med ordentlige vinkler, så hunden kan bevæge sig længe og effektivt uden at det belaster korpus.

 

Det er jeg så meget meget meget Uenig i.

 

Billedet jeg ser, når det kommer til udstillingshunde der engang imellem dukker op til markprøver, er at de er alt andet end dyr der bevæger sig ordentligt, længe, effektivt, og uden at belaste korpus for meget.

 

Faktisk syntes jeg helt klart at kunne se at de udstillingshunde der (pga fejlkøb afledt af opdrætters gode reklamesnak) rent faktisk bliver brugt eller forsøgt brugt, ikke har en lige så lang levetid i marken.

 

En hundefører der har behov for, deltager aktivt i, og bruger hundene til det de BURDE være avlet til, vil af gode grunde vælge den type hund der har det største potentiale, den bedste baggrund, og den længste holdbarhed. Naturligvis hjulpet godt på vej af egne erfaringer og observationer.

 

Han/hun har ikke glæde af en hund der trænes op i 2 år, bruges aktivt, og skal aflives eller pensioneres allerede som 7-8 årig pga den ikke kunne holde til det.

 

Og for at kunne ebdømme en hunds værdi i avl, er en simpel brugsprøve altså ikke nok. At den kan gå i drevet på en fællesjagt er helelr ikke nok.

Det kunne min gamle hund også, med gigt, rygproblemer, HD, såvel som en omplacering i sen alder TIL mig. Og detvar endda en blanding af udefinerbar art. Er det dén målestok vi vil bruge i avlen af vores skattede jagthunde? En målestok næsten enhver tvivlsom hund kan honorere?

 

 

Næh. Efter min mening er det på tide at udstillingsverdenen enten ser i øjnene at de avler udstillingshunde og ikke brugshunde, ELLER at udstillingsfolkene drosler ned for deres størrelses og pelsfiksering, og begynder at bruge deres hunde på en målbar, ensrettet og jagtrelevant ting som markprøver.

 

Drosler udstillingsverdenen ned for deres størrelses og pelsfiksering, så er der mulighed for at brugsfolket vil udstille deres tillige.

Ogfår udstillerne udover dét også bevist deres hundes værd i marken, på lige fod med brugsfolket, jamen så er vi da tættere på en form for enighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror lidt at det er gældende med flere racer. Selv har jeg golden retrievere.

 

Det jeg tror er gået galt er at mange opdrættere har satset på enten brugs eller udstillingshunde. Istedet for at avle frem mod en racetypisk hund ekstiør og brugshundemæssig.

 

Derfor er der blevet en kløft mellem de to interesse grupper.

 

Diskutionen vil altid være hvem har mest ret og hvilken er den mest rigtige brugs eller den der lever op ekstiør mæssig til standarden.

 

Jeg mener at begge parter har halv ret. Det må og kan først give en hund der lever op til racebeskrivelsen, når både det ekstiørmæssige og hundens brugs kvallifikationer bliver en helhed.

 

Du har fat i det rigtige i den sidste sætning. Derfor burde alle som opdrætter jagthunde også være jægere eller i hvert fald have meget stor interesse i jagthunde.

Dette er jo ikke tilfældet indenfor spaniels. De fleste at dem som opdrætter standardspaniels er interesseret i udstillingssporten og vægter ikke de jagtlige egenskaber.

Modsat er stort set alle dem som opdrætter FT,er jægere og kunne aldrig drømme om at gå på udstilling.

 

Det jeg har svært ved at forstå er at man ikke blot kan acceptere hinandens interesser og lave et fælles samarbejde som jo kunne give et betydeligt større potentiale på bla. træningsfronten, som så kunne komme almindelige hundeejere til gode.

De to grupperinger indenfor spaniels burde acceptere hinandens stambøger (DJR og DKK) som en begyndelse !

 

:vinken: venlig hilden

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...