Amocca Skrevet Januar 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2009 min mand er skilsmissebarn og har dermed to sæt forældre og jeg derfor 2 sæt svigerforældre... Det ene sæt bor her i byen. De har en 7 årig steriliseret tæve, en pointerblanding ved navn Sif. Sif og Karla elsker hinanden og leger gerne sammen når vi er på besøg - det er også her hun bliver passet når vi skal noget... Men efter ca 10 minutters leg, så kalder de selv time-out og går hver til sit. Lægger sig ned og hviler, opsøger mennesker eller finder noget at tygge i... Alt er fryd! Mit andet sæt svigerforældre har labrador/flatter-blandingen Kaysa, som er 14 mdr. Karla og Kaysa er også begge glade for hinanden og leger godt sammen. Desværre er Kaysa simpelthen en duracell kanin forklædt som hund - den hund slapper ALDRIG af... Min forsøger at gå fra legen af og til, men får ikke lov, med mindre jeg fysisk afskærer Kaysa vejen til hende... Og selv hvis jeg afskærmer Karla, så hun kan få ro, så pacer Kaysa bare frem og tilbage og frem og tilbage... konstant! Jeg får stress af at kigge på det... Når jeg siger time out og tager min hund væk fra legen får jeg at vide at jeg ikke skal blande mig, og at de finder ud af det og stopper når de ikke gider mere... Men det ser ikke sådan ud i mine øjne, Kaysa vil blive ved til hun segner.. det er jeg ret overbevist om... Hun forstår simpelthen ikke konceptet ro... Jeg har prøvet sådan at udfritte dem lidt med hensyn til aktivering af hende, og får svar som "Mikkel leger med hende" Mikkel er deres teenagesøn på 13 år. Deres leg er boldkast, trækkeleg, tumlelege og løbelege... Jeg gav dem en foderbold til kaysa til jul, i håbet om at de ville bruge den, det gør de heldigvis... men kan man få sneget mere "rolig aktivitet" ind? Eller er det bare mig der skal blande mig uden om? Vil de falde til ro når de har fået nok? Jeg er selvfølgelig godt klar over, at der er stor forskel på om legekammeraten er 7 år eller 14 mdr, men min søger jo væk, og hun er trods alt den yngste... burde den anden unghund ikke også have forstået at nogen gange er det ok med en lille pause, inden man leger videre? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Januar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2009 Synes stadig du skal burge det der, "pia siger":lol: Lidt ala, "jeg var til foredrag og der bleve nævnt hvor vigtigt det er at hunde også kan slappe af sammen ovs;-) Men helt klart, så er det da et dilemma hvor meget man skal blande sig i andres opdragelse.. Måske deres hund ikke får så meget hundeleg som karla, så der skal væssentlig mere til før hun er mættet, nu hun endelig har en legekammerat? Jeg passer ind imellem en unghund for en veninde og hun kan heller ikke slappe af overhovedet når der er andre hunde.. sidst gik der et døgns tid, så blev det meget bedre. Kan du simplethen tage karla væk og så holde stille og roligt i den anden hund, indtil hun slapper af? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2009 jeg snakkede med min mand om det efter jeg kom hjem fra foredraget i mandags og han lovede at være opbakning næste gang jeg sagde "time out" imellem de to... ikke sidste gang, men sidste gang igen, havde vi nemlig den lidt ærgerlige oplevelse, at Karla nåede grænsen for hvad hun gad... så da hun havde lagt sig på sit tæppe for 14ende gang - og jeg IKKE nåede at omdirrigere Kaysa - så knurrede hun ad den anden hund... Ikke fordi hun ikke må sige fra, men jeg bryder mig ikke om, at hun bliver presset derud hvor hun skal knurre, fordi jeg ikke var hurtig nok... Men Kaysa har åbenbart en hukommelse som en si, for da de så legede igen gangen efter havde hun glemt alt om, at når Karla er på sit tæppe har hun helle... Og så er det jo bare, at mor her ikke får en særligt afslappende aften, når hun skal agere Karla skjold konstant, når den lille har fået nok... Men jo, det bliver nok lidt "Pia siger..." agtigt, næste gang:blink::blink: heldigvis med rygstøtte i min mand, så jeg ikke skal være "hende den pylrede der ikke bare kan lade hundene finde ud af det selv"... Men for filan, hvis bare den hund kunne lære at slappe af... Gad vidst om man kunne sende dem afsted på ferie og passe hende i en uges tid , så kunne det være vi kunne få den gjort så afslappet at de kunne være i stue sammen uden at den skal lege konstant Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Januar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2009 tag nogle rå ben med som de kan tygge i efter de har leget godt, det tager 2-3 glas rødvins tid Ellers kan jeg kun bakke op om at i skal sige fra og godt du tænker på at karla ikek skal derhen for at knurre for at kunne få ro.:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2009 tag nogle rå ben med som de kan tygge i efter de har leget godt, det tager 2-3 glas rødvins tid Ellers kan jeg kun bakke op om at i skal sige fra og godt du tænker på at karla ikek skal derhen for at knurre for at kunne få ro.:5up: Den ene gang havde jeg taget tyggestænger med, men den kværnede duracell-hunden på ca 40 sek så der skal tydeligvis noget større til Der er ikke nogen af dem der har ressourceforsvar, meeeen tænker måske at et rigtigt ben er at teste det lidt for meget... Især fordi ben må kun spises i gangen derude, og det er et meget lille område på ca 3 kvm... så der er ikke plads til at de kan gå væk fra hinanden og få ordentlig afstand, hvis en af dem vælger at "denne skat er min og du må ikke se den"... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Januar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2009 Den ene gang havde jeg taget tyggestænger med, men den kværnede duracell-hunden på ca 40 sek så der skal tydeligvis noget større til Der er ikke nogen af dem der har ressourceforsvar, meeeen tænker måske at et rigtigt ben er at teste det lidt for meget... Især fordi ben må kun spises i gangen derude, og det er et meget lille område på ca 3 kvm... så der er ikke plads til at de kan gå væk fra hinanden og få ordentlig afstand, hvis en af dem vælger at "denne skat er min og du må ikke se den"... tadadada!!! Hvad med en kong bold med frossen leverpostej i? så kan de beholde kongen? det kan da godt tage 10-20 min at slikke frossen leverpostej ud af den... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Januar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2009 For mig lyder det somom hunden har stress, og det er noget der skal tages alvorligt. Jeg har selv en af slagsen, og det er vigtigt der bliver gjort noget NU! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2009 For mig lyder det somom hunden har stress, og det er noget der skal tages alvorligt.Jeg har selv en af slagsen, og det er vigtigt der bliver gjort noget NU! Men hvor meget kan man tillade sig at blande sig i andre folks opdragelse - og det være sig af både børn og hunde? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Januar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2009 Men hvor meget kan man tillade sig at blande sig i andre folks opdragelse - og det være sig af både børn og hunde? Ja det er jo så et godt spørgsmål. Men når en hund har stress handler det jo ikke kun om opdragelse.Jeg ved godt det er svært, især når det er folk tæt på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst topsytop Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Generelt synes jeg ikke man skal blande sig særligt meget i andre folks opdragelse, så længe det ikke drejer sig om direkte mishandling, altså at folk tæver hunden eller vanrøgter den. Det er nu engang sådan at de fleste synes, at lige netop deres måde at opdrage på er den eneste rigtige. Selvfølgelig er det et problem hvis det går ud over Karla, men hvis det var min hund, ville jeg fortsætte som du gør, og simpelthen blokere vejen for den anden hund, når Karla viser at hun gerne vil have fred. Jeg tror det bliver bedre med alderen, for mange hunde er de rene Duracellkaniner i 14 mdrs. alderen, det er faktisk derfor der er så mange hunde i ca. den alder rundt om på internaterne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst tanita Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Ja jeg tænker også lidt på aldren, For Rollo har også meget svært ved at stoppe når han er ude og lege og han bliver 10 nu her og der er helt klart sket meget den sidste måned i forhjold til hvor hans grænser i legen er... En 7 års har jo fundet sin plads og da din også har lært at sige "time aut" så kan de godt sammen, det lyder ikke til at duracell hunde helt har fundet den side endnu... men bliv ved med at lave dine hjælpe øvelser evt. se om du kan komme til at dække den af uden at det bliver indblanding, men bare for roens skyld. Leger de indenfor? Hvis ja; hvad med at tage 10-15 min udenfor, og så, når de kommer ind så sig, at din trænger til ro... Rollo har altid lært at der er ro indenfor og leg udenfor... måske man kan vende den til deres fordel... Giver mere ro til at snakke og hygge, mindre svinerri...osv Ellers så lyder det skønt at i kan have hende med ud til svigerne begge steder jeg har kun et sæt med to hunde, men ville ikke ture tage Rollo med derud... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Generelt synes jeg ikke man skal blande sig særligt meget i andre folks opdragelse, så længe det ikke drejer sig om direkte mishandling, altså at folk tæver hunden eller vanrøgter den.Det er nu engang sådan at de fleste synes, at lige netop deres måde at opdrage på er den eneste rigtige. Selvfølgelig er det et problem hvis det går ud over Karla, men hvis det var min hund, ville jeg fortsætte som du gør, og simpelthen blokere vejen for den anden hund, når Karla viser at hun gerne vil have fred. Jeg tror det bliver bedre med alderen, for mange hunde er de rene Duracellkaniner i 14 mdrs. alderen, det er faktisk derfor der er så mange hunde i ca. den alder rundt om på internaterne. Her vil jeg så ikke give dig ret. der er forskel på at lege og have energi, og så til ikke at kan finde ro. Da Groa blev et år tog vi hende til adfærdsbehandler, heldigvis. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst topsytop Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Tjaeh, og spørgsmålet er jo så om det er adfærdsbehandlerens råd, eller simpelthen det, at hun er blevet ældre, der har løst problemerne ? Se, det får vi jo aldrig at vide ! Nu ved jeg godt nok ikke noget som helst om din hund, så det er da muligt at den havde brug for en adfærdsbehandler, men jeg ser bare ofte, at netop "Duracell-problemer" ganske enkelt går over med alderen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
potil Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Tjaeh, og spørgsmålet er jo så om det er adfærdsbehandlerens råd, eller simpelthen det, at hun er blevet ældre, der har løst problemerne ? Se, det får vi jo aldrig at vide ! Nu ved jeg godt nok ikke noget som helst om din hund, så det er da muligt at den havde brug for en adfærdsbehandler, men jeg ser bare ofte, at netop "Duracell-problemer" ganske enkelt går over med alderen. I nogle tilfælde er det sikkert en fase, men i andre er det jo stress desværre, min mors smukke Tinka er sådan en med stress-tendenser og hun har været damphund altid, hun er lige fyldt 4 år og det er først nu at det begynder at aftage og det nok fordi at vi er mere opmærksomme på hendes problem end vi har været før.. men tror også at man skal være rigtig hundemenneske for at kunne se hvad der bare er en fase og hvad der evt. er et problem... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 I nogle tilfælde er det sikkert en fase, men i andre er det jo stress desværre, min mors smukke Tinka er sådan en med stress-tendenser og hun har været damphund altid, hun er lige fyldt 4 år og det er først nu at det begynder at aftage og det nok fordi at vi er mere opmærksomme på hendes problem end vi har været før.. men tror også at man skal være rigtig hundemenneske for at kunne se hvad der bare er en fase og hvad der evt. er et problem... :5up: og derfor heller en tur til eksperten end det går galt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Kency & Sitto kunne også indimellem, få et voldsomt flip midt i deres leg - og gerne indenfor selvfølgelig.. - hvor de virkelig kørte helt op og styrtede rundt overalt, så vores sofaer stod langt fra hvor de oprindeligt stod.. Som regl gav Sitto først op og lagde sig ned for at slappe af - mens Kency stadig var på duracell-niveauet og var henne og lægge op til leg med Sitto hele tiden, ved at lave playbow, gø, skubbe til hende, "bide" ud efter hende osv. Der gik jeg også ind og stoppede hende! For Sitto sendte flere signaler om at hun ikke gad mere og jeg vidste godt hvornår næste skridt ville blive knurren, så der gik jeg ind og stoppede Kency inden. I sådanne tilfælde synes jeg det er helt okay at gå ind og blande sig.. Jo, i mange tilfælde skal hundene da have lov til at finde ud af tingene selv, det fik mine også lov til i langt de fleste tilfælde. Men lige netop i en situation hvor den ene hund ligefrem stresser helt og den anden bare ikke gider, så synes jeg altså - for begge hundes skyld! - at det er bedst at gå ind og stoppe "legen".. Men ang dine svigerforældres opdragelse og leg/aktivering af deres hund, ja der er spørgsmålet så nok lige hvor meget man kan gå ind og blande sig, når de ikke selv har spurgt om råd?! Egentlig ikke ret meget tror jeg ikke.. jeg ville ikke gøre det. Jeg ville sørge for at hundens stress ikke gik udover min egen hund, som du også gør, ved at stoppe deres hund når Karla ikke gider mere. Men ellers er det vel begrænset hvad man kan sige og gøre, andet end at prøve på at komme med nogle bemærkninger med gode råd, og håbe de tager dem til sig. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Det lyder for mig som Dumle på besøg ved Lexus eller andre hunde. Nu er Lexus lige så meget med på den som Dumle, så når jeg får Dumle til at slappe af kommer Lexus rendende hen og opfordrer til mere leg og så får de lov at rende ud i haven og tonse videre Men da Lexus var hvalp havde jeg selen på Dumle og da Lexus gik fra Dumle og simpelthen ikke gad/kunne mere tog jeg ved selen på Dumle og fik ham til at falde til ro ved mig til adrenalin niveauet var nede og han også kunne gå stille rundt. De andre hunde vi har været på besøg ved har det ikke været det store problem fordi det enten har været voskne hunde der har sagt fra med det samme han blev for meget og det har han så respekteret. Nu sørger jeg generelt altid for at få ro på Dumle efter noget tids leg, men det kunne for mig lyde som om den hund også kunne bruge en timeout. Faktisk syntes jeg næsten det er helt synd for hunden at den ikke kan finde ud af at falde til ro (ja det er jo også synd for Karla), for den kan være stresset flere dage efter, eller have svært ved at falde til ro. Det vil faktisk kunne hjælpe den hvis den får noget hjælp til at falde til ro så den efterhånden selv vil kunne finde ud af det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts