Hop til indhold

Styrkelse af selvtillid hos usikker hund


sonja77
 Share

Recommended Posts

Tyson er jo desværre en ret usikker hund.

 

Efter råd fra dyrlægen fik jeg ham kastreret, da han var omkring 16 mdr., da han var ret stresset over alle de løbske tæver. Den beslutning fortyder jeg nu, da han helt sikkert godt kunne bruge noget testosteron til at stive sig af. Desværre vidste jeg dengang ikke, hvad kastration kan betyde for en usikker hund. :(

 

Det kan jo desværre ikke gøres om, og jeg prøver på forskellig vis at styrke hans selvtillid. Han laver en del problemløsning og balanceøvelser. Vi står på venteliste til agility. Jeg ved ikke, hvornår vi kan komme på et hold, men indtil da laver vi "naturagility", når vi kan komme til det, og jeg prøver at lave lidt hjemmeagility med ham.

 

Vi går til lydighed, og jeg lærer ham en del "cirkustricks" - begge dele er han meget dygtig til (jeg ved dog ikke, om det som sådan er noget, der er med til at styrke han selvtillid?).

 

Jeg vil høre, om der er andre forslag til, hvad jeg kan gøre for at styrke hans selvtillid?

 

 

Edit: Jeg lægger jævnligt spor til ham (prøver at gøre det en gang om ugen, men nogle gange går der 14 dage :oops:), og jeg giver ham søgeøvelser hver dag, både indendørs og udendørs. Bruger også den med at lade ham pakke godbidder ud af f.eks. tomme toiletruller.

Redigeret af sonja77
Link til indlæg
Del på andre sites

Næsearbejde hvor han selv (altså uden hjælp) udfører opgaven fx spor og feltsøg vil jeg mene er godt for hans selvtillid. Generelt opgaver hvor det er ham, der selv løser opgaven må være godt.

 

Min egen hund er rigtig glad for at finde godbidder gemt finurlige steder (både ude og indendørs), det er også en idé på en selvstændig øvelse herfra. - Jeg gemmer godbidder i æsker/papir og disse gemmer jeg så alle mulige steder, højt og lavt, og de skal så først snuses op og så skal godbidden pakkes ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næsearbejde hvor han selv (altså uden hjælp) udfører opgaven fx spor og feltsøg vil jeg mene er godt for hans selvtillid. Generelt opgaver hvor det er ham, der selv løser opgaven må være godt.

 

Min egen hund er rigtig glad for at finde godbidder gemt finurlige steder (både ude og indendørs), det er også en idé på en selvstændig øvelse herfra. - Jeg gemmer godbidder i æsker/papir og disse gemmer jeg så alle mulige steder, højt og lavt, og de skal så først snuses op og så skal godbidden pakkes ud.

 

Nå ja, det glemte jeg at fortælle. :-) Jeg lægger jævnligt spor til ham (prøver at gøre det en gang om ugen, men nogle gange går der 14 dage :oops:), og jeg giver ham søgeøvelser hver dag, både indendørs og udendørs. Bruger også den med at lade ham pakke godbidder ud af f.eks. tomme toiletruller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næse/sporarbejde er noget der giver selvtillid. I starten skal det være nemt for hunden så det straks får en succes oplevelse.

Groa har fået meget mere selvtillid efter vi er begyndt at gå spor med hende.

 

Hvor tit går I spor med hende? Som skrevet ovenfor glemte jeg at nævne, at jeg lægger spor for ham. Jeg ville gerne gå til sportræning, men har ikke kunnet finde et sted i Københavnsområdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja, det glemte jeg at fortælle. :-) Jeg lægger jævnligt spor til ham (prøver at gøre det en gang om ugen, men nogle gange går der 14 dage :oops:), og jeg giver ham søgeøvelser hver dag, både indendørs og udendørs. Bruger også den med at lade ham pakke godbidder ud af f.eks. tomme toiletruller.

 

Måske begynde at lægge mere spor så? Og mere udpakning (og opsnusning) af godbidder der har gemt sig.

 

Hvis han gider bære på ting synes jeg som sagt også feltsøg er genialt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor tit går I spor med hende? Som skrevet ovenfor glemte jeg at nævne, at jeg lægger spor for ham. Jeg ville gerne gå til sportræning, men har ikke kunnet finde et sted i Københavnsområdet.

 

I sommer halvåret går vi med hende 2-3 gange om ugen. Vi træner hver 2. søndag og så laver vi selv til hende.

Ved DKK kører med sportræning, har du undersøgt hos dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

I sommer halvåret går vi med hende 2-3 gange om ugen. Vi træner hver 2. søndag og så laver vi selv til hende.

Ved DKK kører med sportræning, har du undersøgt hos dem?

 

Kreds 1, som jeg tilhører, har sportræning i Ølstykke og Hundested/Frederiksværk, men det er desværre for langt væk til, at jeg kan deltage. :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da træls, må man ikke træne i en anden kreds end den man bor i?

 

Det må man sikkert godt, kunne jeg forestille mig? Men det hjælper mig ikke rigtig, da det stadig kommer til at ligge for langt væk. :neutral: Jeg har ikke bil, så jeg er afhængig af at kunne kommer dertil på cykel eller via offentlig transport (og helst uden at transporten tager flere timer hver vej :-)).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan lægger man sporet? Bare ved at gå det? Og hvordan lærer man hunden, at den skal bringe genstanden tilbage? Man kan jo ikke sige "apport", for det er jo en anden øvelse. :-)

 

 

Til politihundetræning har vi lært kommandoen "Søg Apport" til feltsøg. Du kan også lære Tyson, at når han finder en genstand i feltet skal han dutte den med næsen og så ellers lægge sig ved den f.eks. mellem sine forben...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at snakke med din dyrlæge om at give ham kunstige hormoner?

 

Nogle hanhundeejere jeg engang kendte gjorde det med deres kastrerede hanhund, der blev direkte mobbet og det til tider MEGET voldsomt - hunden mistede sit humør og blev bange for andre hunde.

Han fik det vist nok, fordi han så kom til at lugte af "hanhund" igen og det hjalp - de andre hunde lod ham være.

 

De nævnte ikke noget om bivirkninger, meeeeeen jeg har måske lidt svært ved at forestille mig, at der ikke skulle være nogle... Det må en dyrlæge vide og så må man jo vurdere om det er noget man vil udsætte sin hund for.

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg ved ikke om det kan hjælpe dig, men mine svigerforældres tæve Sif var et rigtigt "mobbeoffer", en usikker tæve, som var bange for andre hunde...

 

Hun var deres nr 2 hund, de havde en gammel lab da Sif kom hjem som hvalp, så hun har altid været "underhunden"... Og selvom det er flere år siden, at Bessie døde, så er det ligesom om at Sif aldrig er kommet sig over dette og altid skynder sig at underkaste sig alt og alle... eller direkte undgå andre hunde...

 

Men så kom Karla, og hun blev jo introduceret til Sif allerede da hun var 8 uger gammel... Og det er ligesom om, at det både har modnet og styrket Sif's selvtillid at hun får lov at "være den store"...

 

Nytårsaften gik de en lang strandtur og her hilste Sif på to andre hunde :shock: en ting hun aldrig har turdet før... hun plejer altid at gå i en stooooor bue udenom...

 

Jeg aner ikke om dette er typisk eller ej, og jeg foreslår heller ikke at du skal få dig en hvalp ;-) jeg tænker bare at en ung legekammerat måske var en ide? En hvor Tyson ligesom er "overhunden"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg ved ikke om det kan hjælpe dig, men mine svigerforældres tæve Sif var et rigtigt "mobbeoffer", en usikker tæve, som var bange for andre hunde...

 

Hun var deres nr 2 hund, de havde en gammel lab da Sif kom hjem som hvalp, så hun har altid været "underhunden"... Og selvom det er flere år siden, at Bessie døde, så er det ligesom om at Sif aldrig er kommet sig over dette og altid skynder sig at underkaste sig alt og alle... eller direkte undgå andre hunde...

 

Men så kom Karla, og hun blev jo introduceret til Sif allerede da hun var 8 uger gammel... Og det er ligesom om, at det både har modnet og styrket Sif's selvtillid at hun får lov at "være den store"...

 

Nytårsaften gik de en lang strandtur og her hilste Sif på to andre hunde :shock: en ting hun aldrig har turdet før... hun plejer altid at gå i en stooooor bue udenom...

 

Jeg aner ikke om dette er typisk eller ej, og jeg foreslår heller ikke at du skal få dig en hvalp ;-) jeg tænker bare at en ung legekammerat måske var en ide? En hvor Tyson ligesom er "overhunden"?

 

Problemet er, at han generelt ikke bryder sig om hvalpe og unghunde. Han synes, at de er for voldsomme. Vi har jævnligt leget/gået tur med Lumi, som er en del yngre end ham, men det har ikke styrket hans selvtillid. Så der er desværre nok ikke løsningen for ham.

 

Men dejligt at det har hjulpet Sif at være sammen med Karla! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at snakke med din dyrlæge om at give ham kunstige hormoner?

 

Nogle hanhundeejere jeg engang kendte gjorde det med deres kastrerede hanhund, der blev direkte mobbet og det til tider MEGET voldsomt - hunden mistede sit humør og blev bange for andre hunde.

Han fik det vist nok, fordi han så kom til at lugte af "hanhund" igen og det hjalp - de andre hunde lod ham være.

 

De nævnte ikke noget om bivirkninger, meeeeeen jeg har måske lidt svært ved at forestille mig, at der ikke skulle være nogle... Det må en dyrlæge vide og så må man jo vurdere om det er noget man vil udsætte sin hund for.

 

MVH

Wivian.

 

Det har jeg ikke hørt om før. Det vil jeg da helt sikkert spørge min dyrlæge om! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...