Hop til indhold

Politikere vil have kørekort til muskelhunde

Administrator
 Share

Recommended Posts

Dansk Folkeparti vil rejse krav om at ejere af såkaldte muskelhunde skal have en form for kørekort til hundene - på samme måde som jægere skal have jagttegn

Vil du have en muskelhund, skal du også have et kørekort til den.

Det mener Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne, der nu vil finde et flertal for, at det skal være lovpligtigt at have en tilladelse til at have den slags hunde.

Baggrunden er ifølge JydskeVestkysten endnu en ulykke, hvor en muskelhund skamferede en anden hund.

I dag er der ifølge Dansk Kennelklub over 20.000 muskelhunde i Danmark, mens der i 2001 var cirka 1000.

Dansk Folkeparti vil snart rejse forslag om, at anskaffelse af hunde af muskelhundetypen kræver et kørekort og en form for registrering. Partiet sammenligner det med at tage jagttegn. Forslaget får støtte fra Socialdemokraterne.

Hundeterapeut Merethe Børgart fra Mern er enig i, at det er vejen frem.

- Alle burde have en form for godkendelse for at have lov at holde hund. Samtidig kunne registrering af hundeejerne gøre det nemmere at håndtere erstatningssager. I dag kan enhver hundeejer nægte, at han ejer hunden, hvis den har gjort andre noget, og dermed er det ikke muligt at retsforfølge hundeejerne, siger Merethe Børgart.

Kilde: http://www.tv2east.dk/artikler/politikere-vil-have-koerekort-til-muskelhunde

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 79
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hørte lige en "hundepsykolog" - ja, det blev han introduceret som.. På P1 forleden..

Speakeren var med ude på et internat hvor der sad en amstaff og kiggede - den sagde ikke noget, og så ret glad ud...

Speakeren spørger så hvorfor det er et problem med sådan en amstaff som "Bølle"?

Hvortil den indsigtsfulde "hundepsykolog" siger... "Problemet med en hund som Bølle er at vi ikke ved hvornår han trigger, det kan være om et år eller om tre.. Men på et tidspunkt vil han aflive en anden hund"..

Theresa fik nok lige noget galt i halsen der, hvorefter "hundepsykologen" fortsætter med at skære amstaff og boerboel over een kam..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Ville ikke have noget imod at tage sådan et kørekort, da jeg ved jeg ville bestå...

Men dog tillader jeg mig endnu engang at stille mig uforstående overfor ordet "Muskelhund"...hvad f***** er en muskelhund? Er det en hund med muskler?

Jeg ved hvad en kamphund, en hyrdehund osv. er...men holder stadig på at muskelhund er et medieskabt ord...og udover det, så betragter jeg det som diskrimination, at man skal bevise man er kompetent nok til at holde én slags hund, men ikke en anden...

sÅ jeg må tilstå at jeg har lidt ambivalente følelser omkring et sådant tiltag...jeg synes det ville være rigtigt fedt, hvis man kunne sortere visse uheldige typer fra...men de skulle jo nok anskaffe sig hund alligevel, for politiet har da slet ikke midler nok til at føre kontrol med hvem der har kørekort...

Jeg hader når folk trækker andre racer ned i sølet, og det er set gang på gang....men...tillad mig at være dobbeltmoralsk... for 10 år siden var det schæferen, doberen og rottweileren der var problemet...går de så fri af sådan en restriktion, bare fordi de ikke er i fokus pt. eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

- Alle burde have en form for godkendelse for at have lov at holde hund. Samtidig kunne registrering af hundeejerne gøre det nemmere at håndtere erstatningssager. I dag kan enhver hundeejer nægte, at han ejer hunden, hvis den har gjort andre noget, og dermed er det ikke muligt at retsforfølge hundeejerne, siger Merethe Børgart.

Ja undskyld mig. Men jeg finder det stadig fuldstændig absurd overhovedet at tænke i de baner.

Det bliver blot endnu en lov uden betydning. Man burde give politiet de midler der skal til, for at de kan håndhæve den allerede gældende lovgivning istedet.

Og det citerede jeg hev frem, fortæller mig akkurat det samme.

Der er registreringspligt i DK. Alle hunde over 4 måneder, SKAL være registreret, altså kan man ikke løbe fra ejerskabet af en hund.

Problemet der er i Danmark på dét område, er jo så med uregistrerede hunde. Ville man kunne nå ejerne af disse hunde, ved at lægge endnu et krav på? Helt ærligt tror jeg det ikke.

Jeg tror tværtom det blot vil føre til endnu flere tilfælde af skamavl og lyssky hundehandel, til dem der ikke vil gve noget for kræene. Dem der ikke vil registrere.

Jeg så så gerne registreringen ÆNDRET, så alle hunde skal være registreret som 8 ugers, så det derved bliver opdrætters/avlers ansvar at sørge for det.

Det ville ikke dæmme op for problemet som sådan, men det ville betyde at man i bund og grund blot skulle gå markedsannoncer igennem for hunde uden tavle, og lave stikprøvekontroller de steder. Sælger har ansvaret for at de dyr der sælges er registrerede, og det ville placere et ansvar og en skyld, hvis de ikke er regget.

Loven som den er, er ganske god. Der er bare ikke midler til at håndhæve den. Jeg tror ikke på at nogen ny lov, ville ændre på dét forhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er enig i, at muskelhund er et medieskabt begreb. Det har givet en kæmpe gråzone, hvor den "almindelige dansker" nu er bange for de fleste hunde, der har et par kilo med sig.

Dybest set kan jeg ikke se hvad der er galt med at kalde kamphunde for kamphunde. Det er hvad de oprindeligt har været avlet til, ligesom det er tilfældet for vagt, jagt, hyrde, selskabshunde og alle de andre grupperinger.

Vejen frem er måske en hundeskat, som man havde det i 30'erne (og hvor langt frem det gik, ved jeg faktisk ikke)? Når den betales, får man også automatisk fornyet sit hundetegn. Så skal alle hundeejere gøre en vis indsats for at anskaffe sig et dyr og holde det lovligt, og det er hurtigt at tjekke, om hunden overholder diverse restrektioner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Er enig i, at muskelhund er et medieskabt begreb. Det har givet en kæmpe gråzone, hvor den "almindelige dansker" nu er bange for de fleste hunde, der har et par kilo med sig.

Dybest set kan jeg ikke se hvad der er galt med at kalde kamphunde for kamphunde. Det er hvad de oprindeligt har været avlet til, ligesom det er tilfældet for vagt, jagt, hyrde, selskabshunde og alle de andre grupperinger.

Nemlig...:-)

Det optimale ville være hvis medierne brugte racenavnene, men det sker nok aldrig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig...:-)

Det optimale ville være hvis medierne brugte racenavnene, men det sker nok aldrig...

Nej uha dog. Så ville billedet blive for diffust og man kunne ikke længere bruge de to fotos man allerede har på lager. Et af amstaffen og et af rotten. Næ, så hellere blive ved med at fable løs om ingenting og give læserne det søde gys med avisen til morgenkaffen :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo almindeligt kendt, at mange af de problematiske hunde er blandninger af forskellige racer, men registrerede som amstaffs. Og det kan også være svært at kende visse af dem fra hinanden, selvom de er racerene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo almindeligt kendt, at mange af de problematiske hunde er blandninger af forskellige racer, men registrerede som amstaffs. Og det kan også være svært at kende visse af dem fra hinanden, selvom de er racerene.

Deri har du ret (jeg tror f.eks. altid at amstafferne er labrador-hunde :roll: ), men mediernes billede er rimelig ensporet...det må du da medgive...og skulle man endelig som seriøst medie skrive om en event, hvor en hund havde lavet ulykker, så skulle man vel egentlig forvente, at de gjorde deres forarbejde ordenligt før det røg i trykken. Bare at opfinde et begreb og presse snart sagt en hvilken som helst hysterisk køter ind i den er lidt letkøbt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Nej uha dog. Så ville billedet blive for diffust og man kunne ikke længere bruge de to fotos man allerede har på lager. Et af amstaffen og et af rotten. Næ, så hellere blive ved med at fable løs om ingenting og give læserne det søde gys med avisen til morgenkaffen :roll:

haha...ja jeg har godt bemærket det...især den der sort/hvide med lyserød snude...det er forresten en amstaff fra frankrig, som for længst er aflivet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Deri har du ret (jeg tror f.eks. altid at amstafferne er labrador-hunde :roll: ), men mediernes billede er rimelig ensporet...det må du da medgive...og skulle man endelig som seriøst medie skrive om en event, hvor en hund havde lavet ulykker, så skulle man vel egentlig forvente, at de gjorde deres forarbejde ordenligt før det røg i trykken. Bare at opfinde et begreb og presse snart sagt en hvilken som helst hysterisk køter ind i den er lidt letkøbt...

Vi kan jo bruge sagen med den lille pige der blev skambidt af rottweilere..."lille pige skambudt af kamphunde" lød det både i avisen og på tv...de hunde har da aldrig været kamphunde, mig bekendt...og det er det der pisser mig af ved de fællesbetegnelser...ikke bare at de bruges, men mere at de også misbruges...

Eller facebookgruppen "kamphunde ud af DK" som på listen har "dogo argentino, ambull og cane corso"...så vidt jeg ved er ingen af de hunde oprindelig avlet med kamp for øje...

Redigeret af The dogfather
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes generelt at man skulle have en form for tilladelse til at holde dyr, ikke kun for "farlige" racer, men der er mange dyr der lever med ejere der ikke forstår hvad det kræver at holde et dyr...:(

Inden for heste-verden skal man tage "rytter-licens" for at kun en starte stævner, dette indebærer 2 prøver omkring almenviden og håndtering af hesten - men som allerede nævnt i denne tråd så bliver det nok umuligt at håndhæve en lignende regel! :(

En regel for muskelhunde er måske en ide - men hvilke racer skal med og hvilke skal ikke.... fx. cane corso som allerede nævnt har jo aldrig været anvendt som kamphund, men hører alligevel ind under gruppen af "farlige" muskelhunde :roll:

I medierne hører man altid om KAMPhunde - men har altid undret mig: Kan man være tilegnet sig titlen bokser uden at træne boksning??! Kan man være kamphund når man aldrig har været trænet til kamp??! :hmm:

For nogle år tilbage var det rottwielleren der var meget oppe i medierne som en hund der skabte død og ødelæggelsen og nu er det pludselig amstaffen...?:???:

Harley har en lille d/s hvalp som en af sine bedste venner. Han blev for kort tid siden bidt i låret og måtte sys to gange - han blev bidt af en cockerspanier!! Harley er blevet angrebet af en gravhund, men slap med en hudafskrabning over næsen - Vil disse angreb nogensinde kommer op i medierne?! -Næppe....:roll:

Jeg er enig i at nogle racer kræver mere erfaring fra ejerens side og at en lille hunds bid ikke er så ødelæggende som en større... men bryder mig ikke om at særlige racer udvælges som farlige! Hunden er præcis som den formes og vil være præcis så farlig som den opdrages til af sin ejer!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes generelt at man skulle have en form for tilladelse til at holde dyr, ikke kun for "farlige" racer, men der er mange dyr der lever med ejere der ikke forstår hvad det kræver at holde et dyr...:(

Inden for heste-verden skal man tage "rytter-licens" for at kun en starte stævner, dette indebærer 2 prøver omkring almenviden og håndtering af hesten - men som allerede nævnt i denne tråd så bliver det nok umuligt at håndhæve en lignende regel! :(

Ridemærkeprøverne har kun betydning for ridestævner. Du kan stadig eje en hest og bruge en hest uden at have taget ridemærkeprøverne.

Det samme findes iøvrigt indenfor hunde. Det kaldes brugsprøver. Aflagt brugsprøve giver adgang til egentlige konkurrencer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså bliver det til noget så kan vi jo råbe og skrige alt det vi vil. Det bliver jo sikkert som KMD og politireformen, lortet virker ikke skid. Men who cares politikerne fik fyret en masse penge af på ingenting, og alle er glade..ja,ja borset fra skatteyderne aka vælgerne. Men det er ikke så vigtigt sålænge de har det sjovt på tosseborg:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

(CITAT) Hundeterapeut Merethe Børgart fra Mern er enig i, at det er vejen frem.

- Alle burde have en form for godkendelse for at have lov at holde hund. Samtidig kunne registrering af hundeejerne gøre det nemmere at håndtere erstatningssager. I dag kan enhver hundeejer nægte, at han ejer hunden, hvis den har gjort andre noget, og dermed er det ikke muligt at retsforfølge hundeejerne, siger Merethe Børgart. (CITAT)

det er jeg pisse uenig i det vil skuda kon være til besver.

en ver der har hund kan skuda torien spørgsmålet er om di

bruger det i praxis. erlig talt det kan skuda ikke være meningen

af os som godt kan finne ud af vad spellereglerne er når man anskaffer

en hund af vi skal trekes igennem et kursus det er spil af penge og tid

for os ivertfald, det er da muligt af det ville gøre tingene en lille bitte smule

bedre men jeg tror ikke en skid på af det er det der løser alle problemerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller facebookgruppen "kamphunde ud af DK" som på listen har "dogo argentino, ambull og cane corso"...så vidt jeg ved er ingen af de hunde oprindelig avlet med kamp for øje...

Men det var deres stamfædre.

Er en blanding mellem en setter og en bordercollie en jagthund?. Det er jo hele tiden det der gør det svært at afgøre, idet vores racer er blandingsprodukter og man må se på hvilke egenskaber der er fremtrædende hos den enkelte race. I min verden er de tre racer du har nævnt alle kamphunde, fordi deres egenskaber ligger tættest op ad "profilen" som kamphundene har. Og lad mig lige understrege at det også er de positive sider. :blink: De bliver jo ofte helt overset i debatter som denne. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

En regel for muskelhunde er måske en ide - men hvilke racer skal med og hvilke skal ikke.... fx. cane corso som allerede nævnt har jo aldrig været anvendt som kamphund, men hører alligevel ind under gruppen af "farlige" muskelhunde :roll:

I medierne hører man altid om KAMPhunde - men har altid undret mig: Kan man være tilegnet sig titlen bokser uden at træne boksning??! Kan man være kamphund når man aldrig har været trænet til kamp??! :hmm:

For nogle år tilbage var det rottwielleren der var meget oppe i medierne som en hund der skabte død og ødelæggelsen og nu er det pludselig amstaffen...?:???:

Harley har en lille d/s hvalp som en af sine bedste venner. Han blev for kort tid siden bidt i låret og måtte sys to gange - han blev bidt af en cockerspanier!! Harley er blevet angrebet af en gravhund, men slap med en hudafskrabning over næsen - Vil disse angreb nogensinde kommer op i medierne?! -Næppe....:roll:

Jeg er enig i at nogle racer kræver mere erfaring fra ejerens side og at en lille hunds bid ikke er så ødelæggende som en større... men bryder mig ikke om at særlige racer udvælges som farlige! Hunden er præcis som den formes og vil være præcis så farlig som den opdrages til af sin ejer!!

Jeg synes at jeg har svaret indlæg som disse en million gange og gider faktisk ikke engang kommentere det men jeg bliver bare provokeret af den "logik" som er markeret med rødt. Vil alle der tænker sådan så straks lade være med at omtale andre racer som jagthunde, selskabshunde, hyrdehunde osv. De kan jo heller ikke omtales med førnævnte betegnelser, før de er trænet til det.

Mht. den lille hvalp der blev bidt af en spanier, vil jeg anbefale ejeren at opsøge en dyrlæge der kun behøver at sy et sår en enkelt gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg synes ikke, det er så vigtigt, om det er en pitbull eller en amstaff. Desuden er der jo tilfælde, hvor selv ejerne ikke ved præcis, hvad det er for en.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Ville ikke have noget imod at tage sådan et kørekort, da jeg ved jeg ville bestå...

Kørekort til hund findes jo allerede :mrgreen:

Men dog tillader jeg mig endnu engang at stille mig uforstående overfor ordet "Muskelhund"...hvad f***** er en muskelhund? Er det en hund med muskler?

Jeg har et rigtig pragt eksemplar af en muskelhund her hjemme – et 30 kg. seriøst muskeludfyldt sort bæst, som er farlig som bare fanden … bare spørg fårene, de løber som de har fanden i hælene :mrgreen:

Nej OK, helst seriøst synes jeg også det er en tåbelig betegnelse, som jeg nægter at bruge. Hørte på et tidspunkt at man ville bruge ordet Fitness-hunde om dem :roll:

sÅ jeg må tilstå at jeg har lidt ambivalente følelser omkring et sådant tiltag...jeg synes det ville være rigtigt fedt, hvis man kunne sortere visse uheldige typer fra...men de skulle jo nok anskaffe sig hund alligevel, for politiet har da slet ikke midler nok til at føre kontrol med hvem der har kørekort...

Enig. Det er dejligt at se at politikerne endelig for øjnene op, men hvordan i alverden vil de gennemføre det i praksis. Stoffer og våben er jo som bekendt også forbudt i landet og alligevel kan enhver, hvis de har lyst, tilegne sig det.

Da jeg gik tur med min mor og alle hundene for et par uger siden, fortalte hun at en af hendes kursister fik en tlf. opringning og måtte haste hjem: kæresten havde lige ringet og deres hund var løbet ud af haven. Ok sagde min mor bare. Ja så de måtte skynde sig hjem og få fat i den, det var en nemlig pittbull og den kunne godt være lidt farlig :roll:

Vejen frem er måske en hundeskat, som man havde det i 30'erne (og hvor langt frem det gik, ved jeg faktisk ikke)? Når den betales, får man også automatisk fornyet sit hundetegn. Så skal alle hundeejere gøre en vis indsats for at anskaffe sig et dyr og holde det lovligt, og det er hurtigt at tjekke, om hunden overholder diverse restrektioner.

Mener man betalte skat efter hvor stor hunden var? Men igen jeg tror ikke indførelse af hundeskat vil ramme dem som det skal, de skal s.. nok få deres hunde alligevel - uden at betale skat.

I medierne hører man altid om KAMPhunde - men har altid undret mig: Kan man være tilegnet sig titlen bokser uden at træne boksning??! Kan man være kamphund når man aldrig har været trænet til kamp??!

Det har været vendt så mange gange, så lad mig spørge dig på en anden måde:

- Er en border collie en hyrde hund, selv om den er avlet til udstilling og nok aldrig vil komme til at se får?

- Er Alaskan Malamute en slædehund, selv om de færreste kører slæde med dem?

En kamphund er hund som historisk set er avlet til kamp. Uanset hvordan en hund er i dag, så kan den ikke løbe fra sin historie.

Men man ændre dens fremtidige historie - hvis man gider, men det vil kræve en masse seriøst engagerede avlere og det vil tage meget lang tid.

Harley har en lille d/s hvalp som en af sine bedste venner. Han blev for kort tid siden bidt i låret og måtte sys to gange - han blev bidt af en cockerspanier!! Harley er blevet angrebet af en gravhund, men slap med en hudafskrabning over næsen - Vil disse angreb nogensinde kommer op i medierne?!!

Selvfølgelig vil hvert enkelt bid-episode ikke komme op i medierne og det gælder jo faktisk også den anden vej rundt. De episode som du skriver om kan jo heller ikke sammenlignes med det som er kommet op i medierne – det som har været oppe har jo ikke været når en kamphund har lavet små punktsår som du beskriver, det har været seriøse skader på hund eller mennekser.

Hunden er præcis som den formes og vil være præcis så farlig som den opdrages til af sin ejer!!

Selvfølgelig kan alle hunde gøres farlig, det er så let som Amen i kirken, men at skrive som du skriver, er for mig en farlig holdning at have - det at man ikke vil acceptere hundens genetiske historie, det er præcis derfor man ser problemer med de såkaldte muskel/fitness/kamphunde – fordi folk ikke vil acceptere hvad de er lavet til :shock:

- og nej jeg er ikke modstander af kamphunde, det er utrolig flotte hunde som oftest er rigtig gode familie- og børnehunde – men vil man have dem er man også nøden til at acceptere hvad de genetisk er og kan/vil man ikke det, så bør man købe nogle look-a-likes som ambull mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Men det var deres stamfædre.

Er en blanding mellem en setter og en bordercollie en jagthund?. Det er jo hele tiden det der gør det svært at afgøre, idet vores racer er blandingsprodukter og man må se på hvilke egenskaber der er fremtrædende hos den enkelte race. I min verden er de tre racer du har nævnt alle kamphunde, fordi deres egenskaber ligger tættest op ad "profilen" som kamphundene har. Og lad mig lige understrege at det også er de positive sider. :blink: De bliver jo ofte helt overset i debatter som denne. :cry:

Jamen så er vi jo lidt ude i, hvordan man selv definerer kamphunde, synes jeg...For så kan man jo også bare gå lidt længere tilbage endnu ved f.eks. amstaffen...hvis man går laaaangt tilbage i deres aner, er den første man støder på mastiff-racen Alaunt...nu har jeg ikke 100 procent styr på de historiske facts, men senere opstår de forskellige bulltyper så, og på et tidspunkt finder man ud af at hvis man mixer lidt "scrappy" terrier ind, så får man en kamphund med terrierens modige sind, kæmpe ego og stædighed....

Navnet staffordshire stammer jo netop fra de minearbejdere i byen Staffordshire, som avlede disse hunde...

Men det er dejligt at du også kan se de positive sider ved hundenes egenskaber...det er det jo ikke alle der kan...hehe...

Netop Pablos stædige sind og lysten til at arbejde gør ham til den perfekte hund for mig...:-)

Link til indlæg
Del på andre sites