Hop til indhold

At halse ...


Amocca
 Share

Recommended Posts

Altså når tungen hænger ud af munden på kræet... hedder det ikke at halse?

 

Nå, men... Karla gør det ALDRIG! Ikke engang hvis hun har leget rigtigt længe med en anden hund og denne hund har tungen hængende helt ned til forpoterne...

 

Det er ikke fordi hun ikke bliver træt eller tørstig - tilbydes hun vand drikker hun gerne og hun ligger sig til at sove på vej hjem i bil eller når vi kommer hjem fra gåtur...

 

Men... hun halser altså ikke... Faktisk har hun aldrig munden sådan stående åben med tungen ude... Er der bare nogen hunde der ikke gør det? Altså ikek fordi hun SKAL eller noget... men synes bare at det er sært... Har aldrig kendt en hund der ikke gjorde det før...

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså når tungen hænger ud af munden på kræet... hedder det ikke at halse?

 

Nå, men... Karla gør det ALDRIG! Ikke engang hvis hun har leget rigtigt længe med en anden hund og denne hund har tungen hængende helt ned til forpoterne...

 

Det er ikke fordi hun ikke bliver træt eller tørstig - tilbydes hun vand drikker hun gerne og hun ligger sig til at sove på vej hjem i bil eller når vi kommer hjem fra gåtur...

 

Men... hun halser altså ikke... Faktisk har hun aldrig munden sådan stående åben med tungen ude... Er der bare nogen hunde der ikke gør det? Altså ikek fordi hun SKAL eller noget... men synes bare at det er sært... Har aldrig kendt en hund der ikke gjorde det før...

 

Jeg havde faktisk opbygget en lille teori i min lille verden - på baggrund af to hunde - ekstremt pålideligt, I know :mrgreen:

 

Men Naja (korthåret - labrador) har så at skrive aldrig tungen hængende ude, hvorimod Azuro (en langhåret berner) ofte har.

 

Derudover har Naja sjældent brug for at nedkøle sig og derfor sjældent går rundt med munden åben - modsat Azuro, der ofte går rundt og "halser", med tungen hængende ud af munden.

 

Så tænkte egentlig, at det har noget at gøre med, om hvor varmt hundene har det...?

 

Karla er jo også både lille og korthåret og har det derfor nok sjældent varmt, især her i den kølige vintertid?

 

Men jeg ved det ikke :mrgreen: Det var bare min lille tese, som jeg er kommet frem til, fordi Naja og Azuro er så forskellige på de punkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænk. Og jeg troede det var almen viden at hunde regulerer temperaturen ved at stikke tungen ud.

 

Og at halse er nu at gø, men det er en anden sag.

 

jojo, det er jeg godt klar over, at det er temperatur-regulerende... netop derfor synes jeg også det er sært at hun ikke gør det, fx efter leg hvor den anden (også lille og korthårede) hund har tungen hængende nede om knæene...

 

Men måske er hun bare ikke en "varm" hund... Hun gjorde det heller ikke i sommers...

 

Men er det kun temperatur-regulerende? For kender da hunde der også gør det når de bliver "tændte" over et eller andet, som fx at de skal ud og gå eller lignende..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Det kan være at der er blandet lidt kat i hende også - de elsker jo varme :mrgreen:

Nej seriøst, måske kan hun bare godt lide at have det varmt eller har det svært ved at få det for varmt.

Min ældste tæve, en langhåret tøs på 25 kg., elsker også varme. Om sommeren kan hun finde på at gå ud og ligge sig i solen, mens vi andre sidder og steger i skyggen og brændeovenen er deeeejligt sted om vinteren.

Da jeg var ung havde jeg det også svært ved at få for varmt - selv efter en times hård gymnastik svedte jeg næsten aldrig - og jo gu... lavede jeg noget :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er sikker på azuro har ret:5up: Karla sveder bare ikke:blink:

 

Ogdu har mødt en hund som hende... for sheila er ligesådan:lol:

 

Her om vinteren halser hun stort set aldrig og om sommeren kun når det er meget varmt, men hunhar jo også lidt mere pels end karla, så karla er vel bare endnu mere "kold";-)

 

Jeg kan helt undre migtil foråretpå en varm dag og man så pludselig ser tungen igen:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Jeg tror at jeg har set Labell halse een gang.

 

Så tror at nogle hunde bare ikke gør det så meget som andre.

 

Har en eller anden ide om at store hunde halser mere en små hunde, men om det er rigrigt ved jeg ikke. :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
:lol::lol: hun trækker vejret - flere gange daglig :lol::lol:

Utroligt Laika trækker vejret hele tiden ( tror hun er en lille stønner ) :rolleyes:

Og at halse gør laika kun hvis hun bliver komanderet til det ( at gø )

nååå ja og hver gang der kommer en hund forbi på fortovet

Link til indlæg
Del på andre sites

Jodie gør det sjovt nok heller ikke når hun har løbet eller leget eller sådan, men hun gør det når hun er stresset.

 

Troede også at alle hunde brugte tungen til temperaturregulering, men der kan man bare se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tænk. Og jeg troede det var almen viden at hunde regulerer temperaturen ved at stikke tungen ud.

 

Og at halse er nu at gø, men det er en anden sag.

 

Man kalder det "at halse" når hunden trækker vejret hurtigt med åben mund :-D

 

At gø hedder at "give hals"..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hva´ hulen er den autoriserede kommandoen for; "Vil De være så overvættes venlig at gø, Hr. Vovse ?" så ? Siger man da ikke; "Halse !" til hunden oder was ?!? :confused:

 

Typisk jo. Men humlen er jo at der ikke FINDES nogle officielle autoriserede signaler.

Man kan sige lige hvad man vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer an på hvem du spørger, tror jeg.

 

I jægersprog er "at halse" det samme som at gø med formål.

 

Oki og tak til jer begge. Nej, der findes selvfølgelig ingen officielle kommandoer, men der er en stribe gængse (sit, dæk bla-bla-bla) og så kom jeg bare til at tænke på, hvad "man" egentlig gav som signal til at gø på kommando. Vi siger; "Halse", meeeen det tager jeg nu ikke for alverden. Der kunne jo være et eller andet "man" plejer at sige som f.eks "Gi´ hals" eller noget i den dur... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Oki og tak til jer begge. Nej, der findes selvfølgelig ingen officielle kommandoer, men der er en stribe gængse (sit, dæk bla-bla-bla) og så kom jeg bare til at tænke på, hvad "man" egentlig gav som signal til at gø på kommando. Vi siger; "Halse", meeeen det tager jeg nu ikke for alverden. Der kunne jo være et eller andet "man" plejer at sige som f.eks "Gi´ hals" eller noget i den dur... :-D

 

 

"Halse"

 

Er den jeg normalt altid har hørt anvendt. Både ved DKK, DCH og den lokale jagthundeklub.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oki og tak til jer begge. Nej, der findes selvfølgelig ingen officielle kommandoer, men der er en stribe gængse (sit, dæk bla-bla-bla) og så kom jeg bare til at tænke på, hvad "man" egentlig gav som signal til at gø på kommando. Vi siger; "Halse", meeeen det tager jeg nu ikke for alverden. Der kunne jo være et eller andet "man" plejer at sige som f.eks "Gi´ hals" eller noget i den dur... :-D

 

Nogen steder siger man ikke "dæk" men "fla u":mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...