Gæst Maustique Skrevet Januar 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2009 Nura har haltet paa venstre bagben siden i onsdags nu... Og hendes pyldrede HD-forskraekkede mor er ved at faa et nervoest tilfaelde. Jeg opdagede det paa aftenturen onsdag. Vi havde vaeret i skoven en times tid onsdag eftermiddag hvor hun havde spurtet rundt som hun plejer igennem krat/over sten... I ved - gaatur ala cocker..:blink: Jeg har intet set paa turen der kunne tyde paa at hun har slaaet sig saa aftenturen blev kort og aftenen blev istedet brugt paa at gennemsoege hendes pote for saar/rifter (lidt svaert med al den pels hun har og i halvmoerke) og trykke paa knae og hofter for at faa en reaktion, men der var ingenting... Det svinger meget hvordan hun halter. En enkelt gang imellem er det saa meget at hun springer skridt over med bagpoten, andre gange kan kun jeg se at hun ikke gaar helt normalt og igen andre gange er der intet at se. Hun virker ikke nedtrykt, hun er hverken haevet eller varm - og hun virker faktisk slet ikke som om det generer hende. Kan det passe at det er voksevaerk? Hun er 5 maaneder gammel og vokser rigtig staerkt... Jeg er saa bekymret for hofteproblemer allerede... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Der kan godt sidde noget i en trædepude som du ikke kan se. Synes helt sikkert, uanset hvad det er, at en tur til dyrlægen er på sin plads :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Jeg synes også du skal tage et smut omkring dyrlægen, så du bliver beroliget... Jeg aner ikke noget om en cockers vækst-mønster... men det kunne jo godt være vokseværk i hendes alder... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Hvis jeg ikke kan se noget - og jeg har VIRKELIG gennemundersoegt den pote - saa kan dyrlaegen jo heller ikke... ? Og chancen for at hun bliver saa glad/spaendt nysgerrig over at se dyrlaegen at hun ikke halter synligt er ret stor. Saa kan dyrlaegen vel ikke goere ret meget andet end at tage et roegentbillede kan han? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 han kan manipulere og mærke og se/lede efter ting vi andre alm. d¢delige ikke ved noget om :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PPP-Pero Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Sådan nogle små hop hvor hunden trækker benet lidt op under sig - som en slags "gadedrengeløb" - kan også være tegn på Patella Luxation. Det er sikkert ikke det, men hvis du alligevel skal til dyrlæge kan du jo få det tjekket. Da Pero var omkring 3-4 mdr. gammel knækkede han i bagbenene. Der kom sådan nogle klik-lyde når han rejste sig. Jeg var bange for at det var Patella Luxation, men det viste sig at være haserne, der sagde den lyd og det var pga. vokseværk og gik ret hurtigt over igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Naah - men hvis hun ikke er holdt op inden onsdag saa tror jeg ogsaa jeg tager afsted. Bare for at vaere paa den sikre side... (lige nu er der selvfoelgelig ikke noget at se) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Macho Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Macho har for lidt tid siden også haltet. Det kom også uden at vi kunne sige hvordan det er opstået. Der var intet at se i poterne og han virkede ikke til at have ondt når vi rørte ved benet. Vi tog til dyrlægen og de kunne heller ikke finde noget, men mener at han evt. har forstuvet noget ved at gå på den frosne jord eller ved leg hjemme. Vi tænkte nemlig også at det kunne være vokseværk, men dyrlægen sagde at han så ville halte på skift på benene. Han fik smertestillende piller og skulle holdes i ro i en uge. Det var ikke nogen nem opgave, men nu er han frisk igen. God bedring med hende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret Januar 25, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 25, 2009 Sådan nogle små hop hvor hunden trækker benet lidt op under sig - som en slags "gadedrengeløb" - kan også være tegn på Patella Luxation. Det er sikkert ikke det, men hvis du alligevel skal til dyrlæge kan du jo få det tjekket. Da Pero var omkring 3-4 mdr. gammel knækkede han i bagbenene. Der kom sådan nogle klik-lyde når han rejste sig. Jeg var bange for at det var Patella Luxation, men det viste sig at være haserne, der sagde den lyd og det var pga. vokseværk og gik ret hurtigt over igen. Det er kun en enkelt eller to gange hun har loeftet benet - ellers halter hun bare "normalt".... Idag har der ikke vaeret ret meget... Det kan ogsaa vaere at hun bare har forstuvet et eller andet under den tur i skoven. Det er jo ikke ligefrem fordi hun tager det roligt - eller ser hvor hun gaar for den sags skyld. Det er faktisk et under at hun ikke har haft braekket noget endnu... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Januar 26, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2009 Åh, bette Nura :ae: Jeg krydser for, at det ikke er noget alvorligt og at det er væk i morgen! Så Nura kan blive 100% sig selv igen, med alt hvad det indebærer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Januar 26, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2009 Nura har haltet paa venstre bagben siden i onsdags nu... Og hendes pyldrede HD-forskraekkede mor er ved at faa et nervoest tilfaelde. Jeg opdagede det paa aftenturen onsdag. Vi havde vaeret i skoven en times tid onsdag eftermiddag hvor hun havde spurtet rundt som hun plejer igennem krat/over sten... I ved - gaatur ala cocker..:blink: Jeg har intet set paa turen der kunne tyde paa at hun har slaaet sig saa aftenturen blev kort og aftenen blev istedet brugt paa at gennemsoege hendes pote for saar/rifter (lidt svaert med al den pels hun har og i halvmoerke) og trykke paa knae og hofter for at faa en reaktion, men der var ingenting... Det svinger meget hvordan hun halter. En enkelt gang imellem er det saa meget at hun springer skridt over med bagpoten, andre gange kan kun jeg se at hun ikke gaar helt normalt og igen andre gange er der intet at se. Hun virker ikke nedtrykt, hun er hverken haevet eller varm - og hun virker faktisk slet ikke som om det generer hende. Kan det passe at det er voksevaerk? Hun er 5 maaneder gammel og vokser rigtig staerkt... Jeg er saa bekymret for hofteproblemer allerede... jeg ville ikke være specielt nervøs. Det er uhyre sjældent en cocker får HD og endnu sjældnere at den er generet af det. Min gamle hund havde som hvalp også en periode hvor hun haltede. Det stod vel på en lille uge, hvor vi så kun gik lufteture på 100 m. og ellers holdt hende i ro (ja, det kan lade sig gøre). Nu er hun 8 år og hun har aldrig haltet siden. Hun er iøvrigt HD-fri. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 26, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2009 Kom også til at bide mærke i noget med en times tur - hvor tit er hun af sted på sådan en? Som hovedregel siger man jo, at hunden det første halve år i hvert fald - og gerne mere til - ikke skal have mere motion end almindelig hvalpeleg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret Januar 26, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2009 Kom også til at bide mærke i noget med en times tur - hvor tit er hun af sted på sådan en? Som hovedregel siger man jo, at hunden det første halve år i hvert fald - og gerne mere til - ikke skal have mere motion end almindelig hvalpeleg. Nej - det ved jeg godt man siger... Men jeg har simpelthen en hund der insisterer paa motion, hvad end jeg vil det eller ej Saa enten kan jeg tage hende med ud i skoven, hvor hun kan faa afloeb for det - ellers ogsaa saa ville jeg ikke have mere tapet tilbage herhjemme fordi hun ville loebe paa vaeggene... Men nu er det jo ikke "haard" motion - forstaaet paa den maade at hun er ude og loebe en marathonloeb. Men 45 min midt paa dagen bliver det til hver dag - lidt mere naar jeg har fri, lidt mindre hvis vejret er skidt eller jeg har travlt. Et sted hvor hun kan faa lov til at loebe frit - i rask gang... Afbrudt af at hun skal snuse til alt... grave og tygge i det meste og i det hele taget bare sanse verden. Og hun ELSKER det.. Og naar hun ikke staa med snude begravet i et hul i jorden (stil ala cocker) saa staa hun 30 meter foran mig og kigger paa mig med et meget utaalmodigt blik. Derudover en halv time morgen og aften... Og stadig har jeg en stor hvalp der loeber i cirkler om mig hvis jeg staar stille:shock: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret Januar 26, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2009 jeg ville ikke være specielt nervøs. Det er uhyre sjældent en cocker får HD og endnu sjældnere at den er generet af det. Ihhh.. Det var lige det jeg havde brug for at hoere!!! Efter at vaere opvokset med schaefere er jeg simpelthen panisk angst for alt der bare lugter af den slags... Og jeg vidste det jo godt et eller andet sted - det er ogsaa en af grundende til at jeg har valgt en mindre hund. De bliver meget aeldre og undgaar nogle af de skavanker. Og at jeg har en hund med udelukkende A-hofter i anerne saa langt tilbage jeg kan se paa tavlen... Men man er jo pylret ik? Der var i oevrigt kun meget lidt halten paa vores tissetur i gaar aftes (kun fordi jeg er vant til at studere hendes bevaegelser jeg kan se det tror jeg)... Og indtil videre har der ikke vaere noget i dag heller.. Saa hun har nok bare vaeret en klump og slaaet sig... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret Januar 26, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2009 Det kan være vokseværk. Noget kunne tyde på det, når der er forskel på hvor meget hun halter. Hold øje med hende og tag hende til dyrelægen, hvis det fortsætter. Hun skal muligvis have noget smertestillende en periode for at hun skal bruge musklerne i det dårlige ben, så de ikke bliver slappe. Har hun ondt f.eks. p.g.a. vokseværk, så vil hun skåne det dårlige sted og det kan give skævhed. Men hvis man er obs på det, så giver det sjældent problemer, bare man tager sine forholds regler. Men hvis hun stadig halter hele tiden eller en gang imellem så afsted til dyrelægen. De kan godt se noget selv om hun ikke halter den dag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 26, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2009 Har selv springere, der i blandt en stor hvalp på 7 måneder. Så jeg kender udmærket energiniveauet. Et par gode ture en eller et par gange om ugen, er der ikke noget i vejen for. Men syntes godt deres energiniveau kan tøjles via træningsøvelser og mental aktivering. Meget motion avler behov for mere af slagsen. Du har muligvis styr på det, og laver masser af mentaltræning og sørger for at trætte hunden mentalt og ikke fysisk - jeg ser jo kun det skrevne. Ikke hvad der foregår hjemme til daglig. Tror heller ikke du skal være nervøs for HD. Men vokseværk ville jeg lytte til, og så give hunden den tiltrængte ro. Hvis det er dét, der har plaget hende. Det kan jo også være, som du selv siger, at hun har slået sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts