ridiger Skrevet Januar 27, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2009 Har I hørt om dette eller læst om det Der er åbenbart noget som er gået min næse forbi. Syntes da ikke at have hørt om det før nu i div. nyheds org. http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-20064269.html Men sørgeligt er det da, at man ikke har lokaliseret hunden og ejerne, så der kan gribes ind. Hundens ejer må som det mindste betale for alle ormgiftene og tab. Eller hvad siger I De stakkels får Men hvad syntes I der skal ske med hunden? Skal den aflives eller? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 det har jeg heller ikke hørt om før nu.... det er da noget skidt. Hunden skal ihvertfald som det mindste holdes inde på ejers egen grund og være i snor når den er ude... men egentlig bør den vel aflives? Det er vel ikke normal adfærd for en hønsehund? Er de ikke apporterende hunde? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Agnete87 Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Den har jo gjort det 2 gange på samme flok, så der må være et eller andet galt med den i bøtten:confused: jeg ville ikk turde at lade sådan en hund leve, den er jo direkte farlig for sine omgivelser:shock: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
ridiger Besvaret Januar 27, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 (rettet) det har jeg heller ikke hørt om før nu.... det er da noget skidt. Hunden skal ihvertfald som det mindste holdes inde på ejers egen grund og være i snor når den er ude... men egentlig bør den vel aflives? Det er vel ikke normal adfærd for en hønsehund? Er de ikke apporterende hunde? Jeg mener også at de er apporterende men er ikke helt sikker. Der må en af jagt folkene komme på banen Om hunden skal aflives ved jeg ikke rigtigt om jeg er enig med. For hvad ligger der bag, at den lige pludselig er begyndt på det og er det noget som kan rettes. Hvis det kan rettes syntes jeg at hunden skal have en chance først. Men at hunden skal blive inde på sin egen matrikel nr er der ingen diskaution. Og at egeren skal betale for skaderne som hunden har gjort. Redigeret Januar 27, 2009 af ridiger Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst wsg Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Jeg mener også at de er apporterende men er ikke helt sikker. Der må en af jagt folkene komme på banen Nu er jeg ikke jæger, men i min verden er en hønsehund en stående hund=den tager stand for fuglen og letter den på kommando. Det er en selvstændig hunderace, der går for at være "en hård hund". MVH Wivian Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Hvorfor skulle den aflives? Der er mange andre hunde, der ville gøre det samme hvis de fik muligheden. Problemet er - igen - ejeren. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jørgen Larsen Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Hvorfor skulle den aflives? Der er mange andre hunde, der ville gøre det samme hvis de fik muligheden.Problemet er - igen - ejeren. Hvis en hund en gang har taget får, høns, geder eller lignende vil den blive ved med at tage dyrene og kan ikke afvænnes med det, har selv haft en hund der blev knap 2 år der tog høns, og den kunne ikke vænnes af med det den tog på en dag 5-6 høns, den kom hjem med ovre fra naboen, og dagen efter kom den hjem med flere høns, en agerhøne og 2 fasaner og en lille pattegris, derefter havde vi kontakt med dyrlægen, og fik at vide der ikke var nogen muligheder for at få hunden til at holde op, da den gentagne gange havde gjord det, så han blev lige vaksineret mod den uvane, det er lige som med kamphunde engang overfaldt en hund, og vil altid gøre det så aflivning uden pardon Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Hvis en hund en gang har taget får, høns, geder eller lignende vil den blive ved med at tage dyreneog kan ikke afvænnes med det, har selv haft en hund der blev knap 2 år der tog høns, og den kunne ikke vænnes af med det den tog på en dag 5-6 høns, den kom hjem med ovre fra naboen, og dagen efter kom den hjem med flere høns, en agerhøne og 2 fasaner og en lille pattegris, derefter havde vi kontakt med dyrlægen, og fik at vide der ikke var nogen muligheder for at få hunden til at holde op, da den gentagne gange havde gjord det, så han blev lige vaksineret mod den uvane, det er lige som med kamphunde engang overfaldt en hund, og vil altid gøre det så aflivning uden pardon Det kan jeg så bare overhovedet ikke tro på. Min gamle hund Bo tog høns da han var i lømmelalderen, men han lærte at lade være. Vores høns gik frit omkring i haven, og han rørte aldrig en i de sidste 10 år af sit liv. Og i øvrigt - hvis man ikke kan lære sin hund at holde sig fra andre dyr, så må man jo selv holde den væk fra dem, ikke? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jørgen Larsen Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Det kan jeg så bare overhovedet ikke tro på.Min gamle hund Bo tog høns da han var i lømmelalderen, men han lærte at lade være. Vores høns gik frit omkring i haven, og han rørte aldrig en i de sidste 10 år af sit liv. Og i øvrigt - hvis man ikke kan lære sin hund at holde sig fra andre dyr, så må man jo selv holde den væk fra dem, ikke? Prøv lige at overbevise alle de gårdejere og fritidslandmænd om din overbevisning min er aflivning uden pardon du kan ikke engang få dit forsikringsselskab til at dække udgiften for hundens skade måske første gang men så aldrig mere og det gældte også Laika hvis hun gik amok på landmandens dyr Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jørgen Larsen Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Det kan jeg så bare overhovedet ikke tro på.Min gamle hund Bo tog høns da han var i lømmelalderen, men han lærte at lade være. Vores høns gik frit omkring i haven, og han rørte aldrig en i de sidste 10 år af sit liv. Og i øvrigt - hvis man ikke kan lære sin hund at holde sig fra andre dyr, så må man jo selv holde den væk fra dem, ikke? der blev knap 2 Det kan jeg så sandelig bevise jægeren der vaksinerede den lever endnu i bedste velgående Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Priceman Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Jeg undrer mig lidt over at denne såkaldte grufulde ting som hunden har gjort er årsag til at man ønsker den aflivet. Det er en fuldstændig naturlig ting for en hund at jage vildt op og forsøge at fange det. Det er grundlæggende lige præcis den drift mange af os bruger til hverdag hvad enten vi træner apport eller søg eller hvad ved jeg. At ejeren ikke har styr på hvor hans hund er i dagtimerne er et andet spørgsmål og om det er en ønsket adfærd ,at hunden ligesom selv går tur på den måde ,er en anden ting. Men lige præcis den drift er grundlæggende hos stort set alle hunde og kan sagtens trænes væk igen. Jeg havde en kollega hvis hønsehund mente at en hare en dag skulle jages til den fangede den. Meget usportsligt da dens job egentligt var at opspore haren og jage den op og så lade jægeren klare resten. Det tog et par ekstra trænings timer for at få den uvane væk igen. Problemet her er egentligt ikke at den gør det, men at den gør det uden at ejeren er i nærheden. Det er ikke til at vide hvad der kan ske af mere uheldige ting når sådan en bandit render løst omkring. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Jeg undrer mig lidt over at denne såkaldte grufulde ting som hunden har gjort er årsag til at man ønsker den aflivet. Det er en fuldstændig naturlig ting for en hund at jage vildt op og forsøge at fange det. Det er grundlæggende lige præcis den drift mange af os bruger til hverdag hvad enten vi træner apport eller søg eller hvad ved jeg. At ejeren ikke har styr på hvor hans hund er i dagtimerne er et andet spørgsmål og om det er en ønsket adfærd ,at hunden ligesom selv går tur på den måde ,er en anden ting. Men lige præcis den drift er grundlæggende hos stort set alle hunde og kan sagtens trænes væk igen. Jeg havde en kollega hvis hønsehund mente at en hare en dag skulle jages til den fangede den. Meget usportsligt da dens job egentligt var at opspore haren og jage den op og så lade jægeren klare resten. Det tog et par ekstra trænings timer for at få den uvane væk igen. Problemet her er egentligt ikke at den gør det, men at den gør det uden at ejeren er i nærheden. Det er ikke til at vide hvad der kan ske af mere uheldige ting når sådan en bandit render løst omkring. Jeg er fuldstændig enig i ovenstående og kunne ikke have sagt det bedre selv :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 der blev knap 2 Det kan jeg så sandelig bevise jægeren der vaksinerede den lever endnu i bedste velgående I starten forstod jeg ikke lige dit indlæg, men nu tror jeg, jeg er med. Du mener at når jeg skrev "Det kan jeg ikke tro på", så var det til historien om din hund der kun blev to år? Det var det ikke - det var til din gammelmands sorteskole holdning om at man ikke lære hunde at lade være med at bide. At landmænd synes det samme, er næppe noget godt argument, da de jo ikke just er kendt for at interessere sig specielt meget for hvad dyr kan og ikke kan, udover fedtprocent og ydeevne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stinnemus Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 At landmænd synes det samme, er næppe noget godt argument, da de jo ikke just er kendt for at interessere sig specielt meget for hvad dyr kan og ikke kan, udover fedtprocent og ydeevne. ej nu må du sgu holde! Der blev jeg faktisk mopset på landmændenes vegne:rolleyes: Prøv at hils på en staldkat (ikke sådan en tilløber der bare lusker rundt, men en RIGTIG staldkat der måske kun bor i farestalden, hos pattegrisene eller måske kun på kontoret) og så vil du se andre ting og sager - har hørt fra flere at de har været nødt til at sige stop ved max 3 staldkatte da medarbejderne brugte så meget tid udenfor arbejdet med at sidde i stalden og kæle med kattene (og også i nogle tilfælde arbejdstiden) og passe dem til den store guldmedalje (btw så vaccineres disse katte hvert år, de kastreres/steriliseres og fodres med det bedste foder på markedet osv osv og de lider absolut ingen last) nå ja og så kan de da ogå godt interessere sig for de dyr de passer :blink: Nogle endda særlig meget - i en besætning som den jeg har arbejdet på der har vi en 3-4 orner og selvom de alle har samme navn (som de alle lystrer på og kommer løøøøøbende hen til en hvis de er ude og gå med ørerne flagrende om hovedet ) og man ikke går ind til dem i boksen kan man godt gå og sludre med dem og klø dem mellem ørerne. Og de havde endda en gaaaaammmel gammel so i den besætning som de ansatte nægtede at få aflivet så hun gik der, dobbelt så stor som de andre søer ( i en ligesstor boks med udendørsareal som dem med en 10-15 stykker) med kun 2-3 andre for hun var ond ved andre søer - undtagen lige de få stykker hun allernådigst havde accepteret i sin nærhed. Hun får selvfølgelig ikke grise mere, men de lader hende gå for hun skal bare ikke dø Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Hvorfor skulle den aflives? Der er mange andre hunde, der ville gøre det samme hvis de fik muligheden.Problemet er - igen - ejeren. Præcis, en hund der keder sig finder på sit eget sjov! Prøv lige at overbevise alle de gårdejere og fritidslandmænd om din overbevisningmin er aflivning uden pardon du kan ikke engang få dit forsikringsselskab til at dække udgiften for hundens skade måske første gang men så aldrig mere og det gældte også Laika hvis hun gik amok på landmandens dyr Selvf¢lgelig vil forsikringen ikke udbetale. Det er da ejers ansvar at holde hunden under kontrol. Hvis man har en hund der vil slå ihjel, må man jo s¢rge for at den er forsvarligt lukket inde, og at man holder den i snor når den kommer ud. At det så ikke lige passer ind i en landmands hverdag, og at man ikke kan straffe en hund til at lade være med at jage når man IKKE er til stæde, det er jo ikke ensbetydende med at hunden er farlig og skal aflives. At det er besværligt og ikke lige det man forstår med en "gårdhund", det kan jeg da sagtens f¢lge.. men det er da for tamt at sige at det er umuligt. Min ene hund dræber rotter og mus... men det er der aldrig nogen der har villet have hende aflivet for? Hunden ved da ikke om et dyr er et skadedyr eller en del af landbruget!? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 ej nu må du sgu holde! Der blev jeg faktisk mopset på landmændenes vegne:rolleyes: Jeg synes det er dejligt hvis der er en ny generation af landmænd på vej, der faktisk kan lide dyr, og betragter dem som andet end produktionsapparater :5up: Bliver så lige nødt til at sige at jeg ikke personligt har mødt nogen endnu - og jeg bor omgivet af landbrug til alle sider. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tanten Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Jeg synes det er dejligt hvis der er en ny generation af landmænd på vej, der faktisk kan lide dyr, og betragter dem som andet end produktionsapparater :5up: Bliver så lige nødt til at sige at jeg ikke personligt har mødt nogen endnu - og jeg bor omgivet af landbrug til alle sider. Jeg syntes du skal gå ud og møde nogle af dem - der er feks hvert år åbent landbrug. Langt størstedelen af landmændene interessere sig for dyreveldfærd (DK er stort set altid forgangsland inden for dette område). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stinnemus Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Jeg synes det er dejligt hvis der er en ny generation af landmænd på vej, der faktisk kan lide dyr, og betragter dem som andet end produktionsapparater :5up: Bliver så lige nødt til at sige at jeg ikke personligt har mødt nogen endnu - og jeg bor omgivet af landbrug til alle sider. ja jeg har jo så arbejdet på et dyrehospital der hrte sammen med en "svinegruppe" eller hvad man nu kalder de svinedyrlæger og der formidlede vi mange voksne herreløse katte ud til et liv i sus og dus. Jeg var MEGET betænkelig i starten, men efter at have fået udpeget en 2-3 kunder der kom igen og igen pga. en kats småproblemer (fra allergi til en lille rift i poten osv - ting der engang enten ville være blevet ignoreret eller kostet en aflivning for katten) som svinebønder eller arbejdere på en svinefarm der kom for at få ordnet deres elskede staldkatte så blev jeg mere rolig og kunne jo se at dyrene var elskede. Dyrlægerne skulle også ofte have foder med til staldkatte/hunde på gården. svinedyrlægerne bruger så også noget tid på at fortælle om fordelene ved en staldkat og at den (hvis de vil have staldkat) skal neutraliseres og fodres med godt foder og komme til dyrlægen hvis der er noget der stikker den på lige fod som ethvert andet dyr og det tager nogen i hvert fald til sig (der er jo nok også nogle "sorte får" deriblandt,m en dem så vi jo så ikke og de fik jo heller ikek en kat fra dyrehospitalet så) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tanten Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 ja jeg har jo så arbejdet på et dyrehospital der hrte sammen med en "svinegruppe" eller hvad man nu kalder de svinedyrlæger og der formidlede vi mange voksne herreløse katte ud til et liv i sus og dus. Jeg var MEGET betænkelig i starten, men efter at have fået udpeget en 2-3 kunder der kom igen og igen pga. en kats småproblemer (fra allergi til en lille rift i poten osv - ting der engang enten ville være blevet ignoreret eller kostet en aflivning for katten) som svinebønder eller arbejdere på en svinefarm der kom for at få ordnet deres elskede staldkatte så blev jeg mere rolig og kunne jo se at dyrene var elskede. Dyrlægerne skulle også ofte have foder med til staldkatte/hunde på gården. svinedyrlægerne bruger så også noget tid på at fortælle om fordelene ved en staldkat og at den (hvis de vil have staldkat) skal neutraliseres og fodres med godt foder og komme til dyrlægen hvis der er noget der stikker den på lige fod som ethvert andet dyr og det tager nogen i hvert fald til sig (der er jo nok også nogle "sorte får" deriblandt,m en dem så vi jo så ikke og de fik jo heller ikek en kat fra dyrehospitalet så) Der avles SPF-katte. Det er katte født ved kejsersnit og som neutraliseres og sendes direkte til landmanden (så vidt jeg husker tages de ved kejsersnit). Denne type kat må kun få enkelte bestemte fodertyper og må ikke komme uden for stalden, derfor vaccineres osv. de på stedet af dyrlægen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stinnemus Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Der avles SPF-katte. Det er katte født ved kejsersnit og som neutraliseres og sendes direkte til landmanden (så vidt jeg husker tages de ved kejsersnit). Denne type kat må kun få enkelte bestemte fodertyper og må ikke komme uden for stalden, derfor vaccineres osv. de på stedet af dyrlægen. hehe det er jo så ikke disse jeg tænker på... men hvorfor skal de tages med kejsersnit? Loven siger jo at killinger skal være ved moderen til de er 8 uuger (alt for kort tid i forvejen - det er jo ikke hundehvalpe ). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst BongoJungle Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 At landmænd synes det samme, er næppe noget godt argument, da de jo ikke just er kendt for at interessere sig specielt meget for hvad dyr kan og ikke kan, udover fedtprocent og ydeevne. Tak- eller noget Pas på med at generellisere!!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
ridiger Besvaret Januar 27, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Der avles SPF-katte. Det er katte født ved kejsersnit og som neutraliseres og sendes direkte til landmanden (så vidt jeg husker tages de ved kejsersnit). Denne type kat må kun få enkelte bestemte fodertyper og må ikke komme uden for stalden, derfor vaccineres osv. de på stedet af dyrlægen. Er der en som vil fortælle en københavner, hvad det betyder :confused: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stinnemus Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Er der en som vil fortælle en københavner, hvad det betyder :confused: læs "protest mod dkk" tråden:blink: Der nævnes grisene - de her katte bruges så i staldene Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tanten Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 Er der en som vil fortælle en københavner, hvad det betyder :confused: SPF er et "system" inden for svineavlen/productionen og betyder Specifik Patogen Frie - oversat til dansk at der er en bestemt række sygdomme de er garanteret frie for. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Januar 27, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2009 læs "protest mod dkk" tråden:blink: Der nævnes grisene - de her katte bruges så i staldene Folk må da snart have lært at f¢lge med i ALLE trådene p.s. hvad g¢r kejsersnittet godt for i SPF sammenhæng?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts