Hop til indhold

Provohund?


sonja77
 Share

Recommended Posts

På vores lydighedshold er der en blandingshund (jeg gætter på border collie/lab/måske noget mere), som de andre hunde bliver meget provokeret af. Hunden står konstant og stirrer direkte på de andre hunde, som så tit begynder at knurre eller gø af den.

 

I dag da Tyson og jeg gik tur med ridiger og Bubber, nævne ridiger, at bordere har det med at hyrde med øjnene og derfor stirrer meget. Så jeg tænker, at det er det, der er grunden, for jeg har godt nok undret mig over, hvorfor den gør det.

 

Men så tænker jeg, om den ikke ved, at den er meget uhøflig på hundesprog? Nogle gange har jeg haft den mistænkt for med vilje at være provokerende... for man skulle jo tro, at den efterhånden har fundet ud af, at de andre hunde tænder af på dens stirren?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er typisk border-adfærd. Indy tænder helt af over det, og man kan jo godt sige at det er uh¢fligt hundesprog, men det virker på får :mrgreen: Og det er nu engang det de er lavet til.

Jeg lader ikke Indy få ¢jenkontakt til bordere mens hun er i snor og det er en situation hvor de står frontalt mod hinanden... hvis hun alligevel kigger og reagerer vender jeg hende om og afleder med det samme.

Tror såmend ikke bordere g¢r det for bevidst at provokere.. Mange af dem har også forholdsvis lyse ¢jne, hvilket g¢r at de ser endnu mere stirrende ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver jo god nok mening, at borderen bare hyrder og ikke prøver at være provokerende, når det nu er det, den er avlet til. Men lærer den virkelig aldrig, at hunde altså reagerer noget anderledes end får på dens stirren? :-)

Ikke hvis føreren ikke stopper den. Jeg har haft den samme adfærd i 2 af mine bordere, men jeg har brudt mønsteret.

Link til indlæg
Del på andre sites

sheila kan heller ikke lide borderstirren... men hun stirrer selv temlig meget, hvilketjeg er meget opmærksom på og prøver at få hende fra.

 

Og nej, jeg tror ikke hun er klar over at hun er "uhøflig", men hun har erfaret at får hun øjenkontakt med en anden hund, så er det meget ubehageligt og ender med at én af dem gør... Så hun kan ikke lide at blive kigget på længe..

 

Der gårogså en border på vores rally hold og det er sjovt at se at ikke nok med at de stirrer, de låser også i kroppen, hvilket nok er den største provokation.. Det betyder jo angreb.. Så ejer burde nok bryde det, lære hunden at kigge på noget andet:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gjorde Futte det?

 

Futte tog meget øjenkontakt, hvilket var skønt for mig, jeg vidste ikke noget bedre end at se ind i hans blide mørkebrune øjne :lun:, men om det har haft indflydelse på hans manglende evne til at omgås hanhunde skal jeg lade være usagt, eftersom det altid var ham som gik i flæsket på den anden umiddelbart efter at den var nået helt hen til ham. :cry: Tæver havde ingen problemer med ham (med enkelte undtagelser) så.... :confused: Jeg har bare ladet mig fortælle, at belgiere også holder øjenkontakt og at det bl.a. er derfor de jævnligt kommer i konflikt med andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...