Hop til indhold

Det der med at knurre ...


Freudika
 Share

Recommended Posts

Nu blev der jo talt om det der med at knurre i den der tråd om gratis træning ... Herhjemme må hunde gerne knurre - og jævnligt bliver det respekteret ... men ikke altid ...

 

Eksempler på, hvor knurren bliver respekteret:

 

Bella ligger på gulvet med en tyggeting - jeg sætter mig i sofaen og mine fødder kommer (iflg. Bella) faretruende tæt på hendes tyggeting ... jeg trækker fødderne til mig og siger roligt, at jeg ikke har tænkt mig at tage hendes tyggeting.

 

Desuden knurrer de når den anden kommer for tæt på egen zone/ressource

 

Bella knurrer, hvis jeg nusser på hende og det bliver ubehageligt for hende - så undskylder jeg og nusser på en anden måde.

 

Eksempler på, hvor knurren ikke bliver respekteret

 

Bella har en tyggeting og beslutter at det bedste sted at ligge er på skødet af mig ... og så knurrer hun ellers, hvis jeg bevæger mig den mindste smule ... så griner jeg af hende og flytter hende ...

 

Tulle er gået i seng før mig - og ligger på tværs i min seng så jeg på ingen måde kan være der selv (og jeg lægger mig altså ikke bare i kurven :mrgreen: )... jeg beder hende flytte sig - uden resultat - jeg skubber blidt til hende - hun knurrer af mig ... det får hun at vide, ikke hjælper - og så flytter hun sig. (jeg er klar over, at i en vild ulveflok, ville ulven have ret til sin liggeplads efter først til mølle princippet - den smarte ulv ville måske forsøge at lokke den mindre smarte ulv væk fra pladsen ... og måske er det det jeg skal gøre fremover - hvis altså jeg antager at jeg er smartere end Tullen :shock:)

 

I går havde vi en særdeles sær situation - Tulle lå på min mands mave - og jeg ville ligge i arm (mandens - ikke Tullens) men når jeg nærmede mig blev Tulle ret insisterende i, at det skulle jeg ikke - hun knurrede og nåede endda også at markere :shock: ... Tulle blev sendt på gulvet - jeg lagde mig til rette - og Tulle kom lidt efter op og lagde sig præcis hvor hun havde ligget før ... denne gang bare uden problemer ...

 

Hvordan hjemme hos jer? må hunde knurre - og hvornår bliver knurren respekteret - og hvornår ikke?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Karla må gerne knurre, hun gør det så bare ikke... :rolleyes: eller jo, men kun legeknur når hun fx hopper rundt oppe i sengen og gerne vil have at min mand skal lave "udfald" imod hende :roll: ja det er deres lille sære leg, som kun foregår oppe i sengen... meget sært...

 

ellers så legeknurrer hun når skal trække tov og af og til når hun leger med andre hunde...

 

Rigtig dyb alvorlig knnurren har jeg kun hørt når det har været mørkt og hun har hørt noget "farligt" udenfor....

 

Hun har ikke noget ressourceforsvar, så der oplever vi det ikke... hverken med legetøj, tyggeting eller mad....

Link til indlæg
Del på andre sites

sheila må jo være den største knurrer af alle:roll:Hun har så mange forskellige knur, så det vist kun er mig og mysla der kan høre forskel;-)

 

jeg har det lidt som dig, brummer hun fordi jeg fylder i sengen, så er det bare bad luck! Jeg flytter mig ikke.. Men det forventer hun nu heller ikke, hunsiger bare at det egentlig er ret træls med fødder i ribenene, når man sover;-)

 

Den eneste anden situation hvor hun brummer af familie er hvis man krammekæler hende og hun bliver lidtbange for at det bliver for meget/hun bliver "mast". Det bliver for det meste respekteret, så nusser vi lidt mere forsigtigt.

 

Knurren er så hendes første signal til fremmede om at de er for meget, hun kan godt lige forsøge med lidt dæmpende adfærd, men der kommer som regel hurtigt en lillelyd på, da det jo desværre virker rimelig godt...

Og da hun ikke nødvendigvis er sur samtidig, så kan det være svært at tolke hende,så hun befinder sig pludselig i en situation hun ikke kan takle, fesk hvor folk holder hende om hovedet og kigger hende i øjnene... Og så brummer hun langt nede ihalsen.. Nogengange svært egentlig at høre, men kan mærkes hvis man rører hende på halsen..

 

Hun brummer lavt på samme måde når hun hilser på nye hunde, jeg tolker det sådan lidt, jeg vil lige være på den sikre side at du forstår at du ikke skal være for voldsom. Når hun er tryg ved folk eller hunde holder det op:)

 

jeg kalder hende egentlig bare væk hvis det er og ellers prøver at undgå krammemennsker;-)

 

Jeg tror aldrig mysla har knurret af et menneske over noget som helst...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil sige stortset som Amocca, de må - og gør det også :blink: Knurre i leg og lign. og så må det knurre af hinanden, i fornuftigt omfang, fx. må tævene gerne knurre hvis hannerne står med næsen oppe i r**** på dem og den slags. :-)

 

Men jeg må indrømme at det som du Freudika beskriver, det er lige i overkanten til min smag, jo jeg respektere en knurren hvis jeg virkelig overskrider min hunds grænser - hvilket jeg dog ikke gør :engel::-D Men hvis de knurre af mig når jeg ville i seng eller sætte mig et eller andet sted ville de helt bestemt få at vide at de godt kan fise af...

 

Men hver sin smag jo og hvis det fungere for jer, uden at I ellers har nogle problmer med hundene, så er det jo jeres sag :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som regel er det ok at knurre, jeg kan ikke lige kome i tanke om tilfælde vi har haft hvor det ikke er iorden.

 

På natturen her i aften kom der en mand gående i hurtigt tempo og det er kun hveranden gadelygte der er tændt, så det er lidt sværte at se vedkommende, så lexus "varsler" lige med en let brummen/knurren at der kommer altså en gående. Jeg svare lexus stille og roligt nåh, ja,ja det er ok, så er der heller ikke mere i det

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christina70

Min mand har ikke haft hund før så hver gang hunden knurrer ad ham er det 'Hvad gør du nu ved hende? kan du ikke høre hun ikke vil have det' - så hun får lov at knurre, og gør det kun når han er 'dum' og irriterende, hvilket er helt ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

God tråd:5up:

Nu blev der jo talt om det der med at knurre i den der tråd om gratis træning ... Herhjemme må hunde gerne knurre - og jævnligt bliver det respekteret ... men ikke altid ...

 

Ja da knurren er jo bare at sige noget man føler :-D

 

Eksempler på, hvor knurren bliver respekteret:

 

Bella ligger på gulvet med en tyggeting - jeg sætter mig i sofaen og mine fødder kommer (iflg. Bella) faretruende tæt på hendes tyggeting ... jeg trækker fødderne til mig og siger roligt, at jeg ikke har tænkt mig at tage hendes tyggeting.

 

Jeg respektere det også, medmindre det sted hvor benet forsvares er et upraktisk sted, så beder jeg Mika om at flytte sig med hendes skat (det er ikke noget Susi gør, hun har altid tillid til at jeg ikke tager noget, eller Mika).

 

Desuden knurrer de når den anden kommer for tæt på egen zone/ressource

 

Helt iorden her, det respektere vi alle :-)

Mikas grænser kan være ret små, der kan jeg vurdere rimeligheden :blink:

 

Bella knurrer, hvis jeg nusser på hende og det bliver ubehageligt for hende - så undskylder jeg og nusser på en anden måde.

 

Hvis det sker her tænker jeg smerter.

 

Eksempler på, hvor knurren ikke bliver respekteret

 

Bella har en tyggeting og beslutter at det bedste sted at ligge er på skødet af mig ... og så knurrer hun ellers, hvis jeg bevæger mig den mindste smule ... så griner jeg af hende og flytter hende ...

 

Det ville jeg heller ikke finde mig i, Bellaprinsesse :-D

 

Tulle er gået i seng før mig - og ligger på tværs i min seng så jeg på ingen måde kan være der selv (og jeg lægger mig altså ikke bare i kurven :mrgreen: )... jeg beder hende flytte sig - uden resultat - jeg skubber blidt til hende - hun knurrer af mig ... det får hun at vide, ikke hjælper - og så flytter hun sig. (jeg er klar over, at i en vild ulveflok, ville ulven have ret til sin liggeplads efter først til mølle princippet - den smarte ulv ville måske forsøge at lokke den mindre smarte ulv væk fra pladsen ... og måske er det det jeg skal gøre fremover - hvis altså jeg antager at jeg er smartere end Tullen :shock:)

 

Mika kan godt finde på at knurre hvis hun er meget træt, men hun flytter sig når jeg siger det, og vågner osse lidt og sender mig et ''undskyld'' blik, ''jeg ved det godt'' blik :hjerte:

 

 

I går havde vi en særdeles sær situation - Tulle lå på min mands mave - og jeg ville ligge i arm (mandens - ikke Tullens) men når jeg nærmede mig blev Tulle ret insisterende i, at det skulle jeg ikke - hun knurrede og nåede endda også at markere :shock: ... Tulle blev sendt på gulvet - jeg lagde mig til rette - og Tulle kom lidt efter op og lagde sig præcis hvor hun havde ligget før ... denne gang bare uden problemer ...

 

:lol:

 

Hvordan hjemme hos jer? må hunde knurre - og hvornår bliver knurren respekteret - og hvornår ikke?

 

Det afhænger at situation, Susi kan finde på at prøve at presse Mika væk fra et godt musehul, der hjælper jeg Mika som flytter sig knurrende, det er ikke rimeligt at Susi vil have hendes hul, jeg forebygger som regel med min krop, går imellem :-)

 

De legeknurrer ofte, og det skal jeg ret tit forklare folk der tror de er farlige , det betyder ikke noget:lol:

 

Mange tror at knurren er noget der skal skældes væk, det tror jeg er skyld i mange bid ulykker!

 

Hvis jeg vinder i lotto laver jeg en oplysningskampagne :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåja - Tulle legeknurrer - det gør Bimsen ikke ... Tulle har faktisk lært det af Mika og Susi :D

 

Jeg kan sagtens høre hvornår hun mener alvor ... faktisk er der meget mindre lyd på Tullens I-mean-business-knur end på hendes lege-knur :D ... Men folk der kommer her i huset kan godt blive forskrækkede når hundene leger - og tror det er alvoligt fordi der er så meget lyd i Tulle ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke hørt andet end legeknurren fra Simba. Han er tavs som en grav ellers. Jeg har Tantens ord for at Bernere både kan gø og larme op, men det gælder så ikke lige for den model vi har anskaffet.

 

Det ville ellers være lettere, hvis han knurrede som andre normale hunde gør. F.eks. pga mad eller hvis han ikke ville have et eller andet, men han finder sig troligt i, hvad som helst. Tænk, hvis han i virkeligheden er skide sur over et eller andet, men bare ikke siger noget :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Nu blev der jo talt om det der med at knurre i den der tråd om gratis træning ... Herhjemme må hunde gerne knurre - og jævnligt bliver det respekteret ... men ikke altid ...

 

Eksempler på, hvor knurren bliver respekteret:

 

 

Det er ok hvis vi leger med hendes tov i tovtrækning eller andet vi trækker om kap i

 

 

Bella ligger på gulvet med en tyggeting - jeg sætter mig i sofaen og mine fødder kommer (iflg. Bella) faretruende tæt på hendes tyggeting ... jeg trækker fødderne til mig og siger roligt, at jeg ikke har tænkt mig at tage hendes tyggeting.

 

 

Det kan jeg absolut ikke aceptere, da jeg har mange små børnebørn som render og kravler rundt på gulvet,

Laika er blevet vænnet til at alt kan tages ud af munden på hende uden at hun knurer

uanset hvad hun går med i munden skal hun ikke knurer eller vise agrationer

 

Dog er hendes kurv total fredet for alle, det er hendes fristed, men hun acepterer dog når de helt små kravler op i kurven til hende, men de bliver straks fjernet og får besked på at kurven er Laikas seng og den må de ikke kravle op i

 

 

Desuden knurrer de når den anden kommer for tæt på egen zone/ressource

 

Bella knurrer, hvis jeg nusser på hende og det bliver ubehageligt for hende - så undskylder jeg og nusser på en anden måde.

 

Laika skal respektere at jeg rører og nusser hende uanset hvor det er på kroppen, poter, hale, snude/tænder

men nu nyder hun også at der er nogle der nusser hende uanset hvor og af hvem elsker nusseture af børnene og deres opmærksomhed

 

 

I går havde vi en særdeles sær situation - Tulle lå på min mands mave - og jeg ville ligge i arm (mandens - ikke Tullens) men når jeg nærmede mig blev Tulle ret insisterende i, at det skulle jeg ikke - hun knurrede og nåede endda også at markere :shock: ... Tulle blev sendt på gulvet - jeg lagde mig til rette - og Tulle kom lidt efter op og lagde sig præcis hvor hun havde ligget før ... denne gang bare uden problemer ...

Nå ja kan man ikke eje farmand uden kvindemendesket brokker sig må man jo bare dele

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer helt an på hvordan der knurres. Knurres der fordi der går nogen ved døren er det ok, men når de er kommet ind er det ikke ok at knurre længere. Kommer jeg for tæt på hans ben er det ok at knurre (det gør han nu aldrig, han kommer derimod glædeligt og afleverer whatever han har af gennemgnaskede ting så snart jeg sætter mig med en leverpostejsmad :badr::lol: ).

 

Nu er vi jo begyndt at være en del sammen med Kali på 11uger og det er fantastisk at se Dumle være den store og pludselig se at det er ham der ignorerer en anden hund og det er ham der er tålmodig.

Men med Kali er det også ok at brumme når hendes hvalpetænder får for godt ved øret, men det gør han ikke engang, han flytter sig bare :lol:

 

Ellers er der ikke meget knurren herhjemme. Når katten går på bordet knurrer han ad hende og det er ikke iorden, men han har ufatteligt svært ved at forstå at det ikke er hans job et skælde hende ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Nåja - Tulle legeknurrer - det gør Bimsen ikke ... Tulle har faktisk lært det af Mika og Susi :D

 

Jeg kan sagtens høre hvornår hun mener alvor ... faktisk er der meget mindre lyd på Tullens I-mean-business-knur end på hendes lege-knur :D ... Men folk der kommer her i huset kan godt blive forskrækkede når hundene leger - og tror det er alvoligt fordi der er så meget lyd i Tulle ...

 

Legeknurren tog hun til sig med glæde, god ide tænkte hun, men musejagten, den gik vidst ikke eller :lol:

 

Lege knurren er meget højt her også, så kører det for Ole Bent og hans balloner :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg er jo af den opfattelse, at en hund der knurrer ikke er farlig ... den siger sin mening ... og jeg kan godt li, at mine hunde har personlighed og viser initiativ - og hvordan skulle de kunne gøre det, hvis ikke de blev set og hørt?

 

Ja præcist :-)

 

Jeg mener at det er når man tager sproget, selve udtrykket for følelsen, fra hunden at den kan blive farligt :(

 

Den gammeldags opfattelse er netop at hunden ikke må knurre, men det er helt forfejlet.

 

Hvis nogen er interesseret så er Anders Hallgrens bog Alfasyndromet en rigtigt god bog i forhold til de her ting :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så var det jo lige jeg kom i tanke om, at jeg egentlig løj da jeg sagde at Karla ikke havde ressourceforsvar.... der er een ting hun kan finde på at sige fra overfor hvis andre vil tage det... og det er hvis hun har gravet det perfekte hul i sandkassen :lol:

 

Den anden aften havde hun gravet så dybt et hul at halvdelen af hende var væk når hun var nede og tjekke dybden, det ville hundeveninden Luka gerne liiiige overtage, der fik hun et hurtigt brum, som blev accepteret med det samme... :5up:

 

Det knur synes jeg var helt ok, hun havde jo brugt lang tid på dette fantastiske hul, så var det jo ikke fair at Luka stjal det... Det endte så med at Luka stod bag hende og greb det sand med munden som Karla gravede op i store kaskader :lol::lol: og da Karla gik fra hullet og Luka tjekkede det ud, kom hun op igen med det samme og gloede på os mennesker ligesom om hun sagde: "Hvad fanden var der så fedt ved det hul? der var ikke engang noget dernede" :lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Hvad er knurren?

 

Jeg synes at der er mange variationer over dette i indlæggende.

 

For mig er knurren en dyb strubelyd som gives som advarsel. Hunden kan derudover have en masse andre lyde som minder om knurren: legebrummen, utilfredstilkendegivelse mv.

 

Jeg vil ikke have mine hunde knurre af mig i nogle situationer. Det er en del af deres sprog ... jo, men hvis de begynder at knurre betyder det at deres grænser er overskredet. Så når jeg skriver at jeg ikke vil have det, så mener jeg at oplever jeg en af mine hunde knurre af mig, så undersøger jeg hvorfor den gjorde og tager stilling til hvordan jeg kan undgår det i en anden situation.

Mine hunde knurre meget meget sjældent af mig, Emmy og Sirius har faktisk aldrig gjort det. Lyssa, "hvalpen" på lidt over et år, knurrede i starten indædt over sin mad, men det har vi trænet væk.

 

De knurre selvfølgelig under tiden ad hinanden, primært over resourcher som mad, bure mv. - men det er faktisk meget sjældent. Har prøvet at lave et par kontroleret forsøg, hvor jeg har lagt en masse kødben i en kæmpe bunke og så set om en af dem tager kontrol over alle resourcherne - det skulle det jo i følge mange gænse lederskabsteorier. Men nej, hundene har gået hen til bunken, Lyssa først, taget et ben og løbet væk med det. Især Lyssa er så vendt tilbage og har hentet flere ben - og disse bunker bevogtes så med knurren.

Lyssa er faktisk stadig den som knurre mest og stadig som fødeforsvar - og det bliver altid respekteret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lexus knurrer næsten aldrig, andet end i leg med andre hunde. Kan ikke engen huske at hun knurrer hvis jeg leger med hende? Hun vil ikke have at andre hunde blander sig når hun spiser, men hun bliver fodret i buret, så har ikke grund til at brokke sig...

 

Indy knurrer hvis andre hunde eller katte kommer nær hendes madskål mens hun spiser, så det undgår vi. Hun legeknurrer, og knurrer også hvis der er noget udenfor, eller hvis kattene forstyrrer hende når hun sover. Hun kan også finde på at knurre hvis man sidder ved siden af hende, men ikke nusser hende, men det er et andet slags knur, sådan meget bl¢dt,hypnotiserende med stirren og "duskalnussemigtilduikkeorkermere" agtigt... :lol:

 

Akita knurrer hvis kattene vil slikke hendes ¢rer (fair nok :shock:) eller hvis de kommer for tæt på generelt, hun er ikke meget for fysisk kontakt med de andre, når hun sover.. Hun vogter også k¢kkend¢ren især når jeg laver mad, og sender de andre væk med en l¢ftet overlæbe. Hun får lov da det ikke er et problem, og det er rart ikke at have en hel flok katte og hunde der blander sig i madlavningen... hun ligger bare lige udenfor d¢ren, ikke noget voldsomt.

Derudover knurrer hun meget under leg, hun har det VILDESTE l¢vemor br¢leknur, må optage det til jer en dag :mrgreen: Det er sket mere end en gang at Martin kigger på mig og sp¢rger om hun stadig leger :lol:

men hendes sluk-knap er 100% og kan gå fra vild leg til at ligge og blive nusset på maven på få sekunder :hjerte:

 

 

Skrevet ned lyder det som om der bliver knurret på livet l¢s her i huset, men det er altså ikke ofte man h¢rer dem :blink:

 

Ingen af dem knurrer af os over resourcer, kun hinanden og kattene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er knurren?

 

Jeg synes at der er mange variationer over dette i indlæggende.

 

For mig er knurren en dyb strubelyd som gives som advarsel. Hunden kan derudover have en masse andre lyde som minder om knurren: legebrummen, utilfredstilkendegivelse mv.

 

Jeg vil ikke have mine hunde knurre af mig i nogle situationer. Det er en del af deres sprog ... jo, men hvis de begynder at knurre betyder det at deres grænser er overskredet. Så når jeg skriver at jeg ikke vil have det, så mener jeg at oplever jeg en af mine hunde knurre af mig, så undersøger jeg hvorfor den gjorde og tager stilling til hvordan jeg kan undgår det i en anden situation.

Mine hunde knurre meget meget sjældent af mig, Emmy og Sirius har faktisk aldrig gjort det. Lyssa, "hvalpen" på lidt over et år, knurrede i starten indædt over sin mad, men det har vi trænet væk.

 

De knurre selvfølgelig under tiden ad hinanden, primært over resourcher som mad, bure mv. - men det er faktisk meget sjældent. Har prøvet at lave et par kontroleret forsøg, hvor jeg har lagt en masse kødben i en kæmpe bunke og så set om en af dem tager kontrol over alle resourcherne - det skulle det jo i følge mange gænse lederskabsteorier. Men nej, hundene har gået hen til bunken, Lyssa først, taget et ben og løbet væk med det. Især Lyssa er så vendt tilbage og har hentet flere ben - og disse bunker bevogtes så med knurren.

Lyssa er faktisk stadig den som knurre mest og stadig som fødeforsvar - og det bliver altid respekteret.

 

Jeg er helt enig med dig i dine to gode indlæg. Jeg tænker at hvis hunden knurrer ad en fordi man vil tage et ben den ligger med, så er der noget galt med tillidsforholdet. Jeg render ikke og tager ting fra mine hunde i tide og udtide; men jeg har endnu aldrig haft en hund som knurrede ad mig hvis jeg ville gøre det.

Hundene bruger denne advarende knurren overfor hinanden og det er helt ok !

:vinken: Venlig hilsen

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

ikke okay at knurre: af andre hunde :evil:

 

Ellers knurre han kun hvis vi ikke fatter at det er NU han vil ikke ud og ikek når vi først er kommet gennem stuen eller har lagt det vi har i hånden :roll:

 

Ellers knurre han ikke for at "sige" noget.

 

Det er det samme med at gø, gør han kun hvis han VIL have opmærksomhed NU! og det er så ikke okay eller ej okay af andre hunde.

 

Ellers er han den tavse type, stille som ninja og hurtig som en leopard og hidsig som en løve :mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Legeknurren er der meget af inde i Ozzie og der skal en del ud hver dag, jeg æææælsker den lyd - nok også fordi den altid følges med småbjæffen, vilde rejehop und alles. :mrgreen:

 

Hun har også hyggeknurren (nu mere en form for brummen), når hun fx ligger på ryggen og klør sig på græs eller hun bliver kløet et særligt godt sted så lyder hun som en kæmpe brombasse. :mrgreen:

 

Ift til sådan alvorlig advarselsknurren, så er hun meget stille. Jeg har kun en gang hørt hende knurre af et menneske og det er sjældent hun har gjort det af andre hunde.

 

Jeg har faktisk ikke tænkt så meget over hvornår det er tilladt at knurre - netop fordi det er så sjældent at hun faktisk knurrer i alvor. De gange hun har knurret af andre hunde har det været helt okay og den ene gang hun knurrede af et menneske, var det også okay med mig. (selvom jeg virkelig ærgede mig over at jeg ikke fik bremset situationen inden)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
ikke okay at knurre: af andre hunde :evil:

 

Ellers knurre han kun hvis vi ikke fatter at det er NU han vil ikke ud og ikek når vi først er kommet gennem stuen eller har lagt det vi har i hånden :roll:

 

Ellers knurre han ikke for at "sige" noget.

 

Det er det samme med at gø, gør han kun hvis han VIL have opmærksomhed NU! og det er så ikke okay eller ej okay af andre hunde.

 

Ellers er han den tavse type, stille som ninja og hurtig som en leopard og hidsig som en løve :mrgreen::mrgreen:

Jeg er så af den meningen at det er OK at min hund knurre af andre, det er deres måde at sige "Back off fesser, du er for tæt på!" Udfald er der imod en anden snak, men så er grænserne bestemt også overstredet.

 

Men begynder min hund at knurre af en anden hund (læs en anden fremmet hund), så har jeg ikke været god til at læse min hund og handle inden det var nødvendigt for ham at advare.

Der har selvfølgelig været situationer hvor jeg simpelthen har været nøden til at "presse" fordi de uslagsgivende situationer, f.eks. pga. tidsmæssigt pres eller simpelthen fordi situationen ikke kunne undgås - der har jeg så lært at han skal holde fokus på mig - hans søjle til trughed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Toffi havde -især som lille- noget med at hun ikke ville røres visse steder i ansigtet. Dog har vi altid kunnet tørre hendes øjne.

Hun fik hen ad vejen også tillid til at det var ok at vi, som hun kendte godt, måtte røre.

Men ikke fremmede.

 

Den meningitisform hun fik ligger latent i kroppen og skal bare trigges for at bryde frem.

 

Så Gudrun var inde på at det var derfor hun havde haft det med ansigtet. Og jeg synes det lyder som en klog teori.

 

Hun knurrede sjældent i situationen, men rynkede på næsen og derefter snappede ud i luften. Men det er jo det samme.

 

Jeg kunne ikke drømme om at forhindre hende i at sige "stop" overfor tilnærmelser på den måde.

 

Ellers har hun aldrig knurret af os.

 

Min newf knurrede ad mig 1 gang.

 

Det var da han pludselig stod med en af vores dværgshøns i munden i et hjørne af soveværelset, med hovedet ind i væggen!

Og jeg ville tage den fra ham. Men det turde jeg jo ikke så!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så af den meningen at det er OK at min hund knurre af andre, det er deres måde at sige "Back off fesser, du er for tæt på!" Udfald er der imod en anden snak, men så er grænserne bestemt også overstredet.

 

Men begynder min hund at knurre af en anden hund (læs en anden fremmet hund), så har jeg ikke været god til at læse min hund og handle inden det var nødvendigt for ham at advare.

Der har selvfølgelig været situationer hvor jeg simpelthen har været nøden til at "presse" fordi de uslagsgivende situationer, f.eks. pga. tidsmæssigt pres eller simpelthen fordi situationen ikke kunne undgås - der har jeg så lært at han skal holde fokus på mig - hans søjle til trughed.

Nævner det nok pga. den nuværende situation med Cujo og andre hanhunde. Han knurre uprovokeret og gør.

Selvfølgelig er det okay at knurre af en anden hund når der er grund til det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er knurren?

 

Jeg synes at der er mange variationer over dette i indlæggende.

 

For mig er knurren en dyb strubelyd som gives som advarsel. Hunden kan derudover have en masse andre lyde som minder om knurren: legebrummen, utilfredstilkendegivelse mv.

 

 

Der må jeg være enig.. Da jeg læste det aller første indlæg troede jeg at der var tale om at hunden fx. lå i sengen og knurrede helt alvorligt af sin ejere når denne ville i seng og det er bare ikke i orden efter min mening! :???:

Men som tråden er skredet frem er jeg blevet noget mere i tvivl om hvad der egentlig menes :confused:

Mine hunde, isærdeleshed Flica og Chivas har et rimeligt bredt udvalg af brummelyde der oftets er et udtryk for velbehag og nogen gange uretfærdighed -de syntes det er dybt uretfærdigt at blive jaget ned af sofaen fordi andre skal sidde der eller de syntes at livet bare er SÅ hårdt! :mrgreen: Men ingen af delene har jo noget med "rigtig" knurren at gøre... Så vidt jeg husker har ingen af mine hunde nogensinde knurret 'rigtigt' af mig, gjorde de det ville det være fordi at jeg overskred deres grænser dybt og i såfald vil jeg selvfølgelig respektere det -hvis det ellers er hensigtsmæssigt... At de knurre af hinanden eller andre hunde, kommer helt an på situration hvorvidt jeg syntes at det er i orden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...