Hop til indhold

Store racer og fysisk aktivitet


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg mødte den anden aften helt tilfældigt en fra mit tidligere hvalpehold... det var superhyggeligt og hundene kunne tydeligvis kende hinanden...

 

Hvalpene er jo efterhånden nået op og blevet 8 mdr allesammen. Så helt små er de jo ikke længere ;-) Hun spurgte så lidt forsigtigt med hensyn til motion... Jackpot er samme størrelse som Karla...

 

dette skyldtes, at hun havde mødt en tredje deltager fra hvalpeholdet ude i skoven. Han har en golden retriever. Han havde fortalt at når de tog i skoven så fik hunden ingen andre ture den dag, da det passede med de 30 minutter den måtte få :shock: for de er jo ca de der 30-32 uger gamle...

 

Karla var blevet et monster hvis jeg havde fulgt den strategi... Jojo, mental aktivering og leg kan dække en rigtig god portion og en times besøg om eftermiddagen i et nyt spændende hus med en hund, kan også godt trætte hende så meget, at vi springer over aftenturen....

 

men 30 minutters fysisk aktivitet om dagen? Hun havde løbet på væggene, det er helt sikkert...

 

Jeg er godt klar over, at der sikkert er nogle yderligere hensyn at tage, med en stor race, med hensyn til hofter, belastning osv. Men alligevel, er det virkelig rigtigt? at en 8 mdr gammel golden kun skal ud og røre sig i en halv time om dagen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er Retrieverracerne jo efterhånden maget plaget af HD, så det skulle faktisk ikke undre mig om det er det, opdrætterne anbefaler.

De skulle hellere koncentrere sig om at avle nogle sundere hunde...

Men generelt er det da sådan at de store tunge racer ikke tåler at blive for kraftigt motioneret medens de vokser. Leroy får f.eks. rigeligt motion af at lege med Vinnie, så han kommer ikke på gåture - kun den slags lufteture hvor han får lov at gå rundt i sit eget tempo og snuse.

Jeg er endda blevet anbefalet at begrænse deres leg, og har hørt at nogle Mastiff-ejere sætter deres hvalpe i bur meget af dagen, for at holde deres aktivitetsniveau nede. Det har jeg så ikke lige tænkt mig at gøre :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det håber jeg da ikke er rigtigt. Har selv en golden på 8 måneder og vi nøjes altså ikke med 1/2 times gåtur dagligt.

Har fået af vide at vi skal passe på med at stå på bagben, gå på trapper og lignede ting, for at passe på hofter, men almindelig gåtur vil jeg da mene er ok i længere tid end 1/2 time dagligt.

 

Måske der er nogle der er klogere.................

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg ville altså heller ikke gåtur længere tid end ca. en halvtime om dagen med en hvalp i den alder - men jeg ville dog nok gå et par tisseture, dvs. af max. 10 min. varighed.

 

Når jeg har hvalp i den alder så går de max. 20-30 min. om dagen. En enkelt gang om ugen tager de dog ikke skade af en lidt længere tur.

 

Vækstzonerne i leddende er åbne til hunden er ca. 1 år gamle, hvilket er nødvendigt for at knoglerne kan vokse. Dette betyder dog også at de samtidig er mere sarte overfor overbelastninger, skader og andre påvirkninger.

HD og andre led sygdomme er kendt for at kunne udvikles på baggrund af overbelastninger af led og knogler i vækstfasen. Derfor bør man være forsigtig med sine unge hunde, særligt af store racer og særligt hos individer der er disponeret for HD.

 

Der er ikke kun motion man skal være forsigtig med, trapper er også en slem synder - hundens hofter mv. er ikke lavet til at udsættes for den påvirkning der kommer når benet vinkles for at kunne klare trappetrinet - huinde i naturen går jo ikke i særlig mange trapper :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke med golden , men det vil ikke overraske mig det også gjaldt dem

 

En Newfer er normalt ikke en hund der har behov for de store gåture , men selvfølgelig bliver der gået med dem , og de elsker det da også

 

Opstart på gåture når de er 8 uger hedder sig ,max 1km i roligt tempo , så skal man være hjemme igen , det trappes op stille og roligt , og der har jeg aldrig hørt et bestemt antal km

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg også sådan lidt til (meget) store hunde, og der er jeg helt klart meget forsigtig i det første år af deres liv. Jeg har jo voksne hunde der skal have deres længere tur, men for at holde flokken samlet kører hvalpen med i en vogn, og kommer først ned på egne ben når vi er ved stranden, eller hvor vi nu skal hen.

Det bedste er at undgå lange machture, men lade hvalpen tumle som den selv finder det bedst.

Jeg kan godt blive lidt bekymret når jeg ser dagplejemødre komme slæbend emed en flok unger der er iklædt rumdragter, og slæber sig af sted, som de har marcheret mindst 10 kilometer, hvilket den nogengange vitterligt har. Der skal nok komme et dagplejemorsyndrom på de unger om en 50 år.

 

Min unghund på 8 mdr. har leget for meget i sneen i går og i dan, det har hævnet sig. Han hinker på det ene forben, og klager sig når han skal op at stå. Nu er der dømt ro i et par dage, og hvis det ikke bliver bedre skal jeg have fat i min foretrukne hundemassør. Den slags er ikke noget man skal tage for let.

 

 

Hilsen Kim

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig gået en hel time med mine f¢r de er blevet et år, men har aldrig begrænset deres leg.

som 8 måneder tror jeg nok Indy gik en halv time og nok mere, men ikke hver dag, da jeg havde andre muligheder dengang, alt var mere legebaseret i dagligdagen, med Akita og andre hunde, og ikke så meget gåen som sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så havde manden jo helt ret ... gælder dette også for de mindre racer? For så har jeg de overmotioneret min hund i flere måneder... :shock:

 

Hun får minimum 2 timers (nogle dage 3 timers) "motion" om dagen - eller rettere vi er ude - hun går så uden snor i 80% af tiden, så der styrer hun jo selv hvor hurtigt hun vil gå....

 

Det er selvfølgelig ikke sådan at vi løber rundt i skarpt trav i 2-3 timer, vi trisser omkring og snuser, leger, træner, nogle gange sidder vi lidt på en bænk i solskinnet, snakker med andre hunde og mennesker...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tommelfinger reglen (det er den vi har lært) er at hvalpen må gå 5 minuter per måned den er.

 

Alt efter race og vægt

 

Det værste er vidst det bliver monotomt gågang, dette er slemt for hofterne, men Karla går jo ikke monotomt når hun selv går rundt.

 

Jeg tror der er stor foreskel på Karla og store/gigant hundes "tilladelse" til motion. Men jeg kan KUN snakke ud fra hvad jeg har hørt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er selvfølgelig ikke sådan at vi løber rundt i skarpt trav i 2-3 timer, vi trisser omkring og snuser, leger, træner, nogle gange sidder vi lidt på en bænk i solskinnet, snakker med andre hunde og mennesker...

Det er nok også hvad Indy fik, jeg beh¢vede jo bare at gå udenfor min d¢r (boede på en gård med heste). Og Akita voksede op på en rideskole hvor hun legede flere timer hver dag med den anden ansattes hunde, så det blev nok også derhen ad....

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha mit blodtryk fik sig lige en tur op og så ned igen ved at læse denne tråd.

 

Liva får ca. 30 min om morgenen og lidt mere om eftermiddagen.

 

MEN om morgenen foregår det i flexline, dvs. jeg bestemmer (stort set) kun farten, når vi skal over vejen - resten af turen styrer hun helt selv.

 

Om eftermiddagen er vi normalt en tur i plantagen - det foregår uden snor på. Jeg sjosker afsted på stien, mens Liva undersøger hvem der mon har været derude siden sidst hun var der. Jeg indlægger lidt apportøvelser (kaster bold ud i tæt bevoksning, som hun så skal finde), indkald, fodersøg m.v. Nogen gange møder vi en af vennerne, som vi så følges med.

 

Som jeg læser jeres bemærkninger, er det den egentlig gåtur, hvor jeg styrer hastighed, som er den farligste - eller er jeg helt galt på den??

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Som jeg læser jeres bemærkninger, er det den egentlig gåtur, hvor jeg styrer hastighed, som er den farligste - eller er jeg helt galt på den??

 

 

 

Der er jo STOR foreskel på racer, størrelse og råd.

 

Vi var/er meget obs på Aslans ture fordi hans mor har c hofter og fordi han er af gigant racen som man skal være påpasselig med fordi de vokser så hurtigt at deres knogler næsten ikke kan følge med.

 

Og jeg tror da også, at i takt med at hunden vokser langsomere kan man vel gå mere monotome ture, men jeg er altså ikke ekspert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...