Hop til indhold

Problemer ved indkald


Gæst Solsort
 Share

Recommended Posts

Gæst Solsort

Ja, så er jeg på igen, med et nyt problem:vinken:

Min labrador hvalp på 4 mdr, er begyndt at ignorere os fuldstændig, når vi kalder ham til os....Han har ellers været SÅ dygtig. Vi skælder ham ikke ud, men sætter os ned på hug og kalder; "Naksaq, her!"....men nej!! Han stopper 2 meter fra os og glor bare på os??!!! Vi prøver også at sætte i løb den modsatte vej og/eller gøre noget som skal opfange hans opmærksomhed.

Er det lømmel-alderen som er ved at træde frem, eller skal vi evt. starte forfra med at øve indkald?

 

Håber endnu en gang at få en masse gode råd fra jer, mine kære hundevenner:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun sige, hvad jeg så mange gange har fået af vide. Husk godbider! Især hvis han stopper et stykke fra jer, som du siger, er de gode at have. Han skal jo trods alt helt hen til dig, for at få dem.

 

Væn ham til at det er en god oplevelse, at komme hen til dig. Så husk også at rose ham meget, når han lystrer :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han får simpelthen godbidder konstant og blir rost til skyerne....derfor undrer det mig at han pludselig "driller":confused:

 

Ah, så har i vel gang i noget af det rigtige. Er det når der kommer andre mennesker/hunde, eller bare generalt? Min hund er vild med de godbider jeg har, og kommer altid hen og sætter sig foran mig, når jeg kalder på ham. (Dog ikke altid hvis der er mennesker eller lign. :roll: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os gør vi sådan

Vi starter med at lære hunden at dens navn betyder, nu kommer der noget godt.

Dvs vi starter med hunden helt henne ved ejer, som så skal sige hundens navn og straks give den en godbid, dette gentages 5-10 gange, nu øges afstanden lidt så hunden skal reagere for at få sin godbid, i starten er det nok at den fx bare skal rejse sig men den skal selv aktivt gøre noget, stadig gives straks en godbid når hunden reagerer afstanden øges langsomt så hunden skal bevæge sig for at få sin belønning, vi giver altid godbid eller anden form for belønning når hunden reagerer på navnet.

Her er nogen af de ting vi pointerer for vore hundeførere:

HUSK ros skal opfattes som belønning, det nytter ikke noget at stikke en tør kiks i gabet af hunden, du skal belønne med noget hunden er rigtig glad for.

Lad være med at bruge hundens navn unødigt, dvs ikke noget med at gå og sige Fido,Fido Fido hele tiden, hundens navn skal betyde noget godt, dvs ideelt skal der falde en belønning hver gang du bruger din hunds navn.

Kald kun en gang, kommer hunden ikke så hent den og øv hundens navn og godbid igen, lad være med at skælde ud i forbindelse med indkald.

under indlæring:

Kald ikke hvis du ved hunden ikke kommer, fx når den leger med en anden hund, eller når den er meget optaget af noget andet, vent til den alligevel kikker op og kald så.

Undgå fejl, brug lang line hvis du er i en periode hvor hunden ikke reagerer, start forfra i træning i en periode.

HUSK indkald er altid positivt, altid belønning og aldrig skæld ud.

Forstærk indkald hele hundens levetid det skal altid være rart at komme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt morsomt, for det er når han er i haven, han ikke vil adlyde....Har jeg ham på gå-tur, er han bare det mest lydige....dog er børn sjovere end mig, men han lystrer dog....Det kan være han bare søger nye grænser....Jeg gør faktisk alt hvad andre hunde-ejere omkring mig anbefaler. Går også til hvalpetræning, og jeg gør som de siger....????!!!:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt morsomt, for det er når han er i haven, han ikke vil adlyde....Har jeg ham på gå-tur, er han bare det mest lydige....dog er børn sjovere end mig, men han lystrer dog....Det kan være han bare søger nye grænser....Jeg gør faktisk alt hvad andre hunde-ejere omkring mig anbefaler. Går også til hvalpetræning, og jeg gør som de siger....????!!!:ae:

nogle gange tager nogle ting bare lidt længere tid :ae:

 

husk timing har også meget at sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh Labrador hanner er bare skønne, min første hund var sådan en og han gik også fra at være fint lydig til ingenting at kunne huske :shock: men det var dog først omkring de 6-7 måneder hvor han kom i første kønsmodning..ss....

 

Jeg er meget enig med Kleo/Bodils indlæg :-)

 

Har du prøvet at sætte dig ned på hug med ryggen til ham, hav nogle ekstra dejlige godbidder i hånden og ligesom "opdage" noget heeelt fantastisk dernede i græsset ved dine fødder. Kommer han hen så få ham heelt hen til dig, evt. bliv ved at vende ryggen/bagdelen til ham mens du ser på noget væældig interessant i græsset og få ham til at kigge der ned hvor du roder med hånden og hvor han så finder godbidden. lad ham spise godbidden og giv ham roligt de ekstra du har gemt i hånden mens du tager snor på ham og går ind?

 

Personligt ville jeg bruge en lang line til ham, gerne en på 15-20 m. og så udelukkende lufte ham med den på, så han uanset hvad, ikke får susses (staves?) med at ignorere jer nogen steder :-)

 

Nu skriver du at det kun er i haven han ignorere jer, jeg ville overveje en del spørgsmål til mig selv: "hvorfor kalder jeg ham ind lige nu (behøver jeg det?) ? - har han haft for mange "gode" oplevelser med ikke at komme? - kan det ende med at "smitte af" ude på turene generelt? - hvordan ser hans krop ud når jeg kalder og han ikke kommer ind, står han med siden til mig og "dæmper", eller ser han lømmelet og flabet ud parat til leg?

 

I mine øjne skal en "kommando" i oplærings perioden af min hund gives, når jeg ved at jeg får suses (staves?) - også i hjemmet - ellers er der (i mine øjne) ingen pointe med at give den..ss...

 

Du må skrive lidt mere, for ellers kan det hele kun være gætterier på mulige årsager/svar :-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Et godt råd som jeg har haft held med det er at kalde hunden til sig når man er sikker på succes. Når din hund af sig selv er på vej hen til dig, så kald med glad stemme, stik ham en lækker godbid og ros ham, lad ham løbe med det samme igen. Når han finder ud af at du er sjov at komme hen til og der vanker lækkerbidder, legetøj eller hvad der nu kan fange din hunds interesse.

det kan også sagtens øves indendørs.

Husk at de første ca 10 gange du kalder ham til dig, skal han have sin frihed igen. Han skal ikke forbinde indkald med at øv nu er det sjove forbi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Å :mad:jeg kan se det for mig, ØV, føler med dig, jeg har prøvet lige på samme måde, men jeg fik et godt råd her inde:5up: om at ha en snor hængene i halsbånd når hunden gik løs i haven så jeg kunne få fat hvis ikke hun ville nærmere ind de 2m. fra,så kunne jeg træde på snor og Bella stoppes med at løbe væk, men roses og fik godbider, og nu er det ovre hun kommer igen i haven uden snor og kommer når jeg kalder:5up:dejlig, så måske kunne du prøve dette. held og lykke:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Oscar Cairn Terriern
Uh Labrador hanner er bare skønne, min første hund var sådan en og han gik også fra at være fint lydig til ingenting at kunne huske :shock: men det var dog først omkring de 6-7 måneder hvor han kom i første kønsmodning..ss....

 

Jeg er meget enig med Kleo/Bodils indlæg :-)

 

Har du prøvet at sætte dig ned på hug med ryggen til ham, hav nogle ekstra dejlige godbidder i hånden og ligesom "opdage" noget heeelt fantastisk dernede i græsset ved dine fødder. Kommer han hen så få ham heelt hen til dig, evt. bliv ved at vende ryggen/bagdelen til ham mens du ser på noget væældig interessant i græsset og få ham til at kigge der ned hvor du roder med hånden og hvor han så finder godbidden. lad ham spise godbidden og giv ham roligt de ekstra du har gemt i hånden mens du tager snor på ham og går ind?

 

Personligt ville jeg bruge en lang line til ham, gerne en på 15-20 m. og så udelukkende lufte ham med den på, så han uanset hvad, ikke får susses (staves?) med at ignorere jer nogen steder :-)

 

Nu skriver du at det kun er i haven han ignorere jer, jeg ville overveje en del spørgsmål til mig selv: "hvorfor kalder jeg ham ind lige nu (behøver jeg det?) ? - har han haft for mange "gode" oplevelser med ikke at komme? - kan det ende med at "smitte af" ude på turene generelt? - hvordan ser hans krop ud når jeg kalder og han ikke kommer ind, står han med siden til mig og "dæmper", eller ser han lømmelet og flabet ud parat til leg?

 

I mine øjne skal en "kommando" i oplærings perioden af min hund gives, når jeg ved at jeg får suses (staves?) - også i hjemmet - ellers er der (i mine øjne) ingen pointe med at give den..ss...

 

Du må skrive lidt mere, for ellers kan det hele kun være gætterier på mulige årsager/svar :-D

 

 

Det staves succes :lol:

Men du siger hun skal bruge en 15-20 meter lang snor/flexiline.. Hvor er det lige man kan få en SÅ lang en:?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...