Hop til indhold

Løs for første gang :S

Gæst Oscar Cairn Terriern
 Share

Recommended Posts

Hvornår var første gang i slap jeres hvalp løs? Hvor gammel var den? Hvor var det? Stak den af? Eller var den bare rolig og kom når du kaldte?

Vil meget gerne høre både gode og dårlige erfaringer med første gang i satte jeres hund fri :-)

Han er kun 11 uger, og har også tænkt at mig at vente til han er 4-5 mdr.. Men vil gerne høre alle spørgsmålene besvaret.. Hvis i kan:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla var 8-9 uger og har gået fri lige siden.... begynd mens de er helt små, der er sandsynligheden for at de er modige nok til at løbe væk, meget meget lille...

Hvis du er usikker på det, så start med at have den i en 10-20 meter lang line - sporline - så den kan komme "langt" væk, men du kan stadig få fat i den, hvis den ikke kommer tilbage af sig selv....

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores var 8 uger. Der er intet problem i at slippe en hvalp løs. Skidtet skal nok følge efter dig. Næ, det sande problem dukker op, når hvalpen pludselig er unghund og finder ud af, at verden er mere end mor og far og verden er mere interessant end mor og far. Så skal du bare se. Oh jammer; vores lille vovse, der var så lydig og sikker i indkald har forvandlet sig til Hunden Fra Helvede ! :mrgreen:

Slip du bare den lille løs på et roligt og sikkert sted og lad bæstet snuse rundt og nyde friheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så begynder jeg at slippe ham fri lidt senere i dag.. Så må vi håbe han følger efter.. Har tænkt mig at gå ude i skoven, bor 10 meter fra Vestskoven, så må vi se hvad der sker :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så begynder jeg at slippe ham fri lidt senere i dag.. Så må vi håbe han følger efter.. Har tænkt mig at gå ude i skoven, bor 10 meter fra Vestskoven, så må vi se hvad der sker :)

Nu kan jeg se, han er lidt ældre end de 8 uger.. så han har jo allerede oplevet lidt.. Jeg ville nok ikke slippe ham løs i så stort et område allerede..

Og slet ikke et sted, hvor der er mange der går løs med deres hunde.. Han kan jo blive forskrækket..

Hvornår har du fået ham? altså hvor tilknyttet til dig, er han?

Jeg ville ikke slippe ham i dag.. Jeg ville gøre det et sted, hvor der var en indhegning, så han ved en evt forskrækkelse ikke ville kunne komme alt for langt væk

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi er i haven og inde hos naboen (som også har hund og de er kommet RIGTIG godt ud af det sammen) så kommer han altid når jeg kalder.. Lige meget hvad.. Undtagen hvis de leger self..

Men i Vestskoven er der også en fold, hvor andre hunde self også går fri.. Men den er ikke ALT for stor, så måske skulle gå derind og slippe ham løs?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg ville nok lade ham være i snor i selve skoven og så prøve at have ham løs i indhegningen:-D

Ved møde med andre (fremmede) hunde, der ville jeg mene, at det er bedst at du er der til at støtte ham, og det er jo lidt svært, hvis han render løs og render langt fremme foran dig:-D

God tur, det er jo dejligt vejr:-D Jeg skal ned på Køge strand om 1½ time og mødes med en veninde, så håber jeg at få taget et par billeder af hendes 2 gårdhunde og Luna:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaa jeg ville ikke ha min hund i snor hvis der komme løse hund. den dumme snor gør et eller andet ved hund også dem der er løse og møder en hund i snor.

Ville lade den være fri så kan den selv besteme hvad den. hvis den har snor på og du er lidt usikke ja så går det lige ned til hund via snoren men hvis den er fri ja så er det den der bestemmer on det er sikker eller ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaa jeg ville ikke ha min hund i snor hvis der komme løse hund. den dumme snor gør et eller andet ved hund også dem der er løse og møder en hund i snor.

Ville lade den være fri så kan den selv besteme hvad den. hvis den har snor på og du er lidt usikke ja så går det lige ned til hund via snoren men hvis den er fri ja så er det den der bestemmer on det er sikker eller ikke

Jeg siger jo heller ikke den skal være i snor NÅR den møder de fremmede hunde.. Men ved at den er i snor i området, er man selv i nærheden og kan så slippe den, når man lige har set, hvad det er for hunde.. Og så er man der til at støtte hvalpen.. Og træde ind, hvis det bliver for meget for den.

Nu er det ikke alle hunde, jeg vil have min hund til at hilse på, f.eks..

Link til indlæg
Del på andre sites

og så skal vi også huske at hvalpen har en udstrakt hvalpelicens på det her tidspunkt. Den er ikke lige det oplagte emne at spanke sønder og sammen (selvom det faktisk kan ske, hvis den møder en kugle af en voksen hund). Hvis man slipper den løs nu, er det rimelig sandsynligt at den får sig en sjov, men også stor oplevelse, hvor den godt kan bruge sit menneskes nærhed, men alligevel kan nyde det...

Link til indlæg
Del på andre sites

og så skal vi også huske at hvalpen har en udstrakt hvalpelicens på det her tidspunkt. Den er ikke lige det oplagte emne at spanke sønder og sammen (selvom det faktisk kan ske, hvis den møder en kugle af en voksen hund). Hvis man slipper den løs nu, er det rimelig sandsynligt at den får sig en sjov, men også stor oplevelse, hvor den godt kan bruge sit menneskes nærhed, men alligevel kan nyde det...

Ja, det er jeg helt enig med jer i, men jeg mener bare at det nok er lidt sværere at se de løse hunde an i en skov end på en strand f.eks..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er jeg helt enig med jer i, men jeg mener bare at det nok er lidt sværere at se de løse hunde an i en skov end på en strand f.eks..

Jae, jeg ville nok heller ikke lige kast min hvalp i "løvernes hule" i en skov. Men på et eller andet større indhegnet område...f.eks. en fodboldbane, hvor der er mulighed for at overskue, hvad der egentlig foregår mellem hundene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jae, jeg ville nok heller ikke lige kast min hvalp i "løvernes hule" i en skov. Men på et eller andet større indhegnet område...f.eks. en fodboldbane, hvor der er mulighed for at overskue, hvad der egentlig foregår mellem hundene...

Det er den indhegning også.. Måske lidt større end 1 fodboldbane, måske 1-1/2 fodboldbaner er den.. Så der havde jeg tænkt mig at slippe den løs, men have den i snor i selve skoven..

Og hvor kan man købe de der 10-20 meter lange liner/flexiliner? Vil gerne købe sådan en :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er den indhegning også.. Måske lidt større end 1 fodboldbane, måske 1-1/2 fodboldbaner er den.. Så der havde jeg tænkt mig at slippe den løs, men have den i snor i selve skoven..

Og hvor kan man købe de der 10-20 meter lange liner/flexiliner? Vil gerne købe sådan en :-)

I enhver dyrehandel, men har du en gammel tøjsnor du kan binde i dyrets halsbånd er det lige så godt. Det er jo bare det, at du lige har fat i den lange ende indtil den lille vænner sig til at være løs og er fortrolig med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

I enhver dyrehandel, men har du en gammel tøjsnor du kan binde i dyrets halsbånd er det lige så godt. Det er jo bare det, at du lige har fat i den lange ende indtil den lille vænner sig til at være løs og er fortrolig med det.

Ja og når vi er ved vejen osv.. Så det har du ret i.. Og kan altså kun finde nogle små nogle.. De længste er kun 8 meter.. Fx i zoozity, maxizoo, bonnies osv..:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og når vi er ved vejen osv.. Så det har du ret i.. Og kan altså kun finde nogle små nogle.. De længste er kun 8 meter.. Fx i zoozity, maxizoo, bonnies osv..:???:

Du kan evt tage i en trælast/byggemarked og spørger efter noget sejlertov. Det kan du så købe pr. meter også er det bomuld og det brænder ikke i hænderne.

Hvis du nu køber ca 15 m så har du også en sporline til hvis du vil gå spor engang.

Sejlertov kan købes i forskellige diameter :-D

Tak til Ninjamor for det gode råd, som jeg nu har vidregivet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Til en så lille hund (jeg ved ikke hvem der er logget på cairnen eller DSen?)

(hvorfor egentlig ikke lave egen profil?)

Til så lille en hund skal linen ikke være ret tyk, prøv med en sporline til små hunde :-)

En 8 m flexline giver også en masse frihed :-)

Du skal være opmærksom på at at cairn/DS er jagthunde, så du skal træne et godt indkald, kun være positiv og bruge godbidder der er lækre, fx kogt kalkun/lever/hjerte osv..

Beting navn og indkalds ord med lækre godbidder :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Til en så lille hund (jeg ved ikke hvem der er logget på cairnen eller DSen?)

(hvorfor egentlig ikke lave egen profil?)

Til så lille en hund skal linen ikke være ret tyk, prøv med en sporline til små hunde :-)

En 8 m flexline giver også en masse frihed :-)

Du skal være opmærksom på at at cairn/DS er jagthunde, så du skal træne et godt indkald, kun være positiv og bruge godbidder der er lækre, fx kogt kalkun/lever/hjerte osv..

Beting navn og indkalds ord med lækre godbidder :-)

Jamen det vil jeg gøre :-D

Og undskyld at jeg ikke laver min egen bruger, men det gider jeg altså ikke:shock:, skulle bare lige høre om det med at gå løs:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Misja var løs fra hun var 8-9 uger, på steder hvor der ikke var veje lige ved siden af og jeg har også altid været glad for den lange flexline..ss....

Jeg ville bruge lang line til en hund i din hunds alder, især hvis det er i et område med rigtig mange andre løse hunde (jeg ville så slet ikke lufte min unge hund/hvalp sådan et sted).....pøj-pøj med det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores var 8 uger. Der er intet problem i at slippe en hvalp løs. Skidtet skal nok følge efter dig. Næ, det sande problem dukker op, når hvalpen pludselig er unghund og finder ud af, at verden er mere end mor og far og verden er mere interessant end mor og far. Så skal du bare se. Oh jammer; vores lille vovse, der var så lydig og sikker i indkald har forvandlet sig til Hunden Fra Helvede ! :mrgreen:

Slip du bare den lille løs på et roligt og sikkert sted og lad bæstet snuse rundt og nyde friheden.

:5up:

Hvad mener du med unghunde?. Det har jeg lykkelig glemt alt om. Desuden har jeg lavet en klar aftale med Victor om at sådan vil han ikke opføre sig. Han vil altid være mors søde hund. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

Hvad mener du med unghunde?. Det har jeg lykkelig glemt alt om. Desuden har jeg lavet en klar aftale med Victor om at sådan vil han ikke opføre sig. Han vil altid være mors søde hund. :blink:

Lad mig sige det sådan her: Jeg tror der er flere end mig, der glæder os til at se, hvordan det kommer til at gå med den aftale om et par måneder :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites