Hop til indhold

Border Collie Facts and Fiction


Splinten, mor og mig
 Share

Recommended Posts

Til Admin.... og til kommentering af alle andre ;o) Var den beskrivelse af border collien mine hvalpekøbere fik inden de fik hvalpen med hjem.

 

Facts and Fiction

Border Collier er hyperaktive og skal have masser af motion....

Ja, Border Collien er en aktiv racer og ja, de skal have motion – det skal alle hunde. De skal IKKE have monoton fysisk aktivitet, såsom lange gå-, løbe- eller cykelture – det gør dem ikke trætte, tværtimod giver det en ufattelig god kondition, skaber et behov, der måske ikke senere kan honoreres og efterlader en masse adrenalin i hundens krop. Adrenalin er et stresshormon, der skaber uro hos hunden, hvilket netop gør den hyperaktiv. Selvfølgelig kan en Border Collie godt gå eller løbe lange ture, når de først er udvokset, men det må aldrig være den eneste form for aktivering hunden får. Der skal hjernegymnastik, samarbejde og udfordringer til – det gør hunden træt og veltilpas. Gåture med indhold (søg, spor, balanceopgaver, lidt lydighedstræning o.l.), gerne i nye omgivelser og med mulighed for at løbe løs og decideret træning et par gange om ugen – så får du en hund, der er rolig og tilfreds inde og glad og samarbejdsvillig ude. På denne måde får du også en hund, der godt kan tåle en dag, hvor der ikke sker så meget – lad være med at vænne hunden til mere, end du på sigt kan give den! En Border Collie hvalp er kendetegnet ved, at den helst ikke sover – de kæmper virkelig for at holde sig vågne! Lad være med at ”give efter”, lær den i stedet at slappe af, f.eks. i et bur eller bag en låge, hvor der ikke er noget at lege med.

Border Collier stresser let....

Ja, Border Collier KAN let blive stressede og kan virke stressede fordi de er meget intense i alt, hvad de foretager sig. Lidt stress skal der til, for at hunden kan lære noget, men overdreven eller langvarig stress er skadeligt! Stress kan komme til udtryk på mange måder; hyperaktivitet, manglende koncentrationsevne, overdreven vagtsomhed, rastløshed, aggressivitet eller apati. Fysisk kan der ses allergilignende symptomer, manglende appetit, dårlig fordøjelse og atypisk fældning. Stress kan skyldes flere ting; uro i hjemmet (skænderier, børn der ikke kan lade hunden være), for megen aktivitet (agility mandag, lydighed tirsdag, lang cykeltur onsdag, lydighed igen torsdag, legestue med andre hunde fredag og så weekend, hvor der rigtig er tid til at lave noget med hunden), for lidt aktivitet (hunden bliver bare lukket ud i haven to gange om dagen), forkert aktivitet (monoton fysisk aktivitet som cykelture eller at løbe efter en bold), smerter og endelig forkert træning (strafbaseret træning, for store krav, for mange regler ). De første grunde vil ofte give en hyperaktiv og rastløs hund, hvilket er nemt at genkende. Forkert træning vil derimod ofte give en hund, der trækker sig ind i sig selv og bliver passiv – nærmest apatisk. Denne form for stress opdages ofte ikke, da hunden egentlig er som man ønsker, men situationen er meget uholdbar for hunden , der befinder sig i en gidselsituation, hvor den ikke har nogen indflydelse på dens hverdag. Border Collien er en følsom og intelligent hund, der har brug for rolig og positiv træning, hvor den selv får lov til at bruge hovedet og løse opgaver. Hvis din hvalp ”tænder” på kastede genstande (bolde, pinde e.l.) skal du undlade dette – du får meget nemt en hund, der bliver ”boldnarkoman” – bare se på hvalpenes mor ;o)

Border Collier ødelægger alt indenfor og graver haven op....

Ja, det kan de godt finde på! Hvis de ikke får meningsfyldte opgaver, så finder de selv nogen... det kan f.eks. være at grave æbletræet op eller undersøge, hvad der gemmer sig bag tapetet. Alle hvalpe ødelægger ting, men Border Collier er meget ihærdige, udholdende og omhyggelige, så de kan typisk nå langt mere på en eftermiddag, end andre racer når på et helt liv.

Border Collier er en hyrdehund og skal hyrde for at have det godt.....

Ja, Border Collien er en hyrdehund med stort H – de hyrder ved at løbe i cirkler omkring objektet, ”snige” sig ind på det og forsøge at flytte det med øjnene – det man kalder ”eye”. Når en Border Collie går i hyrdeposition vil den bevæge sig lavt, langsomt og fokusere fuldstændigt på det, der tænder instinktet – denne adfærd kan være meget svær at bryde! Desværre ved de ikke, at de skal hyrde får – de kan lige så godt forsøge at hyrde børn, andre hunde, biler, fugle i luften, skygger eller lysglimt – ja sågar bolde. Dette er IKKE ønskelig adfærd og skal standses så snart den viser sig. Bryd adfærden ved at aflede hvalpen og få den til at fokusere på noget andet – hyrdning på biler er en meget livstruende adfærd, så væn hurtigst muligt hvalpen til trafik ved at give godbidder, hver gang en bil passerer – lad ikke hvalpen ligge og stirre på forbipasserende biler. Border Collier behøver imidlertid ikke hyrde får for at få et godt liv – så længe man tilbyder dem alternativ aktivering såsom lydighedstræning, spor, agility e.l. Hyrdeinstinktet betyder, at Border Collien er intelligent, samarbejdsvillig, fokuseret på arbejde og tæt knyttet til sin fører – udnyt det, der er stort set ikke noget, man ikke kan lære en Border Collie.

Border Collier er nemme at træne.....

Ja, ovennævnte hyrdeinstinkt betyder, at det er meget nemt at lære Border Collien ting. Såvel rigtige som forkerte. Derfor er det vigtigt tidligt at gøre sig klart, hvilken adfærd man ønsker sig hos hunden. Ganske få gentagelser eller belønninger på forkerte tidspunkter, så sidder adfærden der og kan være meget svær at ændre på. Lad derfor ikke hvalpen gøre ting nu, som du senere forventer, at den ikke gør! Tænk meget over, hvilken adfærd du belønner for og hvad, der gik forud for den – de danner lynhurtigt kæder og gentager to-tre forskellige ting, blot fordi man har belønnet den sidste, et par gange. Border Collier skal som alle andre racer trænes ved hjælp af positiv forstærkning, dvs. ros og belønning for korrekt adfærd. Vær aldrig hård ved hunden og brug ikke straf – ignorer eller afled ved uønsket adfærd, da det er en følsom race, der let kan blive usikker og stresset ved forkert træning.

-Trine

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

sikke en fin vejledning :5up:

 

når jeg læser det sidste afsnit begynder jeg at overveje om der mon er noget border collie i Karla :lol::lol:

 

det er meget nemt at lære Border Collien ting. Såvel rigtige som forkerte. Derfor er det vigtigt tidligt at gøre sig klart, hvilken adfærd man ønsker sig hos hunden. Ganske få gentagelser eller belønninger på forkerte tidspunkter, så sidder adfærden der og kan være meget svær at ændre på.
Link til indlæg
Del på andre sites

sikke en fin vejledning :5up:

 

når jeg læser det sidste afsnit begynder jeg at overveje om der mon er noget border collie i Karla :lol::lol:

 

Laver hun sindssyge kæder ;o) Så er det helt sikkert! Og hun har jo farverne og samme størrelse som Splint - så se bare... nu har du pludselig en ren border collie uden stamtavle! Så nemt er det ;o) Bare husk.... der følger kun problemer med - fra nu af vil hun kræve din udelte opmærksomhed 24:7, hyrde alt der rører sig og resten af tiden fare forvirret rundt med tungen ud af gabet (nå nej... det er hun jo allerede begyndt på :cool: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Laver hun sindssyge kæder ;o) Så er det helt sikkert! Og hun har jo farverne og samme størrelse som Splint - så se bare... nu har du pludselig en ren border collie uden stamtavle! Så nemt er det ;o) Bare husk.... der følger kun problemer med - fra nu af vil hun kræve din udelte opmærksomhed 24:7, hyrde alt der rører sig og resten af tiden fare forvirret rundt med tungen ud af gabet (nå nej... det er hun jo allerede begyndt på :cool: )

 

Hun laver helt sikkert kæder (men hvad er en sindssyg kæde :lol:)... Men gør alle hunde ikke det? Eksempel: Har jeg den sorte jakke på og giver hende snor på, så stopper hun foran bilen, for så skal vi jo ud at køre... men har jeg den røde jakke på og hun er i snoren, går hun forbi bilen, for så skal vi jo ud og gå tur...

Hvilket jeg tror også er baggrunden for at hun er sådan et vanedyr - for hun ved jo hvad det næste er der skal ske hele tiden....

 

Og hun er hurtigere end mig - rent læringsmæssigt ;-) Hun har brug for en dygtigere instrulktør i sin klikkertræning :lol: for jeg begår fejl, og det må man ikke med Karla, for hun har fanget den efter første eller andet klik... og så har hun jo lært den :stupid:

 

Faktisk har jeg joket med det tidligere, med en hundeejer i parken, som tidligere har haft en borderblanding... fordi hun har det med at gå ned i kroppen og "ligge på lur" når hun møder sine legekammerater... det er ikke helt "hyrde-looket" med de låste ben og de stirrende øjne, men hun er nede og holder øje med dem ret intenst...

 

Hendes far skulle efter sigende have været halvt lab / halvt cocker... men hvem ved om der ligger en border og lurer et eller andet sted derude i generne ;-)

 

Vedhæftet Karlas far og Karla

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun laver helt sikkert kæder (men hvad er en sindssyg kæde :lol:)... Men gør alle hunde ikke det? Eksempel: Har jeg den sorte jakke på og giver hende snor på, så stopper hun foran bilen, for så skal vi jo ud at køre... men har jeg den røde jakke på og hun er i snoren, går hun forbi bilen, for så skal vi jo ud og gå tur...

Hvilket jeg tror også er baggrunden for at hun er sådan et vanedyr - for hun ved jo hvad det næste er der skal ske hele tiden....

 

Og hun er hurtigere end mig - rent læringsmæssigt ;-) Hun har brug for en dygtigere instrulktør i sin klikkertræning :lol: for jeg begår fejl, og det må man ikke med Karla, for hun har fanget den efter første eller andet klik... og så har hun jo lært den :stupid:

 

Faktisk har jeg joket med det tidligere, med en hundeejer i parken, som tidligere har haft en borderblanding... fordi hun har det med at gå ned i kroppen og "ligge på lur" når hun møder sine legekammerater... det er ikke helt "hyrde-looket" med de låste ben og de stirrende øjne, men hun er nede og holder øje med dem ret intenst...

 

Hendes far skulle efter sigende have været halvt lab / halvt cocker... men hvem ved om der ligger en border og lurer et eller andet sted derude i generne ;-)

 

Vedhæftet Karlas far og Karla

 

Der kan jo sagtens ligge noget hyrdehund et sted - men synes tit det er meget tydeligt, hvis der er border i lab-blandinger. Border-blikket er ikke sådan til at tage fejl af ;o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...