Hop til indhold

Tegn sprog


Aslan
 Share

Recommended Posts

Hm...godt spørgsmål..ss...

 

Jeg tænker, at da nogle racer er fremavlet til samarbejde ved syn (her tænker jeg på især fåre hyrdehunde racer) er det måske lettere at indlære håndtegn med dem end med fx slædehunde som ikke naturligt søger konstant øjne/føre kontakt (?)..

 

Men jeg er sikker på at alle hunde, uanset race, kan lære håndtegn. Det må være et spørgsmål om hvor vigtigt du som føre synes at det er og så sætter ind med konsekvent indlæring af dette.

 

EDIT: og så læste jeg ikke dit spørgsmål korrekt tror jeg, mit enkle svar er umiddelbart nej, med mindre hunden er hørehæmmet/ helt døv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla reagerer bedre på tegn end på verbale kommandoer - men det synes jeg er lidt problematisk - for jeg løber efterhånden tør for håndtegn :roll: og hvad gør man så, så man sikrer at de ikke kommer til at ligne hinanden for meget....

 

Fx fik vi på et tidspunkt tegnet for "dut" og "vinke" blandet sammen, fordi de lå for tæt op at hinanden... det er noget rod :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Min terori er at tegn er bedre end ord.

 

Jeg har altid sat tegn på de verbale komandoer, og syntes at hundene reagere bedre på tegnene.

 

Diesel var enormt god til at reagere på tegn.

Nogen gange når han var distraheret af noget andet end mig, så kunne det hjælpe at give ham tegnet i stedet, det reagerede han bedre og hurtigere på.

 

Labell reagere generelt meget på kropssprog.

Mange ting har hun ingen verbal komando på, men tegn eller kropssprog kun.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også, at tegn er bedst til at kommunikere videre på. Vi har til rigtig mange kommandoer både en verbal og en kropslig kommando, som kommer samtidig, og der fanger han utrolig hurtigt hvad det er jeg beder om. Andre har kun tegn, og andre igen (meget få) er kun kommando. Jeg føler, at både forståelse og indlæring går meget hurtigt og hurtigere når vi bruger tegn, end når vi ikke gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Jeg tror alle hunde er bedre til at forstå bevægelser end lyde. Det er jo primært visuelle signaler hunde anvender når de kommunikerer. Det er jo bare os mennesker der tror at vores verbale sprog er det vigtigste.

Fuldstændig enig. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er fuldstændig sikker på at tegn er bedre end ord. Selv på Simbas mest vanvittige dage kan vi gøre ham begribeligt, hvad den meget avancerede kommando "Sit" betyder med håndtegn...

 

Der må jeg så sandelig give dig ret - Samson kan også så godt som altid finde ud af at smække røven i jorden når vi smider et håndtegn, mens den sommetider halter lidt mere når vi bruger den verbale kommando.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der må jeg så sandelig give dig ret - Samson kan også så godt som altid finde ud af at smække røven i jorden når vi smider et håndtegn, mens den sommetider halter lidt mere når vi bruger den verbale kommando.

 

Mja, der er nu et eller andet med unghunde og deres ører ind imellem...hvad det så end er...for det kan da ikke være fordi de lukker af og finder andet end deres mennesker interessante ?!? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der må jeg så sandelig give dig ret - Samson kan også så godt som altid finde ud af at smække røven i jorden når vi smider et håndtegn, mens den sommetider halter lidt mere når vi bruger den verbale kommando.

 

lol, jeg kan lige se dig for mig stå der og smide håndtegn til din rappende hund :lol: Jeg har en god fantasi :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Enig med flertallet :-D

 

Min hanhund reagere bestemt bedre på visuelle kommandoer end verbale kommandoer, f.eks. skal jeg passe godt på at jeg siger den bestemte kommando som følger med det bestemte kropssignal når vi træner/er til prøve, for han vil altid tage kropskommandoen og det kan jo være lidt af noget shit, for det er den verbale dommeren lægger mærke til

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med flertallet :-D

 

Min hanhund reagere bestemt bedre på visuelle kommandoer end verbale kommandoer, f.eks. skal jeg passe godt på at jeg siger den bestemte kommando som følger med det bestemte kropssignal når vi træner/er til prøve, for han vil altid tage kropskommandoen og det kan jo være lidt af noget shit, for det er den verbale dommeren lægger mærke til

 

Jo men er det ikke en dobbeltkommando at bruge BÅDE håndtegn OG verbal kommando i LP-prøverne. Ved godt at det kan gå til LP1, meeeeen...

 

Hos politiet er det derimod verbal kommando og slut færdig med det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Jo men er det ikke en dobbeltkommando at bruge BÅDE håndtegn OG verbal kommando i LP-prøverne. Ved godt at det kan gå til LP1, meeeeen...

 

Hos politiet er det derimod verbal kommando og slut færdig med det...

Nej, i de fleste øvelser må begge bruges - med mindre andet er nævnt. Problemet er også mere når vi hyrder, der går han ekstremt meget på mit kropssprog - har enormt svært ved at få ham til at lære at gå på de verbale - kropskommandoer er ikke mulige at bruge i hyrdning, andet end under oplæring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, i de fleste øvelser må begge bruges - med mindre andet er nævnt. Problemet er også mere når vi hyrder, der går han ekstremt meget på mit kropssprog - har enormt svært ved at få ham til at lære at gå på de verbale - kropskommandoer er ikke mulige at bruge i hyrdning, andet end under oplæring.

 

Ok og tak for svar. Det letter da unægteligt mangen en LP-prøve, at man må bruge dobbelt kommando, havde bare opfattet følgende sentens fra LP-reglerne som om dobbelt kommandoer som hovedregel var forbudt:

 

Der må kun afgives een kommando, medmindre der i øvelsesbeskrivelsen er givet undtagelser herfor. Afvigelse herfra resulterer i karaktersænkning. Almindeligvis betragtes lyd og tegn som hver sin kommando, medmindre andet er angivet i en øvelsesbeskrivelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok og tak for svar. Det letter da unægteligt mangen en LP-prøve, at man må bruge dobbelt kommando, havde bare opfattet følgende sentens fra LP-reglerne som om dobbelt kommandoer som hovedregel var forbudt:

 

 

Der må kun afgives een kommando, medmindre der i øvelsesbeskrivelsen er givet undtagelser herfor. Afvigelse herfra resulterer i karaktersænkning. Almindeligvis betragtes lyd og tegn som hver sin kommando, medmindre andet er angivet i en øvelsesbeskrivelse.

 

Har du så prøvet at læse øvelsesbeskrivelserne? :blink: For der står der jo ved de enklte øvelser, hvad du må bruge af kommandoer, og ved rigtig mange af øvelserne må man bruge begge dele i både klasse 1,2 og 3 :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du så prøvet at læse øvelsesbeskrivelserne? :blink: For der står der jo ved de enklte øvelser, hvad du må bruge af kommandoer, og ved rigtig mange af øvelserne må man bruge begge dele i både klasse 1,2 og 3 :-D

 

Okke jo da. Det er man jo nød til, når man træner et sted, hvor ingen ulejliger sig med at oplyse en om, hvad ens hund skal kunne. Jeg har bare overhovedet ikke bidt mærke i det med dobbeltkommandoer. Det slog mig bare lige nu og her...

Link til indlæg
Del på andre sites

Okke jo da. Det er man jo nød til, når man træner et sted, hvor ingen ulejliger sig med at oplyse en om, hvad ens hund skal kunne. Jeg har bare overhovedet ikke bidt mærke i det med dobbeltkommandoer. Det slog mig bare lige nu og her...

 

Oki :5up: Men rigtig nok, så er det egentlig lidt misvisende, når der under 'generelt' står at man ikke må, men når man så læser øvelsesbeskrivelserne, må man ved mange af øvelserne alligevel :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med flertallet :-D

 

Min hanhund reagere bestemt bedre på visuelle kommandoer end verbale kommandoer, f.eks. skal jeg passe godt på at jeg siger den bestemte kommando som følger med det bestemte kropssignal når vi træner/er til prøve, for han vil altid tage kropskommandoen og det kan jo være lidt af noget shit, for det er den verbale dommeren lægger mærke til

 

Der er også gode ting ved det - f.eks. masser af muligheder for at "snyde" med kropssignaler til hunden ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...