Hop til indhold

Vacciner - hvor ofte?


Trei
 Share

Recommended Posts

Hvor ofte får I jeres voksne hunde vaccineret? (eller planlægger at få dem vaccineret for jer der har hvalpe/unghunde)

 

Jeg synes det er helt vildt forvirrende hvor ofte jeg bør gøre det? Jeg har fået fortalt af flere dyrlæger at hvert år er for ofte, men der stopper enigheden så, nogle mener hvert andet år er optimalt og andre hvert fjerde. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor ofte får I jeres voksne hunde vaccineret? (eller planlægger at få dem vaccineret for jer der har hvalpe/unghunde)

 

Jeg synes det er helt vildt forvirrende hvor ofte jeg bør gøre det? Jeg har fået fortalt af flere dyrlæger at hvert år er for ofte, men der stopper enigheden så, nogle mener hvert andet år er optimalt og andre hvert fjerde. :???:

har sådan nogle klister mærker i sundhedens bogen der fortæller han skal have en når er han er 15 måneder... den mangler vi.

Troede "kun" der var nogle faste ligesom spædbørn :???: så lytter med her...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Jeg vaccinere hvert år.

 

Det er det min dyrlæge anbefaler.

Ved godt at der er stor diskution omkring emnet.

Men ved ikke om jeg "tør" nøjes med hvert andet eller tredje år.

 

Mange steder forlanger de også at hunden er vaccineret hvert år for at hunden må komme der.

Udstillinger, træningssteder osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde bliver vaccineret hvert år ved det årlige tjek.

 

Og hvorfor gør jeg det ??? - nok mest fordi man har hundene med rundt på steder, hvor der kommer mange andre hunde (og ræve) og ville ikke rigtig tilgive mig selv, hvis de blev syge og det kunne have været undgået ved at de var vaccineret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Hvert år. Vi skal faktisk afsted i dag til vaccination og tjek. :mrgreen:

 

Jeg har også hørt, at det skulle være nok med hvert andet år, men da vi går til træning, og tit er sammen med andre hunde, så siger jeg better safe than sorry, og tager en vaccination hvert år. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen kan hører at jeg så er i undertal, da Bubber får den hvert andet år, den eneste som han får hvert år er den mod kennelhoste. (Den som de for gennem næsen) Der gloede jeg da godt nok første gang)

 

Nu går jeg heller ikke til nogen slags træning med ham mere, men hvis jeg starter op igen vil det nok blive hvert år

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg får kun vaccineret mine hunde hvert 3. år - medmindre de skal udenlands.

 

Hvalpe får de traditionelle vacciner i 8 og 12 ugers alderen også igen når de er 1 år. Herefter bruger jeg kun hvert 3. år.

 

Vaccinerede forhen også hvert år, men har siden droppet det fordi:

 

1) Det er kun rimelig banale sygdomme som kennelhoste der vaccineres mod hvert år eller

2) sygdommene er så godt som udrydet i Danmark eller

3) sygdommene er primært sygdomme som rammer hvalpe.

 

Hvorfor så spilde penge hvert år på unødvendige vacciner? Kennelhoste f.eks. er ligesom influenza vacinnen, den virker kun med en bestemt "gren" af kennelhoste og selv dyrlægerne er klar over at den ikke er garanti for at hunden ikke får kennel hoste.

Da jeg vaccinerede hvert år fik mine hunde da også 2 gange kennelhoste, så jeg følte mig godt og grundig snydt over at betale for en kennelhoste vaccinere og alligevel får hundene det og jeg må punge op for behandling.

 

Jeg selv bliver heller ikke vaccineret - andet end stivkrampe - og min nu afdøde kat på 17,5 år fik aldrig en vaccine.

 

Jeg har dog valgt hvert tredje år - bliver måske kun hvert fjerde - bare for at være sikker - nogle hunde kan jo blive immun for livstid blot ved en vaccine.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Buddy er lige blevet vaccineret i dag.

Han er vaccineret mod hundesyge, leverbetændelse, parvovirus og kennelhoste. Jeg ved ikke, men jeg tror ikke jeg turde løbe risikoen ikke at vaccinere mod disse ting, måske jeg bare er pyldret, who knows. :blink:

Jeg tør i hvert fald ikke løbe risikoen, når vi er sammen med så mange forskellige/fremmede hunde. :-)

 

Spørgsmålet er måske også, hvordan ville tingene se ud, hvis ALLE hunde kun blev vaccineret hvert 2-3 år, ville der så være mere sygdom i omløb??

 

Jeg tænker bare, at hvis min hund bliver vaccineret hvert år, så får dem vi er sammen med ikke nogen sygdomme fra os (jo jeg ved godt, der stadig er en risiko, for at blive smittet) og vi får ikke noget fra en evt. syg hund. Blev han nu ikke vaccineret hvert år, så er smitterisikoen større, og der er derved større chance for at vi får og derved også giver videre. Ja jeg ved ikke. det var bare lige sådan en tanke jeg fik. Det er måske mere logisk i mit hoved, end på det nedskrevne. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
hvis du vil til konkurrencer (agility eller lign.) skal du være opmærksom på at de fleste vil kræve årlig vaccination.
Ikke i DKK.. Hvis hunden er under 2 år må vaccinationen max være et år gammel.. Hvis hunden er over 2 år må vaccinationen max være 4 år gammel....

Jeg får vaccineret hvalpene og unghundene hvert år (hvalpene 10 uger 0g 15 uger).. Resten får jeg vaccineret hvert 3-4 år... Jeg kan ikke se grunden til at vaccinere oftere hvis ikke det er nødvendigt.. Det er ikke ufarligt jo..

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis du vil til konkurrencer (agility eller lign.) skal du være opmærksom på at de fleste vil kræve årlig vaccination.
Ikke i DKK.. Hvis hunden er under 2 år må vaccinationen max være et år gammel.. Hvis hunden er over 2 år må vaccinationen max være 4 år gammel....

Jeg får vaccineret hvalpene og unghundene hvert år (hvalpene 10 uger 0g 15 uger).. Resten får jeg vaccineret hvert 3-4 år... Jeg kan ikke se grunden til at vaccinere oftere hvis ikke det er nødvendigt.. Det er ikke ufarligt jo..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Det kommer jo også an på éns forsikring. Min hundesygeforsikring dækker kun, hvis hunden bliver vaccineret min. hvert andet år, så det skal man også lige være obs på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Det kommer jo også an på éns forsikring. Min hundesygeforsikring dækker kun, hvis hunden bliver vaccineret min. hvert andet år, så det skal man også lige være obs på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke i DKK.. Hvis hunden er under 2 år må vaccinationen max være et år gammel.. Hvis hunden er over 2 år må vaccinationen max være 4 år gammel....

Jeg får vaccineret hvalpene og unghundene hvert år (hvalpene 10 uger 0g 15 uger).. Resten får jeg vaccineret hvert 3-4 år... Jeg kan ikke se grunden til at vaccinere oftere hvis ikke det er nødvendigt.. Det er ikke ufarligt jo..

super! Jeg var til et par konkurrencer og trænede i DCH og de ville have vaccine hvert år, derfra min kommentar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...