Hop til indhold

Hvornår er en hund for tynd?


Aslan
 Share

Recommended Posts

Jeg ved jo godt selv at jeg er en lille bitte smule pyllert med min lille skat, og den kendsgerning at han er slank/tynd og ikke altid lige spiser i et par dage (han er sågar begyndt at stoppe med at spise hjemmelavet den lille djævel).

 

Han udviser ikke tegn på at tæver i nærheden er i løb.

 

Men nu har han vejet 51 kilo de sidste 4 uger og man er begyndt at kunne se hans rygrad :( Hvis han da bare havde taget 100 gr på ville jeg være glad!

 

Han er stadig glad og aktiv og livlig (alt efter om han har spist i et par dage eller ej ), men kan det virkelig være sundt for ham?

 

 

Ville det kunne hjælpe at putte ham over på halv voksen fodder (med hensyn til bare at tage en lille smule på)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg ved jo godt selv at jeg er en lille bitte smule pyllert med min lille skat, og den kendsgerning at han er slank/tynd og ikke altid lige spiser i et par dage (han er sågar begyndt at stoppe med at spise hjemmelavet den lille djævel).

 

Han udviser ikke tegn på at tæver i nærheden er i løb.

 

Men nu har han vejet 51 kilo de sidste 4 uger og man er begyndt at kunne se hans rygrad :( Hvis han da bare havde taget 100 gr på ville jeg være glad!

 

Han er stadig glad og aktiv og livlig (alt efter om han har spist i et par dage eller ej ), men kan det virkelig være sundt for ham?

 

 

Ville det kunne hjælpe at putte ham over på halv voksen fodder (med hensyn til bare at tage en lille smule på)?

 

Han er med garanti for tynd hvis han kan stikke af gennem brevsprækken.:mrgreen:

 

Ajjj Pjat.

 

Hvor meget mener du han skal op på i kg ?

 

Hvis hans vægt ikke skal være fedtvæv så er muskelarbejde det eneste der dur for at han skal tage på.

SÅ det er ikke til at sige om der måske er et eller andet der gør at han ikke spiser. Men måske er hand foder bare godt nok ,og problemet er måske at hen får for meget eller hvad ved jeg.

 

Hvor meget får han om dagen?

Og hvad er det for noget foder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg ved er der mere fedt og protein i hvalpefoder end i voksen? men måske har jeg misforstået det... Hvis du er så bekymret for hans vægt, så synes jeg du skal tage en tur forbi dyrlægen, så du kan få ro i sindet :ae:

 

 

Regner vi også med, faktisk har vi snakket om vi skulle kombinere gudrun og et familie besøg :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er med garanti for tynd hvis han kan stikke af gennem brevsprækken.:mrgreen:

 

 

 

Helt vildt, for vi har ikke en brevsprække :shock::mrgreen:

 

Hvor meget mener du han skal op på i kg ?

 

Han skal i løbe af det næste 1½ år tage minimum 20 kg mere på.

Lige nu skulle han bare havde den rygrad gemt væk, så 3-5 kilo mere (???)

 

Hvis hans vægt ikke skal være fedtvæv så er muskelarbejde det eneste der dur for at han skal tage på.

 

Og hvordan gør vi det i forhold til at han stadig ikke må det helt store motions program (han er godt nok en træk-hund, men dette må først udnyttes efter 3 års alderen).

 

 

SÅ det er ikke til at sige om der måske er et eller andet der gør at han ikke spiser. Men måske er hand foder bare godt nok ,og problemet er måske at hen får for meget eller hvad ved jeg.

 

Men hvis han fik for meget, ville han så ikke være fed? :mrgreen: (sådan virker min krop høhøhøøh)

 

Hvor meget får han om dagen?

Og hvad er det for noget foder?

 

Han skal have 730 ifølge vejledningen, og så skærer vi over og siger halv skade og siger 360 g om dagen, hvilket han spiser NOGEN gange, tit er vi nede på omkring 200 g om dagen HVIS han spiser.

 

Eukunuba junior large, og så junior lam og ris ved siden af (fordi vi tænkte afvæksling ville hjælpe :stupid: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt vildt, for vi har ikke en brevsprække :shock::mrgreen:

 

 

 

Han skal i løbe af det næste 1½ år tage minimum 20 kg mere på.

Lige nu skulle han bare havde den rygrad gemt væk, så 3-5 kilo mere (???)

 

 

 

Og hvordan gør vi det i forhold til at han stadig ikke må det helt store motions program (han er godt nok en træk-hund, men dette må først udnyttes efter 3 års alderen).

 

 

 

 

Men hvis han fik for meget, ville han så ikke være fed? :mrgreen: (sådan virker min krop høhøhøøh)

 

 

 

Han skal have 730 ifølge vejledningen, og så skærer vi over og siger halv skade og siger 360 g om dagen, hvilket han spiser NOGEN gange, tit er vi nede på omkring 200 g om dagen HVIS han spiser.

 

Eukunuba junior large, og så junior lam og ris ved siden af (fordi vi tænkte afvæksling ville hjælpe :stupid: )

 

mon ikke det er naturligt nok at der er op- og nedgange i hans vægt mens han udvikler sig? ( der er jo længe til at han bliver rigtigt voksen og følsom ;-))

jeg vil tro at så længe han ikke viser tegn på at have det skidt, så skal I bare prøve at motivere ham til at spise og ellers tage den med ro... jeg synes måske også at jeg kan huske at nogle af familiens broholmere havde en periode hvor de var nogle magre spektakler...(?)

- og I kan jo altid give ham flere lækre godbidder når chancen er der :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

så skal I bare prøve at motivere ham til at spise og ellers tage den med ro... jeg synes måske også at jeg kan huske at nogle af familiens broholmere havde en periode hvor de var nogle magre spektakler...(?)

- og I kan jo altid give ham flere lækre godbidder når chancen er der :blink:

 

 

Hvordan motivere man ham til at spise?

 

Tjae, vi må hælde nogle usunde frolicer i ham :mrgreen:

 

 

(syntes jo han er lidt mere end et mager spektakel :( )

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er ikke engang et år gammel, han er en ranglet teenager, han skal ikke ligne en voksen hund på nuværende tidspunkt! Det ville svare til en 14 årig dreng med en voksen mands krop, helt forkert!

Jeg ville være langt mere urolig over en unghund der var lettere overvægtig, end en der er tynd. Tynd har aldrig skadet nogen, så længe hunden er rask og frisk, og spiser sundt når den spiser. Hvis du er urolig for om han fejler noget, skal du jo selvf¢lgelig have ham unders¢gt.

Indy havde også perioder i sit f¢rste år, hvor hun ikke spiste meget, og lur mig om hun ikke alligevel blev nooooget buttet da hun pludselig blev voksen.. :rolleyes:

...(som Hailey aldrig lader mig glemme :lol: Hun ville sikkert endda stadig sige hun vejer et kilo eller to for meget :lol:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan motivere man ham til at spise?

 

Tjae, vi må hælde nogle usunde frolicer i ham :mrgreen:

 

 

(syntes jo han er lidt mere end et mager spektakel :( )

 

Da jeg fik Herr flick var han vant til at have mad stående hele tiden, så jeg skulle vænne ham til at spise to gange om dagen..

så inden jeg servere mad for ham er det blevet et jubelritual med opmuntrende kommentarere som "er du SULTEN?" "skal du ha' noget at SPISE?" osv.

og han får jo friskrevet gulerod ved hvert måltid så det tager jo lidt tid, så der kan man også gå og "piske en stemning op"

når maden så er klar så be'r jeg ham om at sætte sig også sidder han og venter spændt på at jeg siger "værs'go!" og når han spiser så roser jeg ham... Og det er et helt fast ritual :-D

Jeg har også hørt at hunde har godt af at gå at forberede sig på at spise fordi de suger maven ind så der nærmest opstår et vakuum, men om der overhovedet er hold i det ved jeg ikke... :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Hehe, burde vi nok efetrhånden overveje :mrgreen:

 

Det ville jeg gøre.

Med hans vægt og den vægt øgning du ønsker så skal han have ca 800 g kylling om dagen, og kun et måltid.

En kylling vejer i omegnen af 1400 til 1600 g så en halv om dagen er fint, for så er der nok til at forøge muskelmassen og dermed vægten.

 

du ska ldog regne me d3-4 dage med underlig afføring. Men det stabiliserer sig når hans mave finder ud af at der ikke er en masse kulhydrater i maden, men kun gode sager. mummmmsss

Link til indlæg
Del på andre sites

Må vi ikke se et billede?

 

Og spiser han virkelig ingenting eller spiser han i virkeligheden en god del frolicer og andre godbidder i løbet af dagen?

 

Som unghund var sheila også for tynd, rygsøjle hoftehjørner og ribben kunne tydeligt mærkes og ribbenene ses og jeg døjede med at få hende til at spise. Hun havde nogengange nærmest madskåls lede..

 

Hvad der hjalp, var mad to gange dagligt og de første dage fik hun så lidt at hun spiste op med det samme. Hun skulle vendes til at spise op. gradvist fik hun så mere og mere. Og skål og mad blev fjernet øjeblikkeligt hun gik fra den.

hun ville sjældent spise om morgenen, så det hed første fodring mellem 12 og 16 og sidste mellem 20-22.

 

Også puttede jeg forskelligt i foderet samtidig. lidt varmt vand med leverpostej, makrel,torskerogn, sardiner ovs. Og så ikke fodre det sædvanlige sted. Vi satte os på gulvet med skålen og lavede måske lidt tricks og så fik hun lidt foder fra en ske og når hun så først var gået igang, så fik hun skålen. Jeg vendede mig til altid at putte noget godt i først, da hun ellers kunne gå helt i stå over en skål bare med tørre piller.

 

For så at få sul på hende,så kunne hun få en skive rugbrød med smør og leverpostej inden sengetid:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bassen er også gået fra kosten og hvem skulle have troet det om den grådig-prås !?! Vi så gjort det simple at skifte fodermærke og så er fæhunden begyndt at æde som et tærskeværk igen for tænk, hvis man nu gik glip af noget nyt og spændende :roll:

 

ja, det kan nogen gange godt betale sig at skiftelidt rundt mellem mærkerne i unghunde årene især med en kræsen hund;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, det kan nogen gange godt betale sig at skiftelidt rundt mellem mærkerne i unghunde årene især med en kræsen hund;-)

 

Tja, det må man sige. Altså pyha, det er vanskeligt med de her moderne hunde. Vores 80´er-hund åd med største velbehag Chappi hele livet og havde flot sort pelse, klare øjne osv. Hvilken af vore dages hunde ville lade sig byde Brugsens det bedste. Nææææ nej, nutidens hunde er...anderledes :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bassen er også gået fra kosten og hvem skulle have troet det om den grådig-prås !?! Vi så gjort det simple at skifte fodermærke og så er fæhunden begyndt at æde som et tærskeværk igen for tænk, hvis man nu gik glip af noget nyt og spændende :roll:

 

 

 

Ja, måske kan han lære noget af Herr Flick, han er nemlig begyndt at tage selv.... mit indlæg fra om alt og intet februar-tråden:

 

 

"Jeg tog lige Herr Flick i at stå på sofabordet med et stykke Pearl Nut fra en Twistpose :mums::mrgreen:(Pearl Nut er det største stykke chokolade i posen)

 

Den lille hund går selvfølgelig efter det største stykke :klap:

- han er en vaskeægte galning!"

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

elsker hrr flick historier, cujo i mini format, dog er flick lidt værre :cool:

 

aslan 54 kilo !!! sikke da en tung hvalp!! puha, godt cujo ikke er så tung :shock:

 

giv ham hvad han kan lide, prøv alt råt, frolic, den fedest leverpostej på toast du finde og ect. bare fed ham op :mrgreen: og så spiser du sundt i stedet for ham :oops::cool:;-)

 

Han mener selv at han har helt styr på tingene - og han er jo heller ikke typen der lader sig modsige uden drama* :mrgreen:

(*bliver prinsessefornærmet)

 

Det er en rigtig god ide, jeg køber selv af og til cocktailpølser, minifrikadeller osv. når der har været tilbud på dem eller når man kan få dem smidt i nakken sidste salgsdag :blink:

Jeg bruger dem til snacks og godbider til ham, når han en sjælden gang opfører sig eksemplarisk :rolleyes::mrgreen::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg ved jo godt selv at jeg er en lille bitte smule pyllert med min lille skat, og den kendsgerning at han er slank/tynd og ikke altid lige spiser i et par dage (han er sågar begyndt at stoppe med at spise hjemmelavet den lille djævel).

 

Han udviser ikke tegn på at tæver i nærheden er i løb.

 

Men nu har han vejet 51 kilo de sidste 4 uger og man er begyndt at kunne se hans rygrad :( Hvis han da bare havde taget 100 gr på ville jeg være glad!

 

Han er stadig glad og aktiv og livlig (alt efter om han har spist i et par dage eller ej ), men kan det virkelig være sundt for ham?

 

 

Ville det kunne hjælpe at putte ham over på halv voksen fodder (med hensyn til bare at tage en lille smule på)?

Har du prøvet det jeg anbefalede dig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

en hund er tynd når ribbene kan ses tydeligt men dermed ikke sagt at den er for tynd sådan så mange hunde ud for omkring 10-15 år siden jeg synes efterhånden tendensen er hunde skal være mere normalvægtige selvom en tynd hund er langt sundere også i forholdet til knoglerne

 

hunde idag synes jeg ofte er altfor tykke man kan knapt se at de har ribben

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...