Hop til indhold

hvad mener I er "meget" aktivering?


luckyluna
 Share

Hvor meget er meget?  

86 stemmer

  1. 1. Hvor meget er meget?

    • "meget" er ca. en times tur/aktivering om dagen.
      0
    • "meget" er ca. 2 timers tur/aktivering om dagen.
      7
    • "meget"er 3 eller flere timers tur aktivering dagen.
      39
    • "lidt" er 1/2 times tur/aktivering om dagen.
      19
    • "lidt" er 1 times tur/aktivering om dagen.
      20
    • "lidt" er 2 timer eller mere tur/aktivering om dagen.
      1


Recommended Posts

Jeg har fået det indtryk at der er stor forskel på hvad folk mener er "meget", når der står "meget" aktivering om en race, det læser eller hører om. Og den anden vej rundt er der forskellige opfattelser af hvad der er lidt aktivering.

 

Hvad synes I.

 

Jeg tænker her på koncentreret hundeaktivitet, ikke nus og kæl og lidt leg ind imellem. Tid man sætter af decideret til hunden.

At have adgang til have ovs, kommer selvfølgelig oveni:)

 

Edit: Skulle måske stå aktivering/motion. Jeg synes selfølgelig gåture hører med:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi træner 3-4 gange om ugen med Simba...altså tid, hvor han er på 100% og samarbejder koncentreret med den ene af os. Vi er blevet belært om af en af vores trænere, at så er den fest også forbi. Det er rigeligt til at dække hans behov ind og trækker vi den meget videre end det kan vi risikere, at han en dag smækker bremserne i og ikke gider træne mere.

 

Om det er sådan fat aner jeg ikke, da Simba er vores første hund i disse moderne aktiveringstider, men vi lader det blive ved de her 3-4 gange om ugen og resten af tiden holder han fri. Det kunne jo være, at damen ved mere om aktivering af hund end vi gør...det er endda højest sandsynligt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi træner 3-4 gange om ugen med Simba...altså tid, hvor han er på 100% og samarbejder koncentreret med den ene af os. Vi er blevet belært om af en af vores trænere, at så er den fest også forbi. Det er rigeligt til at dække hans behov ind og trækker vi den meget videre end det kan vi risikere, at han en dag smækker bremserne i og ikke gider træne mere.

 

Om det er sådan fat aner jeg ikke, da Simba er vores første hund i disse moderne aktiveringstider, men vi lader det blive ved de her 3-4 gange om ugen og resten af tiden holder han fri. Det kunne jo være, at damen ved mere om aktivering af hund end vi gør...det er endda højest sandsynligt :mrgreen:

 

ja, men i går vel også ture med ham til daglig og øver jer lidt ikke? Det tæller også med:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om jeg helt forstår spørgsmålet, men jeg går med Karla ca 2- 2,5 timer dagligt, herudover kommer små træningspas og hygge / leg... så jeg bruger vel mellem 3 og 4 timer dagligt 100% på min hund...

 

Det er hvad jeg vil sige er pænt meget, men jeg har ikke nogen fornemmelse af hvor meget "meget" er... altså hvad bruger folk med brugshunde, eller bordere (som i mine øjne er en meget aktiv hund)...? Jeg ved det ikke....

 

Min hund er dog også en blanding af et par arbejdsomme racer, så hun er jo en lille arbejdsmaskine af en hund...

 

Jeg vil mene at både en halv og en hel time om dagen (hvis både motion og aktivering gælder under her) er for lidt for alle hunde... men måske tager jeg fejl? Jeg ved ikke hvad en chihuahua kræver fx....

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, men i går vel også ture med ham til daglig og øver jer lidt ikke? Det tæller også med:-D

 

Jo vi valser lidt rundt med ham, men træner ikke noget som helst. Han får lov til at tralle derud af og snuse og snøfte og lette ben op ad alt...altså alt det sjove man ikke må til træning :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om jeg helt forstår spørgsmålet, men jeg går med Karla ca 2- 2,5 timer dagligt, herudover kommer små træningspas og hygge / leg... så jeg bruger vel mellem 3 og 4 timer dagligt 100% på min hund...

 

Det er hvad jeg vil sige er pænt meget, men jeg har ikke nogen fornemmelse af hvor meget "meget" er... altså hvad bruger folk med brugshunde, eller bordere (som i mine øjne er en meget aktiv hund)...? Jeg ved det ikke....

 

Min hund er dog også en blanding af et par arbejdsomme racer, så hun er jo en lille arbejdsmaskine af en hund...

 

Jeg vil mene at både en halv og en hel time om dagen (hvis både motion og aktivering gælder under her) er for lidt for alle hunde... men måske tager jeg fejl? Jeg ved ikke hvad en chihuahua kræver fx....

 

Ok, mit spørgsmål, som jeg nok ikke fik forklret godt nok, går på hvad du tænker er "meget" eller "lidt" hvis du læser om en race at den kræver "meget" eller "lidt":)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, mit spørgsmål, som jeg nok ikke fik forklret godt nok, går på hvad du tænker er "meget" eller "lidt" hvis du læser om en race at den kræver "meget" eller "lidt":)

 

Meget er i min verden sådan noget border-agtigt noget...sådan en hund, der går på vægge og lofter, hvis man ikke storker rundt og aktiverer den 7/24....ha ha ha gad vide om en border overhovedet er som jeg forestiller mig / frygter...eller om der overhovedet findes sådan en hund !!! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget er i min verden sådan noget border-agtigt noget...sådan en hund, der går på vægge og lofter, hvis man ikke storker rundt og aktiverer den 7/24....ha ha ha gad vide om en border overhovedet er som jeg forestiller mig / frygter...eller om der overhovedet findes sådan en hund !!! :mrgreen:

 

så du har stemt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sagt at meget er 3 eller mere - og lidt er 1 time eller mindre ...

 

Jeg bruger ikke særlig meget tid på træning/aktivering/ture ... men jeg er til gengæld meget sammen med mine hunde - og de er en del af alt muligt jeg laver ... og her betyder "ikke særlig meget" nok ca. 1 time til 1½ på tur og træning ... samværet som der er masser af kommer ved siden af ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sagt at meget er 3 eller mere - og lidt er 1 time eller mindre ...

 

Jeg bruger ikke særlig meget tid på træning/aktivering/ture ... men jeg er til gengæld meget sammen med mine hunde - og de er en del af alt muligt jeg laver ... og her betyder "ikke særlig meget" nok ca. 1 time til 1½ på tur og træning ... samværet som der er masser af kommer ved siden af ...

 

Vi er så enige,jeg har stemt det samme. Mine hører under "mellem", ca 2 timer og dertil samvær, snak ovs.

 

Men jeg undres over mennsker der feks ønsker en dobermann og jeg påpeger om de har tid til aktiviteten og de så tilsyneladende mener at "meget" er ca en times gåtur om eftermiddagen..:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg erklærer mig enig med Freudika.

 

Synes en time er meget lidt og tre timer synes af meget intensiv samværd dagligt.

 

Tror jeg vil ligge på 2, til tider 2,5 times aktivering/gåtur med min hund, når det er godt vejr/humøret er der dagligt + hygge ved siden af :-)

 

Men det er svært at sætte tal på, synes jeg.

 

Men har stemt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er så enige,jeg har stemt det samme. Mine hører under "mellem", ca 2 timer og dertil samvær, snak ovs.

 

Men jeg undres over mennsker der feks ønsker en dobermann og jeg påpeger om de har tid til aktiviteten og de så tilsyneladende mener at "meget" er ca en times gåtur om eftermiddagen..:???:

 

Så har vi stemt det samme - og aktiverer det samme. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmm... jeg overvejer om jeg mon overaktiverer mit lille kræ... :hmm: Hun virker ikke på nogen måder overstimuleret (eller understimuleret for den sags skyld) og er god til at slappe af og hvile.... og kan også sagtens lege selv...

 

Men jeg kan da godt se, at jeg er højere aktiveringsmæssigt end andre.... Har CS-Dumle stemt? Eller nogen af dem med gårdhunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

humm jeg har stemt at 3 timer eller over er meget og at 1 time er lidt...

 

Men mener det er svært for tror jeg bruger på fridage 2-3 timer bare på gå tur og så er der træning ud over det...

 

Men på arbejdsdage er vi nede på 1½ time gå og så ½ time træning ca...

 

Ud over det så er der jo forskæl på en hvalp og en voksen hund og mit er taget ud fra en voksen hund håber det er rigtigt forstået...

Link til indlæg
Del på andre sites

humm jeg har stemt at 3 timer eller over er meget og at 1 time er lidt...

 

Men mener det er svært for tror jeg bruger på fridage 2-3 timer bare på gå tur og så er der træning ud over det...

 

Men på arbejdsdage er vi nede på 1½ time gå og så ½ time træning ca...

 

Ud over det så er der jo forskæl på en hvalp og en voksen hund og mit er taget ud fra en voksen hund håber det er rigtigt forstået...

 

Jeg stemte i forhold til, hvordan vores hverdag typisk ser ud. I weekenderne kan vi selvfølgelig gå længere ture, og de dage, hvor vi går til træning, er der selvølgelig længere tids intensiv aktivering. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemte i forhold til, hvordan vores hverdag typisk ser ud. I weekenderne kan vi selvfølgelig gå længere ture, og de dage, hvor vi går til træning, er der selvølgelig længere tids intensiv aktivering. :-)

 

Så er vi da helt enige pånær det med alderen... vi går jo ikke ret meget endnu da hunden kun er 5 måneder... men som voksen vil få behov for meget mere fysisk aktivetet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Assist4dogs

Jeg synes at det er meget svært at sige hvad der er meget og hvad der er lidt... jeg har kun stemt på hvad der er for lidt... især fordi jeg set rigtig mange hunde der er aktiveret for lidt... det er nemlig som regl de hunde der får adfærdsproblemer...

 

Lidt info om forholdet mellem problemer og tiden hunden er alene/sover... :blink:

 

Som I kan se og læse i atiklen her... http://www.bustercube.dk/aktiv_behov.htm (se især den graf der viser antallet af problemer i forhold til hvor meget hunden er alene/sover)

 

Der er mange undersøgelser som denne der har bevist at der er en sammenhæng mellem hvor meget en hund er alene/sover og hvor mange problemer der opstår.

 

Det kan godt være at 18 timer lyder af meget, når det gælder om at hunden er alene/sover... men hvis man begynder at regne på det kommer man faktisk hurtig der op ad...

Når man skal tage den tid man sover, ca 8 timer. Så er man på arbejde 5-8 timer... så er vi allerede på 13-16 timer hunden er alene/sover... dertil kommer når man laver mad, er til sport (uden hunde), sidder og spiser, hunden ligger sødt og sover ved sofaen om aften... osv....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs

Jeg stemte vist helt forkert, så kan jeg lære at læse indlægget først :stupid:

 

Der er forskel på aktivering, så det kan ikke helt gøres op i timer synes jeg. Hvis man f.eks. ejer en slædehund, så er to timers gåtur kun lidt, hvorimod hvis du spændte den foran en cykel eller slæde så ville 30 min. være rigtig godt. Ligesom hvis jeg tog Maja i skoven så kunne hun gå hele dagen, men hvis jeg lod hende hyrde i 30 min., så ville hun være godt brugt.

 

 

Meget er i min verden sådan noget border-agtigt noget...sådan en hund, der går på vægge og lofter, hvis man ikke storker rundt og aktiverer den 7/24....ha ha ha gad vide om en border overhovedet er som jeg forestiller mig / frygter...eller om der overhovedet findes sådan en hund !!! :mrgreen:

 

Haha du må møde Maja en dag, jeg tror hun kan få selv en berner til at virker energisk:lol:, når hun har fri altså. En god border er altid klar til arbejde og har masser af energi, hvis der skal laves noget, men hvis du sidder med fødderne oppe og spiser popcorn i 3 uger, så skulle den også kunne klare dét.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg så en af dem med border-blanding. Jodie kan ikke aktiveres nok ved 2 timer per dag. De to timer er gå-ture og træning. Resten af dagen er hun 'på' 12 timer i døgnet. Hun er med i ALT hvad vi laver helt automatisk fordi hun blander sig i ALT.

Jeg er lykkelig for at have to børn der kan lege med hende mange timer hver dag ellers havde jeg aldrig klaret at have en border. De leger gemme- og fangeleg mange timer hver dag. Resten af tiden hjælper Jodie med at bære ting, med at pakke varer ud, hente fejebakken, hente vasketøj. Lige så snart der ikke er noget til hende går hun i haven og graver huller eller stjæler børnenes legetøj og driller dem ved at nægte at aflevere igen.

 

Men jeg stemmer nok stadig 3 timer hver dag som meget og 1 time som lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

20 min træning/leg hver morgen man-fre.

ca 1-1½ times gåtur om dagen.

 

Træning hver lørdag.

hver anden søndag er vi nede ved svigerne hvor Aslan nu har frida at tonse rundt med.

Ca en gang om ugen er vi i hundeskoven

 

Så er der så alt hyggeriet ved siden af. Små tæneri, det der der lige kan snige sig ind i god opdragelse :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tidligere haft tysk ruhår - har stadig en der er 13 år nu. De kræver aktivering hele tiden. Masser af motion, og opgaver at løse. Hele tiden.

Med ruhårerne var jeg nok ude tur 3 timer om dagen, alt iberegnet, dertil kom problemløsning hjeme, i form af agility på græsplænen, og den slags.

Superaktive hunde bliver nemt stressede.

 

Mynderne er noget helt andet. Skotske hjortehunde sover meget. Min skal startes om morgenen, Man sætter et stykke Limburg ost direkte foran næsehullerne på ham. Opdrætteren har fortalt, at hvis han en dag ikke starter inden for et minut er det fordi han er død, men aligevel bør jeg nok prøve en anden type ost på samme måde for lige at være sikker.

Nøår det er lykkes at starte ham, kan han underholde sig selv, ellers sover han videre. Motion, kræver han ca ½ time om dagen, men får dog mere. Motion er alt over 50 km/t. Går til træning med ham, gider han godt så længe der falder godbidder af.

 

Hilsen Kim

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs
Jeg har tidligere haft tysk ruhår - har stadig en der er 13 år nu. De kræver aktivering hele tiden. Masser af motion, og opgaver at løse. Hele tiden.

Med ruhårerne var jeg nok ude tur 3 timer om dagen, alt iberegnet, dertil kom problemløsning hjeme, i form af agility på græsplænen, og den slags.

Superaktive hunde bliver nemt stressede.

 

Mynderne er noget helt andet. Skotske hjortehunde sover meget. Min skal startes om morgenen, Man sætter et stykke Limburg ost direkte foran næsehullerne på ham. Opdrætteren har fortalt, at hvis han en dag ikke starter inden for et minut er det fordi han er død, men aligevel bør jeg nok prøve en anden type ost på samme måde for lige at være sikker.

Nøår det er lykkes at starte ham, kan han underholde sig selv, ellers sover han videre. Motion, kræver han ca ½ time om dagen, men får dog mere. Motion er alt over 50 km/t. Går til træning med ham, gider han godt så længe der falder godbidder af.

 

Hilsen Kim

 

:lol::lol::lol: skal den ligefrem startes med et stykke ost haha

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo et spørgsmål der afhænger meget af hvilken race man har, samt hvilket niveau af aktivering man har vænnet dyret til.

 

Alder og helbred spiller jo også ind - og ikke mindst hvilken aktivering man har lavet med hunden, samt om det er indlæring eller gammelkendte øvelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...