Hop til indhold

Nu skal jeg være mor!


Gæst Bichon Charlie
 Share

Recommended Posts

Gæst Bichon Charlie

Hej allesammen. Jeg er helt ny på siden :vinken:

 

Efter mange års overvejelse har vi bestilt en lille hvalp. Den blev født i går i Vejen og er en lille lækker Bichon Frisé... Så nu bliver jeg vist "mor" for 3. gang, smiler.

 

Nu er det jeg gerne ville høre om der er nogen der kan hjælpe med hvad udstyr sådan en lille krudtugle skal ha? Dens pels er jo helt speciel og kræver meget pleje (har jeg hørt). Tænkte om der var nogen her på siden der havde eller har haft en Bichon Frisé eller som ved lidt om hvad udstyr jeg skal købe (man kan jo købe sig fattig har jeg erfaret, he he)

 

Hvilket mærke sele skal jeg gå efter?

Hvilke børster skal jeg købe?

Gode ideer til andet udstyr?

Små historier om bichoner er også velkommen

 

Hilsen Laura:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen samme her - jeg har heller ikke Bichon, men tillykke :5up:

 

Fik den tanke, da jeg så dit indlæg, at du måske ikke kun skal være optaget af udstyr og pelspleje, men også af hvordan du vil modtage din nye hvalp i hjemmet, og opdrage den. Det er godt at være forberedt på den slags også :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bichon Charlie

Mange tak for velkomsten......:0)

 

Vi glæder os rigtig meget til Charlie melder sin ankomst, drømmer sågar om hvalpe om nattten, griner.

Glæder mig til at læse de mange tråde med fantastiske gode råd om alt omkring hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bichon Charlie

Jamen du har helt ret ! :-)

Jeg har mange ting at lære inden Charlie kommer, blandt andet også hvordan jeg modtager ham i vores hjem. Har du gode forslag??

 

Nogle siger man skal holde nogle ferie-fri dage lige når han kommer, andre siger at hvalpe fra starten skal lære at være alene og derfor skal man ikke vænne den til at der konstant er nogen hjemme. Har du en mening? Smiler

 

Havde tænkt at vi var hjemme de første dage, bare lige for at sige velkommen! :-)

 

Heldigvis er Charlie ikke en hund der er særlig meget alene, højst 4 timer dagligt. Men min store frygt er at han bliver ensom/raskløs og gnaver i alle møbler og køkkenlåger!

 

Mange hilsner Laura

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, velkommen og tillykke med din lille hvalp. :hjerte:

 

Jeg står selv og skal have min hvalp hjem om 2 uger (en cavalier). Glæder mig helt vanvittigt.

 

Nå, men jeg vil gerne anbefale dig 3 gode bøger:

 

1) Fra hvalp til hund af Irene Jarnved

 

2) Hvalpen af Lone Greva

 

3) Hvalpetræning af Gwen Bailey

 

 

Måske er du også heldig at kunne finde en bog om din race, hvor der står noget om pelspleje. Der findes i hvert fald bøger om cavalieren.:blink:

 

 

Der anbefales man holder 14 dage fri. Hvalpen skal føle sig tryg og det er også lettest mht renlighedstræning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til og glædelig hvalp :vinken:

 

Du bør have minimum 14 dages ferie, til at lære den bette at være alene hjemme... Hunde er flokdyr og den lille vappers instinkt fortæller den, at isolation fra flokken er lig med døden... den ved jo ikke, at du kommer igen om 4 timer og at der iøvrigt ikke er nogle farlige rovdyr i huset...

 

Så det at være alene er noget der skal trænes - det er ikke noget hunden bare kan... mange af de hunde der æder inventaret, skider over alt, hyler og gør, er netop hunde der er blevet efterladt, fordi de bare "skulle lære at være alene"... ( ikke at der ikke er undtagelser... )

Link til indlæg
Del på andre sites

hej og velkommen :vinken: og mange gange glædelig hvalp.

 

Der er meget man kan købe, og med en race som har meget pelspleje er det klart at det er en god ide med børster osv. men jeg ville snakke med opdrætter om hvad h*n mener er godt.

 

Ellers så noget hunden kan putte i, og noget den kan spise og drikke af. Et navneskidt med kontakt oplysninger. Et godt halsbånd og en god line.

Rodalon og en masse køkkenrulle til at tørre op efter uheld.

Noget der er lovligt af gnave i... altså tyggeben eller en trømpe med knude på som i kan give den lille, når den vil lege eller tænderne klør.

 

Jeg vil sige at min. 14 dage til at tage imod den lille ville være at foretrække... en uge til at finde ud af at den nu er hjemme og at i er dens nye familie. og selv om den kun skal være alene 4 timer dagligt, så skal den jo lære det... Det vil sige at i skal starte med at lære den at i går ind i et rum uden den behøver at følge med og til sidst så begynder at gå ud uden den går med osv. Hvis ikke i lærer den at det er ok at være alene hjemme så kan i få en hund som evt. splitter alt ad, gør/hyler, eller er indelukket og utrolig ked af det. der finde en del tråde herinde med alenehjemme problemer og seprationsangst...

 

Men sæt dig gerne til skærmen og læs en masse, og er sikker på der kommer en masse gode råd fra alle de andre hundeejere også. Så er det dit valg og ansvar at vælge de råd ud, du mener kommer til at passe til din hund.

 

:mrgreen:

Og så glæder jeg mig da super meget til at se billeder af det lille myr:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bichon Charlie

Tak for de mange gode forslag...:-)

 

Det lyder som om at de fleste af jer anbefaler lidt ferie når man modtager hvalpen. For nogle år siden overvejede vi at købe en Westie, og her anbefalde kennelen nemlig at man IKKE holdte 14 dages ferie i starte, men maks 5-6 dage.

Jeg vil dog følge jeres gode råd og holde lidt ferie alligevel, mindst en uge håber jeg at kunne få!

Igen mange tak for de mange gode tilbagemeldinger, glad for at kunne bruge jeres mange gode erfaringer :-)

 

Laura

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke enig med westie-kennelens anbefalinger, men når det er sagt, så er en terrier en meget mere selvstændig hunderace end en bichon, som er en selskabshund...

 

Selvstændige hunderacer har som tommelfingerregel (igen! ingen regler uden undtagelse ;-) ) nemmere ved at lære at være alene... men de skal stadig lære det - det kommer ikke af sig selv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bichon Charlie

Ja der er stor forskel på Westien og Bichon Frisé´n i både sind og selskabelighed :rolleyes:

 

Tror du har meget ret i at Bichonen skal have lidt længere tid til at vænne sig til at være alene. :-)

 

hVORDAN ER JERES HOLDNING TIL HVALPE I SENGEN????

 

Skal de sove i soveværelset de første uger (evt bare i en lille kurv ved siden af sengen?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der er stor forskel på Westien og Bichon Frisé´n i både sind og selskabelighed :rolleyes:

 

Tror du har meget ret i at Bichonen skal have lidt længere tid til at vænne sig til at være alene. :-)

 

hVORDAN ER JERES HOLDNING TIL HVALPE I SENGEN????

 

Skal de sove i soveværelset de første uger (evt bare i en lille kurv ved siden af sengen?)

 

 

op i sengen med kræet, så vækker den jer selv hvis den skal ud om natten... Vi har aldrig haft uheld indenfor om natten og Karla sov igennem efter en lille uges tid :5up:

 

Men hvis man ikke bryder sig om hund i sengen, så må man enten have den i en kurv lige ved sengen, så man kan stikke en beroligende hånd ned til den lille - og hvis man heller ikke vil have den i soveværelset, så må man selv sove der hvor hvalpen skal sove i den første tid....

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund sover sammen med mig og kæresten, men har en kurv i samme rum, så han har mulighed for at søge væk fra varmen.

 

JEG syntes personligt det er totalt hygge og dejligt, og mener at det er det rigtige for hunde at den må deltage. Men vil man ikke have hunden i senge så i hvertfald i soveværelset så tæt på at i kan få en hånd ned til den om natten hvis den bliver utryg.

 

Amocca kom først utroligt igen så enige vi er :-)

Redigeret af tanita
amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bichon Charlie

Mange tak for de hurtige svar! Der er vist enighed om at sengen skal være åben for en lille hvalp........:lol:

 

Tror lige jeg har et overtalelsesarbejde foran mig, storgriner :lol: mht at overtale manden til at kræet skal ligge i ske, he he.

Måske jeg bare skal luske ham op i sengen i nattens mulm og mørke?

 

Jeg er på vej ud og shoppe (hundeting selvfølgelig ) og har skrevet alle jeres gode forslag ned.

 

 

Laura

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for de hurtige svar! Der er vist enighed om at sengen skal være åben for en lille hvalp........:lol:

 

Tror lige jeg har et overtalelsesarbejde foran mig, storgriner :lol: mht at overtale manden til at kræet skal ligge i ske, he he.

Måske jeg bare skal luske ham op i sengen i nattens mulm og mørke?

 

Jeg er på vej ud og shoppe (hundeting selvfølgelig ) og har skrevet alle jeres gode forslag ned.

 

 

Laura

 

God shoppe tur :mrgreen: og manden skal nok blive overtalt hvis du siger at så skal han ikke vækkes så meget af en pivenede alene hund OG at det varmer så dejligt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for de hurtige svar! Der er vist enighed om at sengen skal være åben for en lille hvalp........:lol:

 

Tror lige jeg har et overtalelsesarbejde foran mig, storgriner :lol: mht at overtale manden til at kræet skal ligge i ske, he he.

Måske jeg bare skal luske ham op i sengen i nattens mulm og mørke?

 

Jeg er på vej ud og shoppe (hundeting selvfølgelig ) og har skrevet alle jeres gode forslag ned.

 

 

Laura

 

Jeg håber det lykkes for dig at overtale manden ... det er ikke så smart at snige hunden op i sengen, hvis manden virkelig er imod ... den stakkels Charlie kunne gå hen og blive helt forvirret, hvis han må og så ikke må og så godt må alligevel ... så enighed er en force her ... lissom når man i øvrigt er forældrer ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for de hurtige svar! Der er vist enighed om at sengen skal være åben for en lille hvalp........:lol:

 

Tror lige jeg har et overtalelsesarbejde foran mig, storgriner :lol: mht at overtale manden til at kræet skal ligge i ske, he he.

Måske jeg bare skal luske ham op i sengen i nattens mulm og mørke?

 

Jeg er på vej ud og shoppe (hundeting selvfølgelig ) og har skrevet alle jeres gode forslag ned.

 

 

Laura

 

Den første nat gik jeg i seng tidligt med den lille og hun græd, så jeg tog hende op i sengen og så lå hun i ske med mig hele natten... (vi havde ellers aftalt hun skulle sove selv i kassen ved siden af mit hoved)... så da manden kom i seng midt om natten opdagede han ikke hun var der...

 

Nat 2 gik vi i seng samtidig og jeg satte hende pligtskyldigt ned i kassen, men hun græd jo hjerteskærende... efter ca 1 minut spurgte han hvordan jeg havde fået hende til at holde op dagen før og så måtte jeg jo indrømme det ;-) og så lå hun i sengen fra da af :5up: Det er super hyggeligt og dejligt med en lille varmedunk...

 

Karla sover under dynen nede mellem mine ben....

 

Men jeg er enig med Freudika om at man absolut bør være enige i sin opdragelse af hunden og havd den må og ikke må!

Redigeret af Amocca
Freudika sagde noget klogt :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bichon Charlie

Har sat billede på min profil, men det er selvfølgelig ikke Charlie (som blev født i går, he he) men et billede jeg har fundet på nettet. Må man i øvrigt godt tage et billede fra en offentlig side og bruge til profilbillede indtil man får sit eget?? Ellers må jeg jo slette det igen :megaked:

Redigeret af Bichon Charlie
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, og velkommen. :vinken: Tillykke med hvalpen - vi vil gerne se billeder, så snart du får nogle. :mrgreen:

 

Jeg vil lige samstemme med de andre, at alene-hjemme-træningen (og dermed ferie mindst et par uger) er rigtig vigtig. Det kan du læse mere om i nogle af de gode bøger, du fik anbefalet i et af de første indlæg. Hvis jeg var dig, ville jeg nok købe "Hvalpen" af Lone Greva (alternativt "Fra hvalp til hund" af Irene Jarnved) og læse den helt tynd, inden lille Charlie ankommer. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...