Hop til indhold

FT springer spaniels


Gæst Ditte-
 Share

Recommended Posts

Gæst Ditte-

På fredag får vi en lille ny pelskugle hjem. En FT springer, og valget faldt på denne race af flere årsager - Vi er en aktiv familie, hunden skulle gerne kunne bruges til fritids-jagt og jeg er meget indstillet på noget agilitytræning. Samtidig har vi flere af denne race i vores omgangskreds, og deres sind fik solgt os til FT'eren. Jeg har altid opfattet det som en aktiv race, med et specielt sind, men dog samtidig som en dejlig familiehund.

 

Nu sad jeg imidlertidigt og læste herinde, og læser at mange har dårlige erfaringer med FT'eren. En "gå på væggene" hund, siger flere. Og det gør mig alligevel en anelse bekymret, for godt nok ønsker vi en aktiv hund, men den skulle også gerne kunne være familiehund samtidig.

 

Det er selvfølgelig ikke for sent at vælge om, men vi har jo forelsket os dybt i den lille hund nu, så jeg vil gerne høre jeres erfaringer med denne race - negative som positive. Samtidig også, hvis det nu skulle vise sig at være en hund uden "stopknap", hvordan det bedst håndteres, så vi er klædt lidt mere på.

 

På forhånd tak :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

FT'en er såmænd en herlig race hvis man er helt indstillet på hvad man går ind til :blink:

 

Nu er Dumle (vores hund) ikke helt FT'spaniel, han har også alm. cocker spaniel i sig.

 

Men problemet har for os været hans stressniveau.

På jagt kan det være en fordel at hunden har et stort tempo og kan blive ved i timevis, at den har et "go" der siger spar2.

Men ude på gågaden er det ikke altid en fordel at hunden er "på" hele tiden, stresser op, trækker i snoren og lukker af for alt man siger til den.

 

Fordelen ved en FT'er syntes jeg er at den lærer meget hurtigt (nu bruger jeg meget Dumle til tricks og han lærer altid hvert tricks meget hurtigt) og skal man bruge den til jagt kan dens "go" jo som sagt også være en fordel, det kan dog også være en ulempe hvis det er så slemt at hunden "lukker af" eller man ikke ved hvordan man håndterer det.

 

Den måde vi har hjulpet Dumle med hans stressproblemer er at når vi har været på besøg ved nogle har han været i snor inde (så han ikke løber rundt og stresser sig selv op), vi har smidt godbidder til søg så han fik ro på kroppen og gang i hjernen og vi har sat os ned til ham og holdt ham (nogle gange holdt ham fast hvis han har været for meget oppe at køre) og nusset ham et bestemt sted på brystet.

En ting der generelt også hjælper på stress niveauet er masser af hjernegymnastik i hverdagen. Søg, godbidsøg, genstandssøg, problemløsninger osv.

men samtidig sørge for det ikke bliver for meget for ham med aktivering, nye indtryk osv. Det giver nemlig samme resultat som med overstimulering.

Da han var hvalp var det så slemt at var han over- eller understimuleret ville han ikke sove om natten, så styrtede han rundt og nappede os i hænder, fødder, gravede i dynen osv. osv.

 

 

Men når det er sagt skal det så også siges at jeg ikke siger alt dette for at skræmme folk væk fra racen. Jeg syntes bare det er utroligt vigtigt de ved hvad de går ind til. Med den rette træning, den rette tålmodighed og den rette opmærksomhed kan FT'en blive en fantastisk hund.

Vi var ikke klar over dette i starten, derfor tog det meget lang tid med Dumle, men i dag siger selv mine forældre (der ikke bryder sig meget om hunde) og min søster (der er bange for hunde) at han er en dejlig, rolig og kærlig familiehund (de er så bare ikke helt klar over hvor meget arbejde jeg ligger i det for at han er det ;-) ).

 

Jeg syntes det er flot at i overvejer en ekstra gang om det nu også er racen for jer og jeg syntes det er flot at i vil sætte jer ind i racen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ditte.

 

Du skal have fat i Steen Stenild (www.tacora.dk) - han færdes også herinde.

 

Han har både standard og FT'er og ved om nogen hvad det kræves for at have FT'ere.

 

Jeg kender kun/har kun mødt de dårlige historier, hvor folk IKKE har været klar over hvad de har købt og der har FT'erne ikke fungeret som familiehunde - eller ikke efter ejerne er blevet gjort opmærksomme på racen.

 

Jeg ved med 100% sikkerhed, at jeg ALDRIG skal have FT'ere - de er alt for aktive for mig, selvom jeg har standardspringere idag.

 

Min opfattelse af FT'erne er, at de kræver meget fysisk motion og de kræver meget aktivering - og det er sammenlignet med standardspringeren, der også går for at være en krævende race i den sammenligning.

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene, først og fremmest :-)

 

Jeg prøver at kontakte Steen Stenild, og høre hvad han har at sige om racen, og hvordan han mener vi bedst får en fornuftig hund ud af det.

 

FT'en er såmænd en herlig race hvis man er helt indstillet på hvad man går ind til :blink:

 

Nu er Dumle (vores hund) ikke helt FT'spaniel, han har også alm. cocker spaniel i sig.

 

Men problemet har for os været hans stressniveau.

På jagt kan det være en fordel at hunden har et stort tempo og kan blive ved i timevis, at den har et "go" der siger spar2.

Men ude på gågaden er det ikke altid en fordel at hunden er "på" hele tiden, stresser op, trækker i snoren og lukker af for alt man siger til den.

 

Fordelen ved en FT'er syntes jeg er at den lærer meget hurtigt (nu bruger jeg meget Dumle til tricks og han lærer altid hvert tricks meget hurtigt) og skal man bruge den til jagt kan dens "go" jo som sagt også være en fordel, det kan dog også være en ulempe hvis det er så slemt at hunden "lukker af" eller man ikke ved hvordan man håndterer det.

 

Den måde vi har hjulpet Dumle med hans stressproblemer er at når vi har været på besøg ved nogle har han været i snor inde (så han ikke løber rundt og stresser sig selv op), vi har smidt godbidder til søg så han fik ro på kroppen og gang i hjernen og vi har sat os ned til ham og holdt ham (nogle gange holdt ham fast hvis han har været for meget oppe at køre) og nusset ham et bestemt sted på brystet.

En ting der generelt også hjælper på stress niveauet er masser af hjernegymnastik i hverdagen. Søg, godbidsøg, genstandssøg, problemløsninger osv.

men samtidig sørge for det ikke bliver for meget for ham med aktivering, nye indtryk osv. Det giver nemlig samme resultat som med overstimulering.

Da han var hvalp var det så slemt at var han over- eller understimuleret ville han ikke sove om natten, så styrtede han rundt og nappede os i hænder, fødder, gravede i dynen osv. osv.

 

 

Men når det er sagt skal det så også siges at jeg ikke siger alt dette for at skræmme folk væk fra racen. Jeg syntes bare det er utroligt vigtigt de ved hvad de går ind til. Med den rette træning, den rette tålmodighed og den rette opmærksomhed kan FT'en blive en fantastisk hund.

Vi var ikke klar over dette i starten, derfor tog det meget lang tid med Dumle, men i dag siger selv mine forældre (der ikke bryder sig meget om hunde) og min søster (der er bange for hunde) at han er en dejlig, rolig og kærlig familiehund (de er så bare ikke helt klar over hvor meget arbejde jeg ligger i det for at han er det ;-) ).

 

Jeg syntes det er flot at i overvejer en ekstra gang om det nu også er racen for jer og jeg syntes det er flot at i vil sætte jer ind i racen :5up:

Dejligt at høre lidt om, hvordan I tackler Dumle. Det lyder som et hårdt arbejde, der gudskelov har båret frugt :5up:

Jeg vil bestemt have dine "tricks" i baghovedet, hvis lignende adfærd skulle opstå her.

 

Jeg håber nok, lige nu, inderst inde, at vores kommende hund er et noget roligere eksemplar, end dem jeg har læst lidt om herinde, for jeg er simpelthen så bange for, at vi har valgt en forkert race, og at han aldrig bliver en fungerende familiehund. Men én ting er dog sikkert, og det er, at vi vil gøre alt for at han kommer til at trives. Kan han ikke fungere som en familiehund (m. træning, agility oa. aktiverende), så må han blive "seriøs" jagthund, for der er ikke noget værre end en understimuleret hund.

 

Nu vil jeg prøve at gøre lidt forberedelser til modtagelsen af den lille hund, og glæde mig over det nye familiemedlem der kommer hjem i morgen. Det sidste døgns tid, har gået lidt for meget op i bekymringer om, om han nu ville få det godt her. Wish me luck ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene, først og fremmest :-)

 

Jeg prøver at kontakte Steen Stenild, og høre hvad han har at sige om racen, og hvordan han mener vi bedst får en fornuftig hund ud af det.

 

 

Dejligt at høre lidt om, hvordan I tackler Dumle. Det lyder som et hårdt arbejde, der gudskelov har båret frugt :5up:

Jeg vil bestemt have dine "tricks" i baghovedet, hvis lignende adfærd skulle opstå her.

 

Jeg håber nok, lige nu, inderst inde, at vores kommende hund er et noget roligere eksemplar, end dem jeg har læst lidt om herinde, for jeg er simpelthen så bange for, at vi har valgt en forkert race, og at han aldrig bliver en fungerende familiehund. Men én ting er dog sikkert, og det er, at vi vil gøre alt for at han kommer til at trives. Kan han ikke fungere som en familiehund (m. træning, agility oa. aktiverende), så må han blive "seriøs" jagthund, for der er ikke noget værre end en understimuleret hund.

 

Nu vil jeg prøve at gøre lidt forberedelser til modtagelsen af den lille hund, og glæde mig over det nye familiemedlem der kommer hjem i morgen. Det sidste døgns tid, har gået lidt for meget op i bekymringer om, om han nu ville få det godt her. Wish me luck ;-)

 

Først og fremmest held og lykke ;o)

 

Men det lyder da som en lidt træls følelse du render rundt med.... der er ikke noget galt med at komme i tvivl! Og der er heller ikke noget galt med at "vælge om" - hellere nu end om et halvt år!

 

Hvad siger opdrætter - og hvad har de fortalt jer indtil nu? Hvordan er de voksne hunde hos opdrætteren?

Link til indlæg
Del på andre sites

Både Dumle og WSG har haft fat i nogle af problemstillingerne, så vil undlade at sige for meget af det samme.

 

De FT'ere jeg har kendt har aldrig boet i mit hjem, og derfor kan jeg ikke 100% fortælle dig hvordan det er at bo sammen med en. Mine oplevelser er dog generelt og skåret over en kam, at det er en hund der kører i utroligt højt gear og ikke har brug for en for aktiv familie, hvis ikke aktiviteterne i høj, høj grad handler om hunden. Nu er jeg ikke sikker på hvad du ligger i at I er en aktiv familie. Men hvis det betyder I ikke har mange perioder med fuldstændig ro på, har mange aktiviteter og ofte er ude af huset og taler med store armbevægelser etc. så kommer hunden til at køre med op i tempo. Hvilket en FT ikke har brug for/godt af.

 

Selv standard springeren har en tendens til at køre med på disse aktiviteter, og har ikke automatisk en indbygget tænd/sluk knap. Det skal trænes, men det er min erfaring at man lettere indarbejder dette ved standard spaniels end ved FT.

 

I mine øjne er en FT kun til fuldtidsjægere og skytter. Altså folk der hver eneste dag arbejder med hundens anlæg i flere timer. Det kan man naturligvis også hvis man har stor interesse for hundearbejdet, og det er ens hobby. Normalt ville jeg sige 3-4 timers meningsfuld aktivering per dag. Resten af hundens liv.

 

Ofte hører jeg også folk "klage" over, at deres FT har stor tendens til at pive. Tror det tit hænger sammen med, at hunden er mangelfuldt mentaltstimuleret og er meget kontaktsøgende.

 

Selv en standard spaniel kræver megen og meningsfuld aktivering, og det til trods for, at dens drive ikke er det samme som hos en FT. Vi har mange standard spaniels der gør det godt inden for lydighed og agility, så du behøver ikke gå mod FT'ere for at få en hund med fart i. Min den gamle standard er en meget rolig hund (det hjælper også hun nu er 9) når vi er hjemme, men står den på aktiviteter hun elsker - derunder jagt - er der fuld knald på de timer jagten står på.

 

Men spørg Steen og hør hvad han siger. Han bor trods alt med begge slags, og har en hands-on viden.

 

Derudover mener jeg man ved hvalpekøb bør se på, om hvalpens forældre er tjekket for racemæssige problemer. Ved spaniels er det øjenlysning og HD-fotografering.

 

- Og hvis du, Steen, har mod på at svare herinde, er jeg generelt nysgerrig på at høre mere om hvordan man oplever forskellene mellem de to typer i hverdagen, og om en frilufts- og jagtgladejer mener en FT klarer sig fint i en "almindelig" familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det ligger lidt til dem tror jeg. Min gør det også når vi er steder hun godt kan lide at være. Når hun opdager vi er på vej i skoven, når hun ser vi er på udstilling (altså når hun kommer ud af bilen) eller når hun ser vi skal på jagt. Der er det klart ivrighed.

 

Men syntes andre FT-ejere fortælle om, at hunden ofte piver i det daglige i retning af: underhold mig. Indrømmer igen at jeg aldrig har boet med en, og derfor bare "papegøjer-snakker".

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene :)

 

Med aktiv familie, mener jeg ikke, at vi farer rundt, men der foregår mange udendørsaktiviteter her - gerne flere timer om dagen. Jeg synes ikke at vi kører i synderligt højt tempo, men vi er glade for naturen og motion. Manden er landmand, og hundene (Her er en lab. blanding i forvejen ;-)) kommer ofte med ud og rende.

 

Både moderen og faderen virker til at være rimeligt rolige sind. De bliver kun brugt til fritidsjagt, og begår sig som dejlige familiehunde begge, fortæller opdrætter.

 

Skulle det vise sig, at han fungerer bedst som primær jagthund, så er det bare den vej vi må tage. Manden går på jagt med den anden hund, og jeg er bestemt åben for at gå på jagt, så der er muligheder, selvom det ikke helt var den funktion han var tiltænkt.

 

Nu er der ikke mere end tolv timer til han er her, og vi glæder os nu meget. - Selvom der lige var lidt panik før lukketid ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det ligger lidt til dem tror jeg. Min gør det også når vi er steder hun godt kan lide at være. Når hun opdager vi er på vej i skoven, når hun ser vi er på udstilling (altså når hun kommer ud af bilen) eller når hun ser vi skal på jagt. Der er det klart ivrighed.

 

Men syntes andre FT-ejere fortælle om, at hunden ofte piver i det daglige i retning af: underhold mig. Indrømmer igen at jeg aldrig har boet med en, og derfor bare "papegøjer-snakker".

 

Det vil jeg også klart mene er enten over- eller understimulering. Dumle har gjort det i en periode to gange. Den ene var han understimuleret og der skulle simpelthen laves noget mere for at han kunne falde til ro. Den anden var han overstimuleret hvor han ikke kunne finde ud af at falde til ro igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at i skal glæde jer, til at den lille nye kommer hjem, nu er du jo opmærksom, på nogen af de ting, der kan være med racen, så du er på forkant, med noget af det i kan komme ud for, og kan fange meget af det i opløbet, hvis der skulle komme noget.

Nu er det jo selvfølgelig, et roligt eksemplar i får hjem ;) så glæd jer, og nyd det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene :)

 

Med aktiv familie, mener jeg ikke, at vi farer rundt, men der foregår mange udendørsaktiviteter her - gerne flere timer om dagen. Jeg synes ikke at vi kører i synderligt højt tempo, men vi er glade for naturen og motion. Manden er landmand, og hundene (Her er en lab. blanding i forvejen ;-)) kommer ofte med ud og rende.

 

Både moderen og faderen virker til at være rimeligt rolige sind. De bliver kun brugt til fritidsjagt, og begår sig som dejlige familiehunde begge, fortæller opdrætter.

 

Skulle det vise sig, at han fungerer bedst som primær jagthund, så er det bare den vej vi må tage. Manden går på jagt med den anden hund, og jeg er bestemt åben for at gå på jagt, så der er muligheder, selvom det ikke helt var den funktion han var tiltænkt.

 

Nu er der ikke mere end tolv timer til han er her, og vi glæder os nu meget. - Selvom der lige var lidt panik før lukketid ;-)

 

Held og lykke med det. Vi glæder os ihvert fald til at se billeder af den lille :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

UPS Steen så først lige tråden i dag !

 

Som flere også har sagt har jeg både FT og Standard springer. Jeg købte netop en FT fordi flere i min omgangskreds pralede af deres fortræffelige jagthunde og det måtte jo afprøves i praksis.

 

På min hjemmeside kan man læse nogle af mine betragtninger over problematikken FT contra standard springer; men kort fortalt så er begge typer aktive hunde som man skal "tage sig af" . Spaniels har behov for tæt kontakt til familien og fornuftig aktivitet.

Min FT'es har en "tænd og sluk kontakt" præcis som mine standard springere og er en super nem hund at have i huset.

Har man ikke behov for en jagthund vil jeg nok foretrække en standard. Jeg oplever FT'er som betydelig lettere at opdrage i de jagtlige dicipliner.

Den har et betydeligt højere behov for aktivitet og kanaliserer man ikke dette ud i nogle aktiviteter vi ønsker, finder den selv på noget.

Jeg vil dog til enhver tid hævde at det er et problem for alle spaniels; men på en skala fra 1-10 ligger FT typen nok i top.

 

Det vigtige ved at have spaniel og især FT typen er at man starter træningen rigtigt og målrettet og man træner efter positiv metoden. Har man først givet sin FT'er dårlige vaner er det meget svært at rette op igen. Det kræver i hvert fald tolmådighed og viden !

 

Du skal være meget velkommen til at kontakte mig hvis du behøver råd www.tacora.dk

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det ligger lidt til dem tror jeg. Min gør det også når vi er steder hun godt kan lide at være. Når hun opdager vi er på vej i skoven, når hun ser vi er på udstilling (altså når hun kommer ud af bilen) eller når hun ser vi skal på jagt. Der er det klart ivrighed.

 

Men syntes andre FT-ejere fortælle om, at hunden ofte piver i det daglige i retning af: underhold mig. Indrømmer igen at jeg aldrig har boet med en, og derfor bare "papegøjer-snakker".

 

Min oplevelse med piberi er nærmere at mine cockere havde meget mere lyd end springerne har, incl. min FT'er.

Ingen af mine hunde siger ret meget; men dog en tendens til at min FT'er på det punkt nok er den som ninder mig mest om cockerne.

Det ses typisk til træning med vildt, hvor vi står for meget stille og venter,: Så kommer det lidt utilfredshedsmusik på; men absolut ikke meget.

Man skal være opmærksom på at mange hunde lærer at pibe af den måde vi opfører os på. F.eks vi vi begynder at snakke om at nu skal vi til hundetrænig og nu skal vi ud at køre og det bliver rigtig sjovt idag osv.

Man kan sige "vi pisker en stemning op" fordi vi selv glæder os til at komme ud og arbejde med hunden.

Men husk rollig fører = rolig hund.

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene :)

 

Med aktiv familie, mener jeg ikke, at vi farer rundt, men der foregår mange udendørsaktiviteter her - gerne flere timer om dagen. Jeg synes ikke at vi kører i synderligt højt tempo, men vi er glade for naturen og motion. Manden er landmand, og hundene (Her er en lab. blanding i forvejen ;-)) kommer ofte med ud og rende.

 

Både moderen og faderen virker til at være rimeligt rolige sind. De bliver kun brugt til fritidsjagt, og begår sig som dejlige familiehunde begge, fortæller opdrætter.

 

Skulle det vise sig, at han fungerer bedst som primær jagthund, så er det bare den vej vi må tage. Manden går på jagt med den anden hund, og jeg er bestemt åben for at gå på jagt, så der er muligheder, selvom det ikke helt var den funktion han var tiltænkt.

 

Nu er der ikke mere end tolv timer til han er her, og vi glæder os nu meget. - Selvom der lige var lidt panik før lukketid ;-)

 

 

Nu kan jeg ikke lade være med at komme med en bemærkning til sætningen

"Manden er landmand, og hundene (Her er en lab. blanding i forvejen ;-)) kommer ofte med ud og rende."

Er der noget en FT'er eller for den sags skyld en anden race med samme jagtlyst og energi ikke må få lov til er at komme "ud og rende"

Det er ekstremt vigtigt at hunden aldrig for lov at opleve vildt uden det er i tæt kontakt med føreren. Det første år af hundens levetid skal den "holdes i kort snor" så at sige. Alt hvad der er spændende skal ske sammen med føreren og først når stop signalet er tæt på 100% kan vi give lidt friere tøjler !

 

Du skrev også i dit første indlæg at du var interesseret i agility. Jeg går til agility med axel og det er en rigtig god træningskombination med jagttræningen, da agility også kræver en hund som vil samarbejde !

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg ikke lade være med at komme med en bemærkning til sætningen

"Manden er landmand, og hundene (Her er en lab. blanding i forvejen ;-)) kommer ofte med ud og rende."

Er der noget en FT'er eller for den sags skyld en anden race med samme jagtlyst og energi ikke må få lov til er at komme "ud og rende"

Det er ekstremt vigtigt at hunden aldrig for lov at opleve vildt uden det er i tæt kontakt med føreren. Det første år af hundens levetid skal den "holdes i kort snor" så at sige. Alt hvad der er spændende skal ske sammen med føreren og først når stop signalet er tæt på 100% kan vi give lidt friere tøjler !

 

Du skrev også i dit første indlæg at du var interesseret i agility. Jeg går til agility med axel og det er en rigtig god træningskombination med jagttræningen, da agility også kræver en hund som vil samarbejde !

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

 

Hej Steen

 

Super dejligt du ville svare her i tråden, det er meget informativt.

 

Ok, det er da bestemt noget han ikke kommer med på så!

 

Jeg træner i forvejen efter positiv-metoden, fordi jeg mener det er klart bedst for hunden, og dette vil jeg selvfølgelig også gøre med den lille ny.

 

Godt at høre, at agility fungerer godt for jer, for jeg er jo - som sagt - ret opsat på at gå til agility med ham, når han bliver gammel nok.

 

Jeg benytter mig helt sikkert af dit tilbud, hvis jeg har spørgsmål eller brug for råd omkring Lino.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så har vi jo ellers været ude og hente vores nye "gå på væggene" hund :mrgreen:

 

Han har taget det meget pænt, og er en rigtig dejlig dreng, der trofast følger mig rundt i hele haven :lol:

 

Og så et par billeder af den skønne dreng!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så har vi jo ellers været ude og hente vores nye "gå på væggene" hund :mrgreen:

 

Han har taget det meget pænt, og er en rigtig dejlig dreng, der trofast følger mig rundt i hele haven :lol:

 

Og så et par billeder af den skønne dreng!

 

 

Super sød hund - tillykke med ham !

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst deluxious
Og så har vi jo ellers været ude og hente vores nye "gå på væggene" hund :mrgreen:

 

Han har taget det meget pænt, og er en rigtig dejlig dreng, der trofast følger mig rundt i hele haven :lol:

 

Og så et par billeder af den skønne dreng!

 

Hvor er han bedårende :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Gæst niller34

Hej med jer, vil lige sige at vi har en ft springer spaniels hjemme hos os, som fungere som familiehund og vil dertil sige at vi har haft labrador osse, men vores ft springer er en dejlig rolig behagelig, og børnevenlig hund, når den er hjemme er det en familie hund 100% og når vi er på jagt er det en 100% jagthund som levere varen....men vil sige at i roligt kan holde ved jeres beslutning om en ft springer......vi får ikke andet, en rigtig dejlig og godtroende krammedyr....gg , en rigtig hyggehund, og en dejlig størrelse.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer, vil lige sige at vi har en ft springer spaniels hjemme hos os, som fungere som familiehund og vil dertil sige at vi har haft labrador osse, men vores ft springer er en dejlig rolig behagelig, og børnevenlig hund, når den er hjemme er det en familie hund 100% og når vi er på jagt er det en 100% jagthund som levere varen....men vil sige at i roligt kan holde ved jeres beslutning om en ft springer......vi får ikke andet, en rigtig dejlig og godtroende krammedyr....gg , en rigtig hyggehund, og en dejlig størrelse.....

 

 

Hej Niller.

 

Velkommen til.

 

Vil bare kort informere om, at sidste indlæg i denne tråd er et år gammel. Det betyder naturligvis ikke, at man ikke kan/må hive den frem igen, men bliv ikke overrasket, hvis du ikke får svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom tråden er "gammel" kan det ikke siges tit nok at der er stor forskel på standard springeren og FT springeren.

Den helt store forskel ligger i jagt/arbejdslysten som er enddog meget større i FT typen.

Så skal man bruge sin hund til jagt kan man fint købe en FT springer. Går man ikke på jagt vil jeg til enhver tid hævde at man skal købe en Standard springer.

Standard springeren kan meget lettere acceptere en tilværelse alene som familiehun. En FT springer skal der arbejdes med og hvis man ike vil bruge den til jagt skal man gå ualmindeligt meget op i træning, da den ellers vil komme til at kede sig og så bliver den til en "gå på væggene hund"

 

Begge typer skal der arbejdes med på en eller anden måde for at få en harmonisk og tilpas hund; men FT typen har meget mere behov for jagtrelateret træning end Standard typen. Du kan læse mere på www.tacora.dk min side om springerspaniels under springer info.

 

Jeg har selv begge typer og alle fungerer fint som familiehunde

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Steen.

Hvordan går det i det jydske mht cockerer, altså for mig især din søns den sorte.

Hans fader er død nu af hudcancer, moderen bliver 10 år den 21-6-10 og har aldrig været syg.

Her i Tåstrup har der været en del af disse FT hunde, fordi en lokal slagter avlede dem, men nu ses de ikke så ofte. Her var også en bombehund .

Min fornemmelse er ,at hvis folk ikke har tid til meget træning er de svære at have løse.

Som med min græske vizhlamix???der hvis hun smutter kan løbe en mark fri for alt vildt.

Og Steen, det gør hun ikke mere.Hun har lært at blive på sidestien langs marken, så nu må bonden ikke skyde hende.

Håber I alle har det godt.

Hilsen Ulla

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...