Gæst Bichon Charlie Skrevet Marts 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Marts 20, 2009 (rettet) Jeg bliver om nu kun sølle 7 uger (glæder mig vildt) ejer af den sødeste lille Bichon Frisé hvalp. Den skal hedde Charlie og hele familien glæder sig helt vildt. Vi skal op og besøge den om 3 uger helt ovre i det mørke Jylland. :blink: Nu er det så at den Kennel som vi har købt charlie af (vi har indtil nu lagt depositum på 2000) har sendt os en købskontrakt. Det er i og for sig vel helt normalt at der i et hvalpekøb skal underskrives en købskontrakt, tror jeg da i hvert fald. Har dog aldrig købt hund før, men det afskrækker ikke mig med en sådan. MEN i vores købskontrakt står der at vi (de kommende ejere af hvalpen)forpligtiger os til at betale kennelen 50.000 (og I læste rigtigt) såfremt der sker en af følgende ting: 1) vi melder os i en en af DKK ikke anerkendte hundeklubber. 2) parrer hunden unden at den har opnået minimum GOD i avlsbedømmelse via DKK. 3) sælger hunden uden først at konferere kennelen. 4) bruger den til dyreforsøg 5) ikke overholder de etiske regler der er udstukket af DKK og som kan findes på DKK hjemmeside. Jeg skal sige at den Kennel hvor hunden købes er helt fantastisk. De er søde og har stor respekt for deres hunde. De går meget op i avl og konkurrencer og har top flotte hunde!! De er søde at tale med og det lyder som om de har meget omsorg for deres hvalpe. :5up: Egentlig er jeg enig i de sidste 3 punkter. MEN hvad hvis min han hund en dag stikker af og parer genboens tæve og der kommer hvalpe?? Skal jeg så betale 50.000?? Er der andre der har mødt kontakter der ligner denne?? Og hvad er jeres mening?? Redigeret Marts 20, 2009 af Bichon Charlie Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Det er det glade vanvid! Jeg ville omgående henvende mig til DKK og spørge om det kan være rigtigt. DKK har en standard-kontrakt, som man vist kan finde på deres hjemmeside. Det skulle undre mig meget hvis der står noget om erstatning på 50.000 for en ups-parring. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bichon Charlie Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Hmmm ja den er nok lidt ulden.....:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Sender dig lige link til DKK's købskontrakt, har selv haft lidt bøvl med at finde den. http://dansk-kennel-klub.cms123.com/files/pdf/Koebsaftale.PDF Og lidt vejledning omking købeloven. http://www.dansk-kennel-klub.dk/783 Synes også det lyder helt vildt og jeg ville også emaile DKK. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 værsgo, blev selv nysgerrig http://dansk-kennel-klub.cms123.com/files/pdf/Koebsaftale.PDF Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bichon Charlie Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 (rettet) Tak for hurtig respons :blink: Har været inde på linket i har sendt, virker umiddelbart som om det er lidt langt fra den kontrakt jeg har fået! Har ringet til DDK lige nu, de siger også at den umiddelbart er lige skrap nok. De har en jurist jeg kan ringe til i næste uge som ved meget mere, og som kan sig om kontrakten er juridisk bindende eller ej. MEN nu er der det store spørgsmål.... skal jeg kontakte kennelen og risikere at de ikke vil sælge mig min hvalp fordi jeg "brokker" mig, eller skal jeg holde min mund såfremt kontrakten ikke er jurisidk bindende og håbe at genboens tæve ikke sladrer..... Hvad ville I gøre??? Kan næsten ikke bære ikke at få den hvalp om 7 uger..... Redigeret Marts 20, 2009 af Bichon Charlie Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Tak for hurtig respons :blink: Har været inde på linket i har sendt, virker umiddelbart som om det er lidt langt fra den kontrakt jeg har fået! Har ringet til DDK lige nu, de seger også at den umiddelbart er lige skrap nok. De har en jurist jeg kan ringe til i næste uge som ved meget mere og som kan sig om kontrakten er juridisk bindende eller ej. MEN nu er der det store spørgsmål.... skal jeg kontakte kennelen og risikere at de ikke vil sælge mig min hvalp fordi jeg "brokker" mig, eller skal jeg holde min mund såfremt kontrakten ikke er jurisidk bindende og håbe at genboens tæve ikke sladrer..... Hvad ville I gøre??? Kan næsten ikke bære ikke at få den hvalp om 7 uger..... vent med at kontakte dem indtil dkk har været inde over, kan jo være de så henvender sig til kennelen og meldeler dem om at de er gået for vidt mht. deres kontrakter, de er jo medlem af dkk selv den kennelen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Tror du ikke, at de "bare" mener at du ikke planlagt må avle på små kræ uden tavler? Altså, ikke fordi det er ok at smide din hanhund ind i naboens have når tæven er i løb og så bare sige "ups".... men den slags kan altså godt undgåes :blink: og som du selv er inde på, så sladrer naboens tæve næppe hvis uheldet skulle være ude... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Tror du ikke, at de "bare" mener at du ikke planlagt må avle på små kræ uden tavler? Altså, ikke fordi det er ok at smide din hanhund ind i naboens have når tæven er i løb og så bare sige "ups".... men den slags kan altså godt undgåes :blink: og som du selv er inde på, så sladrer naboens tæve næppe hvis uheldet skulle være ude... mon ikke det er mere de 50.000 kr de skal betal kennelen for "brud" på deres betingelser? den er lige grov nok imo Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 skal jeg kontakte kennelen og risikere at de ikke vil sælge mig min hvalp fordi jeg "brokker" mig, eller skal jeg holde min mund såfremt kontrakten ikke er jurisidk bindende og håbe at genboens tæve ikke sladrer..... Hvad ville I gøre??? Kan næsten ikke bære ikke at få den hvalp om 7 uger..... Det er sikkert bare mig, men jeg hader urimelighed og uretfærdighed, og ville slet ikke købe hos den slags mennesker I hvert fald ville jeg konfrontere dem, og sige at jeg ville have DKKs mening om den kontrakt. Så kan det jo være de kommer på andre tanker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bichon Charlie Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Jo jeg tror umiddelbart at det er det de mener, men har det lidt svært med de 50.000 i bod! Har absolut ingen planer om at avle på ham medmindre han kommer på udstilling, men det er mere princippet i det! Har stor respekt for at de har brugt mange år på at avle deres fantastiske hunde til det de er i dag. Ville bare dø hvis jeg pludselig en dag stod og skulle betale bod på 50.000 kroner fordi min søn ikke kunne holde på hunden når der kom en tæve i løbetid forbi. Skal selvfølgelig nok sørge for at min hund i øvrigt ikke stikker af fra mig eller fra min have.......:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tanten Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 I bund og grund syntes jeg det er fint at de har taget stilling til hvad de vil "udsætte" deres kennelnavn for af ting og sager - for det er jo reelt det de gør - sikre at deres kennelnavn ikke kommer i berøring med noget "grimt". Om boden skal være 50.000 eller andet - en tur til iskisosken efter is til alle - det er jo sådan set ligegyldigt - dette er et signal de sender. DKK har standardkontrakter ja, men der er skam også mulighed for med kuglepen at tilføje ting og sager i den. Du kan jo altid vælge ikke at skrive under!! Eller spørge ind til hvad der ligger bag de enkelte punkter, måske de ikke er så slemme som de lyder - ofte sker der jo det at når noget skal skrives med få ord kommer det til at lyde mere barskt end det er. Held og lykke med svaret fra DKK - jeg vil da gerne høre det når det foreligger Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tanten Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Det er sikkert bare mig, men jeg hader urimelighed og uretfærdighed, og ville slet ikke købe hos den slags mennesker Men dette er jo netop mennesker der er deres anvar bevidst og virkelig går op i det med liv og sjæl! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Sidst jeg besøgte en kennel udleverede opdrætteren en meget lign. kontrakt, og jeg synes sådan set at den er helt fair nok. Opdrætteren gik punkterne igennem, fordi der ofte kommer sådan en "Holy shit"-reaktion fra hvalpekøberne, så der ikke var noget at misforstå - og pointen var egentlig bare at sørge for, at jeg ikke ville gå ud og med vilje bruge min hund til avl uden det var tale om at begge hunde var avlsgodkendt i DKK. Det gjalt ikke UPS-kuld, man skulle bare ikke gøre det med vilje - kan så være svært at finde ud af om det var, såh, den vil nok ikke ligefrem holde i retten. Jeg er så også stamtavlefanatiker, men ser bare ikke problemet i kontrakten - her var bøden så "kun" på 30'000kr. Synes tilgengæld ikke at det er fair, at de først viser jer den efter betalt depositum! Det synes jeg er lettere beskidt gjort af dem! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Men dette er jo netop mennesker der er deres anvar bevidst og virkelig går op i det med liv og sjæl! Hvis de virkelig var så ansvarlige, ville de så ikke have gjort opmærksom på købskontraktens indhold før de trak et depositum ud af folk? Eller gælder ansvarligheden kun sålænge man hytter sit eget skind? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 MEN hvad hvis min han hund en dag stikker af og parer genboens tæve og der kommer hvalpe?? Skal jeg så betale 50.000?? Og hvad er jeres mening?? Nej det skal du ikke. Der står klart og tydeligt at hvis du parrer hunden uden avlgodkendelse (og dermed tavleløst avl) Ups kuld skal du ikke betale for, hvis og såfremt du iøvrigt overholder DKK's etiske regelsæt på området, som foreskriver at et sådant kuld skal sælges for kostprisen, som er omkring 1500 kroner pr. hvalp. Købskontrakten ser i mine øjne helt normal og fornuftig ud, og indeholder ikke noget særligt. Bodens størrelse mener jeg er helt iorden, g man kan da håbe den afholder folk fra tåbeligheder. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tanten Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Hvis de virkelig var så ansvarlige, ville de så ikke have gjort opmærksom på købskontraktens indhold før de trak et depositum ud af folk? Eller gælder ansvarligheden kun sålænge man hytter sit eget skind? Tror jeg har misset at den kom efter depo. Og så tænkte jeg såmænd ikke mere over det eftersom at alle indlægene kun omhandlede indholdet af kontrakten og ikke hvornår den var tilsendt. Det fangede jeg så egentlig først i bernerazuro indlæg. Jeg forstår ikke dit spørgsmål om skindet og hytten???? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bichon Charlie Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Jeg skal for en god ordens skyld sige at "kontrakten" var vedhæftet en mail jeg fik tilsendt INDEN jeg betalte depositummet på 2000, havde bare ikke set vedhæftningen! :blink: Kan godt se pointen i jeres svar, håber det er sådan det hænger sammen, altså at det er den bedvidste avl der skal være i orden og avsgodkendt og ikke en evt UPS-parring. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tanten Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Jeg skal for en god ordens skyld sige at "kontrakten" var vedhæftet en mail jeg fik tilsendt INDEN jeg betalte depositummet på 2000, havde bare ikke set vedhæftningen! :blink: Kan godt se pointen i jeres svar, håber det er sådan det hænger sammen, altså at det er den bedvidste avl der skal være i orden og avsgodkendt og ikke en evt UPS-parring. TAK for den opklaring Jeg syntes ikke du skal gå i spåner over den kontrakt - spørg dem ved næste besøg præcist hvordan det enkelte punkt skal tolkes. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Jeg skal for en god ordens skyld sige at "kontrakten" var vedhæftet en mail jeg fik tilsendt INDEN jeg betalte depositummet på 2000, havde bare ikke set vedhæftningen! :blink: Kan godt se pointen i jeres svar, håber det er sådan det hænger sammen, altså at det er den bedvidste avl der skal være i orden og avsgodkendt og ikke en evt UPS-parring. Argh, surt. Men har I ikke besøgt opdrætter? For så burde denne da have fortalt jer det der. Ellers så må du hellere foreslog opdrætteren at fortælle hvalpekøberne om hvordan den skal forstås, så lign. situationer ikke opstår :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Jeg forstår ikke dit spørgsmål om skindet og hytten???? Det skal du ikke tænke på. At hytte sit eget skind er et udtryk vi gamle mennesker bruger om at sætte egne interesser før andres Men jeg ser nu at trådstarter faktisk havde mulighed for at se kontrakten inden betaling af depositum - så ser sagen unægtelig lidt anderledes ud. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Kontrakten er kun mod bevidste overtrædelser (man melder sig fx ikke ind i en forkert klub ved en fejl), og jeg synes den er fin og rimelig, den viser at de mener det alvorligt, beløbet skal bare skræmme grundigt. Hvis de har brugt energi, tid og penge på deres opdræt så er det jo lidt surt hvis nogen lige køber en hund, bruger den til avl i mængder og derefter sælger den til dyreforsøg. Det koster en formue at sagsøge folk, så jeg ville bare skrive under, hvis det var mig Når jeg køber hvalp er det fra en opdrætter jeg tør tale med, har aldrig haft behov for at kontakte DKK når jeg fik kontrakter, har bare ringet og spurgt hvad punkt dit og dat betød, synes det er lidt synd at køre tingene op i en spids, hvis du slet ikke har tænkt dig at avle / lave forsøg / melde dig i andre klubber. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bichon Charlie Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Ringede sq lige til kennelen alligevel......:blink: Det viser sig at det er fuldstændig som I alle sagde. Der skal selvfølgelig IKKE betales bod såfremt hunden løber væk om parrer genboens tæve! KOntrakten er primært udformet for at modvirke "parallel-avl" med hunde der ikke er godkendt! Hun var i øvrigt super sød i tlf og var meget forstående overfor min undren. Er nu helt tilfreds, skriver gerne under og glæder mig til at få min hvalp om 7 uger, smiler :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tanten Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Det skal du ikke tænke på. At hytte sit eget skind er et udtryk vi gamle mennesker bruger om at sætte egne interesser før andres Men jeg ser nu at trådstarter faktisk havde mulighed for at se kontrakten inden betaling af depositum - så ser sagen unægtelig lidt anderledes ud. Jeg er skam godt klar over det gamle ordsprog :blink: men hvis skind og hvem der skulle hyttes var mig umiddelbart lige en gåde....... Desuden havde du heller ikke i dine egne indlæg slået på netop det at depo var betalt inden kontrakten kom frem - men også kun kommenteret på indholdet i kontrakten Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tanten Besvaret Marts 20, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2009 Ringede sq lige til kennelen alligevel......:blink:Det viser sig at det er fuldstændig som I alle sagde. Der skal selvfølgelig IKKE betales bod såfremt hunden løber væk om parrer genboens tæve! KOntrakten er primært udformet for at modvirke "parallel-avl" med hunde der ikke er godkendt! Hun var i øvrigt super sød i tlf og var meget forstående overfor min undren. Er nu helt tilfreds, skriver gerne under og glæder mig til at få min hvalp om 7 uger, smiler :blink: Godt så :5up: Men normalt regner man ikke en hvalp for "levedygtig" (mangler lige det rigtige ord ) før den har passeret 3 ugers alderen, så jeg ville da vente med at skrive under til jeg har set dyret og opdrætter personligt, samt at den kritiske leveperiode er overstået Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts