Hop til indhold

en "let" øvelse...


Amocca
 Share

Recommended Posts

Karla kan godt dække, men hun synes ikke det er en fest.... det har hun aldrig synes og det krævede en del shaping at få hende med på ideen om hvad hun skulle gøre.... Hvilket også resulterer i, at hun næsten altid forsøger sig med et "buk" først, når hun får signalet "dæk" ;-)

 

Hun er absolut bedst til håndtegn og det er også det jeg bruger mest til hende, men det er aldrig lykkedes os at få den flad hånd hævet når det kommer til dæk håndtegnet :roll: det vil sige, at en flad hånd på gulvet/ jorden dækker hun fint på.... ordet dæk reagerer hun som oftest ved at prøve buk først og så evt. gå i dæk, hvis ikke så hjælper jeg hende med hånden ned foran hende...

 

Dette har ikke været særligt problematisk indtil videre, da jeg ikke rigtigt har skulle bruge dæk-øvelsen til noget.... og har jeg skullet bruge den, har det ofte involveret træning hvor jeg har siddet foran hende, så jeg kunne "snyde" min hånd ned foran hende... :rolleyes:

 

men nu skal vi jo til at gå rally... og der kan jeg jo se - efter at have siddet og læst alle øvelserne igennem her til aften :mrgreen: - at hun skal dække i pladsposition... det vil jo sige, at jeg ikke kan få min "snydehånd" ned på jorden foran hende...

Men eftersom hun er bedst til håndtegn, vil jeg gerne bevare den flade hånd som dæk-tegnet, men hvordan får jeg den "løftet op fra jorden"?

 

Når jeg prøver at lave flad hånd i luften - evt. med en nedadgående bevægelse i - ser hun på mig som om jeg er dum :lol: det er først når hånden er milimeter fra jorden at hun fatter pointen...

 

Så... er det "blot" et spørgsmål om at lette hånden milimeter for milimeter? eller er der et eller andet andet jeg også bør gøre? Det skal siges, at vi kan maks træne dæk 2-3 gange i streg, ellers bliver det så kedeligt at hun går... :lol: det pjat gider hun ikke... så en "quick fix" løssning ville jo være fedt :lol: nej spøg til side, det er jeg godt klar over, ikke findes...

 

men gode råd er ihvertfald velkomne, til denne lette basisøvelse, som vi stadig ikke har 100% styr på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplevede for nylig på den lille, at hun havde behov for en hånd i jorden, for at forstå det var dæk jeg ville have hende i. Derfor er jeg begyndt at træne forfra, sådan at jeg nu "klikkertræner" hende i øvelsen. Altså er gået tilbage til start og venter til hun tilbyder den selv. Så altså 100% operant forstærkning.

 

Vi er ikke nået så langt endnu, og jeg ved ikke hvordan din lille tøs er på godbidder. Her er fordelen nemlig, at man vil gøre rigtig meget for dem. Men nu lyder det lidt til, at Karla i den her situation lader gårdhunden skinne i gennem...

 

Så jeg har ingen quick fix - men vil foreslå øvelsen indlæres på ny, og der først sættes signal på, når den sidder 8 ud af 10. Så ville jeg nok starte med verbalt signal, og først når den var sikker, begynde at indarbejde håndsignal, når hun på verbalt signal kan lægge sig i dæk fra plads position (eller hvor det nu var den skulle indtages fra).

Link til indlæg
Del på andre sites

100% operant virker ikke på lige denne øvelse - kræet dækker simpelthen aldrig af sig selv... det er den eneste af hendes arsenal af øvelser hun ikke selv tilbyder, den skal man bede om for at få...

 

Også derfor, at den i sin tid blev shapet ind, via buk (som hun altid tilbyder nærmest med det samme hvis der ikke bliver bedt om noget)...

 

Men ja, du har nok ret i, at jeg må starte forfra og se hvor det fører os hen ;-) så længe godbidderne er gode nok er hun såmænd mere end villig til at arbejde for dem, men dæk er bare ikke en øvelse på top 100 :roll: i hendes værste teenageperiode (hvor hun åd ledninger og den slags) var dæk også den eneste øvelse der forsvandt fra repertoiret...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan noget af det stadig være aldersbetinget?

 

Alternativt til operant kunne være at forsøge at koble verbalt signal på dit håndsignal, for derefter at arbejde udelukkende med det verbale, og derefter indlære nyt håndsignal til det verbale? Blot en lidt længere shaping-streng...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan noget af det stadig være aldersbetinget?

 

Alternativt til operant kunne være at forsøge at koble verbalt signal på dit håndsignal, for derefter at arbejde udelukkende med det verbale, og derefter indlære nyt håndsignal til det verbale? Blot en lidt længere shaping-streng...

 

 

tjaaaa... kræet er knap 10 måneder, og kom ud af 1. løbetid for mindre end 14 dage siden, så der er da uden tvivl stadig lidt teenagehormoner der damper i ørerne...

 

Men altså fejlen er jo min, jeg var den dovne hundefører, der sluttede øvelsen før den egentlig var 100% som jeg ville have den (at jeg kunne lave den fra stående med håndsignal)....

 

De siger at topmålet af dovenskab er at lave alting rigtigt første gang, det tror jeg, at jeg vil til at se om jeg ikke kan praktisere lidt mere :lol::lol:

 

Jeg starter i skarp træning med dæk fra stående (både hund og fører :mrgreen: ) imorgen.... tak for rådene :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, håber da de kan bruges til et eller andet.

 

Har en bekendt der har en lydighedschamp og en anden der har en rallychamp, og begge har fortalt om, hvordan de er blevet nødt til at indlære en øvelse (tror endda det var noget så simpelt som en sit) på ny, fordi der var blevet indarbejdet fejl i den. Her var tale om hunde på ca. 4-5 år og hundeførere med masser af erfaring.

 

Pointe: nogle gange må vi godt dunke os selv i hovedet for vores dovenskab, men skal huske at klappe os selv på skulderen, fordi vi er i stand til at se, at det er vores egen fejl, at hunden ikke formår at udføre en øvelse som ønsket.

 

God træning! Glæder mig til at høre når det er lykkedes!

Link til indlæg
Del på andre sites

En måde at lære øvelsen om helt fra start kunne måske være med en targetstick :hmm:

 

Jeg har haft et lidt ligende problem med Chivas, ikke det at dække, det er ikke noget problem hverken når han er ved siden af mig eller foran, men i fællesafdækningen til LP vil jeg gerne have at han også ligger hovdet ned på jorden, hvilket jeg indlærte på samme måde som "almindelig" dæk, ved at sidde foran ham og ligge hånden ned på jorden, men i stedet for at klikke for at han "bare" lagde sig ned, ventede jeg til han også lagde hovdet ned, det gik fint og der kom også verbel kommando på uden problem og han kunne ligge sig ned med hovdet på jorden når han var i plads position ved verbal kommando, problmet var så bare at når han var i plads positon når han fik kommandoen, så lagde han hovdet ind foran mine fødder, i stedet for at ligge det lige ud som ham skulle, det blev han ved med medmindre jeg satte hånden/fingeren i jorden lige foran ham, men det gik jo ikke når han gerne skulle ligge sig lige ned med hovdet i jorden pegende lige ud, ved ren verbal kommando.. Men så tog jeg targetsticken i brug, lærte ham at dutte med næsen for enden at targetsticken og brugte den så til at føre ned i jorden foran ham og sætte spidsen af targetsticken i jorden der hvor jeg ønskede at hans næse skulle pege henad, det hjalp gevaldigt på det og det bedste var jo at jeg med targetsticken i hånden kunne beholde min normal oprejste position, sammen med den verbale kommando :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Hvorfor indlærer du ikke bare dækken fra 'sit' - så har hun jo allerede numsen i jorden og bukker derfor ikke?!

 

Jeg indlærer dækken fra sit - fører godbidden op over hundens hoved (gerne så hunden letter let med forbenene) og trækker hånden hurtigt ned på jorden foran hunden - det har givet et 'smækdæk' på begge mine de voksne hunde og ikke et dæk, hvor hunden nærmest dækker i slowmotion... hvilket ser forfærdeligt ud i mine øjne :-)

Er hunden ikke udvokset, bør man være varsom med, at den sidder for længe på bagen med forbenene strakt op, hvis den har disse tendenser.

 

Øvelsen kan også indlæres med legetøj udfra samme princip, hvis hunden ikke er godbids'fikseret'.

 

I bund og grund handler det om at lægge en masse værdi på øvelsen, så hunden syntes det er sjovt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Rigtige gode råd - så dem vil jeg ikke også tage frem igen.

 

Jeg bed dog mærke i at du skriver hun aldrig dækker af sig selv?

 

Lægge sig der hjemme må hun dog gøre på et tidspunkt.

 

Når men altså har du tjekket om hun måske kunne have rygproblemer mv. når hun udviser så stærk modvilje mod øvelsen.

 

NB det med at lære om - been there done that - næsten, vi er også igang med at lære dæk om ... som næsten alle øvelser i den klasse vi skal op i. SUK det er træls.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor indlærer du ikke bare dækken fra 'sit' - så har hun jo allerede numsen i jorden og bukker derfor ikke?!

 

Jeg indlærer dækken fra sit - fører godbidden op over hundens hoved (gerne så hunden letter let med forbenene) og trækker hånden hurtigt ned på jorden foran hunden - det har givet et 'smækdæk' på begge mine de voksne hunde og ikke et dæk, hvor hunden nærmest dækker i slowmotion... hvilket ser forfærdeligt ud i mine øjne :-)

Er hunden ikke udvokset, bør man være varsom med, at den sidder for længe på bagen med forbenene strakt op, hvis den har disse tendenser.

 

Øvelsen kan også indlæres med legetøj udfra samme princip, hvis hunden ikke er godbids'fikseret'.

 

I bund og grund handler det om at lægge en masse værdi på øvelsen, så hunden syntes det er sjovt.

 

 

Jeg træner dæk på samme måde og det virker super :5up:

 

Men øh... Malene - skal vi ikke præsenteres for den lille ny?????? (Undskyld OT)

Link til indlæg
Del på andre sites

jo hun ligger sig herhjemme, men det er enten frø, krøllet sammen som bold, på ryggen i mærkelige skæve vinkler eller på siden... har meget meget sjældent set hende lægge sig i en hel almindelig "bøj benene ind under kroppen og smæk maven i jorden"-dæk...

 

Jeg håber sandelig ikke hun har ondt i ryggen :shock: Jeg tjekker hende igennem dagligt og får ingen respons nogen steder på at der skulle være ømhed... Er der nogen der kan give nogle eksempler på hvad ellers jeg skulle være opmærksom på, hvis det skulle være smerter der er problemet?

 

Jeg må vist have bestilt en tid ved hende Gudrun til et gennemtjek, bare for en sikkerheds skyld... nu er jeg sgi helt bekymret...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også sige start forfra ! Du har lært hende at gå i dæk fra buk, så hun har ikke lært at rø... skal ned først :-)

Start med en sit og brug så hånden til at føre hende ned i dæk. Hvis ikke hun er så meget til godbidder , hvad så med en bold ???

Hvis hun tænder på bolden, kan den bruges til en meget hurtig dæk.

Få hende i en sit og lok hende ned i dæk, når hendes brystkasse rører jorden siger du fri og kyler bolden. ( sid ved siden af hunden )

Når du mener at den er ved at sidde der rejser du dig mere og mere op. Træk nu tiden med at smide boden, nu begynder du lige så langsomt at gå få skidt væk fra hende. Når du kan stå lidt væk fra hende belønner du med bolden ved at kaste bag ved hende. Dette bevirker at hun ikke render frem mod dig. Hvis du vil have at hun skal komme ind i et her lige foran dig, sætter du bolden fast under hagen og slipper når hun sidder foran dig.

Nu ved jeg ikke hvor langt du vil køre det ud med træningen, men under alle omstændigheder start fra sit så du får rø... med.

For lige at berolige dig vil jeg sige at hunde der har ryg problemer, sjældent vil gå ned i buk, denne øvelse er hård for dårlige rygge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også sige start forfra ! Du har lært hende at gå i dæk fra buk, så hun har ikke lært at rø... skal ned først :-)

Start med en sit og brug så hånden til at føre hende ned i dæk. Hvis ikke hun er så meget til godbidder , hvad så med en bold ???

Hvis hun tænder på bolden, kan den bruges til en meget hurtig dæk.

Få hende i en sit og lok hende ned i dæk, når hendes brystkasse rører jorden siger du fri og kyler bolden. ( sid ved siden af hunden )

Når du mener at den er ved at sidde der rejser du dig mere og mere op. Træk nu tiden med at smide boden, nu begynder du lige så langsomt at gå få skidt væk fra hende. Når du kan stå lidt væk fra hende belønner du med bolden ved at kaste bag ved hende. Dette bevirker at hun ikke render frem mod dig. Hvis du vil have at hun skal komme ind i et her lige foran dig, sætter du bolden fast under hagen og slipper når hun sidder foran dig.

Nu ved jeg ikke hvor langt du vil køre det ud med træningen, men under alle omstændigheder start fra sit så du får rø... med.

For lige at berolige dig vil jeg sige at hunde der har ryg problemer, sjældent vil gå ned i buk, denne øvelse er hård for dårlige rygge.

Det markerede er en dårlig idé, da hunden laver et vrid i kroppen for at hente bolden bagved. Det er bedre at kaste den til siden, eller hen til hunden ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg har fået forklaret mig forkert ;-) godbidder er intet problem som motivation, hunden elsker at arbejde... hun elsker bare ikke dæk...

 

Jeg kan godt se jeres pointe med at starte fra sit, for at få måsen ned først, men hvad så når man skal lave dæk fra gang? har man så ikke et problem? I mit hoved må hunden ikke sætte sig først i denne øvelse? eller tager jeg fejl?

 

Jeg er glad for at høre det med, at hunde der har ondt i ryggen ikke vil bukke, for hun bukker for et godt ord (eller rettere for ingen ord :lol:) og kan også finde på at stå med bagbenene i sofaen og forbenene på gulvet for at strække sig :shock: meeeen... er nu alligevel paranoid nok til at overveje et dyrlægebesøg alligevel...

Ideen er jo, at hun skal igang med agility til efteråret, det tør jeg ikke starte hvis der er den mindste mulighed for at hun har smerter nogen steder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor indlærer du ikke bare dækken fra 'sit' - så har hun jo allerede numsen i jorden og bukker derfor ikke?!

 

Jeg indlærer dækken fra sit - fører godbidden op over hundens hoved (gerne så hunden letter let med forbenene) og trækker hånden hurtigt ned på jorden foran hunden - det har givet et 'smækdæk' på begge mine de voksne hunde og ikke et dæk, hvor hunden nærmest dækker i slowmotion... hvilket ser forfærdeligt ud i mine øjne :-)

Er hunden ikke udvokset, bør man være varsom med, at den sidder for længe på bagen med forbenene strakt op, hvis den har disse tendenser.

 

Øvelsen kan også indlæres med legetøj udfra samme princip, hvis hunden ikke er godbids'fikseret'.

 

I bund og grund handler det om at lægge en masse værdi på øvelsen, så hunden syntes det er sjovt.

At indlære dæk fra sit kan være en god idé, med mindre hunden skal bruges til LP prøver......hvis hunden lærer at "smide" forkroppen ned fra sit, så har den allerede bevæget sig fremad (i stillingsskift) ;-)

 

Mine hunde har allesammen lært dæk fra ståøvelsen :-)

Jeg står foran med en bold eller godbid i venstre hånd

Hånden føres hurtigt ned på jorden (melllem hundens forben), og det betyder at de "knalddækker", uden at flytte forbenene. Deres dæk bliver bagudrettet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

At indlære dæk fra sit kan være en god idé, med mindre hunden skal bruges til LP prøver......hvis hunden lærer at "smide" forkroppen ned fra sit, så har den allerede bevæget sig fremad (i stillingsskift) ;-)

 

Mine hunde har allesammen lært dæk fra ståøvelsen :-)

Jeg står foran med en bold eller godbid i venstre hånd

Hånden føres hurtigt ned på jorden (melllem hundens forben), og det betyder at de "knalddækker", uden at flytte forbenene. Deres dæk bliver bagudrettet :-)

 

De skal da også kunne dække fra sit....

 

Der er tre forskellige slags dæk for mig:

 

Fra sit eller plads udføres ved at h. løfter forbenene fra jorden og smækker dem hurtigt ned. Bagbenene bliver på stedet.

 

Fra stå udføres ved at h. lader alle fire poter blive på jorden og ligesom klapper bagud.

 

Under gang/løb udføres ved at h. hiver alle fire ben op under sig :mrgreen: Som fra stå, men hurtigere.

Link til indlæg
Del på andre sites

De skal da også kunne dække fra sit....

 

Der er tre forskellige slags dæk for mig:

 

Fra sit eller plads udføres ved at h. løfter forbenene fra jorden og smækker dem hurtigt ned. Bagbenene bliver på stedet.

 

Fra stå udføres ved at h. lader alle fire poter blive på jorden og ligesom klapper bagud.

 

Under gang/løb udføres ved at h. hiver alle fire ben op under sig :mrgreen: Som fra stå, men hurtigere.

 

Jeg har "hjernevasket" mine hunde på det punkt :oops:

Noget af det første jeg træner med dem......er bagkropsbevægelse. Alle stillinger skal indtages ved at forbenene "fryser" og bagkroppen laver arbejdet :-)

 

dæk/stå - alle 4 ben strækkes ud

stå/dæk - bagbenene trækkes op, forkroppen bagud

stå/sit - bagbenene trækkes frem

sit/stå - bagbenene trækkes tilbage og strækkes ud

sit/dæk - bagkroppen kastes bagud

dæk/sit - bagkroppen trækkes fremad

 

Positioner under gang udføres på samme måde.

 

Men som sagt, er det kun ved de "strenge" krav i LP programmet. Når jeg bruger kommandoerne ifm. agility, så er jeg bedøvende ligeglad hvordan de indtager positionerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

i dette tilfælde er det i forbindelse med rally - det er selvfølgelig ikke LP korrekthed vi stiler efter, men så vidt jeg kan se, skal dækket udføres fra gang i en af øvelserne... derfor tænker jeg, at man kunne få problemer med at have indlært det fra sit....

I det tilfælde, vil jeg indlære den fra stå :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg træner dæk på samme måde og det virker super :5up:

 

Men øh... Malene - skal vi ikke præsenteres for den lille ny?????? (Undskyld OT)

 

Jo da, men han må hellere få sin egen tråd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har "hjernevasket" mine hunde på det punkt :oops:

Noget af det første jeg træner med dem......er bagkropsbevægelse. Alle stillinger skal indtages ved at forbenene "fryser" og bagkroppen laver arbejdet :-)

 

dæk/stå - alle 4 ben strækkes ud

stå/dæk - bagbenene trækkes op, forkroppen bagud

stå/sit - bagbenene trækkes frem

sit/stå - bagbenene trækkes tilbage og strækkes ud

sit/dæk - bagkroppen kastes bagud

dæk/sit - bagkroppen trækkes fremad

 

Positioner under gang udføres på samme måde.

 

Men som sagt, er det kun ved de "strenge" krav i LP programmet. Når jeg bruger kommandoerne ifm. agility, så er jeg bedøvende ligeglad hvordan de indtager positionerne.

 

Vi gør det næsten ens så ;o) Splint er så hjernevasket, at hun dækker "bagud", når hun lægger sig på gulvet herhjemme :mrgreen: Jeg låser bare bagbenene i stedet, da det jo er den, der skal ende på samme sted - har med min tidligere hund, Robin, haft problemer med, at han i klasse 3 (fordi der kom flere skift på) rykkede bagud og det ønsker jeg heller ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...