Hop til indhold

4årig Grand danois hvalpe og alt det der.


GRAND DANE
 Share

Recommended Posts

hej igen og igen.:-)

jeg vile enlig bare vide let om konsikvenserne og risikoen ved af tuller skal have det kuld hvalpe.

 

specielt vormange det forkorter hinnes liv vis det kan det.??? hun er jo en eldre hund i forvejen så det bekømre mig let.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke så meget om det, men glæder mig til at læde andres svar.

 

Jeg håber snart du får klarhed over situationen med Tuller.:-)

 

jeg har nogenlunde overblik over vad tulle skal det er ikke noget jeg bestemmer da hun ikke bliver min hund før hun har fået det siste kuld:neutral:.

 

her for ikke så længe siden skrev P til mig af hun syns det var en

temlig høj aller af få et kuld hvalpe mere i. så jeg ville bare vide let om

risis når der nu bar skal laves hvalpe på hinne igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst grand01

jeg ved ikke om der er større risiko ved en alder på 4 end 3 år og jeg har da set flere opdrættere der også får hvalpe på tæver der er 5 år . Jeg er overbevist om det er som ved mennesker - jo bedre = jo nemmere drægtighed og fødsel får hunden. Men en dyrlæge vil nok være den der har det bedste bud i denne sag....

Held og lykke med projektet - jeg overvejer om min tæve skal have til næste sommer/efterår hvor hun vil være knap 3 -3,5 år som første gang

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Tulle skal have et kuld hvalpe mere, så skal hun først i bedre kondition. Det er et hårdt arbejde for hende både at være drægtig og at føde og amme hvalpene. Det er hun slet ikke i form til lige nu.

 

Hvad siger opdrætter? Det er jo dem, der skal stå for hendes pasning i den tid, ikke? Og de må jo også være interesseret i, at hun er i bedst mulig form.

 

Hvornår kommer Tulle i løbetid næste gang?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Tulle skal have et kuld hvalpe mere, så skal hun først i bedre kondition. Det er et hårdt arbejde for hende både at være drægtig og at føde og amme hvalpene. Det er hun slet ikke i form til lige nu.

 

Hvad siger opdrætter? Det er jo dem, der skal stå for hendes pasning i den tid, ikke? Og de må jo også være interesseret i, at hun er i bedst mulig form.

 

Hvornår kommer Tulle i løbetid næste gang?

 

det hanler ikke om vis og vis det hanler om af kenlen vil lave hvalpe på

hinne og det bliver til neste løbetid som lekker i mej eller juni cirka

kenlen stiller ingen krav anet en af jeg udlevere tulle lengere er den

ikke, det her er ikke noget jeg bestemmer over, stod det til mig fik hun ikke flere hvalpe.

 

men det verste bliver af skulle undvære hinne i 8 uger

så skide hold i om hun har fået hengepatter di 8 uger bliver frøklige.:megaked:.

Link til indlæg
Del på andre sites

det hanler ikke om vis og vis det hanler om af kenlen vil lave hvalpe på

hinne og det bliver til neste løbetid som lekker i mej eller juni cirka

kenlen stiller ingen krav anet en af jeg udlevere tulle lengere er den

ikke, det her er ikke noget jeg bestemmer over, stod det til mig fik hun ikke flere hvalpe.

 

men det verste bliver af skulle undvære hinne i 8 uger

så skide hold i om hun har fået hengepatter di 8 uger bliver frøklige.:megaked:.

 

Hvis ikke hun kommer i bedre kondition, så risikerer du at komme til at undvære hende i meget længere tid.

Kondition er IKKE!!!!! et spørgsmål om hængepatter. Når der er tale om en GD, så er det et spørgsmål om overlevelse.

Tulle skal være stærk nok til at kunne skabe et ubestemt antal hvalpe. Hvalpene vil de første to måneder UDELUKKENDE komme til at leve og vokse af det Tulle giver dem gennem sit blod.

 

---Selv hvis hun kun får få hvalpe, så vil der alligevel være tale om, at hun på to måneder skal kunne klare at blive flere kilo tungere. Hvis hun ingen muskler har, så vil hun overbelaste sine ben, led og--- hjerte.

Og med slappe muskler, er hun måske ikke i stand til at føde hvalpene normalt. Så bliver det kejsersnit. DET er det slet ikke sikkert, at hendes hjerte kan holde til.

Et GD-hjerte kører i forvejen på overarbejde hele tiden på grund at hundens størrelse.

 

Du har lavet en aftale med kennelen. Og det er kennelen, der bestemmer, at Tulle skal have et kuld hvalpe mere. Det er du gået med til.

Når det er dig, der har Tulle i hverdagen, så er det DIT ansvar, at hun er i form til det svangerskab og den fødsel, som er en del af aftalen. Og det er DIG, der mister Tulle, hvis hun ikke overlever.

---Du har to måneder. Men du skal starte forsigtigt, med mange korte ture. Og for hver dag skal du gøre turene lidt længere.

---Du kan nå det, hvis du går i gang nu.

Risikoen er ikke et spørgsmål om alder, men om kondition..

 

---Sig mig, får du hende hjem efter parringen?? Du skriver, at du skal undvære hende i 8 uger..

Først skal hun jo være drægtig i 2 måneder..

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægen siger ikke sådan noget uden at du spørger.

 

Det er ikke dyrlægen, det går ud over, hvis Tulle dør under fødslen.

 

Det er ikke engang opdrætter, det går mest ud over, hvis Tulle ikke klarer at føde og amme det kuld hvalpe.

 

Det er DIG.

 

Både opdrætter og dyrlæge kan med endnu større ret tænke: "Du VED jo at Tulle skal parres om et par måneder. Så selvfølgelig sørger du for at hun er i topform".

 

Det er et stort ansvar at have en hund. Altid. Det gælder alle forhold omkring hunden.

Man kan spørge andre til råds. Men man har SELV ansvaret. Og man står SELV med konsekvenserne.

 

Du har ret i, at jeg ikke kan se af de billeder om Tulles kondition er "vanvittig dårlig". Men det er heller ikke det, der er tale om.

Når DU spørger om risikoen for Tulle ved at få hvalpe som 4-årig, så afhænger risikoen af, om Tulle er i TOPFORM. Og DET kan jeg se af billederne, at det er Tulle ikke.

Jo bedre form, Tulle er i, jo mindre er risikoen.

Men der vil altid være en risiko. Uanset alder.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægen siger ikke sådan noget uden at du spørger.

 

Det er ikke dyrlægen, det går ud over, hvis Tulle dør under fødslen.

 

Det er ikke engang opdrætter, det går mest ud over, hvis Tulle ikke klarer at føde og amme det kuld hvalpe.

 

Det er DIG.

 

Både opdrætter og dyrlæge kan med endnu større ret tænke: "Du VED jo at Tulle skal parres om et par måneder. Så selvfølgelig sørger du for at hun er i topform".

 

Det er et stort ansvar at have en hund. Altid. Det gælder alle forhold omkring hunden.

Man kan spørge andre til råds. Men man har SELV ansvaret. Og man står SELV med konsekvenserne.

 

Du har ret i, at jeg ikke kan se af de billeder om Tulles kondition er "vanvittig dårlig". Men det er heller ikke det, der er tale om.

Når DU spørger om risikoen for Tulle ved at få hvalpe som 4-årig, så afhænger risikoen af, om Tulle er i TOPFORM. Og DET kan jeg se af billederne, at det er Tulle ikke.

Jo bedre form, Tulle er i, jo mindre er risikoen.

Men der vil altid være en risiko. Uanset alder.

 

 

 

jeg 90% sigger på af vis det var meget meget vektigt havet kenlen sagt af jeg skule holle hinne i topform, taget i betragtning vormeget

vi har snakket om vad der SKAL gøres faktis har jeg fået af vide af

3 x 10 minutter lufteture med mulighed for af løbe frit er tlstrekligt

hun for langt mere dagligt og på en uge

nog det dobbelt så meget da vi ikke altid går lige langt.

Link til indlæg
Del på andre sites

^^

 

Helt tilfældigt kom jeg og en opdrætter ind på emnet kejsersnit, fordi der er en del bernere, der får dette.

 

Opdrætteren sagde, at det er fordi det er de færreste bernere, der af sig selv rør sig meget og holder kondien "oppe". De slapper meget af indendørs og er kun aktive, når de er ude og gå - og det foregår for de færreste bernere med fart over feltet). Så de har ikke kondi til at klare en flere timer fødsel, da de ikke kan optage "nok ilt" til at holde musklerne optimalt igang. Det er opdrætter job, at sørge for at hundens kondition er god nok. Ligesom det selvfølgelig også er det for en alm. hundeejer, så hunden har det bedst muligt.

 

Jeg vil ikke sige om Tulle er i god form, det ved jeg ikke nok om hende, til at kunne sige. Men synes, lige meget hvad, at 3x10min. lyder af meget lidt :???:

 

Så var glad, da du læste at hun får mere! Men hvis hun kun går en time, så vil jeg umiddelbart mene, at du nok bør skrue det lidt op inden det er tid til fødsel ;-) Better safe than sorry!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke hun kommer i bedre kondition, så risikerer du at komme til at undvære hende i meget længere tid.

Kondition er IKKE!!!!! et spørgsmål om hængepatter. Når der er tale om en GD, så er det et spørgsmål om overlevelse.

Tulle skal være stærk nok til at kunne skabe et ubestemt antal hvalpe. Hvalpene vil de første to måneder UDELUKKENDE komme til at leve og vokse af det Tulle giver dem gennem sit blod.

 

---Selv hvis hun kun får få hvalpe, så vil der alligevel være tale om, at hun på to måneder skal kunne klare at blive flere kilo tungere. Hvis hun ingen muskler har, så vil hun overbelaste sine ben, led og--- hjerte.

Og med slappe muskler, er hun måske ikke i stand til at føde hvalpene normalt. Så bliver det kejsersnit. DET er det slet ikke sikkert, at hendes hjerte kan holde til.

Et GD-hjerte kører i forvejen på overarbejde hele tiden på grund at hundens størrelse.

 

Du har lavet en aftale med kennelen. Og det er kennelen, der bestemmer, at Tulle skal have et kuld hvalpe mere. Det er du gået med til.

Når det er dig, der har Tulle i hverdagen, så er det DIT ansvar, at hun er i form til det svangerskab og den fødsel, som er en del af aftalen. Og det er DIG, der mister Tulle, hvis hun ikke overlever.

---Du har to måneder. Men du skal starte forsigtigt, med mange korte ture. Og for hver dag skal du gøre turene lidt længere.

---Du kan nå det, hvis du går i gang nu.

Risikoen er ikke et spørgsmål om alder, men om kondition..

 

---Sig mig, får du hende hjem efter parringen?? Du skriver, at du skal undvære hende i 8 uger..

Først skal hun jo være drægtig i 2 måneder..

 

Enig:(. Det lyder ret fornåftigt.

Redigeret af AnneMette09
Tastatur driller..
Link til indlæg
Del på andre sites

jeg 90% sigger på af vis det var meget meget vektigt havet kenlen sagt af jeg skule holle hinne i topform, taget i betragtning vormeget

vi har snakket om vad der SKAL gøres faktis har jeg fået af vide af

3 x 10 minutter lufteture med mulighed for af løbe frit er tlstrekligt

hun for langt mere dagligt og på en uge

nog det dobbelt så meget da vi ikke altid går lige langt.

 

tulle har fået sår på poterne skal vi så sige af hun går mer en riligt.

og vi har ikke gået lengere siden sist.

vi går noget kortere og på gras intil det er helet.

 

Hør lige her, der er ikke nogen grund til at blive vred, gå i forsvarsposition og andet. De råd du får er for at hjælpe dig til at Tulle kommer så godt igennem drægtighed og fødsel som muligt IKKE for at genere dig :-D

Har du ikke mulighed for at beskytte hendes poter vha. "sko" (eller hvad det hedder til hunde, man kan bl.a. få dem i MaxiZoo) og så ellers gå nogle gode ture på græs så hun er så fit som overhovedet muligt inden sin parring? Det vil jo være katastrofalt, hvis noget går galt :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

tulle har fået sår på poterne skal vi så sige af hun går mer en riligt.

og vi har ikke gået lengere siden sist.

vi går noget kortere og på gras intil det er helet.

 

At Tulle får sår på poterne tyder jo netop på, at hun ikke har været vant til at gå.

Hvis det er slidsår, så svarer det nærmest til når vi andre får vabler. Altså når vi laver noget, der er uvant for os.

Jeg synes det er rigtig godt hvis du går længere ture med hende nu, men som jeg har skrevet før, så skal du trappe LANGSOMT op. Og så skal de længere ture vedligeholdes ved at du går længere ture med hende hver dag.

---Men kik lige nærmere på hendes poter. Det kan også være, hun har trådt på noget skarpt.

--Åja, jeg behøver vel ikke sige, at du må ikke cykle med hende lige nu.. Det er hendes kondition ikke helt god nok til. Cykling er noget, du nok skal snakke med opdrætter om, om hun mener, at Tulle kan tåle det.

Link til indlæg
Del på andre sites

^^

 

Helt tilfældigt kom jeg og en opdrætter ind på emnet kejsersnit, fordi der er en del bernere, der får dette.

 

Opdrætteren sagde, at det er fordi det er de færreste bernere, der af sig selv rør sig meget og holder kondien "oppe". De slapper meget af indendørs og er kun aktive, når de er ude og gå - og det foregår for de færreste bernere med fart over feltet). Så de har ikke kondi til at klare en flere timer fødsel, da de ikke kan optage "nok ilt" til at holde musklerne optimalt igang. Det er opdrætter job, at sørge for at hundens kondition er god nok. Ligesom det selvfølgelig også er det for en alm. hundeejer, så hunden har det bedst muligt.

 

Jeg vil ikke sige om Tulle er i god form, det ved jeg ikke nok om hende, til at kunne sige. Men synes, lige meget hvad, at 3x10min. lyder af meget lidt :???:

 

Så var glad, da du læste at hun får mere! Men hvis hun kun går en time, så vil jeg umiddelbart mene, at du nok bør skrue det lidt op inden det er tid til fødsel ;-) Better safe than sorry!

Ja. Det gælder såmænd nok for alle de meget store racer. Når først de er blevet for gamle til at lege, så gider de egentlig ikke røre sig mere.. Måske er det endda en del af årsagen til, at de store hunde ikke bliver så gamle.

---Hvis man så kunne finde en "hobby" som hunden har glæde af, så kan man måske forlænge de år, hvor hunden gider bevæge sig.

En berner ville måske nyde f.eks. at være trækhund eller redningshund. Og svømning i hundesvømmehal er rigtig godt for de store hunde. Det belaster ikke led og knogler. Det opbygger muskelmassen. Og så bliver hunden bedre i stand til at bevæge sig også "på land" uden at blive træt.

Der er efterhånden hundesvømmehaller over hele Danmark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hør lige her, der er ikke nogen grund til at blive vred, gå i forsvarsposition og andet. De råd du får er for at hjælpe dig til at Tulle kommer så godt igennem drægtighed og fødsel som muligt IKKE for at genere dig :-D

Har du ikke mulighed for at beskytte hendes poter vha. "sko" (eller hvad det hedder til hunde, man kan bl.a. få dem i MaxiZoo) og så ellers gå nogle gode ture på græs så hun er så fit som overhovedet muligt inden sin parring? Det vil jo være katastrofalt, hvis noget går galt :shock:

 

du er forhåblig klar over af alt det hun skriver er skrevet over et

belled af tulle og ikke en skid anet,.:neutral:

 

jeg har ikke noget imod af prøve nyge ting som lave om på foder planen og gå længere og alt mulig anet, men det skal ske på

et savligt grundlag det er det her ikke det er ikke anet en gætteri.

Link til indlæg
Del på andre sites

At Tulle får sår på poterne tyder jo netop på, at hun ikke har været vant til at gå.

Hvis det er slidsår, så svarer det nærmest til når vi andre får vabler. Altså når vi laver noget, der er uvant for os.

Jeg synes det er rigtig godt hvis du går længere ture med hende nu, men som jeg har skrevet før, så skal du trappe LANGSOMT op. Og så skal de længere ture vedligeholdes ved at du går længere ture med hende hver dag.

---Men kik lige nærmere på hendes poter. Det kan også være, hun har trådt på noget skarpt.

--Åja, jeg behøver vel ikke sige, at du må ikke cykle med hende lige nu.. Det er hendes kondition ikke helt god nok til. Cykling er noget, du nok skal snakke med opdrætter om, om hun mener, at Tulle kan tåle det.

 

 

må jeg lige spøre vor du for din viden om grand danois fra?????????.:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

må jeg lige spøre vor du for din viden om grand danois fra?????????.:hmm:

 

Okay? Jeg har da kendt et par stykker. 4, for at være helt præcis.. Men jeg har ikke lige haft GD selv, selv om jeg har været fristet. Og netop "fristelsen" har gjort, at jeg har sat mig en del ind i racen, -hvis det er DET, du mener.

Og så har jeg jo selv haft det, man kalder "meget store hunde" i de ca. 20 år jeg har haft berner sennen. Så jeg ved "på eget skind" noget om, hvor vigtig en god kondition er for en kæmpehund. --Ligesom GD har Berner sennen også en meget kort gennemsnits-levealder.

 

Hvor meget erfaring er det lige DU har med at være hundeejer?????:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay? Jeg har da kendt et par stykker. 4, for at være helt præcis.. Men jeg har ikke lige haft GD selv, selv om jeg har været fristet. Og netop "fristelsen" har gjort, at jeg har sat mig en del ind i racen, -hvis det er DET, du mener.

Og så har jeg jo selv haft det, man kalder "meget store hunde" i de ca. 20 år jeg har haft berner sennen. Så jeg ved "på eget skind" noget om, hvor vigtig en god kondition er for en kæmpehund. --Ligesom GD har Berner sennen også en meget kort gennemsnits-levealder.

 

Hvor meget erfaring er det lige DU har med at være hundeejer?????:shock:

 

jeg er totalt uafaren ved intet om hund overhovet.

 

så vær du bare glad fordi du er sådan en dygtig hundeejer

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...