Hop til indhold

jeg har slået min hund med en pind


Gæst Nynne Lorentsen
 Share

Recommended Posts

Gæst Deaddollface
Nej. Min karmaliste fortæller noget andet.

 

 

Dine tolkninger af det du sakser, er ikke de samme tolkninger jeg får ud af at læse det.

 

 

Nej. Men det gør din manglende evne til at anskue ting der ligger længere ude end første led.

 

Hvad din karmaliste fortæller dig, har ikke så meget at gøre, med det jeg spurgte om.. Kan da sige at min karmaliste, også viser, at folk ikke mener jeg er så uvidende, som du gør mig til.. Hvis det er sådan en mudderkastning du er interesseret i.. Jeg snakker om, at der ser meget ud til, at katte ikke er så stort et problem som du gør dem til..

 

 

Jamen så sakser jeg da bare noget mere, som ikke har noget med tolkninger, at gøre.. Men derimod noget at gøre med om man kan læse..

 

 

 

Fugle udgør kun en mindre del af kattens føde, og selv om katten kan tage både harer og fasaner, må ræven formodes at være en væsentlig større trussel mod disse dyr.

 

 

Udenlandske undersøgelser har heller ikke kunnet bekræfte antagelsen om, at katte udgør en trussel mod fuglebestanden, bortset fra særlige tilfælde, fx på små øer

 

 

Og selvom der er mange eksempler på, at fugle kan skræmmes op, og æg og unger ædes af predatorer, der dermed får en særlig chance, er der også mange eksempler på at fuglene kan vænne sig til forstyrrelse og habitatforandringer.

 

 

For pattedyrenes vedkommende er der store mangler i vores viden, hvilket gør, at der ikke kan tegnes et tilstrækkeligt nuanceret billede.

 

 

Der foreligger klare beviser for, at menneskelige aktiviteter i forskellige situationer virker forstyrrende på enkeltindivider.

 

 

Løse hunde virker særligt forstyrrende.

 

 

Kattes jagt på små pattedyr og fugle udgør ifølge Skov - og Naturstyrelsen ikke en generel trussel mod disse arters overlevelse i Danmark.

 

 

Selvom det umiddelbart kan lyde som et svimlende højt antal fugle og pattedyr, der må lade livet til vores hjemlige katte, så har katte her til lands sandsynligvis ingen mærkbar betydning for den samlede bestand af vores hjemlige fuglearter.

 

 

Det er flere gange påvist, at det antal fugle, der bliver taget af katte, er så lille, at det ikke har nogen indflydelse på fuglebestanden

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 454
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvad din karmaliste fortæller dig, har ikke så meget at gøre, med det jeg spurgte om.. Kan da sige at min karmaliste, også viser, at folk ikke mener jeg er så uvidende, som du gør mig til.. Hvis det er sådan en mudderkastning du er interesseret i..
Min karmaliste fortæller mig at det netop ikke er alle der er blinde og uvidende omkring alt det her halløj med økosystemer.

 

Jeg snakker om, at der ser meget ud til, at katte ikke er så stort et problem som du gør dem til..

Og det er de, i det store perspektiv, som du bare ikke VIL læse og forstå, baseret udfra dit indlæg nu hér.

 

 

Fugle udgør kun en mindre del af kattens føde, og selv om katten kan tage både harer og fasaner, må ræven formodes at være en væsentlig større trussel mod disse dyr.

Som skrevet ufatteligt mange gange. Fugle og andet småvildt er rævens NATURLIGE føde. Ræven er en naturligt hjemmehørende vildtart. Det er en kat ikke.

Ligeledes er en mink HELLER ikke naturligt hjemmehørende, og mårhunde, og russiske krabber, og amerikanske østers, og abborrer og så videre.

 

Udenlandske undersøgelser har heller ikke kunnet bekræfte antagelsen om, at katte udgør en trussel mod fuglebestanden, bortset fra særlige tilfælde, fx på små øer
Ja. Lokalt kan der være en direkte trussel mod småvildtarter. Men det er for pokker da heller ikke dét der udgør problemet!

Problemet udgøres af at de småvildtarter som kattene tager, udgør fødegrundlaget for de naturligt hjemmehørende rovvildtarter. Det betyder at prædatormængden i naturen, som går efter det samme småvildt, bliver drastisk forøget, og derved opstår truslen mod småvildtarterne.

Hvis det "kun" var kattene der var prædatorerne, så ville der ikke være noget problem.

 

Og selvom der er mange eksempler på, at fugle kan skræmmes op, og æg og unger ædes af predatorer, der dermed får en særlig chance, er der også mange eksempler på at fuglene kan vænne sig til forstyrrelse og habitatforandringer.
Ja.... Fugle (og andet småvildt) kan dog ikke vænne sig til forandringer, hvis ikke der er nogen tilbage. Og igen: Det er ikke småvildtet der er i fare i dén sammenhæng. Det er alt det der foregår på baggrund af at der ER småvildt, der er i fare.

 

For pattedyrenes vedkommende er der store mangler i vores viden, hvilket gør, at der ikke kan tegnes et tilstrækkeligt nuanceret billede.

Nej. Og derfor er det også sindssygt meget nemmere at indtage samme holdning til dénne problematik, som man havde til affaldsdumpninger for årtier tilbage. Og iøvrigt lade hånt om de erfaringer der rent faktisk ER på området.

 

Der foreligger klare beviser for, at menneskelige aktiviteter i forskellige situationer virker forstyrrende på enkeltindivider.
Hvad har enkeltindivider med dét her at gøre? Det er ikke dét det drejer sig om. Det drejer sig om invasive arters indvirken på økosystemet.

 

Løse hunde virker særligt forstyrrende.
Ja. Det samme gør alle andre dyr der ikke normalt færdes i et specifikt område. Det resulterer i opfløj og flugtadfærd og stress fra vildtets side.

Ikke i nedbrud af et økosystem pga. en overpopulation af prædatorer i et område på baggrund af en invasiv prædator art.

 

Kattes jagt på små pattedyr og fugle udgør ifølge Skov - og Naturstyrelsen ikke en generel trussel mod disse arters overlevelse i Danmark.
Igen. Det er ikke de arter der jages af kattene der er i fare. Er det så svært at forstå?

 

Selvom det umiddelbart kan lyde som et svimlende højt antal fugle og pattedyr, der må lade livet til vores hjemlige katte, så har katte her til lands sandsynligvis ingen mærkbar betydning for den samlede bestand af vores hjemlige fuglearter.

Igen igen igen igen igen igen igen igen: Det er ikke de arter der jages af kattene der er i fare.

 

Det er flere gange påvist, at det antal fugle, der bliver taget af katte, er så lille, at det ikke har nogen indflydelse på fuglebestanden

Behøver jeg at skrive det igen?
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Mon ikke den tager prisen for dummeste kommentar i år. Gad vide hvad du tror du får ud af at skrive sådan en åndsvag sætning.

 

 

jeg synes nu ikke den er dum jo færre af det lort der render frit rundt på gaden des bedre

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg er personlig ikke tilhænger af løse huskatte men synes nu godt nok at I går lidt hårdt til den. Katten har været i vores samfund som husdyr og altså rendt frit omkring i tusindvis af år (for ellers har den jo ikke kunnet fange mus, rotter, mosegrise og andre skadedyr). Hvornår er katten forøvrigt blevet et skadedyr. :confused:

 

At jægerne ikke er begejstrede for katten er jo ikke så underligt. De er selvfølgelig meget bedre til (hvis de selv skal sige det) at udrydde de svage individer end katten :roll: og skaber derfor selvfølgelig en langt mere naturlig ballance...... en eller anden: giv mig en spand jeg kan kaste op i. Det er som med så mange andre situationer, altid dyrene der taber (og skal udryddes) hvis mennesker deler deres præferencer.

 

 

hvis du nu læser tråden igennem så finder du løsningen på hvorfor disse lortedyr er skadedyr dette gælder huskatten ikke de store vilde katte hvis du forstår

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg er hverken jæger eller dyreaktivist.. Hvorvidt en kat æder en agerhøne, what so ever.. Det interesserer mig ikke.. Det gør mig hverken dum eller uvidende..

 

Muligvis, men dit avatarbillede begynder at give mere og mere mening :hmm:

 

Jeg synes jeg har lagt temmelig meget bånd på mig selv i denne debat. Ingen direkte angreb, ingen navne nævnt.

Men så kommer Ascha jo ind med sine personlige tilsvininger - pudsigt nok kun for at beskylde andre for at gøre det samme, så nu hvor tonen alligevel er ødelagt, så kan vi jo bare konstatere at når man er en teenager i storbyen, så har man meget vigtigere ting at tage sig til end at bekymre sig om en agerhøne eller en ugle, eller om hele Danmarks økosystem ryger ad helvede til. Så bliver der bare plads til nogle flere shopping centre, og hurra for det :rolleyes:

 

Det er ikke så meget uvidenheden, der er generende. Vi er allesammen uvidende om et eller andet, eller sandsynligvis mange ting. Næh det der er så svært at forstå, det er hvordan man kan sidde og gøre sin uvidenhed til en god ting - so what, jeg ved ikke noget om nogle åndsvage vilde dyr, fordi de alligevel er ligegyldige. DET er den rigtige dumhed!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Danmarks jægerforbund (og andre) er træt af løse katte, fordi DE ER INVASIVE OG ØDELÆGGENDE FOR VILDTET I DANMARK!!!

 

 

Ja. De er en del af en balance, som vi kalder naturen.

 

 

Igen: De er en del af en balance.

 

 

Katte er husdyr, og ikek en del af den naturlige balance der er. De er derimod invasive når de render frit, og har ikke noget modstykke elelr noget modtræk. De giver intet, men tager kun.

Så der ER noget at gøre ved det: HOLD DE FORBANDEDE LORTEKRÆ INDENDØRE!

 

Det chokerer ikke mig. Jeg foretrækker at give dem en kugle istedet. Det er hurtigere.

 

 

Nåh... så det er influenzaen der gør dig ignorant og uvidende om forhold i naturen og invasive arter i Danmark, som faktisk er almen viden? God undskyldning :5up:

 

 

jeg ser en sætningsom er skrevet før min og er stort set den den samme udtalelse bare udtrykt en smule anderledes

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Muligvis, men dit avatarbillede begynder at give mere og mere mening :hmm:

 

Jeg synes jeg har lagt temmelig meget bånd på mig selv i denne debat. Ingen direkte angreb, ingen navne nævnt.

Men så kommer Ascha jo ind med sine personlige tilsvininger - pudsigt nok kun for at beskylde andre for at gøre det samme, så nu hvor tonen alligevel er ødelagt, så kan vi jo bare konstatere at når man er en teenager i storbyen, så har man meget vigtigere ting at tage sig til end at bekymre sig om en agerhøne eller en ugle, eller om hele Danmarks økosystem ryger ad helvede til. Så bliver der bare plads til nogle flere shopping centre, og hurra for det :rolleyes:

 

Det er ikke så meget uvidenheden, der er generende. Vi er allesammen uvidende om et eller andet, eller sandsynligvis mange ting. Næh det der er så svært at forstå, det er hvordan man kan sidde og gøre sin uvidenhed til en god ting - so what, jeg ved ikke noget om nogle åndsvage vilde dyr, fordi de alligevel er ligegyldige. DET er den rigtige dumhed!

 

 

er meget enig det er kun pga denne person åbenbart bare nag over nogen tidligere uoverensstemmelser hvor vi ofte ikke er enige så det er rent personligt og der bliver båret nag som et skolebarn ikke andet sådan er det med mange mennesker efterhånden de kan ikke tåle at andre har en anden mening end dem selv hvis det er for vildt meget anderledes så bærer folk nag selvom de aldrig vil indrømme de bærer nag

 

og hvordan kan man egentlig have noget imod en bag en pc som man overhovedet ikke har mødt spørger jeg verden om :confused::confused::confused::confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ser en sætningsom er skrevet før min og er stort set den den samme udtalelse bare udtrykt en smule anderledes

 

Arh. Ikke helt den samme mening. Jeg skyder ikke katte på må og få. Og sender helelr ikke en hund efter en kat.

 

Men er der en kat der skal væk, så bliver den skudt med kugle, fordi det går hurtigere og er nemmere.

Naboens kat får dog lov at slippe, og det samme gør min egen. Men med dét sagt så er min kat da kommet hjem med et enkelt hagl i skulderen engang... so be it. Det kan man ikke fortænke nogen i. Det der er for dårligt ved dét, er så at skytten tydeligvis ikke kunne ramme ordentligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Arh. Ikke helt den samme mening. Jeg skyder ikke katte på må og få. Og sender helelr ikke en hund efter en kat.

 

Men er der en kat der skal væk, så bliver den skudt med kugle, fordi det går hurtigere og er nemmere.

Naboens kat får dog lov at slippe, og det samme gør min egen. Men med dét sagt så er min kat da kommet hjem med et enkelt hagl i skulderen engang... so be it. Det kan man ikke fortænke nogen i. Det der er for dårligt ved dét, er så at skytten tydeligvis ikke kunne ramme ordentligt.

 

 

jeg skyder skam heller ej katte eller sender hunde på katte fordi det behager mig

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har bare lige skimmet de sidste par sider her, for jeg blev mere og mere sur gennem tråden.

 

Jeg gider ikke ind i alt det med naturen og balancen, men jeg kan virkelig undres over at man her på et forum for folk der tilsyneladende er rigtig, rigtig glade for hunde, kan vise en SÅ stor ligegyldighed overfor katte?!

 

Det er ligesom om det ikke forstås at man faktisk kan have et lige så godt forhold til en kat som en hund, og at man kan holde lige så meget af den?

 

Er det bare kun en hund, der er "et rigtigt dyr" som man skal passe på osv., mens en kat går under samme kategori som en rotte eller et andet skadedyr?

 

Jeg har altid haft katte, og min første kat var min bedste ven gennem 19 år. At I ytrer den slags gør mig ærlig talt ked af det, for jeg FATTER det ikke. Jeg forstår ikke, at I ikke kan vise hensyn til de af os, der holder lige så meget af vores katte som af vores hunde - det er fint, I har en mening, men for pokker, behøver I bruge så skarpe sætninger om at de bare skal skydes, at det er lortedyr osv.? Det er altså ikke lige det jeg vil kalde god opførsel.

 

Angående at holde katten inde, ja så kan man sgu ikke gøre alle tilfredse. Lader man dem gå ude er der antikatteelskere der brokker sig, holder man dem inde er der katteelskere der brokker sig, for "det er ikke et naturligt liv" og "det er dyrplageri".

 

Hold da fast. Havde da egentlig altid syntes at folk herinde var så medfølende og venlige, men hos nogle gælder det åbenbart kun angående hunde...

 

Det skal nok tilføjes, at jeg har gået i en folkeskole hvor jeg blev grundigt mobbet fordi jeg var den eneste der kunne lide katte og alle andre kunne lide hunde - derfor udviklede jeg et stille had til hundeelskere, for hvis de sagde de hadede katte, ja så hadede jeg da hundene! Det gør jeg så ikke mere (naturligvis)... så det er nok derfor jeg lige tog den her tråd så personligt. Det må jeg i så fald undskylde, men jeg kan bare ikke have at katte skal rakkes ned på den måde. Jeg har det sådan, at jeg automatisk holder af alle katte - det gælder ikke for hunde. Sådan er det jo med opvæksten (vi har aldrig haft hund), det præger en.

 

Nu må jeg hellere holde mens mit blodtryk igen er roligt.

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, må indrømme at jeg synes tonen er meget chokerende i denne tråd. Jeg orker ærligt talt ikke at gå tilbage i tråden, for at finde ud af, hvem det var, der startede det i første omgang - tråden er blevet noget lang.

 

Men synes godt I kunne finde den ordentlige tone frem igen og stoppe med at sige ting som, at "personen bærer nag" (tag den med personen i stedet!), at folk er "uvidende" - om de er det eller ej i ens øjne, er for den sag underordnet! - at "katte bare skal skydes" (behøver man ligefrem træde på folk?) - beklager, men det er altså lige eksempler på ud fra hvad jeg kan huske. Man kan stadig holde en god debattone, selvom man har modstridende meninger. Kan ikke huske alt på stående fod, meeen kan I ikke lige tage jer selv i nakken, tælle til 100 og så kigge på det med nye øjne og så enten sige ok, jeg får ikke noget ud af at diskutere videre (er det også så hamrende nødvendigt?) eller sige, nej, jeg holder sq ved, det er emnet værd, men må så prøve at uddybe sagligt, uden at gøre brug af nedladende ord - og hvad skulle det også nytte skulle sidstnævnte også have i sidste ende, udover at så uvilje :blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Mon ikke den tager prisen for dummeste kommentar i år. Gad vide hvad du tror du får ud af at skrive sådan en åndsvag sætning.

 

ærlig talt så er jeg ret træt af at du skal svine mig til i denne her kommentar hold dig til emnet dette handler ikke om personen bag men om en mening om katte og deres natur

du kan åbenbart ikke tåle andre har en anden holdning end dig og hvis du ikke kan holde det upersonligt siger det mere om dig end det gør om mig

jeg sidder ikke og sviner nogen til herinde i denne debat heller ikke kattemennesker jeg udtaler om katten ikke personen bag hvilket 2 forskellige ting så¨fordi du bærer nag over forskellige meninger er dit problem

 

Ok, må indrømme at jeg synes tonen er meget chokerende i denne tråd. Jeg orker ærligt talt ikke at gå tilbage i tråden, for at finde ud af, hvem det var, der startede det i første omgang - tråden er blevet noget lang.

 

Men synes godt I kunne finde den ordentlige tone frem igen og stoppe med at sige ting som, at "personen bærer nag" (tag den med personen i stedet!), at folk er "uvidende" - om de er det eller ej i ens øjne, er for den sag underordnet! - at "katte bare skal skydes" (behøver man ligefrem træde på folk?) - beklager, men det er altså lige eksempler på ud fra hvad jeg kan huske. Man kan stadig holde en god debattone, selvom man har modstridende meninger. Kan ikke huske alt på stående fod, meeen kan I ikke lige tage jer selv i nakken, tælle til 100 og så kigge på det med nye øjne og så enten sige ok, jeg får ikke noget ud af at diskutere videre (er det også så hamrende nødvendigt?) eller sige, nej, jeg holder sq ved, det er emnet værd, men må så prøve at uddybe sagligt, uden at gøre brug af nedladende ord - og hvad skulle det også nytte skulle sidstnævnte også have i sidste ende, udover at så uvilje :blink:

 

 

denne kommentar er personligt minded og har intet med denne her debat og gøre dette er og svine en til eller gøre nar af en anden person grundet man ikke er enig personen bærer nag over en formentlig uovenstemmelse et andet sted eller anden debat

 

jeg fortjener ikke at blive tilsvinet på denne måde om min person da vedkomne ikke kender mig overhovedet og jeg tilsviner ingen i denne på deres person men holder mig til emnet om katten

 

og hvis jeg har trådt nogen over tæerne ved at skrive dårligt om katten så er dette stadig et forum hvor man må udtrykke sin mening

og skulle jeg blive ked af det hver gang nogen generede schæferhunden kunne jeg græde resten af mine dage man skal holde sig til emnet og ikke blive personlig som der bliver gjort i denne her kommentar og ikke den eneste i denne tråd

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Schæferhund!

 

Jeg kender godt det med at man kunne græde snot resten af ens dage, bare fordi man elsker schæferhund, og andre går med en stor bue uden om en. Jeg er nu ligeglad. Jeg køber ikke en hund for at behage hr. og fr. DK!

 

Jeg syntes dog ikke man af den grund, skal gøre gengæld og gå ned på samme lave plan. :vinken:

 

Hilsen Schæferelskeren. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Forskellen, Ascha, er den simple ting, at man for mange år siden havde kattene på gårdene, hvor populationen af mus og rotter var stor pga. kornlager og andet.

Idag har man, ikraft af regler omkring lagring af foderstoffer og udsæd, ikke den højere population ag mus og rotter på gårdene som førhen.

Ikke mindst er antallet af gårde altså faldet drastisk alene de sidste 25 år, og dermed er fødegrundlaget for tamkatten også skiftet over til at blive den samme som naturens retmæssige prædatorer nu engang lever af.

 

Og så er man fanden i vold altså nødt til at se det i et større perspektiv end blot: Kat æder mus = ræv går sulten i seng dén éne aften.

Musen har jo altså også en "opgave" i hele det spil, og det er da soleklart at jo flere der er repræsenteret i "toppen" af fødekæden, jo mindre skal der til før bunden af fødekæden ramler sammen, for lige at pensle det helt ud.

Det er dén situation vi har pt. med aborrerne i de danske småvandløb og småsøer, det er også dén situation vi har i havene med de amerikanske østers, som sætter sig ovenpå blåmuslingerne og dermed kvæler dem, elelr de russiske krabber, for den sags skyld.

 

At man kategorisk afviser at der er et reelt problem, fordi man ikke kan bruge den øverste etage og tænke i paralleler og følgesammenhænge, (og dermed rent faktisk gøre brug af ens folkeskoleuddannelse) betyder ikke at problemet ikke er tilstede. Tværtimod betyder det bare at der tydeligvis blot er endnu et menneske der helt forblændet render rundt og tror at det aldrig kan betyde noget.

 

Og dét skræmmer mig. For bare 30 år siden, var man ligeså blind for at dumpning af kemisk affald i havet, rent faktisk var et problem.

For 25 år siden, troede man stadig at DDT ikke var skadeligt i miljøkredsløbet.

For bare 10 år siden, troede man stadig at agerhøns kunne overleve i effektive landbrugsområder

 

Jeg retter lige lidt i din ligning: Kat æder mus= ræv bliver fodret af Hr og Fr Jensen. Vildkatten har været et naturligt rovdyr i DK i tusindvis af år men jeg kan da godt se at tamkatten laver nogle forskydninger i økosystemet. Har bare svært ved at se hvordan vi herinde kan afgøre om katten har en større effekt end mennesker der fodrer på dyrene i naturen (og det er desværre blevet meget populært).

 

Tror nok, og gentager lige tror, at ræven faktisk, her i byen, er mere skadedyr end katten,.... altså indtil vi fik skab. Det er jo faktisk ikke meningen at ræve skal bo sådan et sted som jeg bor. De skal ud på landet og i skovene. Men sådan går det når mennesket blander sig for meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

[/b]

 

ærlig talt så er jeg ret træt af at du skal svine mig til i denne her kommentar hold dig til emnet dette handler ikke om personen bag men om en mening om katte og deres natur

du kan åbenbart ikke tåle andre har en anden holdning end dig og hvis du ikke kan holde det upersonligt siger det mere om dig end det gør om mig

jeg sidder ikke og sviner nogen til herinde i denne debat heller ikke kattemennesker jeg udtaler om katten ikke personen bag hvilket 2 forskellige ting så¨fordi du bærer nag over forskellige meninger er dit problem

 

denne kommentar er personligt minded og har intet med denne her debat og gøre dette er og svine en til eller gøre nar af en anden person grundet man ikke er enig personen bærer nag over en formentlig uovenstemmelse et andet sted eller anden debat

 

jeg fortjener ikke at blive tilsvinet på denne måde om min person da vedkomne ikke kender mig overhovedet og jeg tilsviner ingen i denne på deres person men holder mig til emnet om katten

 

og hvis jeg har trådt nogen over tæerne ved at skrive dårligt om katten så er dette stadig et forum hvor man må udtrykke sin mening

og skulle jeg blive ked af det hver gang nogen generede schæferhunden kunne jeg græde resten af mine dage man skal holde sig til emnet og ikke blive personlig som der bliver gjort i denne her kommentar og ikke den eneste i denne tråd

 

Hvis jeg skrev at jeg syntes alle schæfere skulle stilles op og skydes, ville det ikke overraske mig at nogle blev lidt mugne.... og ytrede det!!!. Kan man ikke tåle det, skal man holde sin mund med sådan noget intetsigende vrøvl. Man kan jo ikke forvente at svarene bliver a´la: Nå,.. nej det synes jeg da ikke man skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes jeg har lagt temmelig meget bånd på mig selv i denne debat. Ingen direkte angreb, ingen navne nævnt.

Men så kommer Ascha jo ind med sine personlige tilsvininger - pudsigt nok kun for at beskylde andre for at gøre det samme, så nu hvor tonen alligevel er ødelagt,.....

 

Åh beklager, my mistake.... Skulle have brugt udtrykket: mest uvidende istedet for dummeste, så havde det været helt okay ikk`?. Vil du låne lidt Brasso :engel:

 

Desuden er det jo lidt svært at gå efter bolden, når bolden mangler, i et indlæg. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke siden istiden, og jeg tror nok at den lokale fauna har ændret sig en del siden da...

 

Tamkatten har været i Europa i max 3000 år, tamhunden i over 10.000 år.

 

Rent faktisk forsvandt vildkatten først fra Skandinavien i middelalderen, men lad os da kalde det forvildede tamkatte så, hvis det skal være....

 

Det kan sgu da også være ligegyldigt. 3000 år er vel længe nok til at den oprindelige fauna har vænnet sig til tilstedeværelsen af et "nyt" rovdyr. Tror nu ikke at tamkattens jagtteknik er synderlig anderledes end vildkattens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har bare lige skimmet de sidste par sider her, for jeg blev mere og mere sur gennem tråden.

 

Jeg gider ikke ind i alt det med naturen og balancen, men jeg kan virkelig undres over at man her på et forum for folk der tilsyneladende er rigtig, rigtig glade for hunde, kan vise en SÅ stor ligegyldighed overfor katte?!

 

Det er ligesom om det ikke forstås at man faktisk kan have et lige så godt forhold til en kat som en hund, og at man kan holde lige så meget af den?

 

Er det bare kun en hund, der er "et rigtigt dyr" som man skal passe på osv., mens en kat går under samme kategori som en rotte eller et andet skadedyr?

 

Jeg har altid haft katte, og min første kat var min bedste ven gennem 19 år. At I ytrer den slags gør mig ærlig talt ked af det, for jeg FATTER det ikke. Jeg forstår ikke, at I ikke kan vise hensyn til de af os, der holder lige så meget af vores katte som af vores hunde - det er fint, I har en mening, men for pokker, behøver I bruge så skarpe sætninger om at de bare skal skydes, at det er lortedyr osv.? Det er altså ikke lige det jeg vil kalde god opførsel.

 

Angående at holde katten inde, ja så kan man sgu ikke gøre alle tilfredse. Lader man dem gå ude er der antikatteelskere der brokker sig, holder man dem inde er der katteelskere der brokker sig, for "det er ikke et naturligt liv" og "det er dyrplageri".

 

Hold da fast. Havde da egentlig altid syntes at folk herinde var så medfølende og venlige, men hos nogle gælder det åbenbart kun angående hunde...

 

Det skal nok tilføjes, at jeg har gået i en folkeskole hvor jeg blev grundigt mobbet fordi jeg var den eneste der kunne lide katte og alle andre kunne lide hunde - derfor udviklede jeg et stille had til hundeelskere, for hvis de sagde de hadede katte, ja så hadede jeg da hundene! Det gør jeg så ikke mere (naturligvis)... så det er nok derfor jeg lige tog den her tråd så personligt. Det må jeg i så fald undskylde, men jeg kan bare ikke have at katte skal rakkes ned på den måde. Jeg har det sådan, at jeg automatisk holder af alle katte - det gælder ikke for hunde. Sådan er det jo med opvæksten (vi har aldrig haft hund), det præger en.

 

Nu må jeg hellere holde mens mit blodtryk igen er roligt.

 

På et forum kender folk ikke historierne bag de andre profiler - Så det hjælper altså ikke at tage noget personligt.

 

Du skal ikke misforstå det jeg har skrevet, blot huske på det - det skal vi alle - Ingen kender vores baggrund.

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

3000 år er vel længe nok til at den oprindelige fauna har vænnet sig til tilstedeværelsen af et "nyt" rovdyr.

 

Hvis du læser lidt i DKWeicherts meget grundige beskrivelser af nogle af de forhold, der gør sig gældende i dansk natur, så vil du også se at tamkatten reelt ikke har været et rovdyr i naturen ret længe. Det er efter industrialiseringen at kattene er blevet "arbejdsløse" i forhold til den nytteværdi, de tidligere havde, hvor de holdt kornlagre mv. fri for mus og rotter.

Tilmed bliver der flere og flere forvildede katte, og det gør altså at deres indhug på byttedyrene i naturen kommer til at kunne mærkes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...