Hop til indhold

jeg har slået min hund med en pind


Gæst Nynne Lorentsen
 Share

Recommended Posts

Gæst The dogfather

alle hunde er da potentielt farlige - rovdyr generelt er farlige...især overfor katte og andet småskravl...det eneste jeg ville finde alarmerende var hvis en hund angreb en hvalp eller et menneske...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 454
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ahmyra
Hvor får du de her ting fra? Er det virkelige hændelser du refererer til eller er det tænkte situationer?

 

Ja det er virkelig hændelser..

 

Min veninde havde en Shcæfer, han var en dejlig sød og venlig hund,

men han kunne snildt finde på at BRUTALT nedlægge en fremmede kat,

hvis den fandt adgang til haven..

 

Det så min veninde ikke noget problem i overhovedet, det er jo kun en hund, det er dens natur..

 

Indtil den morgen hvor børnene gik ned i stuen og så Samson (deres gamle kælekat) lemlæstet, flået fra hinanden mens hendes Schæfer stadig lå og gumlede på en del af den..

 

Den ældste dreng (10 år) styrtede hen i panik og ville rive katten til sig,

fulstændig opløst i tårer, hunden sprang på ham og bed ham i armen så han måtte ind og syes og have armen i gips.. (så væmmeligt ud)

 

Ingen ved om der ville have sket mere, for da kom min veninde styrtende ned fra overetagen og fik fat i nakkeskindet på hunden,

hvorefter den straks underkastede sig og pev - den vidste godt den havde gjort noget galt..

 

Uden tøven fik hun en tid til dyrlægen senere på dagen,

som gav hunden fred..

(Det var intet problem at få den ned til dyrlægen, da den faldt til ro efter at være blevet stoppet med at bide drengen, den var bare sig selv, glad, logrende og i højt humør.. Men hun kunne ikke se den i øjnene mere)

 

En anden situation var min svigerindes søster, som havde en labrador,

denne var også en lækker, dejlig og venligsindet hund..

Den havde til vane med at jagte fremmede katte, hen af vejen nøjes den ikke med at jagte, men begyndte at slå dem ihjel hvis den ikke blev stoppet..

 

Det så hun heller ikke som et større problem, for det var blot katte og hendes hund er jo et rovdyr..

 

Indtil den dag hunden sprang på hendes niece..

 

Stephanie (Niecen) tumlede rundt på sine kun 1½ årige ben,

pludselig sætter hun i løb efter en lyserød prinsessebold som min svigerinde kastede til hende i haven og da var det hunden sprang på hende og bed hende i siden..Også her krævede det en tur på skadestuen, gudskelov var det ikke så alvorligt, for hundens bid havde fået mere fat i siden af bleen end på hendes hud, men det krævede alligevel at hun måtte syes..

Hunden ville ikke slippe lige først, men efter min svigerindes søster råbte og skreg, gav en da slip i barnet og løb med halen mellem benene ind i huset..

Hunden blev aflivet..

 

Du kan meget vel mene at det ville være sket ligegyldigt hvad, men her deler jeg ikke denne tanke..

 

Hundene havde altid været dejlige, venligsindede og bamsede hunde,

men deres tolerense blev mindre og mindre jo mere de jagtede de katte..

Set i bagspejlet har begge også kunne se små ændringer, men havde ikke lagt større vægt bag det..

Redigeret af Ahmyra
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Ja det er virkelig hændelser..

 

Min veninde havde en Shcæfer, han var en dejlig sød og venlig hund,

men han kunne snildt finde på at BRUTALT nedlægge en fremmede kat,

hvis den fandt adgang til haven..

 

Det så min veninde ikke noget problem i overhovedet, det er jo kun en hund, det er dens natur..

 

Indtil den morgen hvor børnene gik ned i stuen og så Samson (deres gamle kælekat) lemlæstet, flået fra hinanden mens hendes Schæfer stadig lå og gumlede på en del af den..

 

Den ældste dreng (10 år) styrtede hen i panik og ville rive katten til sig,

fulstændig opløst i tårer, hunden sprang på ham og bed ham i armen så han måtte ind og syes og have armen i gips.. (så væmmeligt ud)

 

Ingen ved om der ville have sket mere, for da kom min veninde styrtende ned fra overetagen og fik fat i nakkeskindet på hunden,

hvorefter den straks underkastede sig og pev - den vidste godt den havde gjort noget galt..

 

Uden tøven fik hun en tid til dyrlægen senere på dagen,

som gav hunden fred..

(Det var intet problem at få den ned til dyrlægen, da den faldt til ro efter at være blevet stoppet med at bide drengen, den var bare sig selv, glad, logrende og i højt humør.. Men hun kunne ikke se den i øjnene mere)

 

En anden situation var min svigerindes søster, som havde en labrador,

denne var også en lækker, dejlig og venligsindet hund..

Den havde til vane med at jagte fremmede katte, hen af vejen nøjes den ikke med at jagte, men begyndte at slå dem ihjel hvis den ikke blev stoppet..

 

Det så hun heller ikke som et større problem, for det var blot katte og hendes hund er jo et rovdyr..

 

Indtil den dag hunden sprang på hendes niece..

 

Stephanie (Niecen) tumlede rundt på sine kun 1½ årige ben,

pludselig sætter hun i løb efter en lyserød prinsessebold som min svigerinde kastede til hende i haven og da var det hunden sprang på hende og bed hende i siden..Også her krævede det en tur på skadestuen, gudskelov var det ikke så alvorligt, for hundens bid havde fået mere fat i siden af bleen end på hendes hud, men det krævede alligevel at hun måtte syes..

Hunden ville ikke slippe lige først, men efter min svigerindes søster råbte og skreg, gav en da slip i barnet og løb med halen mellem benene ind i huset..

Hunden blev aflivet..

 

Du kan meget vel mene at det ville være sket ligegyldigt hvad, men her deler jeg ikke denne tanke..

 

Hundene havde altid været dejlige, venligsindede og bamsede hunde,

men deres tolerense blev mindre og mindre jo mere de jagtede de katte..

Set i bagspejlet har begge også kunne se små ændringer, men havde ikke lagt større vægt bag det..

 

nu er det ydest sjældent at hunde overfalder mennesker grundet de ikke bryder sig om katte og denne hændelse er nok en mindre ud af mange

 

jeg kender selv en hvis hund dræber katte hvis han får fat i dem men fra det og så til mennesker er lang vej

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Ahmyra
Hvordan var de hunde opdraget? med ondt skal ondt fordives?

 

Nej selvfølgelig ikke..

 

De er opdraget ganske almindeligt, med kærlighed og ansvar..

Den ene gik endda til hundetrænning fra hvalp til ende..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej selvfølgelig ikke..

 

De er opdraget ganske almindeligt, med kærlighed og ansvar..

Den ene gik endda til hundetrænning fra hvalp til ende..

Det er da ikke nogen garanti for almen opdragelse. Hunde ved heller ikke de har "gjort noget galt"... den pev og kr¢b nok fordi hun hev den i nakken! :???: Det ville den nok også g¢re hvis hun hev den i nakken uden den havde gjort noget f¢rst :???:..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Den ældste dreng (10 år) styrtede hen i panik og ville rive katten til sig,

fulstændig opløst i tårer, hunden sprang på ham og bed ham i armen så han måtte ind og syes og have armen i gips.. (så væmmeligt ud)

 

Her har det da ikke noget at gøre med at hunden har lært at jagte katte, men at den ikke har lært at dele sin mad med nogen. I hunden øjne lå den jo stort set og gnaskede i et stort og dejligt ben, hvorefter sønnen forsøgte at stjæle det fra ham....

 

Stephanie (Niecen) tumlede rundt på sine kun 1½ årige ben,

pludselig sætter hun i løb efter en lyserød prinsessebold som min svigerinde kastede til hende i haven og da var det hunden sprang på hende og bed hende i siden..Også her krævede det en tur på skadestuen, gudskelov var det ikke så alvorligt, for hundens bid havde fået mere fat i siden af bleen end på hendes hud, men det krævede alligevel at hun måtte syes..

Hunden ville ikke slippe lige først, men efter min svigerindes søster råbte og skreg, gav en da slip i barnet og løb med halen mellem benene ind i huset..

Hunden blev aflivet..

 

Her kan jeg heller ikke se at det har noget med katten at gøre...

Din veninde kaster en bold som både pigen og hunden vælger at sætte efter. Hunden bliver for ivrig og hopper på den lille pige, og dette er så en af årsagerne til at man ikke skal lade så små børn lege den slags lege med hunde, idet at du næsten kan sige dig selv at hunden også vil løbe efter bolden...

 

Så i ingen af tilfældene kan jeg se nogen som helst sammenhæng mellem disse hændelser, og det at hundene før har jagtet katte....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ahmyra
Det er da ikke nogen garanti for almen opdragelse. Hunde ved heller ikke de har "gjort noget galt"... den pev og kr¢b nok fordi hun hev den i nakken! :???: Det ville den nok også g¢re hvis hun hev den i nakken uden den havde gjort noget f¢rst :???:..

 

Sikke noget sludder..

 

En hund ved tit og ofte godt hvornår den har gjort noget galt,

de kan se noget så ynkelige ud når de bliver grebet i "gerningsøjeblikket"..

 

Da jeg beskrev en hund der krøb sammen,

så så du måske for dig en rystende nervøs og ødelagt hund i tankerne..

 

Nej nej slet ikke, hunden vidste at den var i ballade og viste sig underdaning..

 

Lidt ligesom når jeg har opdaget Nala (min hund) sidde og gnave i en af mine sko..

Når jeg siger "føøøøøøj Nala" så ser hun nok så ynkelig ud.. Haha

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget sludder..

 

En hund ved tit og ofte godt hvornår den har gjort noget galt,

de kan se noget så ynkelige ud når de bliver grebet i "gerningsøjeblikket"..

 

Da jeg beskrev en hund der krøb sammen,

så så du måske for dig en rystende nervøs og ødelagt hund i tankerne..

 

Nej nej slet ikke, hunden vidste at den var i ballade og viste sig underdaning..

 

Lidt ligesom når jeg har opdaget Nala (min hund) sidde og gnave i en af mine sko..

Når jeg siger "føøøøøøj Nala" så ser hun nok så ynkelig ud.. Haha

 

Undskyld jeg spørger, men kender du til dæmpende signaler?

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld jeg spørger, men kender du til dæmpende signaler?

 

Det gør hun åbenbart ikke...

 

Jeg havde samme diskution med min mand, da han påstod at Baldur skammede sig over at have tisset på gulvet, fordi at Baldur dukkede sig og så skamfuld ud når han skældte ham ud.

Jeg bad så min mand om at tage Baldur med hen et sted hvor Baldur ikke havde lavet ballade, og så skælde ham ud på præcis samme måde, og derefter lægge mærke til om Baldur ikke så ud på præcis samme måde, som da han troede at han skammede sig....

 

Min mand gjorde det dog ikke, idet at alene denne forklaring fik ham til at indse det fjollede i hans argument, da han jo inderst inde godt vidste at Baldur ville se præcis ligeså skamfuld ud, også selvom han ikke havde gjort noget forkert... Og siden da har min mand ikke skældt ud over noget som Baldur dybest set ikke ved er forkert :5up:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør hun åbenbart ikke...

 

Jeg havde samme diskution med min mand, da han påstod at Baldur skammede sig over at have tisset på gulvet, fordi at Baldur dukkede sig og så skamfuld ud når han skældte ham ud.

Jeg bad så min mand om at tage Baldur med hen et sted hvor Baldur ikke havde lavet ballade, og så skælde ham ud på præcis samme måde, og derefter lægge mærke til om Baldur ikke så ud på præcis samme måde, som da han troede at han skammede sig....

 

Min mand gjorde det dog ikke, idet at alene denne forklaring fik ham til at indse det fjollede i hans argument, da han jo inderst inde godt vidste at Baldur ville se præcis ligeså skamfuld ud, også selvom han ikke havde gjort noget forkert... Og siden da har min mand ikke skældt ud over noget som Baldur dybest set ikke ved er forkert :5up:

 

Min bedre halvdel har været forbløffende god til at fange de gængse dæmpende signaler. Så meget at han en dag bad en af hans gode venner om at lade vær med at løfte Oscar's læber, da den søde hund kvitterede med et fint gab :mrgreen:

 

Men det er en skam at så mange forveksler signalerne med skam.

 

Og :5up: til din mand fordi han indså at du havde ret...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget sludder..

 

En hund ved tit og ofte godt hvornår den har gjort noget galt,

de kan se noget så ynkelige ud når de bliver grebet i "gerningsøjeblikket"..

 

Da jeg beskrev en hund der krøb sammen,

så så du måske for dig en rystende nervøs og ødelagt hund i tankerne..

 

Nej nej slet ikke, hunden vidste at den var i ballade og viste sig underdaning..

 

Lidt ligesom når jeg har opdaget Nala (min hund) sidde og gnave i en af mine sko..

Når jeg siger "føøøøøøj Nala" så ser hun nok så ynkelig ud.. Haha

 

 

 

Vi har vist lige fået besvaret spørgsmålet: Hvor dum kan man være? :shock:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

En hund ved tit og ofte godt hvornår den har gjort noget galt,

de kan se noget så ynkelige ud når de bliver grebet i "gerningsøjeblikket"..

 

Ja en hund kan se ynkelig ud i vores øjne, men den ved ikke pr definition at den har gjort noget galt.

Hvis den før har gnavet i en sko og fået ballade for det, så vil den med tiden lære at en sko er forbundet med en ubehagelig ejer, men ikke nødvendigvis at det er gnaveriet i skoen der er problemet.

 

Nej nej slet ikke, hunden vidste at den var i ballade og viste sig underdaning..

 

Hunde ved ikke at de er ved at lave ballade. Men de opfatter ejerens sinds steming og reagerer ud fra det den oplever.

Underdagningheds stillingen er ikke et tegn på at den ved at den har lavet ballade , men en reaktion på ejerens opførsel i den givne situation.

 

Lidt ligesom når jeg har opdaget Nala (min hund) sidde og gnave i en af mine sko..

Når jeg siger "føøøøøøj Nala" så ser hun nok så ynkelig ud.. Haha

 

Når din hund Nala, ser ynkelig ud er det en måde at prøve at få dig til at være rolig på. For den oplever at du er anderledes end du plejer, og den kan godt mærke ,føle og se at du er i et andet humør end du plejer.

Men hun ved ikke hvorfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja en hund kan se ynkelig ud i vores øjne, men den ved ikke pr definition at den har gjort noget galt.

Hvis den før har gnavet i en sko og fået ballade for det, så vil den med tiden lære at en sko er forbundet med en ubehagelig ejer, men ikke nødvendigvis at det er gnaveriet i skoen der er problemet.

 

 

 

Hunde ved ikke at de er ved at lave ballade. Men de opfatter ejerens sinds steming og reagerer ud fra det den oplever.

Underdagningheds stillingen er ikke et tegn på at den ved at den har lavet ballade , men en reaktion på ejerens opførsel i den givne situation.

 

 

 

Når din hund Nala, ser ynkelig ud er det en måde at prøve at få dig til at være rolig på. For den oplever at du er anderledes end du plejer, og den kan godt mærke ,føle og se at du er i et andet humør end du plejer.

Men hun ved ikke hvorfor.

 

Kan næppe være mere enig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er beundringsværdigt, Lonny, Priceman og andre, at I stadig forsøger at forklare. Sådan en engleagtig tålmodighed ser man ikke hver dag :5up:

 

Jeg har bare ikke fulgt med i tråden, så jeg er ikke blevet træt endnu, jeg har kun læst de sidste 10 indlæg :blink:

 

eller det vil sige, at i starten fulgte jeg med, og så syntes jeg at den løb så meget af sporet at jeg ikke gad læse med mere....

 

Og nu er jeg så vendt tilbage med fornyet energi :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg synes det er beundringsværdigt, Lonny, Priceman og andre, at I stadig forsøger at forklare. Sådan en engleagtig tålmodighed ser man ikke hver dag :5up:

 

Tålmodighed og tålmodighed . Jeg har slet ikke været på debatten i laaaaang tid, men fik lige lyst til at hjælpe med at aflive et par myter og gammeldags opfattelser af hvad hunde er og hvad hunde opfatter. Eller ikke opfatter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget sludder..

 

En hund ved tit og ofte godt hvornår den har gjort noget galt,

de kan se noget så ynkelige ud når de bliver grebet i "gerningsøjeblikket"..

 

Da jeg beskrev en hund der krøb sammen,

så så du måske for dig en rystende nervøs og ødelagt hund i tankerne..

 

Nej nej slet ikke, hunden vidste at den var i ballade og viste sig underdaning..

 

Lidt ligesom når jeg har opdaget Nala (min hund) sidde og gnave i en af mine sko..

Når jeg siger "føøøøøøj Nala" så ser hun nok så ynkelig ud.. Haha

Nej, det gør den altså ikke... Hunde har ikke moralske skrupler som mennesker har. Når Nala bider i dine sko, gør hun det ikke for at genere dig og hun får ikke dårlig samvittighed bagefter. Hun har intet begreb om hvad en sko skal bruges til og at du er afhængig af at have et par sko - for hende er det et sjovt tyggelegetøj og det benytter hun sig naturligvis af, når hun har chancen... Og det har hun, når du går fra det - for i hundenes verden ejer man ikke noget, når man er gået fra det. Hun skal først lære, at sko er forbudt område altid, det er ikke noget hun ved på forhånd.

Som andre også nævner, er det du beskriver "bare" dæmpende signaler, som hun forsøger at formidle dig med, fordi hun kan mærke, du er vred. Det er intet andet, og det har overhovedet ingenting med skam at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

. Hun har intet begreb om hvad en sko skal bruges til og at du er afhængig af at have et par sko - for hende er det et sjovt tyggelegetøj og det benytter hun sig naturligvis af, når hun har chancen...

 

Netop det du skriver her er en rigtig god pointe som mange overser. Hvor skulle hunden vide fra, at det er ok at tygge i en pind men ikke i et par sko. Den kender ikke forskellen, men syntes måske at skoene er mere behagelige at tygge i....

 

Det samme gælder for alle andre ting, hunden ved ikke at der er forskel på dem og et tyggeben, hvis de er gode at tygge i, så gør den det....

 

Så hvis hunden tygger i noget den ikke må, så er det fordi vi endnu ikke har lært den (eller lært den det godt nok), at netop i denne ting er det ikke ok at tygge i!

Link til indlæg
Del på andre sites

Netop det du skriver her er en rigtig god pointe som mange overser. Hvor skulle hunden vide fra, at det er ok at tygge i en pind men ikke i et par sko. Den kender ikke forskellen, men syntes måske at skoene er mere behagelige at tygge i....

 

Det samme gælder for alle andre ting, hunden ved ikke at der er forskel på dem og et tyggeben, hvis de er gode at tygge i, så gør den det....

 

Så hvis hunden tygger i noget den ikke må, så er det fordi vi endnu ikke har lært den (eller lært den det godt nok), at netop i denne ting er det ikke ok at tygge i!

Præcis ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ahmyra

Ja jeg melder mig så fuldstændig og komplet uenig..

 

Selvfølgelig viser den dæmpede signaler - også når den ikke ved at den har gjort noget forkert - her aflæser den ens kropssprog..

 

Jeg har mange gange oplevet når Nala har gjort noget, som hun véd hun ikke må..

 

Et par eksempler..

 

Jeg går ned af trappen til ungeretagen en tidlig morgen,

Nala hører mig først da jeg er ved nederste trin,

i en vældig fart hopper hun ned fra sofaen og over i sin kurv,

hun ved nemlig godt at hun ikke må være på sofaen,

så hun springer ned før jeg når ind i stuen..

Jeg kommer ind med det største grin, kan ikke lade være med at le over det, Nala ligger - tydeligt - afventende på om jeg vil skælde ud eller om jeg overså hendes brøler..

Jeg ser en hund med dæmpende signaler i kurven, som lyser op og grynter glad, når jeg så kommer og aer/nusser hende godmorgen..

Normalt når jeg kun lige at åbne øjene, så har jeg en glad hund i sengen,

der hilser, slikker og siger goooodmorgen.. :)

 

Jeg kommer hjem fra en handletur, jeg træder ind her døren,

her kommer en hund mig imøde der ser bekymret ud (dæmpede signaler)

jeg tænker straks, hvad har hun mon nu gjort..

Jeg kommer ind og ser at Nala har gnavet en af ungernes legetøj i stykker..

Jeg var klar over at den var gal allerede da jeg åbnede døren og så hende,

for normalt så kommer Nala en glad i møde, løbende rundt om os og bare tigger for kæl - som hun altid får.. :)

 

Sådanne situationer er ikke unormale her, at jeg ved der at der var været en uagtig hund igang bare ved at se på hende..

 

Ikke en eneste gang har jeg taget fejl,

ikke en eneste gang har hun opført sig sådan uden hun rent faktisk har lavet ballade..

 

Jeg syntes i gør hunden meget "dummere" end den rent faktisk er,

at i undervurderer dens intellegents.. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg melder mig så fuldstændig og komplet uenig..

 

Selvfølgelig viser den dæmpede signaler - også når den ikke ved at den har gjort noget forkert - her aflæser den ens kropssprog..

 

Jeg har mange gange oplevet når Nala har gjort noget, som hun véd hun ikke må..

 

Et par eksempler..

 

Jeg går ned af trappen til ungeretagen en tidlig morgen,

Nala hører mig først da jeg er ved nederste trin,

i en vældig fart hopper hun ned fra sofaen og over i sin kurv,

hun ved nemlig godt at hun ikke må være på sofaen,

så hun springer ned før jeg når ind i stuen..

Jeg kommer ind med det største grin, kan ikke lade være med at le over det, Nala ligger - tydeligt - afventende på om jeg vil skælde ud eller om jeg overså hendes brøler..

Jeg ser en hund med dæmpende signaler i kurven, som lyser op og grynter glad, når jeg så kommer og aer/nusser hende godmorgen..

Normalt når jeg kun lige at åbne øjene, så har jeg en glad hund i sengen,

der hilser, slikker og siger goooodmorgen.. :)

 

Jeg kommer hjem fra en handletur, jeg træder ind her døren,

her kommer en hund mig imøde der ser bekymret ud (dæmpede signaler)

jeg tænker straks, hvad har hun mon nu gjort..

Jeg kommer ind og ser at Nala har gnavet en af ungernes legetøj i stykker..

Jeg var klar over at den var gal allerede da jeg åbnede døren og så hende,

for normalt så kommer Nala en glad i møde, løbende rundt om os og bare tigger for kæl - som hun altid får.. :)

 

Sådanne situationer er ikke unormale her, at jeg ved der at der var været en uagtig hund igang bare ved at se på hende..

 

Ikke en eneste gang har jeg taget fejl,

ikke en eneste gang har hun opført sig sådan uden hun rent faktisk har lavet ballade..

 

Jeg syntes i gør hunden meget "dummere" end den rent faktisk er,

at i undervurderer dens intellegents.. :???:

Efter min mening viser dine fortællinger mig bare, at hunden faktisk slet ikke er så dum endda. Hunde kan da sagtens lære af deres erfaringer og hvis de har oplevet at få skældud i en bestemt situation, vil de nemt kunne komme til at forvente det samme i en lignende situation en anden gang.

 

Det er lidt ligesom de hunde, der reagerer med angst ved synet af sorte hunde, fordi de en gang er blevet overfaldet af en sort hund. De har erfaret, at sorte hunde ikke er til at stole på og dem skal man passe på med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Ja jeg melder mig så fuldstændig og komplet uenig..

 

Det har du self også lov til at være. Men desværre er du blevet mis-informeret for så vidt hunde angår.

 

Selvfølgelig viser den dæmpede signaler - også når den ikke ved at den har gjort noget forkert - her aflæser den ens kropssprog..

 

Ajjj nu render hunde altså ikke rundt og dæmper hverken sig selv eller andre i et væk. Det er lige søgt nok at tolke det til den udlægning.

 

Jeg har mange gange oplevet når Nala har gjort noget, som hun véd hun ikke må..

 

Hunden VED det altså ikke.

 

 

 

Jeg går ned af trappen til ungeretagen en tidlig morgen,

Nala hører mig først da jeg er ved nederste trin,

i en vældig fart hopper hun ned fra sofaen og over i sin kurv,

hun ved nemlig godt at hun ikke må være på sofaen,

så hun springer ned før jeg når ind i stuen..

Jeg kommer ind med det største grin, kan ikke lade være med at le over det, Nala ligger - tydeligt - afventende på om jeg vil skælde ud eller om jeg overså hendes brøler..

Jeg ser en hund med dæmpende signaler i kurven, som lyser op og grynter glad, når jeg så kommer og aer/nusser hende godmorgen..

Normalt når jeg kun lige at åbne øjene, så har jeg en glad hund i sengen,

der hilser, slikker og siger goooodmorgen.. :)

 

Hun hopper ikke ned fra sofaen FORDI hun VED at hun ikke må være der. Hun hopper ned fordi det sove sted giver en ejer der opfører sig underligt og ja, måske ubehageligt.

Og for at undgå en åbenbart tilbagevendede "morgenballe" så viser hun at hun er venligt stemt og at du da ikke behøver at hidse dig op. De dæmpende signaler viser oftere hundens egen sinds stemning, fremfor at gennem dæmpende signaler at ændre på andres. Der er en væsentlig forskel.

 

Jeg kommer hjem fra en handletur, jeg træder ind her døren,

her kommer en hund mig imøde der ser bekymret ud (dæmpede signaler)

jeg tænker straks, hvad har hun mon nu gjort..

Jeg kommer ind og ser at Nala har gnavet en af ungernes legetøj i stykker..

Jeg var klar over at den var gal allerede da jeg åbnede døren og så hende,

for normalt så kommer Nala en glad i møde, løbende rundt om os og bare tigger for kæl - som hun altid får.. :)

 

Hunde handler udfra tidligee oplevelser. Ikke udfra forventet straf. Hun har altså tidligere oplevet at få en underlig ejer ind af døren når hun har gnavet i bestemte ting. Hun konkluderer at " nu kommer min ejer og jeg har en ting i minden der udløser underlig adfærd fra min ejer. For at undgå det hun før har oplevet så indtager hun en position der viser dig at hun ikke er ude på ballade, hvilket hun bla.kan vise med lav hoved holdning, evt. tilbage lagte ører, og forsigtig gang .etc.

 

Pr definition bør du slet ikke have noget på gulvet som hunden ikke må bide i når du ikke er hjemme. Hunden lever i nuet og tænker ikke på igår eller imorgen. Den konkluderer ikke sine handlinger med en fremtidig straf. Den kan dog i selve situationen huske hvilken reaktion der kom af en given handling. Men det er ikke noget den går og tænker over og den er derfor ikke at betragte som uartig. Den er bare en hund.

 

 

Sådanne situationer er ikke unormale her, at jeg ved der at der var været en uagtig hund igang bare ved at se på hende..

 

Ikke en eneste gang har jeg taget fejl,

ikke en eneste gang har hun opført sig sådan uden hun rent faktisk har lavet ballade..

 

Jeg syntes i gør hunden meget "dummere" end den rent faktisk er,

at i undervurderer dens intellegents.. :???:

 

Det er muligt at du finde at vi gør hunden "dummere" end den er men jeg føler trang til at vende den sætnig på hovedet.

At konkludere og , i mine øjne, overfortolke på hunden som du tyudeligvis gør, så tillægger du den evner den slet ikke har.

 

Men self ,har du ike taget fejl en eneste gang, du kender din hund og den måde den reagerer på i givne situationer. Men prøv næste agng du kommer hjem at lade som om du aldrig har været i huset før og slet ikke kender hunden.

Lad være med at tolke den signaler og beslut dig til, inden du går ind, at uanset hvad så skal du opføre dig som om hunden ikke har lavet noget galt.

Din sinds stemning alene vil med stor sandsynlighed, give et mærkbart andet møde end du plejer.

:vinken:

 

Hanne Hjelmer Jørgensen skriver:

FORTOLKENDE ANTROPOMORFISME (menneskeliggørelse)

Ifølge Fisher henviser ”fortolkende antropomorfisme” til at tilægge dyr mentale tilstande og processer, såvel kognitive (erkendelse, kundskab) og følelsesmæssige ( f.eks.”vrede”, ”glæde”) som aktive udsagnsord ( f.eks.”jagt”,”leg”) samt at påklistre dem prædikater af moralsk og personlighedsmæssig katrakter (f.eks. ”loyal”, ”modig”, snu”) på BAGGRUND AF DYRENES ADFÆRD. Den fortolkende antropomorfisme slutter altså ud fra dyrs adfærd.

Det er ikke smart at menneskeliggøre hunden ud fra dens handlinger. Hvilket du kan læse mere om her.

http://www.123hjemmeside.dk/fjeldhund/5324701

Redigeret af Priceman
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ahmyra
Efter min mening viser dine fortællinger mig bare, at hunden faktisk slet ikke er så dum endda. Hunde kan da sagtens lære af deres erfaringer og hvis de har oplevet at få skældud i en bestemt situation, vil de nemt kunne komme til at forvente det samme i en lignende situation en anden gang.

 

Det er lidt ligesom de hunde, der reagerer med angst ved synet af sorte hunde, fordi de en gang er blevet overfaldet af en sort hund. De har erfaret, at sorte hunde ikke er til at stole på og dem skal man passe på med.

 

 

Jamen jeg er på en måde ikke uenig..

Men måske vi går forbi hinanden..

 

Nala ved pr erfaring at sådan og sådan en handling giver den og den reaktion, det kan hun nemlig huske..

 

Nala ved pr erfaring at hvis hun ligger i sofaen, så vil hendes ejer (mig)

skælde ud..

 

Måske jeg bruger et forkert ordvalg,

men jeg er faktisk enig i det du skriver.. :)

 

Men derfor "ved" Nala også at det er forkert at hun lægger sig op på sofaen, idet hun "ved" at jeg vil skælde hende ud..

(det har vi opdaget, da vi ind gennem haven istedet for, vi listede os ind for at se om hun lå på sofaen,

det gjorde hun ikke.. Hun stod ved hoveddøren og ventede..

Hun gik derefter ind i stuen lagde først en pote op på sofaen.. Gik væk igen.. Kom tilbage, begge poter op.. Gik væk igen.. Hun var tøvende i lang tid, indtil hun endelig lagde sig til rette..

Jeg åbner så døren udefra haven, hun springer ned og kommer mig meeeget skyldig i møde, igen var jeg selvfølgelig flad af grin.. Hvilket iøvrigt ikke er særlig smart.. Nogengange ler "mor - men det fleste gange da skælder hun ud,

jeg må være meeeeget forvirrende.. "flovmand" men hun ser så søøøøød ud.. )

 

Nogen ting "ved" hundene på forhånd, det har de nemlig lært ved erfaring..

 

Blot det jeg mener..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Det at en hund forbinder en given situation med en ubehagelig eller positiv effekt, kaldes klassisk betingning ikke?

 

Dvs. f.eks. at når en hund ser ud som om den skammer sig, så er det ikke fordi den tænker "jeg har skidt, det må jeg ikke", den tænker "far ser en lort, far bliver vred"...

 

så den sender de dæmpende signaler for at formilde dig, og ikke for at vise den skammer sig...:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...