Hop til indhold

Goldentyper


Gæst TigerBella
 Share

Recommended Posts

Gæst TigerBella

Jeg er efterhånden blevet stoppet en del gange af folk der tror, at vores golden retriever ikke er en rigtig golden. Nogen gange kan man jo blive helt i tvivl, da vi ikke har stamtavle på hende.

 

Hvis jeg skal beskrive Bella, så ligner hun lidt en slank "Formel 1" Golden, i den dejlige gyldne farve, med faner på halen og begyndende faner under maven, eller hvad det nu hedder.

 

Jeg kender udemærket de hvide basse linjer, men stor pels, som mest bliver brugt til udstilling. Jeg er bare lidt mere i tvivl om de gyldne linjer, om de er så meget mere slanke og trimmet, eller om det er en blandingshund vi har fået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PassivNinja
Jeg er efterhånden blevet stoppet en del gange af folk der tror, at vores golden retriever ikke er en rigtig golden. Nogen gange kan man jo blive helt i tvivl, da vi ikke har stamtavle på hende.

 

Hvis jeg skal beskrive Bella, så ligner hun lidt en slank "Formel 1" Golden, i den dejlige gyldne farve, med faner på halen og begyndende faner under maven, eller hvad det nu hedder.

 

Jeg kender udemærket de hvide basse linjer, men stor pels, som mest bliver brugt til udstilling. Jeg er bare lidt mere i tvivl om de gyldne linjer, om de er så meget mere slanke og trimmet, eller om det er en blandingshund vi har fået.

 

De store hvide bamser og de mere spinkle mørkere goldens er to forskellige typer. De tungere er udstillingshundene og de lettere er jagttyperne.

 

Den mørkere jagtmodel ser sådan ud:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TigerBella
De store hvide bamser og de mere spinkle mørkere goldens er to forskellige typer. De tungere er udstillingshundene og de lettere er jagttyperne.

 

Den mørkere jagtmodel ser sådan ud:

 

Det ligner jo vores Bella meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal I også huske på at der er ikke én hund som ser 100% ens ud. Lige præcis som hos mennesker. ;-)

 

TigerBella, på de billeder jeg har set ligner det meget vel en Golden Retriver (IMO), dog lidt lysere i pelsen... Men igen, det betyder ikke at den ikke er født som en Golden Retriever, eller at forældrene ikke er af den race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih hvor dejligt endelig, at møde en med samme "problem". :5up:

 

Lige siden vi hentede vores Mio (han) for ca. 7mdr. siden, har jeg ofte måtte høre for hans udseende. "Er han ægte?", "sikke en sød Labrador", "er han ikke lidt for tynd?", "giver du ham nok at spise?" osv. :confused:

 

I starten, både før og efter vi havde fået hans DHL-stambog, var jeg totalt i tvivl, og blev meget påvirket af folks holdninger. Hvorfor lignede han ikke de vamsede Golden-bamser man ser på postkort og hos diverse DKK-kennler? Det til trods for min dyrlæges forsikring om, at han ikke var undervægtig.

Han har altid være meget slank og langbenet med en kort pels, og nu i en alder af 9mdr, vejer han stadigvæk kun 20-22kg.

Hans "kæreste", en Golden der er 2mdr. yngre end ham, var allerede da han var 7mdr., "større" end ham, med en stor bølget lys pels.

 

I dag er jeg overbevist om, at han er en "lille", dejlig og aktiv Golden, der dog ikke har fine "udstillings-papirer".

Han har "indhentet" pelsen, og har nu en rigtig fin og super blød semi-lang pels med lys-gylden skær og flotte faner. Af sind er jeg heller ikke i tvivl - Et vaskeægte Golden-hjerte indeni og teenager-attitude udenpå.

 

Og hvor er det dejligt, at ikke alle hunde ligner hinanden, det gør dem jo bare mere charmerende! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sofus123

Hej:mrgreen:

 

Hehe I er ikke alene - vores Sofus har ikke stamtavle, men er 100 % golden. Han er 1½ nu, men da han var mindre troede folk - oftest til træning - at han var en gul labrador:evil:

 

Ikke fordi der er noget galt med gule labradorer, men det er da lidt irriterende at høre, når nu man står der med sin ufattelig søde golden hvalp:mrgreen:

 

Sofus' far var af udstillingslinjer, mens hans mor var den mindre gyldne type, så han er blevet en blanding mellem de to typer:mums: Jeg er førstegangsejer, så da vi fandt ham var jeg ikke klar over, at der fandtes de to typer, men man lærer mange ting herinde:blink:

 

I får lige et par billeder af ham:lun: Det sidste er han ikke så gammel på, så der har han ikke så lang pels endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hårh! Tror I at jeres goldens er røde? :-D

Så bare se hende her:

Silke 7 år. Hun var endnu rødere, da hun var yngre.

birgitta-albums-silke-picture6396-silke-7-ar.jpg

 

Hun har altid været superenergisk. Og er det stadig et år efter hun er blevet steriliseret.

Da hun var ung var hun næsten "for meget".. :lol:

 

birgitta-albums-silke-picture6397-hey-gir-du-en-bold.jpg

 

Silke er sørme en "ægte" golden retriever, med DKK stamtavle. Men ud af jagtlinier. Hendes far hed "Mr. Postman" i stambogen... Hvem mon Silke har fået den røde farve fra?:mrgreen:

 

Jeg er noget vild med røde goldens. Jeg har indtryk af, at de er meget klogere end de flødefarvede...

Men derfor har de nok også brug for mere træning og stimulation. Ellers finder de selv på noget.

 

--Da vi gik på udstillinger, blev jeg tit spurgt om hvad Silke var for en race.....

Hun er en helt ny race: en kobber-retriever... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Jeg kender udemærket de hvide basse linjer, men stor pels, som mest bliver brugt til udstilling. Jeg er bare lidt mere i tvivl om de gyldne linjer, om de er så meget mere slanke og trimmet, eller om det er en blandingshund vi har fået.

Der er meget stor forskel på goldens. Du kan se forskellige typer og farver her. http://www.goldenretriever.dk/farvetype.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

Hårh! Tror I at jeres goldens er røde? :-D

Så bare se hende her:

Silke 7 år. Hun var endnu rødere, da hun var yngre.

birgitta-albums-silke-picture6396-silke-7-ar.jpg

 

Hun har altid været superenergisk. Og er det stadig et år efter hun er blevet steriliseret.

Da hun var ung var hun næsten "for meget".. :lol:

 

birgitta-albums-silke-picture6397-hey-gir-du-en-bold.jpg

 

Silke er sørme en "ægte" golden retriever, med DKK stamtavle. Men ud af jagtlinier. Hendes far hed "Mr. Postman" i stambogen... Hvem mon Silke har fået den røde farve fra?:mrgreen:

 

Jeg er noget vild med røde goldens. Jeg har indtryk af, at de er meget klogere end de flødefarvede...

Men derfor har de nok også brug for mere træning og stimulation. Ellers finder de selv på noget.

 

--Da vi gik på udstillinger, blev jeg tit spurgt om hvad Silke var for en race.....

Hun er en helt ny race: en kobber-retriever... :mrgreen:

 

Mega gode bilder! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih hvor dejligt endelig, at møde en med samme "problem". :5up:

 

Lige siden vi hentede vores Mio (han) for ca. 7mdr. siden, har jeg ofte måtte høre for hans udseende. "Er han ægte?", "sikke en sød Labrador", "er han ikke lidt for tynd?", "giver du ham nok at spise?" osv. :confused:

 

I starten, både før og efter vi havde fået hans DHL-stambog, var jeg totalt i tvivl, og blev meget påvirket af folks holdninger. Hvorfor lignede han ikke de vamsede Golden-bamser man ser på postkort og hos diverse DKK-kennler? Det til trods for min dyrlæges forsikring om, at han ikke var undervægtig.

Han har altid være meget slank og langbenet med en kort pels, og nu i en alder af 9mdr, vejer han stadigvæk kun 20-22kg.

Hans "kæreste", en Golden der er 2mdr. yngre end ham, var allerede da han var 7mdr., "større" end ham, med en stor bølget lys pels.

 

I dag er jeg overbevist om, at han er en "lille", dejlig og aktiv Golden, der dog ikke har fine "udstillings-papirer".

Han har "indhentet" pelsen, og har nu en rigtig fin og super blød semi-lang pels med lys-gylden skær og flotte faner. Af sind er jeg heller ikke i tvivl - Et vaskeægte Golden-hjerte indeni og teenager-attitude udenpå.

 

Og hvor er det dejligt, at ikke alle hunde ligner hinanden, det gør dem jo bare mere charmerende! :blink:

 

Årh.. dejlig hund!:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TigerBella

Super skønne billeder.

 

Bella mødtes med 2 "Bamse" goldens igår, og det blev tydeligt, at jeg helt sikkert skulle have en golden af jagtlinjen igen. Hun havde meget mere energi, udholdenhed og var hurtigere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Super skønne billeder.

 

Bella mødtes med 2 "Bamse" goldens igår, og det blev tydeligt, at jeg helt sikkert skulle have en golden af jagtlinjen igen. Hun havde meget mere energi, udholdenhed og var hurtigere.

Det er fordi du så ikke har mødt en "udstillingsgolden", der reelt også bliver arbejdet med. :-D

 

Du burde møde sådan en som Buddy, han sætter skam over den skrøne med, at de lyse "udstillingsgoldens" bare er nogle halvfede dovne og knap så kloge goldens. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du burde møde sådan en som Buddy, han sætter skam over den skrøne med, at de lyse "udstillingsgoldens" bare er nogle halvfede dovne og knap så kloge goldens. :-D

Jeg tror også, at det handler om den familie hunden er medlem af. Er det en super aktiv familie, eller er der mere hygge og nussen på sofaen.

 

Mio han er super aktiv hele tiden, men hvis jeg har en "hjemmedag", hvor jeg sidder meget med computeren eller sover/ser tv, så bliver han den mest dovne dvaske hund. Han bliver dog hurtigt "levende" igen, så snart hundesnoren rasler ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sofus123
Jeg tror også, at det handler om den familie hunden er medlem af. Er det en super aktiv familie, eller er der mere hygge og nussen på sofaen.

 

Mio han er super aktiv hele tiden, men hvis jeg har en "hjemmedag", hvor jeg sidder meget med computeren eller sover/ser tv, så bliver han den mest dovne dvaske hund. Han bliver dog hurtigt "levende" igen, så snart hundesnoren rasler ;-)

 

Hehe det lyder nøjagtig ligesom Sofus:mrgreen: Er mor på farten er Sofus med, arbejder mor ved pc'en, sover Sofus. Dejlig tilpasselig vovse:lun:

 

P.S. Skønt billede forresten:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...