Hop til indhold

Hvordan gik det nytårsaften?


Gæst anne-marie
 Share

Recommended Posts

Gæst anne-marie

Ja, i lidt god tid opretter jeg denne tråd, for jeg synes det er interessant, og jeg vil gerne vide noget om hvordan medicinen virker hvis de får det, så hvordan gik det nytårsaften ?

 

Er din hund bange ?

 

Fik h*n medicin og hvordan virkede det ?

 

Hvilken medicin var der tale om ?

 

Ikke medicin til den angste hund ?

 

Og hvorfor ikke ?

 

 

Håber jeres aften gik godt, vores egen fortæller jeg om senere :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Her er det gået godt :)

 

Jeg var hjemme fra job 22.40 og der var der ikke gang i skyderierne her endnu. Så hundene var helt rolige.

 

Flaffy og Luna er helt ligeglade med skyderiet, men Zozo er bange kl. 24.

 

Hun sidder hos mig, og ligeså snart der ikke er mere bang, er hun helt rolig igen, jeg ville have givet hende baldrian i år, havde købt det ind, men bøtten var pist væk, jeg har ledet og ledt..

 

Men hun kom igennem og er helt ok igen.

 

Hestene fik godt med mad lidt i kl. 24 og stod bare og gumlede roligt.

Men der er heller ikke vildt meget fyrværkeri her.

 

Godt nytår til alle :lol:

 

Hilsen Susanne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tulle fik ingen medicin - og hun tog sig ikke noget af alt det der blev skudt af i løbet af aftenen - men da det for alvor bragede løs der lidt over 12 - så var hun godt nok ikke stolt ved situationen - men så skiftedes vi bare til at gå ud - og så blev een af os hele tiden inde ved hende - og så var hun ok tilpas :) Hvis ikke det bliver værre end det har været i aften - så vil jeg end ikke overveje at hun skal ha medicin ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gik ok her:) Både mysla og sheila fik baldrian, men det plejer de at få, så jeg kan ikke rigtigt sige om det virker bedre eller ej, men i hvertfald tog de det begge tog rimelig pænt.

 

De fik et par gø flip som sheila starter fordi hun bliver forskækket og mysla følger så trop med hysterisk gøen af noget hun egentlig ikke ved hvad var :roll: Hun er nemlig ikke bange for fyrværkiet, kan fint gå ude i haven mens de skyder af langt væk, hvilket sheila ikke kan:)

 

Kl 24 da naboerne skød af, blev sheila lidt bange og lagde sig under sofa bordet og mysla gøede, men jeg kunne hurigt aflede hende ved at begynde at træne med hende og sørme om ikke sheila kom frem fra bordet og ville have godbidder :D Jeg holdte gang i dem med dans, sang, leg og godbidder i ca en halv time, så fik de en nakkesene og siden har der været ro:)

 

Om lidt går vi i seng:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er det også gået over al forventning!

 

Dolph har følt han skulle gø lidt af og til, men det var mere fordi der var mennesker omkring huset - ikke så meget pga. fyrværkeriet..

Ellers har de kun været oppe på dupperne da gæsterne kom, og kl. 24 stod jeg med dem i armene og der kom end ikke en lyd fra deres side :)

 

Vi tilbragte lige det værste kvarter nedenunder, i mine forældres kælder - hvor Bitten gik kold på sengen og Dolph trissede rundt..

 

Nu er de SÅ trætte og har fundet hver deres gæst at hvile ud hos, de er ofte nemmere at få til at nusse en i søvn ;)

 

Men er godt nok glad for at jeg valgte at besøge familien idag, istedet for at blive hjemme - det viser sig at der er TRE lejligheder som holder fest i min opgang, og det er med låben og råben i opgangen, høj musik, masser af raketter lige udenfor mit vindue og de der tågehorn i opgangen..

 

Puuuuha.. !

 

Her er der heldigvis stille og roligt nu - vi er også snart klar til sengen nu :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Både hund og kat har været meget dygtige.

Her har været mere skyderi end der plejer, jeg ved ikke rigtig hvad der går af folk.

 

Toffi har gøet nogle gange, men kortvarigt, og var nem at få til at koncentrere sig om noget andet. Har heldigvis for en gangs skyld været meget interesseret i kogt kalkun fra fryseren i aften:)

Og hele kurven med pivedyr og små bamser og bolde blev sat frem kl. midnat, -den har hun ikke set siden hun startede falsk drægtighed, så det vakte glæde og leg.

 

Katten har vanen tro været inde under sengen et par gange, men kom hver gang ud når vi enten rakte hånden ind og nussede på brystet, eller smed et par godbidder ind. Virkede ikke nervøs.

 

Dyyygtige dyr:) Men jeg var også på dem 100%, ellers kunne det godt have løbet løbsk for i hvert fald Toffi, tror jeg. Så ingen kiggen på fyrværkeri gennem vinduet for mig, men fred være med det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg har heller ikke set noget som helst :)

 

Men det er lige meget :)

 

Det er gået stille og roligt, og fint med medicin, stesolid og plegasil :)

 

Jeg har bare sidet i sofaen og holdt i poter og læst i min krimi og set/hørt fjernsyn :)

 

De har fået konger, der blev fyldt flere gange, leoer, og vi droppede kødbenene :)

 

Problemet er det store brag omkring klokken 22-2 sådan ca :)

 

Århus ligger tæt på, og landsbyen ca en km herfra, så der er mange brag og knald :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst minmilo

hos os gik det desværre ikke som håbet..

Milo fik noget beroligende men det virkede overhoved ikke li så snart det rigtig tog fat gik han helt i panik :cry: men det er også hans første nytår så vi må prøve at fobedre det til næste år!

men her var der godt nok panik i den!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
hos os gik det desværre ikke som håbet..

Milo fik noget beroligende men det virkede overhoved ikke li så snart det rigtig tog fat gik han helt i panik :cry: men det er også hans første nytår så vi må prøve at fobedre det til næste år!

men her var der godt nok panik i den!

 

Var det plegisil alene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nordlys_dk

Her gik det faktisk rigtig fint. Molly har aldrig klaret det så fint som i år. Tidligere år har hun ligget klistret fast til mig fra kl 23 til kl 01, men i år lå hun og snorkede i den anden ende af sofaen og åbnede lige øjnene, når der var et højt knald tæt på. Lige kl 24 og 15 min frem, da mine gæster var ude at se fyrværkeriet, ville hun helst ligge tæt på mig. Bagefter lagde hun sig ned i den anden ende af sofaen igen og lagde sig til at sove. Så jeg var meget stolt af hende

Link til indlæg
Del på andre sites

FInt her!

 

Gamle Freja fik plegasil+hexalid og sov stort set hele aftenen...

Kun lige 00-00.15 kom et par kæmpe drøn og hun vågnede og gøede et par gange...

 

Laika havde det samme tidsrum gøet 1 gang! ellers var hun fuldstændig upåvirket.... Om det skyldes DAP som vi har haft i stikkontakten siden 10.12 ved jeg ikke...

 

Hestene kom ind kl. 20 og gumlede sig igennem en masse hø og opdagede intet!

 

Så Lars og jeg hyggede os med go' 80.er musik ( tema på DR2 ) herligt!

 

Knus og godt nytår til Jer alle!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er gået OK her med Lua, men langt fra lige så godt som sidste år.

Hun fik baldrian morgen, middag og aften.

Om eftermiddagen der ved 5-6 tiden var det virkelig slemt her og hun gøede meget. Omkring 6-7 stykker blev der mere ro på og kasper ville tage hende ned, men hun nægtede at gå. Rystede og havde halen mellem benene :cry::cry: Han havde båret hende lidt væk, men hun ville ikke tisse, bare hjem :( Da hun kom op lagde jeg en avis og sagde dygtig tisse. Så tissede hun på avisen og det gjorde hun også kl 23 inden vi gik i seng. Kl 12 lå vi i sengen og hørte høj musik og spiste kogt hjerte :) (altså Lua gjorde) Vi har hørt musik hele natten :wink:

 

Kl 4 stod jeg så op og gik på arbejde. Kom hjem igen kl 8.30 :) og så gik vi en tur. Var så bange for at hun ikke ville ud. Hun var bare rigtig glad, der var jo ingen mennesker og hun gik løs. Så heldigvis har det ikke sat sig nogen spor på den måde.

 

Jeg kunne godt have tænkt mig at hun turde gå ud igår, så ved ikke helt om vi skal prøve noget stærkere næste år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede Loke skulle med ud til mine svigeres rolige hunde - som så begge lå i baggangen og rystede :shock:

Men Loke klarede det smukt. Han var ikke nervøs eller bange, en smule oppe at køre pga larm og mennesker måske, men ellers en helt - dejligt at se på første nytårsaften med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt Nytår!

 

Aftenen her gik så som så :?

 

Kl ca 17:30 var der en hel del skyderi heromkring. Vi var ude at gå og Bondo var totalt græsk katolsk med brag, svus lyde, lys glimt :D Altså så længe de var mere en 10-20 meter borte, var de indenfor en sådan radius, fik han testet stemmen :shock:

 

I løbet af aftenen reagerede han med mere motion af stemmebåndene :shock: Men han var heldigvis relativ let at aflede med nylavede tørret leverguffer, leverpostejskong'er og ros 8)

 

Kun én gang var han lidt trykket af situationen, men det varede heldigvis meget meget kort.

 

Selvom aftenen ikke gik så glat som sidste år, hvor han bare sov det hele igennem, så tror jeg faktisk, at det er noget han kan komme til igen, altså at sove det hele igennem igen, det kræver bare lidt træning :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg valgte det sikre fremfor en grim overraskelse.

 

Vi har en skydegal nabo, som virkelig kan pisse mig af med sin... nå, undskyld sproget...

Han har i december haft perioder på flere dage, hvor han har stået i sin have og skudt af. Brag og bulder!

Bare stået sådan længe helt for sig selv og skudt af.

 

Vores hus er højt og med muren ind mod naboen har det givet nogle gevaldige drøn som Pelle har reageret på og bygget op over nogle dage.

 

Baldrian har ikke haft noget videre virkning på ham.

 

Da det var vores første nytår her i byen og vi derfor ikke anede en dyt om skudniveauet - og med naboen i baghovedet vagte jeg at give Pelle Meprobamat. Og det er jeg glad for.

Jeg vil hellere forebygge end helbrede hvor jeg kan. Jeg har tidligere haft skudchokkede hunde, hvor terapi ikke hjalp særlig godt fordi vi boede i et område, hvor der faktisk skydes af stort set dagligt og terapien derved blev saboteret.

Det gider jeg ikke igen, hvis det på nogen måde kan undgås.

 

Meprobamat virker i den rette dosis, 1 tablet pr 10 kg hund, sådan at hunden bliver "afslappet i hovedet", ligelad med påvirkninger uden at blive omtåget eller med manglende styring af kroppen.

 

Dyrlægen havde foreslået jeg skulle give tabletterne kl 12, 18 og 22 da der er 1 - 1½ times virkning til den fulde virkning.

 

Jeg valgte dog først at give Pelle medicinen kl 18.30.

Naboen var hjemme og havde gæster og allerede tidligt var de ude i haven og fyre af.

Nogle lede kanonslag eller hvad sådan nogle sataner hedder. Brag som næsten rystede huset og fik mig til at lette 1m i vejret.

 

De andre i byen sluttede pænt op om naboen, så her var nærmest ulideligt.

Pelle kikkede lige en gang imellem på mig for ligesom at se min reaktion. Og da jeg ikke viste nogen reaktion sov han bare videre.

Kl. 22.30 fik han igen tabletter og det var så det.

 

Kattene holdt vi inde og der var en smule uro fra Mille, men ikke andet end hun kunne ligge og sove i sofaen hos os.

 

Og så havde vi besøg af samme nabos ungkat hele aftenen og natten!

Han er her også nu.

Det siger måske lidt om kattens liv, at den søger herind på trods af, at den skal forholde sig til tre territoriale katte samt en hund!

Kattene har han gjort sig gode venner med gennem efteråret ved bare at være stædig og blive ved at komme og jeg har haft øjne i nakken overfor Pelle, så han stoppede med at jage katten, hvilket han ellers gjorde i starten.

Så den lille kat gik rundt hos os og gjorde sig bekendt med forholdene.

Vi havde også en gæstehund, som også lod katten være i fred

 

Da jeg stod op i morges må min søn have lukket katten ud, for den sad og ventede på, jeg åbnede døren, så den kunne komme ind.

Hmm..

Link til indlæg
Del på andre sites

Her gik det godt.

Speedy var total ligeglad, hun kom endda ind i stuen da vi begyndte at spise. Vores kammerat, Kim, var her, ham er begge hunde total vilde med.

Dr. dyr havde givet os Meprobamat, 400 mg. til groa. Hun fik en ½ pille ved 16 tiden, og så en 1/4 kl. 22:30. Hun blev slet ikke sløv, hun opførte sig som sidste år da hun ikke var bange. Hun sov ind i mellem, men det gjorde hun jo også sidste år. Vi havde aktiveret hende godt i går med gårtur i byen, leg med brætspil samt en tur i hundeskoven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg troede Loke skulle med ud til mine svigeres rolige hunde - som så begge lå i baggangen og rystede :shock:

Men Loke klarede det smukt. Han var ikke nervøs eller bange, en smule oppe at køre pga larm og mennesker måske, men ellers en helt - dejligt at se på første nytårsaften med ham.

 

 

Dejligt at han klarede det så godt :)

 

Typisk klarer hunde det godt første nytår, men derefter går det så ofte galt for mange, så man skal være opmærksom på at der sagtens kan komme en forværring.

 

Hvor er jeg træt af denne nytårs tradition med fyrværkeri, hvor er den bare en pestilens :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede Loke skulle med ud til mine svigeres rolige hunde - som så begge lå i baggangen og rystede :shock:

Men Loke klarede det smukt. Han var ikke nervøs eller bange, en smule oppe at køre pga larm og mennesker måske, men ellers en helt - dejligt at se på første nytårsaften med ham.

 

 

Dejligt at han klarede det så godt :)

 

Typisk klarer hunde det godt første nytår, men derefter går det så ofte galt for mange, så man skal være opmærksom på at der sagtens kan komme en forværring.

 

Hvor er jeg træt af denne nytårs tradition med fyrværkeri, hvor er den bare en pestilens :cry:

Det kan jeg skrive under på

Link til indlæg
Del på andre sites

Her gik det fint.

Vi startede med at gå ca. 10 km. tur med rimfrost og is på søerne. En lang morgentur -selv for os.. :lol:

 

Og så nussede vi bare rundt og gjorde lidt rent osv. i løbet af dagen.. Silke hjalp med at samle bamser sammen og bære tæpper ud i haven og ind igen..

 

Eftermiddagsturen blev på 5 km ifølge min skridttæller. I det skønne klare vintervejr er det ikke noget problem at trave os trætte. Undervejs mødte vi hundevenner og efterhånden var der mange fyrværkeri-lyde rundt omkring. Men vores lufte-område er skov og mark. Og der bliver ikke fyret noget af tæt på, så Silke kunne gå løs.

For at komme hjem igen skulle vi gennem noget larm og det var ved at blive mørkt. Men Silke var ligeglad og hilste osse på "de larmende unger" som hun kender godt.

Og vel hjemme igen var hun altså ret træt. Og sov hele aftenen. Vi gik lige en kort tur på marken kl. 21 som vi plejer (og hilste på de der larmende unger igen) -og så gik vi seng kl 23, som vi plejer. Hun var lige ude i gårdhaven en smut, men jeg bad hende komme ind. Så sad hun og kikkede på fyrværkeriet i den åbne dør mens jeg luftede ud og gjorde klar til at gå i seng. Vi sov begge kl 24. Da jeg vågnede ved det værste fyrværkeri kl 24.10 kunne jeg høre Silke snorke let under min seng.

 

Ingen medicin. Ingen "speciel adfærd". Men masser af "normal adfærd", altså ekstra lange ture. Ingen nytårs-faldera. Ingen høj feststemning. Ingen forskudte sovetider eller madtider. Og ingen fulde mennesker.

Jeg kan ikke styre hvordan naboerne opfører sig, men jeg KAN styre vores EGET liv. Og jeg tror altså, at unge hunde har lettere ved at acceptere det skræmmende fyrværkeri hvis alt andet virker helt normalt.

 

Vi bor i et lavt alment boligbyggeri i Københavns omegn. Jeg tror ikke, der er ret mange steder, der er mere fyrværkeri end her.

 

z010.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jo, du har delvist ret, men det afhænger meget af hunden, hvad den oplever, og om det lige bliver skruet uheldigt sammen for denne hund med en pludselig oplevelse eller andet, der er så mange forskellige historier, kun at sige at det er ejernes skyld, det passer ikke :)

 

Jeg opfører mig osse ret normalt, her er ingen fest, god mad spiser jeg hele tiden, og længe oppe er jeg også, jeg har holdt tonsvis af superhamrende rolige nytårsaftener :)

 

Men, når man hører hvad der sker derude, så kan det ikke undre at hundene bliver nervøse, specielt intelligente hunde bliver let angste for alt det møj der foregår :)

 

Ejernes adfærd gør ikke det hele, ja nok ofte ikke engang en brøkdel :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg vil tilføje at man ALDRG skal tage hunden med ud når der skydes af!

 

Mange gør det, Bassedrengen vil så gerne, det kan så let gå galt, og gør det hele tiden for mange hunde :cry:

 

Og bordbomber er det rene idioti :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Her gik det rigtig fint.

Vi var ude hos nogle venner - vi var omkring 25 - halvdelen var store teenagebørn så der var gang i den.

Pero synes det var SÅ spændende - han gik hele tiden rundt mellem dem alle sammen. Og dem vi var hos har en 8-årig lab-tæve, der er fuldstændig ligeglad med fyrværkeri! Det var jo perfekt! Pero var helt vild med hende - fulgte hende overalt og ville lege. Hun var meget overbærende og sød ved ham - rolig og med logrende hale. Jeg tror selskabet og lab'en fjernede fokus fra fyrværkeriet.

 

Under forretten og hovedretten sov Pero i sin taske som vi altid har med når vi besøger nogen. Der lå han så i nogle timer med maven i vejret og blev kun forstyrret af kæresten og mig for at han kunne få Bachs blomsterdråber, som vi får mod stress. Han hyggede sig virkelig:)

 

Der var rigtig meget fyrværkeri derude (i Risskov i Århus) og han var meget opmærksom på det, men ikke direkte bange. Når der nogle gange kom nogle store brag, der forskrækkede ham fjollede kæresten og mig på livet løs og kastede omkring os med godbidder. Der gik lidt tid før han turde tisse ude i deres have, men han fandt da heldigvis ud af det.

Det der er træls ved at have hvalp nytårsaften er jo, at de skal ud så ofte!

 

Ved 10-11-tiden gik den yngste flok videre til fester rundt omkring og der kom lidt mere ro på. Pero klarede bare det hele så flot :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg vil tilføje at man ALDRG skal tage hunden med ud når der skydes af!

 

:shock:

 

Æhæ... Hvor skulle jeg så lufte Silke hele december?? :lol::lol:

 

Vi har kun en flisebelagt gårdhave som ikke er raketsikret.....

 

Jeg mener når det går vildt for sig :)

 

Mon ikke det er det de fleste også vil forstå ud af mit indlæg :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil tilføje at man ALDRG skal tage hunden med ud når der skydes af!

 

:shock:

 

Æhæ... Hvor skulle jeg så lufte Silke hele december?? :lol::lol:

 

Vi har kun en flisebelagt gårdhave som ikke er raketsikret.....

 

Jeg mener når det går vildt for sig :)

 

Mon ikke det er det de fleste også vil forstå ud af mit indlæg :wink:

 

Altså...... Det GÅR vildt for sig her... Bare mens jeg har skrevet disse ord har der været 8 rimeligt store kanonslag lige udenfor. Hele sidste uge har det været lige sådan. Og så er det ikke engang slemt i år.. Jeg har ikke hørt nogen heksehyl.. 8)

 

Nytårsaften falder bragene sammen til én stor larmegrød, så det er næsten mindre skræmmende.

 

Sådan er det nok de fleste steder når man bor tilleje i en by. VI er dog så heldige, så vi kun skal igennem et lille stykke med brag og knald, --så er der (som regel) fredeligt..

Jeg ved ikke, hvad folk gør, hvis de bor INDE i en by og plejer at lufte i en nærliggende park, f.eks.? Der bor jo hunde allevegne...

De er ikke realistisk bare at lade være med.. --I over en måned..

 

Silke bliver tværtimod luftet ekstra meget til nytår... For så er hun dejlig naturlig træt, når vi vender hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...