Hop til indhold

Hvilken race synes i?

Gæst hundeelskerx1000
 Share

Recommended Posts

Gæst hundeelskerx1000

Hej!:-D

Hvilken af disse racer kan i bedst lide og vil anbefale?

-Japansk spids

-Shetland Sheepdog

-Kleinspitz

-West Higland White terrier

-Dansk-Svensk gårdhund

Jeg synes de er så søde, og jeg har lidt svært ved at vælge hvilken af racerne, jeg skal vælge, hvis jeg skal have hund:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg selv skal have hund, vælger jeg udfra hvad der passer til min livsstil, mit temperament og min hverdag, og ikke efter hvad jeg synes er nuttet.

Derfor kan jeg heller ikke rådgive dig om valg af race, hvis jeg ikke ved hvor mange timer du vil bruge på din hund om dagen, hvor længe den skal være alene hjemme, om du vil gå til træning med den, om du foretrækker en bestemt type motion eller hundesport, om der er børn i hjemmet, om der er andre dyr i hjemmet, om du er en rolig og velovervejet person eller om du er en hidsig type osv osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Jeg syntes umiddelbart det er en liste af hunde, med store forskelligheder i deres racemæssige karakteristika.

Har du andre steder skrevet om, hvad du ønsker af en hund og hvad du kan tilbyde den? Eller er det mere ment som et tankeeksperiment?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krusty

Som Mk101 skriver, virker det til at være nogle hunde der ligger meget langt fra hinanden temperamentsmæssigt, og karaktermæssigt.

Måske kan du selv indsnævre listen ved at overveje hvilke karaktertræk det er du kan lide ved de overnævnte racer. En ting er at de alle ser nuttede ud, på hver deres måde.

Køber du fx. en Westie vil du få en meget anderledes hverdag og anderledes oplevelser end hvis du vælger fx. Sheltien.

Lige så forskellige som de ser ud, lige så forskellige er de indeni, og derfor bliver du nødt til at finde ud af hvad du vil med en hund.

Når du finder ud af hvad du kan tilbyde en hund, og hvad du ønsker at hunden skal være for dig, så vil det blive meget nemmere at lave en liste over racerne. Måske ender du ud med kun 1 race som passer lige til din hverdag, og dine krav.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundeelskerx1000

Okay, lidt forklaring::-)

- Jeg har læst en masse forskellige ting om racerne, sys' jeg, og faktisk har jeg fået indtrykket af at ihvert fald Kleinspitz og japansk spids nogenlunde minder om hinanden adfærdsmæssigt(?)

Jeg har "valgt" de racer af disse grunde:

-De skulle ikke have så svært ved at lære at være alene (jeg ved godt de skal trænes langsomt op, men har bare kigget efter racer der ikke ligefrem har svært ved det. - de skal lære at være alene op til 7½ time.)

-De ser ud som dejlige nusse hunde:)

-De vil gerne med ud på en god tur.

-De er generalt venlige

-De er ikke for store

Altså det er bare sådan cirka hvad jeg har læst mig frem til...:-)

PS. med westien er jeg ret nervøs for at få en hund med arvelig sygdom, tror i der er stor chance for det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kasper-9400

hej.

hvis du køber en hund som hvalp er 7½ time for meget at den skal være alene hjemme. vores westie på 6 måneder kan lige holde sig i en time.

westien er en super rolig og kærlig hund er Balther nemlig:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dine kriterier er ikke helt nok til at afgøre hvilken hund der er den rette for dig... Lad mig tage mig selv som eksempel.

For mig var det vigtigt, at det var en samarbejdende, lærevillig hund jeg fik - som ikke var alt for selvstændigt indstillet, da jeg gerne ville træne meget -og selvfølgelig helst nå ret langt ;-). Det udelukkede alle terriere og spidshunde i min bog.

Det var vigtigt, at det var en let og adræt type, da jeg gerne vil dyrke agility. Derfor blev de store tunge hunde udelukket.

Jeg vidste, at jeg simpelthen ikke er typen der orker daglig pelspleje, eller ture til hundefrisøren flere gange om året, derfor skulle hunde være korthåret. Det udelukkede langhårede samt trimmeracer...

Jeg ville gerne have en lille hund, som var til at tage med rundt. Valget faldt derfor på den dansk/svenske gårdhund... at det så endte med en blanding af dansk/ svensk er en hel anden historie ;-)

Vær ærlig overfor dig selv mht hvor meget tid du vil bruge på træning og aktivering... og træk derefter lidt fra... en aktiv hund der ikke bliver brugt, bliver ikke kun en byrde for din samvittighed, men også en plage at bo sammen med...

Alle hunde kan lære at være alene i 7-8 timer, det drejer sigbare om at gøre sit arbejde godt nok... En hvalp kan selvfølgelig ikke med det samme, men det kan sagtens læres... så længe man har den fornødne tid til det...

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, lidt forklaring::-)

- Jeg har læst en masse forskellige ting om racerne, sys' jeg, og faktisk har jeg fået indtrykket af at ihvert fald Kleinspitz og japansk spids nogenlunde minder om hinanden adfærdsmæssigt(?)

Jeg har "valgt" de racer af disse grunde:

-De skulle ikke have så svært ved at lære at være alene (jeg ved godt de skal trænes langsomt op, men har bare kigget efter racer der ikke ligefrem har svært ved det. - de skal lære at være alene op til 7½ time.)

-De ser ud som dejlige nusse hunde:)

-De vil gerne med ud på en god tur.

-De er generalt venlige

-De er ikke for store

Altså det er bare sådan cirka hvad jeg har læst mig frem til...:-)

PS. med westien er jeg ret nervøs for at få en hund med arvelig sygdom, tror i der er stor chance for det?

Som udgangspunkt kan man se at du i hvertfald har overvejet nogleaf de vigtige ting.

Så er der pelspleje. Gider du selv trimme eller købe dig fra det? Hvordan har du det med beskidte poter hele vinteren når hunden har været ude,hvis den er langhåret på benene? Vil du gerne have en hund, der har let ved at gå løs og er let at lære ting, eller må den godt være mereselvstændig, så den ikke altid lige hører hvad du siger første gang?

Ja, jeg tror der er rimelig sandsynlighed for at du kan ende med en syg westie. Kan du lige sindet på den, så tag i stedet en cairn terrier. De er oprindeligt samme race, så de er meget ens.

Hvsi du bor tæt på andre mennsker, skal du måske også overveje hvor meget hunden gør. Alle de racer du nævner er forholdsvist gøende, men spidserne nok mest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg savner også lidt mere specifikke oplysninger. :-)

Skal det være en selvstændig eller samarbejdende race?

Vil du gå til træning med den - og i så fald hvilken slags træning? Og skal det være for hyggens skyld, eller har du ambitioner med det?

Hvor mange ture af hvor lang tids varighed regner du (realistisk ;-)) med at gå med den om dagen?

Det er nogle rigtig skønne racer, du nævner, jeg kan godt forstå, at du er faldet for dem. Men som andre nævner, er der ret store forskelle på en del af dem. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundeelskerx1000

Altså jeg kan godt være lidt mere præcis med hvordan jeg forstiller mig min hund kunne være og sådan noget.. her:

-Jeg vil gerne have en hund der vil hygge og nusse i sofaen og sådan noget om aften.

-Den skal ikke være for stor, fordi jeg vil gerne have den med mig rundt.

- Den må godt være samarbejdende da jeg gerne vil lære den en masse ting. Men den må godt kunne klare at være alene hjemme. (Den skal heller ikke være alene hjemme 7 timer i starten, det er først senere, at den skal kunne det:D)

-Jeg har ikke noget i mod pels pleje og har faktisk også overvejet Bichon Havanais, men f.eks. en malteser er nok lidt for meget (ved ikke noget om den, men pelsen ser meget krævende ud)

-Hunden skal helst ikke klippes eller trimmes for tit, men det med trimning 3-4 gange om året gør ikke noget.

-Jeg vil gerne undgå for stor dominans overfor andre hunde/dyr/mennesker

-Mht. Gøen: Den må godt gø lidt, men skal bare lære ikke at blive ved. Jeg er lidt i tvivl om hvordan man træner den til ikke at gø for meget?

- og evt. (dette er ikke så vigtigt) ville jeg gerne lave noget agillyty.

Hvis der er andet så bare skriv, og tak for hjælpen!:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundeelskerx1000

Ups! glemte lige noget.

Jeg vil gå med den ture af varighed 30-1½ 3 gange om dagen. (måske en lille ekstra tur udover det hvis det er nødvendigt)

Udover det vil jeg gerne lege/træne mindst ½ time om dagen, og så give den al den opmærksomhed den skal have :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Jeg har stadig ikke luret om du har tænkt at træne med din hund, hvor lange ture du tænker du skal gå, hvor meget "arbejde" du ønsker at have med din hund. Eller skal jeg læse mellem linjerne og se, at når det ikke er nævnt, er det fordi det skal være på et absolut minimum?

I så fald ville jeg foreslå en selskabshund (havaneseren eksempelvis), men samtidig være opmærksom på, at de hunde har stort behov for selskab, som skal dækkes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundeelskerx1000

Jeg vil træne med den. Lave sjove lege og udfordringer:-)

Det med hvor lange hundens ture skal være er ikke så vigtigt - så længe den ikke kræver for lange gåture f.eks. 1 time hver gang den luftes.

Og et par spørgsmål vedrørende Cairn terrien:

-Gør den meget?

-Har læst at den er ret dominerende overfor små husdyr - jeg har ikke nogen, det er bare nysgerrighed, hvis der er nogle der kender til det...

Og er der nogle der kender et godt sted, hvis man vil købe en bichon havanais?

Redigeret af hundeelskerx1000
glemte noget
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Kender ikke til carin terrrieren som sådan, men vil med terrier generelt være opmærksom på, at det er nogle vakse små hunde, som er avlet med det formål, at slå mindre dyr som rotter ihjel. De er frygtløse - måske endda lidt for meget - og har ikke det store "behov" for ejer, da de har skulle løse deres oprindelige opgaver på egen hånd. Derfor kan de være svære, måske endda umulige - alt efter hvor du bor,0 at lære at gå uden snor da de hurtigt er på fært og går efter den. Uanset hvor meget du råber og gør fagter.

De skulle også have en indgroet tendens til at have lyd på.

I forhold til pelspleje undrer jeg mig over, at du syntes malteresen kræver mere end havaneseren? Tænker du i stedet for at se på en bichon havanais skulle se på en bichon frisé, löwchen, tibetansk spaniel, cavalier king charles spaniel eller eventuelt helt over i boston terrier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mao Sharpei

Nu er jeg selvfølgelig forudindtaget men jeg tror at du ville have det godt med en Shar Pei.

De er meget renlige, det er næsten unødvendigt med toilettræning, de er vilde med at hygge i sofaen (eller på gulvet eller hvor det nu skulle være muligt...) - men de fælder en del og deres hår har det med at sidde fast i alting. Heldigvis er det korte hår og en klisterrulle fra IKEA (eller supermarkedet) er en god ide at have.

De gør aldrig.

Dvs, selvfølgelig bjæffer de hvis de bliver forskrækkede eller bange. Men det er som regel bare et enkelt "vuf?" og så ellers tavshed når det går op for dem at der ikke er noget at være bange for.

Vores nabo har en meget hysterisk hund der gør hver eneste gang der går en person forbi på fortovet, så i dagtimerne er der en konstant hylekoncert fra hende. Men vores hunde ikke så meget som løfter hovederne når hun går i gang. De er mildt sagt ligeglade.

De er intelligente, kærlige og meget stærkt knyttede til deres ejer, men de har ikke noget i mod at skulle være alene i et stykke tid.

Ulempen er at de SKAL have meget opmærksomhed som hvalpe og at de skal lære at omgås andre hunde i en tidlig alder da de ellers vil kunne blive aggressive og usikre når de møder fremmede hunde.

Racen har problemer med allergier og kan have øjenproblemer (det kan dog fikses af dyrlægen og det er noget de fleste dyrlæger er opmærksomme på når de undersøger Shar Pei hvalpe, så det skal nok blive opdaget i god tid.) og det kan blive dyrt at holde hunden sund og rask.

Men, det er det værd... Synes jeg i alt fald :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundeelskerx1000

Jeg ved ikke hvordan pelsplejen er på en malteser.. jeg sys' bare den så mere krævende ud på en malteser end på en havanais - kan godt være jeg er galt på den. :-D

Mht. Bichon Frise har jeg en i familien, men jeg synes at den kræver for meget klipning... (hver 2. måned)

Jeg valgte i stedet at kigge på havaneseren - den kan vist også blive klippet, men det er ikke nødvendigt.

Hvis nogen har erfaring må i meget gerne skrive om dens pelspleje..

Løwchen vil jeg også meget gerne høre noget om...:-)

Og tusind tak for hjælpen

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil have en samarbejdende hund, er en terrier nok ikke lige sagen for dig. :-) Der ville en shetland sheepdog eller en japansk spids nok være et bedre bud, men de er til gengæld begge ret gøende, ligesom kleinspitzen er det. Selvfølgelig kan man træne det, så det ikke er så slemt, men man skal nok ikke satse på at få en stille hund. :blink:

En bichon havanais kræver en del pelspleje, med mindre man holder den i hvalpeklip/bamseklip.

En D/S er måske ikke noget dårligt bud, så længe du er opmærksom på, at den kræver meget aktivering for at trives. Den kan dog også godt være ret gøende.

Hvis du er interesseret i at vide mere om löwchen, kan du evt. kigge på denne hjemmeside: http://www.lions-of-denmark.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundeelskerx1000

-Skal man klippe en løwchen?

-Hvis den skal eller kan, hvor tit skal den så klippes? - Det samme spørgsmål gælder Havanais...

(Hvis jeg fik en løwchen, ville jeg nok ikke gå efter "løveklipningen".)

Kan nogle af de to hunde(havanais + løwchen) have problemer med at være alene hjemme?

(Det er bare fordi at hunden skal kunne være alene. Så jeg vil ikke have en alt for nervøs race...)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Harry

Jeg har en cairnterrier på 1 år.

Der er ingen tvivl om, at det er en race der er forholdsvis gøende, MEN det kan man altså træne, så det kommer under kontrol. Vi har brugt mange kræfter på at lære ham det helt fra hvalp og det er ikke et problem i dag.

Vi har ikke andre mindre husdyr, men cairnen er meget nysgerrig og Harry elsker at hilse på mennesker og dyr. Det er ikke altid at f.eks. katte synes det er lige så dejligt som Harry.

Alt i alt kan jeg varmt anbefale cairnen. Det er en meget stor hund i en lille krop, med personlighed helt ud i halespidsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

-Skal man klippe en løwchen?

-Hvis den skal eller kan, hvor tit skal den så klippes? - Det samme spørgsmål gælder Havanais...

(Hvis jeg fik en løwchen, ville jeg nok ikke gå efter "løveklipningen".)

Kan nogle af de to hunde(havanais + løwchen) have problemer med at være alene hjemme?

(Det er bare fordi at hunden skal kunne være alene. Så jeg vil ikke have en alt for nervøs race...)

Du kan sagtens klippe begge racer. Hvor tit det skal gøres, ved jeg dog ikke. :-) Hvis du har spørgsmål til racerne, kan du evt. sende en PB til en bruger herinde, der hedder kennel-lowchen. Hun er indehaver af den kennel, hvis hjemmeside jeg linkede til i mit tidligere indlæg. Udover at være løveekspert, ved hun vist også ret meget om havaneserne.

Begge racer er selskabshunde, så de vil måske ikke være lige så hurtige til at lære at være alene hjemme som en mere selvstændig hund som f.eks. en terrier eller spidshund. De kan bedst lide at være, hvor deres mennesker er. Men når det er sagt, burde det ikke være et problem at lære dem at være alene, hvis bare man tager det stille og roligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 3 weeks later...
Gæst hbladt

Hej,

Vi har selv en japansk spids, og umiddelbart vil jeg mene at den opfylder alle dine kriterier. Den er utrolig kærlig (har faktisk aldrig oplevet en hund, der gider nusse så meget og længe ad gangen). Den er nem at opdrage og kræver ikke alverden motion.

Racen skifter pels 2 gange om året, hvor den skal kæmmes dagligt og fælder meget. Fordelen er dog, at den fælder i store totter, der let kan samles op - i modsætning til små, stride hår der er umulige at få fat i.

Vores forrige hund var en Westie, som også var sød og kærlig. Men meget svær at opdrage og kontrollere. En Japansk Spids er meget nemmere at holde styr på.

/holger

Link til indlæg
Del på andre sites