Hop til indhold

Min hvalp piber ved døren!


Gæst Frank
 Share

Recommended Posts

Gæst Frank

Hejsa!

 

Jeg er ny herinde, så ved ikke om jeg skriver det rigtige sted.

Jeg har et problem med min 4 mdr gamle hvalp.

Vi bor i lejlighed med adgang til have/terrasse. Min hvalp Frank har lært at besørge udenfor, men gør det kun hvis min kæreste eller jeg går med den ud på terrassen og venter sammen med den.

Vi vil gerne lære den at besørge "alene", men ligeså snart Frank bliver lukket ud alene, giver han sig til at pibe/hyle og er kun interesseret i hvornår døren bliver åbnet igen.

Det er et irriterende problem, da vi ikke er interesseret i, at gå med ham ud for altid.

Er der nogen der ved hvordan vi lærer ham at være alene udenfor uden at hyle og fokusere på døren.

 

Venligst Franks "mor":-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst tanita

Ved faktisk ikke helt hvad i skal gøre, da jeg mistede en hund, som var alene ude i 1 min får min nye hund ikke lov at være ude alene:!:

 

Men hvad med at lade døren stå åben så han selv kan vælge, og så evt. give guffer på græsset han kan søge efter og gnaveben/tyggeben som han kan hygge med ude...:?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa!

 

Jeg er ny herinde, så ved ikke om jeg skriver det rigtige sted.

Jeg har et problem med min 4 mdr gamle hvalp.

Vi bor i lejlighed med adgang til have/terrasse. Min hvalp Frank har lært at besørge udenfor, men gør det kun hvis min kæreste eller jeg går med den ud på terrassen og venter sammen med den.

Vi vil gerne lære den at besørge "alene", men ligeså snart Frank bliver lukket ud alene, giver han sig til at pibe/hyle og er kun interesseret i hvornår døren bliver åbnet igen.

Det er et irriterende problem, da vi ikke er interesseret i, at gå med ham ud for altid.

Er der nogen der ved hvordan vi lærer ham at være alene udenfor uden at hyle og fokusere på døren.

 

Venligst Franks "mor":-)

 

Hehe, så pas på i ikke træder i gaverne når han har lært at besørge uden i ser det:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa!

 

Jeg er ny herinde, så ved ikke om jeg skriver det rigtige sted.

Jeg har et problem med min 4 mdr gamle hvalp.

Vi bor i lejlighed med adgang til have/terrasse. Min hvalp Frank har lært at besørge udenfor, men gør det kun hvis min kæreste eller jeg går med den ud på terrassen og venter sammen med den.

Vi vil gerne lære den at besørge "alene", men ligeså snart Frank bliver lukket ud alene, giver han sig til at pibe/hyle og er kun interesseret i hvornår døren bliver åbnet igen.

Det er et irriterende problem, da vi ikke er interesseret i, at gå med ham ud for altid.

Er der nogen der ved hvordan vi lærer ham at være alene udenfor uden at hyle og fokusere på døren.

 

Venligst Franks "mor":-)

 

En hvalp på 4 måneder ville aldrig være alene i "naturen". Det er de slet ikke skabt til. Afhængig af hvilken race han er, vil han ikke begynde at bryde sig om at være alene ude indtil han er 6 mdr (lille Terrier) til 1 år (Mastiff).

 

Jeg synes det er helt rimeligt at man går med hvalpen ud så længe det er nødvendigt. Det hjælper med til at opbygge en tillid som man kan få stor glæde af senere.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frank

Det er en Chihuahua vi har, så er godt klar over at de hyler/piber meget. Vi har prøvet at lade terrasse/havedøren stå åben, så der er fri adang. Dette virker fint, og så hyler han ikke.

Men kunne da være rart hvis han kunne være ude med lukket dør.

Men kan forstå på dig Umulia, at det er for tidligt at lade Frank være ude alene.

Vi vil nemlig heller ikke risikere, at vores hvalp bliver helt forskræmt ved at være ude, så¨han holder op med at gå til døen når han skal besørge.

Er vi for tidligt ude så?

Frank er ligeglad med godbidder og legetøj så snart døren bliver lukket, har prøvet alt.

Er i øjeblikket ved at "tvinge" ham til at være ude alene, går ikke helt godt.

Ville alene hjemme træningen hjælpe her?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en Chihuahua vi har, så er godt klar over at de hyler/piber meget. Vi har prøvet at lade terrasse/havedøren stå åben, så der er fri adang. Dette virker fint, og så hyler han ikke.

Men kunne da være rart hvis han kunne være ude med lukket dør.

Men kan forstå på dig Umulia, at det er for tidligt at lade Frank være ude alene.

Vi vil nemlig heller ikke risikere, at vores hvalp bliver helt forskræmt ved at være ude, så¨han holder op med at gå til døen når han skal besørge.

Er vi for tidligt ude så?

Frank er ligeglad med godbidder og legetøj så snart døren bliver lukket, har prøvet alt.

Er i øjeblikket ved at "tvinge" ham til at være ude alene, går ikke helt godt.

Ville alene hjemme træningen hjælpe her?

 

Men hvorfor er det egentlig at han skal lære at være alene i haven?

 

Er det ikke sjovere at han er der hvor i er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frank

Ja, har det også dårligt med at tvinge ham.

Men hunde plejer da nok at kunne være i haven alene. Normalt går de da også snuser og leger sel derude, gør de ikke?

Er da lidt irriterende at skulle ud og stå derude hver eneste gang at han skal tisse. Hvordan lærte I jeres hund at "tisse af" alene og hvor gammel var jeres hvalp?

Tænker om vi er for tidligt ude?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine hunde er nogensinde alene i haven. Eller det vil sige når det er fint vejr og døren står åben kan de vælge at gå ud, men de går aldrig længere end til gården. Junglen går de aldrig om i alene.

Jeg kan ikke se hvorfor de skulle være ude alene? Jeg er jo alligevel sammen med dem hele døgnet.

En 4 måneders hvalp er under alle omstændigheder alt for lille til at kunne være i haven uden sin flok. I naturen ville den aldrig blive efterladt alene nogen steder så ung.

Jeg synes du skal lade døren stå åben evt på en krog så I ikke bliver frosset ud af stuen, og så lade ham gå ud/ind som han har lyst til. På et eller andet tidspunkt har han lært at være derude og så kan I lukke døren hvis den absolut skal lukkes :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men kunne da være rart hvis han kunne være ude med lukket dør.

Men kan forstå på dig Umulia, at det er for tidligt at lade Frank være ude alene.

Vi vil nemlig heller ikke risikere, at vores hvalp bliver helt forskræmt ved at være ude, så¨han holder op med at gå til døen når han skal besørge.

Er vi for tidligt ude så?

 

Nu er smag og behag jo forskellig - jeg ville personligt aldrig lade mine hunde være alene i haven, men ved selvfølgelig at mange gør det.

Men ja, I er for tidligt ude. Frank tror, som enhver lille hvalp, at hans liv er i fare når han ikke er sammen med "flokken". Jeg synes I skal investere et par måneder i at gå ud sammen med ham, så bliver han efterhånden modigere og mere nysgerrig helt af sig selv.

Jeg synes det er fint hvis I kan lade døren stå åben så meget som muligt, så han selv kan gå ud og ind. På den måde opdager han at han godt kan være i haven uden Jer, men der er alligevel en sikkerhed i den åbne dør.

 

Frank er ligeglad med godbidder og legetøj så snart døren bliver lukket, har prøvet alt.

Er i øjeblikket ved at "tvinge" ham til at være ude alene, går ikke helt godt.

Ville alene hjemme træningen hjælpe her?

 

Tvang giver aldrig særlig gode resultater. Jeg tror tålmodighed vil være Jeres bedste chance :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Ja, ting tager tid og vi glemmer det tit med vores hunde, fordi de virker til at være så selvhjulpne allerede når man får dem hjem som hvalpe. Men 4 måneder er for ungt til at tro den syntes det er fint at være alene i haven.

 

Mine hunde har aldrig lært at være alene ude (altså som i at jeg har trænet det), det er komme af sig selv. Men de vil skam stadig helst være hvor vi andre er. Det er faktisk kun med åben dør det virker. Ellers skynder de sig at tisse af, går til døren og står der og glor.

 

Måske forstår jeg heller ikke ideen i, hvorfor man ikke bare går med hunden ud. Og lader døren stå åben så den selv kan gå ind og ud. Jeg tror også jeg ville hyle, hvis jeg blev lukket ude af fællesskabet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frank

Lyder meget fornuftigt det I siger, så måske vi bare skal fortsætte som vi hidtil har gjort. Gå med Frank ud, eller lade døren stå åben.

Det som vi egentlig gerne ville opnå var bare, at Frank kunne tisse/pølle af og så komme hen til døren og blive lukket ind. Ikke at han skal lukkes ude i flere timer, ville da være synd.

Bare han kunne lære at besørge og så komme hen til døren.

Men det er I sikre på at han nok skal lære senere så?

Vente til han er 6 mdr så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder meget fornuftigt det I siger, så måske vi bare skal fortsætte som vi hidtil har gjort. Gå med Frank ud, eller lade døren stå åben.

Det som vi egentlig gerne ville opnå var bare, at Frank kunne tisse/pølle af og så komme hen til døren og blive lukket ind. Ikke at han skal lukkes ude i flere timer, ville da være synd.

Bare han kunne lære at besørge og så komme hen til døren.

Men det er I sikre på at han nok skal lære senere så?

Vente til han er 6 mdr så?

 

Jeg synes det er fint hvis I fortsætter som du beskriver. I kan evt. supplere ved at lave nogle selvtillidsøvelser med ham, f.eks. fodersøg. Strø lidt af hans mad ud på græsset eller gulvet, og vis ham hvordan han skal finde det. Så lærer han at det ikke er "farligt" at gå væk fra Jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frank

Det lyder som en god idé. Vi venter et par mdr. mere og ser om han ikke bliver mere "nysgerrig" ved at være ude.

Men man må sige, at han er meget nysgerrig når vi er ude at gå tur, så er der absolut ingen problemer og han går gerne i flex langt væk fra os.

Kun på terrassen/haven med lukket dør han pyldrer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frank

Det har vi skam prøvet!

Han piber ved døren ligeså snart den bliver lukket. Når vi er derude med ham kan vi sagtens gå langt væk, uden han piber eller noget, men når døren bliver lukket og han er alene, så er balladen der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mie med Laika

Laika har nydt at være alene i haven siden vi fik hende (da var hun 2½ måned). Men hun er også ekstremt selvstændig og en rigtig ude-hund. Hun kommer hen til døren, når hun vil ind igen. Dog er hun aldrig uden opsyn da jeg kan se hele haven fra stuevinduet.

 

Jeg kan bestemt godt forstå at I gerne vil kunne lukke døren på de kolde dage. Men tror bare hans angst forværres, hvis I bare lukker døren. Det skal nok komme med alderen og i takt med, at han modnes, og som mange skriver så prøv at gøre terrassen/haven et spændende sted at være ved at gemme godbidder eller legetøj derude.

I kunne også få fat i et nyt spændende legetøj som kun må leges med i haven/ på terassen, så han er nødt til at være ude for at lege med det. Det virker for Laika, så nogle gange vil hun kun ud for at lege med sit ude-legetøj - men som sagt er hun meget selvstændig, så det er ikke sikkert, det virker for jer. Bare en ide...

 

Held og lykke med det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frank

Lyder hyggeligt med Laika, håber også at Frank kan lære at være glad for haven.

Frank er en glad og modig lille Chihuahua hvalp og kan både sove alene, komme til døren når han skal tisse, være alene hjemme uden at hyle, sitte på kommando og gå pænt. Det eneste han ikke vil er at være i haven alene med lukket dør. Men det kommer nok, kan jeg forstå på jer.

Det lyder som en rigtig god idé med et ude legetøj, men på nuværende tidspunkt er han ligeglad med alt andet end at stirre og hyle ind i døren. Han sidder få cencimeter fra døren og hyler direkte ind.

Men han er jo nok for lille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også en god idé at lade ham hygge sig med et lækkert ben eller noget. Smilla kan godt ligge lige udenfor døren på et tæppe, hvis hun ligger med et virkelig lækkert ben. F.eks rå kyllingelår eller spare ribs (sidstnævnte er dog ikke så godt, så det har vi kun gjort én gang). Døren står bare på klem og jeg kigger ud til hende af og til. Hun er 13 uger... Men jeg ville aldrig tvinge hende til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke er 7 år, og hun har aldrig udtrykt ønske om at være alene ude i haven. Hvis hun vil ud, kommer hun ud. Men jeg lader da døren stå åben. Hvis jeg lukker den, så beder hun om at komme ind med det samme.

 

Jeg forstår ikke rigtig formålet med at lade en chihuahua være alene i haven? Og da slet ikke en hvalp?

Det er jo en selskabshund, og I kan nok ikke forvente, at han ligefrem skal kunne lære at NYDE at være adskilt fra jer.

 

Mies Laika er en spidshund, og en meget mere selvstændig race. Det er de færreste racer, der nyder at være alene i haven. Mange racer kan da lære det, hvis det er nødvendigt. Men så er det ikke for hundens skyld..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen

Mies Laika er en spidshund, og en meget mere selvstændig race. Det er de færreste racer, der nyder at være alene i haven. Mange racer kan da lære det, hvis det er nødvendigt. Men så er det ikke for hundens skyld..

Jeg (Laika) har aldrig lært at være alene i haven af min far, men jeg elsker at gå rundt der ude og dufte til græsset,

side ved havelågen og hilse på alle dem der går forbi, særligt når skoleeleverne går til og fra skolen,

da jeg var 8 uger gik jeg altid med far ud, og var sammen med ham under hele lufteturen,

uanset vejr og vind var vi sammen der ude, og efter 8 til 10 uger ville jeg gå ud alene, men kun hvis døren stod åben,

det varede i ca 2 uger, og jeg blev fortrolig med alt det store noget som bevægede sig der ude ikke var farligt,

men noget der kunne tygges,

bides og knures af og at de store pinde var et hyggeligt legetøj, som sagtens kan gnaskes i 10,000 stykker

og nu render jeg når vejret er godt rundt alene der ude i 2 til 3 timer, uden at gøre tegn til at ville ind,

men kommer jeg så til døren bliver jeg lukket ind med det samme, og ved jeg altid kan både komme ud og ind når jeg ønsker det,

 

Det var så min lille fortælling om hvordan jeg (laika) lærte at kende haven, og benytte den til fulde,

med stor tilfredshed for mig, og at haven også kan være et fristed, hvor jeg kan udfolde mig.

 

PS/ det kan så også ses med alle huller, grenstumper, legetøj, og hvad jeg nu har haft gang i.

og Far synes det er godt jeg er så dygtig, til at lege og aktivere mig selv når han arbejder ved sin PC'er

Lige nu ligger jeg bag hans stol og sover, og hviler efter en tur i haven, UF det regner der ude

Link til indlæg
Del på andre sites

Mies Laika er en spidshund, og en meget mere selvstændig race. Det er de færreste racer, der nyder at være alene i haven. Mange racer kan da lære det, hvis det er nødvendigt. Men så er det ikke for hundens skyld..

 

Jeg er enig i at så lille en hvalp ikke skal vænnes til at være alene i haven, men de fleste voksne hunde jeg kender har da elsket at rende rundt ude i haven :confused:

 

Baldur har sin egen fatboy derude, der elsker han at ligge og slikke sol når det er godt vejr :-D

Og han har sine små gemmesteder som kun han kender, her ligger han sine ben, så han kan hente dem frem igen når han syntes :-D

Han elsker at sidde på den store sten, som lige gør ham høj nok til at han kan kigge ud over hækken og se den eneste nabo vi har :-D

Nogle gange elsker han bare at spurgte 17. gange rundt om huset, sådan bare fordi han er glad :-D

 

Så din kommentar med at så er det ihvertfald ikke for hundens skyld, skal du måske lige revidere, for her i huset er det helt sikkert for Baldurs skyld :blink:

 

Han bliver så også altid lukket ind præcist når han vil, og han er ikke derude når vi ikke er hjemme.

 

ps. Og min gamle schæfer nød da også at være ude i haven

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig i at så lille en hvalp ikke skal vænnes til at være alene i haven, men de fleste voksne hunde jeg kender har da elsket at rende rundt ude i haven :confused:

 

Baldur har sin egen fatboy derude, der elsker han at ligge og slikke sol når det er godt vejr :-D

Og han har sine små gemmesteder som kun han kender, her ligger han sine ben, så han kan hente dem frem igen når han syntes :-D

Han elsker at sidde på den store sten, som lige gør ham høj nok til at han kan kigge ud over hækken og se den eneste nabo vi har :-D

Nogle gange elsker han bare at spurgte 17. gange rundt om huset, sådan bare fordi han er glad :-D

 

Så din kommentar med at så er det ihvertfald ikke for hundens skyld, skal du måske lige revidere, for her i huset er det helt sikkert for Baldurs skyld :blink:

 

Han bliver så også altid lukket ind præcist når han vil, og han er ikke derude når vi ikke er hjemme.

 

ps. Og min gamle schæfer nød da også at være ude i haven

 

 

Næ. Jeg skriver jo netop, at selvstændige racer, som spidshunde (og også terriere) måske kan nyde at være alene i haven.

 

Førerfixerede racer (som Jørgens Laika og min egen Silke) kan tit relativt nemt lære at være alene i haven. Jeg har bare aldrig haft brug for at lære Silke det. Hvis man ikke arbejder med at hunden skal lære det, så er det ikke sikkert det kommer af sig selv.

 

Selskabshundene vil have sværere ved at acceptere alenelivet i haven som noget positivt.

 

--Hunde kan jo også lære at være alene hjemme. Men der er ikke så vildt mange af dem, der ligefrem nyder ensomheden.

 

----Men der er da undtagelser indenfor alle racer. Måske vil Frank med tiden kunne lære at hygge sig i haven alene. Det er vist bare ikke typisk for chi'er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...