Hop til indhold

Soignering - hvornår er grænsen nået!


Gæst freya3010
 Share

Recommended Posts

Gæst mk101
Har aversioner mod alt på spraydåse, økologisk eller ej, synes ikke det er nødvendigt - tilstået, jeg klipper filter-totterne af Petrine og kan sagtens se at det ikke er pænt, men hun ville absolut ikke være glad for at blive soigneret i lang tid, så helre klippe.

 

Jeg bader ikke engang før udstillingen, dommeren (etc) må altså nøjes med hunden som den er der hjemme, der går den jo heller ikke rundt og lugter af hest ;-)

 

Også hvis det ikke er spray, men med pumpe :blink:?

 

Og uha, med ikke at bade hunden. Har siddet ringsekretær for flere dommere, der ville dømme hårdt ned på det.

 

I forhold til om hundene nyder det, må det jo være op til den enkelte at vurdere. Det er ikke mine tøsers yndlingsleg at blive redt i gennem, men det skal der til, når man lever det vilde hundeliv og går i skoven så tit som muligt. Med en spaniel pels er der skidt i pelsen allerede efter de første 10 meter. Især i armhulerne. Når det er pudsning og trimning syntes de begge det er fint og rart, og har det med at lægge sig og få en skraber.

 

De syntes egentlig også det er ganske hyggeligt på udstilling, selvom meget af dagen foregår i bur. Det tillader jeg mig at slutte ud af den hylekoncert de sætter i gang når vi når området. Og de ved udmærket hvad de skal allerede aftenen før, når de får det sidste bad.

 

Så længe jeg syntes jeg giver mine hunde et rigt og indholdsrigt hundeliv til hverdag, har jeg det ikke skidt med, at jeg bruger tid på at holde dem velplejede og velsoignerede, klipper, trimmer og vasker dem til en udstilling. Men desværre er der da udstillingshunde, der betaler en høj pris for at være det. Skiftende familier og et liv i en kennelbygning, hvor de går på underlag, der ikke ødelægger pelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 193
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har jo en hund der bliver groomet vældigt op til udstilling ... bad og føn og hårprodukter (for at lette udredningen af pelsen) ...

 

Jeg trimmer halvdelen af hunden - fordi det skal jeg, hvis jeg vil udstille hende ... jeg er ret sikker på, at Bimsen er ligeglad om hun har bar numse eller ej - personligt kan jeg godt li løveklippet - måske fordi jeg har vænnet mig til det ...

 

Inden hun skal i ringen bliver hun redt igennem - og hvis jeg lige har noget usynligt-holde-pels-noget - så får hun også en klat af det ... så kan man se hendes ansigt ... jeg må nemlig ikke have elastik i pandehåret når jeg udstiller ... og ja - det har hun til hverdag ... og ja - jeg har leget rigeligt med dukker i min barndom - så det er ikke det der er gået galt :mrgreen:

 

Mine hunde er først og fremmest hunde ... de kommer i skoven, går til træning, laver

fodersøg, går spor og "bare er" sådan som hunde nu er ...

 

Og til hverdag er der ikke forskel på, hvor meget jeg groomer Bimsen som jeg udstiller og Tulle som udelukkende er sofa-hund ... eller jo - en filter der skal kæmpes for meget med, den bliver klippet af Tulle - hvor den hos Bimsen bliver kæmpet med ... men Tulle får også flere filtrer end Bella - fordi hun jo har pels over det hele - og det er sjovt nok især problemområderne man klipper af løven - det har nogen egenltig tænkt ret godt igennem ...

 

Jeg bryder mig ikke om den måde, man ruller pelsen op på nogle racer ... jeg tænker, at de må leve et fattigt hundeliv ... jeg kan i hvert fald godt forestille mig hvad Bella ville gøre, med de der papirsdimser som malteserne har i, hvis hun fik lov at lege med sådan en ...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Tusind tak for alle jeres svar... Det er fedt at der er mange forskellige meninger og svar herindefra.. det gør jo verdenen lidt mere nyanceret...:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

"Nedenstående viser den samme hund i heholdsvis 2005 og 2009 -hunden er fuldvoksen på begge billeder.

På det første billede har hunden masser af bølger i pelsen, underlinjen er kun trimmet til et minimum, hvis den overhovedet er trimmet.

På det andet billede er alle bølger lagt ned -på trods af at racen i følge standarten gerne må have bølger i pelsen, underlinjen er tydeligt trimmet og benstammerne fremstår kraftigere.

 

Billederne illusterede rimelig tydeligt den udvikling der er sket rent gromming mæssigt inde for min race i løbet af bare de sidste 3-4 år..."

 

 

Anne - det må da siges at være udhængning af værste skuffe, virkeligt dejligt og uden tvivl lige hvad aussieverdenen har brug for....!!!!!

 

Ville du synes det var ok hvis man smed et par billeder af en af dine hunde ud på et offentligt forum som et eksempel på enten dårlig grooming eller handling???

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne - det må da siges at være udhængning af værste skuffe, virkeligt dejligt og uden tvivl lige hvad aussieverdenen har brug for....!!!!!

 

Det er ikke udhængning når man ikke nævner navne.

Derimod er du selv skyldig i udhængning, ved at skrive brugerens rigtige navn i stedet for brugernavnet...

 

Ville du synes det var ok hvis man smed et par billeder af en af dine hunde ud på et offentligt forum som et eksempel på enten dårlig grooming eller handling???

 

Det er den risiko man løber når man opholder sig på offentlige steder, hvor alle har lov til at tage billeder.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Nedenstående viser den samme hund i heholdsvis 2005 og 2009 -hunden er fuldvoksen på begge billeder.

På det første billede har hunden masser af bølger i pelsen, underlinjen er kun trimmet til et minimum, hvis den overhovedet er trimmet.

På det andet billede er alle bølger lagt ned -på trods af at racen i følge standarten gerne må have bølger i pelsen, underlinjen er tydeligt trimmet og benstammerne fremstår kraftigere.

 

Billederne illusterede rimelig tydeligt den udvikling der er sket rent gromming mæssigt inde for min race i løbet af bare de sidste 3-4 år..."

 

 

Anne - det må da siges at være udhængning af værste skuffe, virkeligt dejligt og uden tvivl lige hvad aussieverdenen har brug for....!!!!!

 

Ville du synes det var ok hvis man smed et par billeder af en af dine hunde ud på et offentligt forum som et eksempel på enten dårlig grooming eller handling???

 

Naja, nu fungere den her side ikke helt ligesom HG.. Derudover nævner jeg ikke navn på hverken hund eller ejer, eller siger noget negativt om hverken hund eller ejer for den sags skyld, jeg siger heller ikke at den ene grooming er hverken værre eller bedre end den anden, jeg forsøger blot at illusterede den ændring der er sket på det område i løbet af meget kort tid... Og ja, jeg syntes at det er en lidt voldsom ændring på så kort tid.

 

Ja, jeg ville sådan set syntes at det var ok, hvis andre kunne lære noget af det.

Der findes forøvrigt allerede et billede af en af mine hvalpe her inde, lagt ind af en anden bruger før jeg selv tilmeldte mig, billedet bliver brugt til at illustrere et spørgsmål fra brugerens side og det er helt ok med mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Nedenstående viser den samme hund i heholdsvis 2005 og 2009 -hunden er fuldvoksen på begge billeder.

På det første billede har hunden masser af bølger i pelsen, underlinjen er kun trimmet til et minimum, hvis den overhovedet er trimmet.

På det andet billede er alle bølger lagt ned -på trods af at racen i følge standarten gerne må have bølger i pelsen, underlinjen er tydeligt trimmet og benstammerne fremstår kraftigere.

 

Billederne illusterede rimelig tydeligt den udvikling der er sket rent gromming mæssigt inde for min race i løbet af bare de sidste 3-4 år..."

 

 

Anne - det må da siges at være udhængning af værste skuffe, virkeligt dejligt og uden tvivl lige hvad aussieverdenen har brug for....!!!!!

 

Ville du synes det var ok hvis man smed et par billeder af en af dine hunde ud på et offentligt forum som et eksempel på enten dårlig grooming eller handling???

 

Velkommen til.

 

Og må jeg opfordre til at finde ud af hvad udhængning reelt er?

 

Der bliver ikke hevet nogen eller noget frem med navns nævnelse med formålet at miskreditere eller ødelægge en forretning eller lignende. Tværtom er der blevet forklaret og vist en udvikling, for at oplyse, belære folk om udviklingen. Helt igennem godt og fornuftigt, og ikke mindst lærerigt at se det på billeder.

 

Der er desværre en trend til at man lægger "udhængningskortet" på bordet, for snart sagt hvad som helst for tiden. Og HF og HG er ikke de eneste steder dét sker. Sur mås, og et tydeligt tegn på den tid vi åbenbart lever i idag. Måske jeg bare brude flytte til et land hvor folk stadig kan stå ved det de gør? :roll::mrgreen: Nordligste Alaska f.eks.

Link til indlæg
Del på andre sites

PS: Det slår mig lige, at jeg sagtens kan have den holdning jeg har, når jeg har en bonderøvshund, der ikke må klippes i. Gad vide hvad holdning var, hvis jeg f.eks. havde en puddel....hmmmm.....:hmm:

Nu vil jeg lige knytte en kommentar til det hér, og som sådan gælder det jo spaniels også. Herunder Cockere.

 

Trimningen af spaniels, og kontinental klippet af storpuddel kommer sig af et formål.

Faner trimmes, ører trimmes mv. for at mindske risikoen for at det hænger ved i krattet under praktisk brug. EFter kuperingsforbuddet på spaniels, vil jeg mene at trimning af hale blot er blevet endnu mere "nødvendigt". Særligt eftersom jeg tydeligt kan se forskel i "velcroegenskaberne" på en trimmet spaniel, og en ikke-trimmet spaniel. Det er dog ikke just mine racer, så hvordan og hvorfor er udelukkende min egen idé om det.

 

Storpuddel får det typiske puddelklip af hensyn til brugsområdet som vandapportør. Livsvigtige områder som nyrer, led og hjerte dækkes af pels for isolationens skyld, halen dækkes for at minimere sandsynligheden for watertail, og alle andre steder trimmes "glat", for at gøre det lettere for hunden at svømme og bevæge sig i krat og buskads.

Det har en brugsmæssig vigtighed at klippe storpudler sådan.

 

Idag, hvor næsten ingen storpudler reelt bruges som apportører, har man også ændret udstillingskriterierne hvad angår pelsen. Man må idag gerne udstille med fuld pels, og så vidt jeg er informeret bedømmes det på lige fod med alt andet.

 

 

Iøvrigt kan jeg nævne at der også er lab-folk der trimmer deres hunde lidt hist og hér, særligt halen, for at fremme "odderhalens" udseende. Dét mener jeg er forrykt, for har en lab ikke den typiske labhale uden trimning, snyder man sig så reelt til den....... :roll: Hvor udbredt det er ved jeg så ikke, men set det har jeg da.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er nogle billeder jeg har taget på en DKK udstilling for et par år siden. De repræsenterer allesammen noget der i hvert fald går over mine grænser - hårdhændet behandling, over-soignering, så pelsen får krøller der ikke var der i forvejen el. lign.

Nogle vælger også at foretage soigneringen bag forhæng, og når man ser hvad der foregår ganske åbent, kan man let få den tanke at det må være ren mishandling, det der sker i det skjulte :shock:

Du glemte et billede af dem der løfter hunden fra gulvet og op på bordet ved at løfte i linen og halen :megaked: Og et billede af en shih tzu hvor elastikken er så stram at den end ikke kan blinke :megaked:Sådan noget er over min grænse
Link til indlæg
Del på andre sites

. De papilotter hunden har i pelsen er ikke en måde man snyder sig til flere krøller men vel for at undgå at skulle børste hele pelsen igennem igen.

 

quote] Jeg tror faktisk at de tager papilotterne ud hver dag, ellers filtrer de.. Og som jeg har forstået det er det for at få ekstra lang pels på hunden. En hund uden papilotter ville slide pelsen af inden den ramte jorden/lå hen ad jorden.. Løverne slider pelsen på det forreste af..dem groomer (de fleste af os) ikke..

Link til indlæg
Del på andre sites

. De papilotter hunden har i pelsen er ikke en måde man snyder sig til flere krøller men vel for at undgå at skulle børste hele pelsen igennem igen.

 

quote] Jeg tror faktisk at de tager papilotterne ud hver dag, ellers filtrer de.. Og som jeg har forstået det er det for at få ekstra lang pels på hunden. En hund uden papilotter ville slide pelsen af inden den ramte jorden/lå hen ad jorden.. Løverne slider pelsen på det forreste af..dem groomer (de fleste af os) ikke..

En anden ting med de der papilotter er at de ikke er sammen med andre hunde når de har dem i.. for så river de andre dem ud sammen med en del af pelsen..Og så er min grænse nået! Hvis hunden skal sidde i bur for at få en ordentlig (??) lang pels..kun kommer ud og pisser på en avis på gulvet og aldrig leger med andre hunde/får tyggeben fordi det slider på pelsen..eller tæven kun er sammen med sine hvalpe når de skal have mælk og kun under opsyn for ikke at de skal ødelægge pelsen.. ja så er jeg stået af :megaked:

Men på den anden side er dommerne på udstillingerne vel med til at belønne den slags tiltag?

I racestandarden for Löwchen står der at pelsen på den bagerste halvdel af kroppen skal være kortklippet..Pelsen foran må ikke røres med et skarpt instrument/formklippes på nogen måde.. Alligevel er det de hunde som er formklippet som vinder mest på de store udstillinger.. Men om det ligefrem er synd for hunden synes jeg ikke..men det er da lidt synd for standarden at man ikke er tro mod den..

Mine hunde skal dog ikke hverken sidde i bure, gå med papilotter eller formklippes..De er bare lykkelige hunde som nyder livet sammen med deres venner, hvalpe og os, og som sommetider er på udstillinger :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du glemte et billede af dem der løfter hunden fra gulvet og op på bordet ved at løfte i linen og halen :megaked: Og et billede af en shih tzu hvor elastikken er så stram at den end ikke kan blinke :megaked:Sådan noget er over min grænse

 

Jeg har faktisk en Shih Tzu - jeg tror nu nok det værste denne blev udsat for, medens jeg så det, var intens kedsomhed...

 

Det andet du nævner, det sker da forhåbentlig ikke! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk en Shih Tzu - jeg tror nu nok det værste denne blev udsat for, medens jeg så det, var intens kedsomhed...

 

Det andet du nævner, det sker da forhåbentlig ikke! :shock:

Jo åbenbart er det meget almindeligt.. For jeg troede det var en forglemmelse at hive håret den forkerte vej, så jeg gjorde en udstiller pænt opmærksom på at hendes hunds hårelastik var lidt for stram. Den kunne jo ikke blinke! Jeg fik svaret at så stram skulle den være ellers kom øjnene ikke nok frem :shock: Og nu har jg kigget på flere af shih tzuerne..og de er virkelig strammet op :shock:
Link til indlæg
Del på andre sites

"Derudover nævner jeg ikke navn på hverken hund eller ejer, eller siger noget negativt om hverken hund eller ejer for den sags skyld.."

 

Du synes ikke det er negativt at fremhæve den ene grooming fremfor den anden, hvoraf du finder den ene "naturlig" (med krøller på ryggen hvilket er tilladt i standarden) og den anden som et eksempel på en voldsom udvikling???

 

Jeg synes det et skræmmende lempeligt syn på udhængning hvis man finder det ok at:

 

1. Stjæle billeder fra en persons hjemmeside

2. Publicere de stjålne billeder på et offtentligt forum

3. Anvende billederne til at belyse en udvikling man finder negativ

 

At man ikke anvender personens navn eller lignende synes jeg er underordnet, det er stadig ikke i orden og til PKW - tak for den belærende tone, du må opfordre alt det du vil, men jeg er dybt uenig.

 

 

Jeg synes det her overses at al konkurrence handler om udvikling og forbedring, det gør det uanset om der konkurreres i lydighed, agility, udstilling eller noget helt tredje. Billedet viser en forbedring og udvikling over 4 år i grooming, hvilket er til glæde for både dommere, udstillere og racen generelt.

Hvorfor er det så "voldsomt" at man bliver bedre til noget end man var før, jeg er temmelig overbevist om at hunden er temmeligt ligeglad med om den har krøller på ryggen eller ej, men hvis der i standarden står at toplinjen skal være lige, så hjælper det da bestemt på det billede man skaber for dommeren at toplinjen også er lavet lige, uden en masse krøller.

 

Jeg går da ud fra at man heller ikke træner til lydighedskonkurrencer for at blive ved med at fidle rundt i laveste klasse, men at man i takt med at man forbedrer sig forventer bedre resultater præcis som det er tilfældet når man udstiller..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det et skræmmende lempeligt syn på udhængning hvis man finder det ok at:

 

1. Stjæle billeder fra en persons hjemmeside

2. Publicere de stjålne billeder på et offtentligt forum

3. Anvende billederne til at belyse en udvikling man finder negativ

 

Igen. De tre punkter, omend jeg er enig i at det ikke er iorden at overtræde de 2 første ting, har stadig intet med udhængning at gøre.

 

At man ikke anvender personens navn eller lignende synes jeg er underordnet, det er stadig ikke i orden og til PKW - tak for den belærende tone, du må opfordre alt det du vil, men jeg er dybt uenig.

DKW, ikke PKW Hvor i alverden dén så kom fra.
Link til indlæg
Del på andre sites

"Derudover nævner jeg ikke navn på hverken hund eller ejer, eller siger noget negativt om hverken hund eller ejer for den sags skyld.."

 

Du synes ikke det er negativt at fremhæve den ene grooming fremfor den anden, hvoraf du finder den ene "naturlig" (med krøller på ryggen hvilket er tilladt i standarden) og den anden som et eksempel på en voldsom udvikling???

 

Jeg synes det et skræmmende lempeligt syn på udhængning hvis man finder det ok at:

 

1. Stjæle billeder fra en persons hjemmeside

2. Publicere de stjålne billeder på et offtentligt forum

3. Anvende billederne til at belyse en udvikling man finder negativ

 

At man ikke anvender personens navn eller lignende synes jeg er underordnet, det er stadig ikke i orden og til PKW - tak for den belærende tone, du må opfordre alt det du vil, men jeg er dybt uenig.

 

 

Jeg synes det her overses at al konkurrence handler om udvikling og forbedring, det gør det uanset om der konkurreres i lydighed, agility, udstilling eller noget helt tredje. Billedet viser en forbedring og udvikling over 4 år i grooming, hvilket er til glæde for både dommere, udstillere og racen generelt.

Hvorfor er det så "voldsomt" at man bliver bedre til noget end man var før, jeg er temmelig overbevist om at hunden er temmeligt ligeglad med om den har krøller på ryggen eller ej, men hvis der i standarden står at toplinjen skal være lige, så hjælper det da bestemt på det billede man skaber for dommeren at toplinjen også er lavet lige, uden en masse krøller.

 

Jeg går da ud fra at man heller ikke træner til lydighedskonkurrencer for at blive ved med at fidle rundt i laveste klasse, men at man i takt med at man forbedrer sig forventer bedre resultater præcis som det er tilfældet når man udstiller..

Du kan jo låse dine billeder fast så der ikke kommer dumme folk og stjæler dem:-)

 

Men syntes ikke at det ser så volsomt ud med den grooming på det der får der åbenbart er dit, man kan se at der er blevet børstet lidt mere fred være med det...

 

og velkommen her til HF:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du synes ikke det er negativt at fremhæve den ene grooming fremfor den anden, hvoraf du finder den ene "naturlig" (med krøller på ryggen hvilket er tilladt i standarden) og den anden som et eksempel på en voldsom udvikling???

 

Jeg synes det et skræmmende lempeligt syn på udhængning hvis man finder det ok at:

 

1. Stjæle billeder fra en persons hjemmeside

2. Publicere de stjålne billeder på et offtentligt forum

3. Anvende billederne til at belyse en udvikling man finder negativ

 

At man ikke anvender personens navn eller lignende synes jeg er underordnet, det er stadig ikke i orden og til PKW - tak for den belærende tone, du må opfordre alt det du vil, men jeg er dybt uenig.

 

 

Jeg synes det her overses at al konkurrence handler om udvikling og forbedring, det gør det uanset om der konkurreres i lydighed, agility, udstilling eller noget helt tredje. Billedet viser en forbedring og udvikling over 4 år i grooming, hvilket er til glæde for både dommere, udstillere og racen generelt.

Hvorfor er det så "voldsomt" at man bliver bedre til noget end man var før, jeg er temmelig overbevist om at hunden er temmeligt ligeglad med om den har krøller på ryggen eller ej, men hvis der i standarden står at toplinjen skal være lige, så hjælper det da bestemt på det billede man skaber for dommeren at toplinjen også er lavet lige, uden en masse krøller.

 

Jeg går da ud fra at man heller ikke træner til lydighedskonkurrencer for at blive ved med at fidle rundt i laveste klasse, men at man i takt med at man forbedrer sig forventer bedre resultater præcis som det er tilfældet når man udstiller..

 

Jeg fremhæver ikke den ene grooming fremfor den anden, jeg bruger udelukkende billederne for at illustrere den udvikling der er sket over de sidste par år, og at jeg syntes at den udvikling er gået meget hurtigt -deraf mit bruge af vendingen "voldsomme udvikling", hvilket ikke er møntet på graden af udvikling, men den hastighed det er forgået med...

 

Jeg er sådan set enig med dig hvad angår tyveriet af billederne, og jeg overvejede det også et stykke tid før jeg satte dem ind, hvis jeg kunne tegne havde jeg gjort det, men det kan jeg ikke og jeg syntes at disse billeder fint illusrede hvad jeg ville sige, derfor brugte jeg dem... Jeg overvejde også simpelthen at linke til den side hvor billederne findes, netop for at komme uden om tyverri delen, men hvis jeg linkede til den side ville jeg offentliggøre både navnet på hunden, navnet på ejeren samt dennes kennelnavn og det syntes jeg personligt ville være noget mere udhængning end brugen af et par stortset anonyme billeder...

 

Som nævnt siger jeg ikke at den ene grooming er hverken værre eller bedre end den anden. Ja jeg nævner at krøller eller bølger er tilladt i forhold til standarten, men jeg siger stadig ikke at der er noget forkert i at lægge dem ned, for ja, selvfølgelig er det da nemmere at vudere hundens overlinje når pelsen ikke danser rundt i store bølger, men det har jo været normalt i udstillingsringen før og det er det så ikke mere, det er blandt andet det jeg prøver at vise med de to billeder.

 

Tråden hedder: Soignering - hvornår er grænsen nået! Og for mig er grænsen nået når hunden skal stå på bordet og glane i flere timer og have alverdens mærkelige ting i pelsen for at hvert hårstrå sidder korrekt og det er der jeg syntes vi er nu med aussien OG jeg syntes at det er gået meget stærkt med at komme derhen...

- Nu har jeg jo selv en aussie med en del krøller hen ad ryggen og jeg forsøger også efter bedste evne at ligge dem ned, for som nævnt er jeg ganske enig i at det er nemmere at vudere overlinjen hvis krøllerne er tæmmet lidt, men jeg ved så også fra Cody at det er ikke noget man bare lige gør i løbet af 10 minutter med føntørre og kam, der skal mere til, både tid og produkter i pelsen og det er det jeg ikke er så vild med.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Derudover nævner jeg ikke navn på hverken hund eller ejer, eller siger noget negativt om hverken hund eller ejer for den sags skyld.."

 

Du synes ikke det er negativt at fremhæve den ene grooming fremfor den anden, hvoraf du finder den ene "naturlig" (med krøller på ryggen hvilket er tilladt i standarden) og den anden som et eksempel på en voldsom udvikling???

 

Jeg synes det et skræmmende lempeligt syn på udhængning hvis man finder det ok at:

 

1. Stjæle billeder fra en persons hjemmeside

2. Publicere de stjålne billeder på et offtentligt forum

3. Anvende billederne til at belyse en udvikling man finder negativ

 

At man ikke anvender personens navn eller lignende synes jeg er underordnet, det er stadig ikke i orden og til PKW - tak for den belærende tone, du må opfordre alt det du vil, men jeg er dybt uenig.

 

 

Jeg synes det her overses at al konkurrence handler om udvikling og forbedring, det gør det uanset om der konkurreres i lydighed, agility, udstilling eller noget helt tredje. Billedet viser en forbedring og udvikling over 4 år i grooming, hvilket er til glæde for både dommere, udstillere og racen generelt.

Hvorfor er det så "voldsomt" at man bliver bedre til noget end man var før, jeg er temmelig overbevist om at hunden er temmeligt ligeglad med om den har krøller på ryggen eller ej, men hvis der i standarden står at toplinjen skal være lige, så hjælper det da bestemt på det billede man skaber for dommeren at toplinjen også er lavet lige, uden en masse krøller.

 

Jeg går da ud fra at man heller ikke træner til lydighedskonkurrencer for at blive ved med at fidle rundt i laveste klasse, men at man i takt med at man forbedrer sig forventer bedre resultater præcis som det er tilfældet når man udstiller..

 

Lige en indskudt bemærkning. En udstilling er en PRÆSENTATION af netop DIN hund. Ikke i forhold til andet end racestandarten. Det er et ønske / en forhåbning om, at få lige netop ens egen hund vurderet af en person, der har / burde have styr på at vurdere netop den race.

 

At kalde en udstilling for konkurrence er vist noget visse deltagere blæser det op til at være og ikke noget det rent faktisk er eller er ment som.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en indskudt bemærkning. En udstilling er en PRÆSENTATION af netop DIN hund. Ikke i forhold til andet end racestandarten. Det er et ønske / en forhåbning om, at få lige netop ens egen hund vurderet af en person, der har / burde have styr på at vurdere netop den race.

 

At kalde en udstilling for konkurrence er vist noget visse deltagere blæser det op til at være og ikke noget det rent faktisk er eller er ment som.

 

Det er i høj grad også en konkurrence. Også målt mod andet end standarden, og hunderacens egentlige formål.

 

Hvis ikke det var tilfældet, ville vi ikke se de tæskestore labber, de brune labber, de hvide goldens, højavlsschæfere og mange mange flere. De vinder i ringen, og derfor ser vi dem, og derfor er de populære. Der er ikke meget populært ved at have en lab af brugslinjer, eller en schæfer af ditto, medmindre man er brugshundemenneske. Og dét er trods alt fåtallet der er dét idag. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Det er i høj grad også en konkurrence. Også målt mod andet end standarden, og hunderacens egentlige formål.

 

Hvis ikke det var tilfældet, ville vi ikke se de tæskestore labber, de brune labber, de hvide goldens, højavlsschæfere og mange mange flere. De vinder i ringen, og derfor ser vi dem, og derfor er de populære. Der er ikke meget populært ved at have en lab af brugslinjer, eller en schæfer af ditto, medmindre man er brugshundemenneske. Og dét er trods alt fåtallet der er dét idag. :blink:

Men hvad synes dù om den udvikling: at avle hundene væk fra deres oprindelse - rent strukturelt og temperamentsmæssigt - for at få trofæer i skabet :?:

Standard blev oprindeligt nedskrevet for at man havde en rettesnor i avlen - den skulle beskrive det perfekte individ, perfekt i forhold til det racen var skabt til.

Men standardens oprindelig formål: den ultimative brugshund er idag netop tilsidesat i rigtig mange race til fordel for avl udelukkende efter skøndhed og strukturel ideal.

 

Hvis jeg skal holde mig inden for egen race, så synes jeg nedenstående hund er noget nær den ideelle Aussie: Moderat i enhver henseende og ikke mindst så har tøsen pæren i orden! Dette er en Aussie som jeg ville være meget stolt af at have opdrættet!

 

[ATTACH]9554[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad synes dù om den udvikling: at avle hundene væk fra deres oprindelse - rent strukturelt og temperamentsmæssigt - for at få trofæer i skabet :?:

Standard blev oprindeligt nedskrevet for at man havde en rettesnor i avlen - den skulle beskrive det perfekte individ, perfekt i forhold til det racen var skabt til.

Men standardens oprindelig formål: den ultimative brugshund er idag netop tilsidesat i rigtig mange race til fordel for avl udelukkende efter skøndhed og strukturel ideal.

 

Hvis jeg skal holde mig inden for egen race, så synes jeg nedenstående hund er noget nær den ideelle Aussie: Moderat i enhver henseende og ikke mindst så har tøsen pæren i orden! Dette er en Aussie som jeg ville være meget stolt af at have opdrættet!

 

[ATTACH]9554[/ATTACH]

Jeg mener det er til at lukke op og forette sin nødtørft i......stikke op et sted hvor solen aldrig skinner.... og så videre.

Ikke at jeg vil fortælle folk at de skal lade være. SLet ikke. Jeg håber dog stadig (temmeligt naivt!!) at man vil vedgå sig at visse racer ER splittede, og vil forblive at være netop dette.

 

Dét sker dog formentlig aldrig ved flere af de racer hvor der ér 2 typer, og jeg tror det skyldes at udstillingsopdrættere ganske enkelt ikke vil indse at det ér sådan. Formentlig fordi de aldrig får afprøvet deres hunde i praksis, og derigennem får syn for sagen.

ENkelte får dog smækket lidt praktik på hunden, og endnu har jeg ikke hverken set eller hørt om en udstillingshund der kunne noget som helst af reel værdi. Og selv dér vil man ikek erkende at brugsegenskaberne ganske enkelt ikke er der. Ork gud dog. Et emne der er tærsket langhalm på efterhånden. :lol:

 

Og så syntes jeg iøvrigt at det er en pæn Aussi du viste dér. Umiddelbart virker forparten dog noget kraftig, og halen lidt lavt sat, men nu aner jeg intet om Aussier og har faktisk aldrig set en i virkeligheden heller (tror jeg :lol:) ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg kan kun sige at jeg er sååå enige med dig :5up: Ville måske have formuleret det på en anden måde, men det er så korrekt :mrgreen:

 

Den lille Aussie tøs er ikke helt korrekt rent strukturelt, men hun er en rigtig finer pige - synes jeg ... også kan hun bruges, er blevet hyrde-svamp i en rimelig ung alder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i høj grad også en konkurrence. Også målt mod andet end standarden, og hunderacens egentlige formål.

 

Hvis ikke det var tilfældet, ville vi ikke se de tæskestore labber, de brune labber, de hvide goldens, højavlsschæfere og mange mange flere. De vinder i ringen, og derfor ser vi dem, og derfor er de populære. Der er ikke meget populært ved at have en lab af brugslinjer, eller en schæfer af ditto, medmindre man er brugshundemenneske. Og dét er trods alt fåtallet der er dét idag. :blink:

 

Nu gentager jeg: Det er visse mennesker, der gør udstilling af hunde til en konkurrence. Det er ikke det oprindelige formål. I tidernes morgen var det en avlskåringsevent og en præsentation af afkommet efter den og den kombination.

 

I vore dage har det udviklet sig til en modedille, en konkurrence, hvor - om ikke alle, så mange - kneb gælder. Der kan nages og bides blandt mennesker om, hvordan en hund skal se ud og æv dommeren er dum, blind og notorisk idiot.

 

Der er ligesom to indfaldsvinkler til udstilling anno 2009. Tage det som en hyggelig dag eller spille med på konkurrence-tingen og nage og bide af de andre udstillere og deres hunde.

 

Mht brugshundene, så synes jeg vitterligt at man / klubberne (Hvem det nu måtte være) skal gøre alt, hvad der står i deres magt for at bevare brugselementet og brugsprøverne. Det er jo dér man kan se om hundene er mere værd end sofapynt. Om de kan noget andet end tulle rundt og tage sig ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...