Hop til indhold

Soignering - hvornår er grænsen nået!


Gæst freya3010
 Share

Recommended Posts

Gæst mk101
Jamen det er du da velkommen til, der er bare ikke rigtig nogen grund/belæg for det :blink:

 

Åh, jo. Jeg syntes der er masser af belæg for det. Jeg kan endda smide det igen nu. Nu håber jeg, at det er fordi du misforstår mig, at du svarer som du gør.

 

I forhold til knurhår, er der jo ingen der står og hiver dem ud. De klippes af i samme længde som resten af pelsen. Det er jo ikke sådan at de vokses ud, sådan at vi kan blive fri for dem. Altså - nu du også selv understreger, at der ikke er følelse i hårene - gøres der ingen skade og er intet overgreb på hunden når de klippes af.

 

Hvis vi skal snakke evoloution, tror jeg vi skal vente mange år mere på, at der sker en fysiologisk ændring i forhold til de moderne hunde, der jo kun har været moderne i meget kort tid. Set i et evolutionsmæssigt tidsperspektiv. Samme gælder jo så sandelig også for mennesker.

 

Så går vi videre til halekuperingen: jeg benægter ikke, at hvalpene ikke føler smerte. Men jeg mener stadig - og ja, jeg står meget alene med den holdning - at det er endnu et punkt i rækken af misforstået dyrevelfærd. Det store billede bliver til tider overset. Nu mener jeg ikke halekupering er rent kosmetisk, og i øvrigt noget, der vil være svært at avle sig ud af. Men du syntes måske det er bedre at indføre et defekt gen hos hunden (stumphalethed), for at undgå at lave et enkelt indgreb på individet. Avlsmæssigt er det noget af en langvarig opgave at avle sig til andre haler, da der er andre ting, der må vægtes højere i avlen. Og så kan vi næsten lige så godt vente på evolutionen kommer på banen.

 

Halekuperingen kan jeg måske til dels leve med ikke er tilladt, hvis det så bare var sådan, at en hund ikke blev udelukket for alle officielle arrangementer ovenpå en haleskade (og efterfølgende koldbrand og amputering. Puha, man prøver i lang tid at redde sådan en hale, når konsekvensen er udelukkelse). At vildtkløerne også er fredet, er endnu en misforstået dyrevelfærdsagenda. Her ses også nogle grimme skader på jagthundene. For i modsætning til når man i sin tid fjernede dem inden for de første døgn, hvor det kun var lidt hud, dannes der brusk, som kan brækkes af, hvis hunden træder forkert på en træstamme eller lignende.

 

For mig er nogle af tingene stadig et valg mellem om vi kan/skal tilbyde hundene en enkelt smertehændelse, eller om vi i stedet ender med en langstrukket periode af smerter og sygdom. Jeg benægter ikke hvalpen føler smerte, men den er kortvarig og hunden har ikke problemer som voksen med at kommunikere med andre - holde balancen eller hvad man ellers finder på. En skadet hale kan til gengæld tage måneder for at hele op, da de har en tendens til at springe op hver gang halen rammer noget. Der kan gå infektionerne i det, og det kan i det hele taget blive lidt af en fest.

 

I forhold til tatoveringen, må jeg have udtrykt mig kluntet, eftersom jeg ikke mener at de har hylet uafbrudt i tre dage. Men de har sgu været noget pivede i samme periode. Lidt småkede og påvirkede.

 

Så jeg smider stadig ignorancekortet. Du behøver ikke samle det op, for det var egentlig ikke sendt til dig, og du underbygger sådan set meget af det jeg har sagt og som du citerer mig for.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 193
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst mk101
Her er lige en lille smule fra ENgland.

 

Jeg bad engang arbejdsgruppen bag en statistiksamling inkluderende billedbeviser om en kopi af materialet.

Grundet at de så langt fra er færdige med at samle registreringer nok til at have en særdeles fyldestgørende rapport, er der dog ikke noget tilgængeligt fra deres side af. Men jeg venter med spænding, selvom jeg ganske udmærket godt ved hvad den vil konkludere.

 

Men her er så en lille smagsprøve

http://www.shootinguk.co.uk/news/266095/Gun_dog_tail_docking_report_shows_injury_link.html

 

Og selv kuperede hunde får skader, særligt hvis kuperingen er gjort for lang

Desværre, grundet adrenalinen og drivet, arbejder kræene bare videre uden at kny

tail1.JPG

tail2.JPG

 

Og ja... Det brune er blod.

cdb2.jpg

 

Ush! Min tøs' hale springer heldigvis ikke så voldsomt op. Opdager det som regel først sidst på dagen, og der har hun ikke nået at sætte blodspor på sig selv. Kun på enden af halen. Til gengæld skal jeg kæmpe intensivt med det i perioden efterfølgende.

 

De er lidt for seje for deres eget bedste, hunde der er glade for deres arbejde. Oplevede en gang at hunden trak lidt på det ene ben, mens hun ihærdigt arbejdede videre. Hun var ikke sådan at kalde ind, men syntes det skulle undersøges. Fik mærket hende efter for at se på ømhed i benet - om hun var trådt forkert eller lignende. Synderen var en tjørn der sad boret ind i poten. Det krævede nogle kræfter at få den ud, men hunden registrerede det knapt, og var blot ivrig efter at komme videre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ush! Min tøs' hale springer heldigvis ikke så voldsomt op. Opdager det som regel først sidst på dagen, og der har hun ikke nået at sætte blodspor på sig selv. Kun på enden af halen. Til gengæld skal jeg kæmpe intensivt med det i perioden efterfølgende.

 

De er lidt for seje for deres eget bedste, hunde der er glade for deres arbejde. Oplevede en gang at hunden trak lidt på det ene ben, mens hun ihærdigt arbejdede videre. Hun var ikke sådan at kalde ind, men syntes det skulle undersøges. Fik mærket hende efter for at se på ømhed i benet - om hun var trådt forkert eller lignende. Synderen var en tjørn der sad boret ind i poten. Det krævede nogle kræfter at få den ud, men hunden registrerede det knapt, og var blot ivrig efter at komme videre...

 

Ja de kører bare på.....de bæster :evil:

 

Oplevede engang en kammerat der kom med hans hund til bilen, hvor en brombærbusk havde snoet sig om halen. Hunden trak igennem på en apport, og vupti var halen strejfet, ganske som var det en ræv man strejfede skindet af. Helt ind til benet på de yderste 2/3. Dén hund arbejdede ikke mere dén dag....og resten af året iøvrigt, pga infektioner. :neutral:

 

Den med tornen i poten har en veninde til mig lige haft på hendes lab. Hele vejen igennem poten. Det eneste der kom var et lille hyl, og en lidt trækkende gang/løb. Hold op et sår der kom efter dylle havde pillet skidtet ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Ja de kører bare på.....de bæster :evil:

 

Oplevede engang en kammerat der kom med hans hund til bilen, hvor en brombærbusk havde snoet sig om halen. Hunden trak igennem på en apport, og vupti var halen strejfet, ganske som var det en ræv man strejfede skindet af. Helt ind til benet på de yderste 2/3. Dén hund arbejdede ikke mere dén dag....og resten af året iøvrigt, pga infektioner. :neutral:

 

Mangler en *av, det lyder voldsomt og grimt, jeg har en lille smule kvalme ved tanken og får lyst til at kaste op - smiley*. Nogen der har set den?!?

 

Dumme dyr, der skulle tage at passe bedre på sig selv!

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er lige en lille smule fra ENgland.

 

Jeg bad engang arbejdsgruppen bag en statistiksamling inkluderende billedbeviser om en kopi af materialet.

Grundet at de så langt fra er færdige med at samle registreringer nok til at have en særdeles fyldestgørende rapport, er der dog ikke noget tilgængeligt fra deres side af. Men jeg venter med spænding, selvom jeg ganske udmærket godt ved hvad den vil konkludere.

 

Men her er så en lille smagsprøve

http://www.shootinguk.co.uk/news/266095/Gun_dog_tail_docking_report_shows_injury_link.html

 

Og selv kuperede hunde får skader, særligt hvis kuperingen er gjort for lang

Desværre, grundet adrenalinen og drivet, arbejder kræene bare videre uden at kny

tail1.JPG

tail2.JPG

 

Og ja... Det brune er blod.

cdb2.jpg

 

Arme kræ. De ligner en lab vi passer af og til...bortset fra at den er sort, så sporerne ses på vores vægge. Jeg har forbudt den at være glad, for jeg synes det er synd at den pisker sin hale til blods, men den hører ikke efter. Gad vide om de kan mærke det og hvis de kan hvorfor hulen fortsætter de så ?!? I kampens hede (jagt) fatter jeg det, men af bare begejstring...nej...nogle hunde er sære.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Vi prøver igen: hunden mangler ikke sine knurhår. De har ingen funktion. Der er ingen følelse i dem.

 

Det kan du da ikke mene. :shock: Selvfølgelig har de da et formål, ellers ville de jo ikke være der. Ved knurhårenes rod er hunden særdeles følsom og mit gæt er at knurhårene bruges til at "se" med når det bliver mørkt samt at føle på ting, på nært hold.

 

Halekupering har nu heller ikke været for ejerens skyld, men i høj grad for hundens. Da vi halekuperede vores jagthunde, så vi i det mindste ikke den mængde af haleskader på dyrene, som vi ser i dag. Da man halekuperede skete det, da de var under 3 døgn gamle, og jeg tror i det hele taget det var forbundet med mindre smerte end de tatoveringer vi stadig gladeligt udsætter vores 7-uger gamle hvalpe for. Når det blev/bliver gjort (der er stadig nogen, der syntes det er smartere end chips) høl og pev hvalpene i op til tre dage.

 

Haleskader sker sikkert, eller det må jeg jo stole på når I siger det, men min egen spaniel har aldrig haft den slags problemer trods at han jævnligt karter igennem brombærkrat (måske det hjælper lidt hvis man sørger for at holde pelsen kort og fri for filter). Under alle omstændigheder er det overhovedet ikke rimeligt at kupere hunde. Et lille fåtal undgår risikoen for haleskader mens hovedparten skal leve hele livet med et sprog- og kropshandicap, samt højest sansynligt, også fantomsmerter.

 

Angående tatovering, fik min veninde mærket hendes hvalpe på den måde. De peb i det øjeblik der blev tatoveret og så ikke mere,... men måske er flatten bare sej. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haleskader sker sikkert, eller det må jeg jo stole på når I siger det, men min egen spaniel har aldrig haft den slags problemer trods at han jævnligt karter igennem brombærkrat (måske det hjælper lidt hvis man sørger for at holde pelsen kort og fri for filter). Under alle omstændigheder er det overhovedet ikke rimeligt at kupere hunde. Et lille fåtal undgår risikoen for haleskader mens hovedparten skal leve hele livet med et sprog- og kropshandicap, samt højest sansynligt, også fantomsmerter.

 

Vi kan tage debatten igen, den dag du har en hund der bruges på jagt. Før dét, vil du tydeligvis ikke forstå problemet. Det gjorde du nemlig heller ikke sidst debatten var der :blink:

 

Kupering er ét indgreb, gjort i meget tidlig alder, før nervebanerne endnu er fuldt funktionsdygtige.

 

Ikke at kupere arbejdende hunde af racer der er rimelighed i at kupere (som spaniels og ruhår f.eks.) betyder udelukkende lange og mange behandlingsforløb med store smerter og følgeskader tilfølge.

Det er ganske enkelt ikke rimeligt overfor hunden, og at forbyde noget man dybest set ikke har forståelse for baggrunden for, er vanvid. (Jeg ville have skrevet tåbeligt, men det er jo blevet et fy-ord :lol:)

 

Og fantomsmerterne tror jeg ganske enkelt ikke på. Der er ingen beviser for det overhovedet. Derimod er jeg ret sikker på at der er fantomsmerter ved en haleamputeret hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er lige meget hvor meget dokumention jeg kunne lægge herind er der folk der "bare" har en mening der er baseret på den personlige opfattelse - ikke viden - og bestemt ikke til hundens bedste!

 

Jeg kan lige tilføje at ALLE Weimaraner fra en kennel jeg kender der har haft lang hale ved indførelse eller avl er kuperet pga skader - nogle endda flere gange!

Og DET er dyrplageri - decideret farligt da det er en forlængelse af ryg og dermed marven.

 

Og liige lidt links at læse på med et par billeder. ENdda en enkelt fra DK :blink:

http://www.netnatur.dk/nethunden/staaende-hunde/arkiv-artikler/ministers-halejustits/

 

Citat herfra:

Kun den mest fanatiske tumpe kan have noget imod halekupering af spaniels.......
(feedt citat :lol::lol: Tak Kristian Raunkjær ;-))

 

Om Pointere i Sverige

http://www.cdb.org/countries/sweden.htm

 

Her er om SPaniels. (Billedet har jeg sat ind hér i tråden også)

http://www.cdb.org/matty.htm

 

lidt fakta om jagtbrugshunde og deres haler

http://www.wingshooters.co.za/pdf/Tail-Docking-FactSheet-LR.pdf

 

Og et citat fra en bekendt:

..........Jeg har til dato ikke set bevisførelse at en hund ikke skulle kunne leve et helt normalt liv med kuperet hale?

At den så er udelukket fra hundesprog?

At den har fantomsmerter?

At den ikke "styrer så godt"?

At det udelukkende er for menneskets skyld?......

Velbekomme :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

pis. Forkert knap

 

Sgu da rart at se at I to høns kan være enige om noget :mrgreen:

 

Tilgengæld er jeg så ikke helt enig med jer, men det er så en anden historie :engel:

 

 

 

 

Edit... Aaaaaaaaaaaaj, så ændrer den også i quoten.

Redigeret af chr68866
NOGEN har ændret i sit indlæg. Tsk tsk PKW
Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan tage debatten igen, den dag du har en hund der bruges på jagt. Før dét, vil du tydeligvis ikke forstå problemet. Det gjorde du nemlig heller ikke sidst debatten var der :blink:

 

Kupering er ét indgreb, gjort i meget tidlig alder, før nervebanerne endnu er fuldt funktionsdygtige.

 

Ikke at kupere arbejdende hunde af racer der er rimelighed i at kupere (som spaniels og ruhår f.eks.) betyder udelukkende lange og mange behandlingsforløb med store smerter og følgeskader tilfølge.

Det er ganske enkelt ikke rimeligt overfor hunden, og at forbyde noget man dybest set ikke har forståelse for baggrunden for, er vanvid. (Jeg ville have skrevet tåbeligt, men det er jo blevet et fy-ord :lol:)

 

Og fantomsmerterne tror jeg ganske enkelt ikke på. Der er ingen beviser for det overhovedet. Derimod er jeg ret sikker på at der er fantomsmerter ved en haleamputeret hund

 

Jeg svarede heller et af dine indlæg, netop fordi jeg ved vi ikke bliver enige, men at du får det til at lyde somom JEG skal LÆRE at DKWiechert altid har ret (også selvom det bare er et spørgsmål om tro) er jo ligeså latterligt som at du har en mening om hvordan min hund opfører sig ude i et krat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg svarede heller et af dine indlæg, netop fordi jeg ved vi ikke bliver enige, men at du får det til at lyde somom JEG skal LÆRE at DKWiechert altid har ret (også selvom det bare er et spørgsmål om tro) er jo ligeså latterligt som at du har en mening om hvordan min hund opfører sig ude i et krat.

 

Det er almindeligt kendt at spaniels (Og andre jagthunde) får et "ekstra gear elelr 2" når det drejer sig om varm vildt.

 

Det er også almindeligt kendt at de selvsamme hunde går igennem væsentligt værre terræn, med væsentligt mere fart på praktisk jagt, end de gør i dagligdagen, og særligt i forhold til hunde der IKKE bruges på praktisk jagt.

 

Så nej. Det er ikke latterligt. Det er snarere en konstatering af at man ikke elelr kun dårligt kan sætte sig ind i de forhold der gør sig gældende for jagthunde, uden selv for det mindste at have været med ude på egentlig praktisk jagt, og bedre endnu: På praktisk jagt med egen hund.

 

Og at eller om jeg har ret drejer det sig derfor på ingen måde om. Men i henhold til mit sidste indlæg, finder jeg det ganske interressant at der ikke skal foreligge reel viden og dokumentation den anden vej rundt, når talen falder på kupering af haler. Det er kun dem der står med et helt ærligt og reelt problem med et forbud, der skal dokumentere og bevise noget som helst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Elsker den logik.

 

Forstår ikke sarkasmen. Sådan er naturens lov. Der er ikke noget i naturen der er overladt til tilfældigheder og der eksisterer ikke noget der ikke har et formål. Dyr der ikke flyver mister deres vinger, dyr der ikke går mister deres ben og dyr der ikke har brug for knurhår mister dem på anden måde end hos trimmeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

øh tøser: den her tråd handler om hvornår soignering op til en udstilling er for meget :blink: Der kan man altså ikke indrage halekupering - det er slet ikke en mulighed her jo :blink:

(nåja og Jason bliver også mærket på hans hale hver gang vi er afsted (pga. genetisk mutation hos hans morfar er hans hale kun ca. 2/5 af en alm. pudels hale))

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er almindeligt kendt at spaniels (Og andre jagthunde) får et "ekstra gear elelr 2" når det drejer sig om varm vildt.

 

Det er også almindeligt kendt at de selvsamme hunde går igennem væsentligt værre terræn, med væsentligt mere fart på praktisk jagt, end de gør i dagligdagen, og særligt i forhold til hunde der IKKE bruges på praktisk jagt.

 

Så nej. Det er ikke latterligt. Det er snarere en konstatering af at man ikke elelr kun dårligt kan sætte sig ind i de forhold der gør sig gældende for jagthunde, uden selv for det mindste at have været med ude på egentlig praktisk jagt, og bedre endnu: På praktisk jagt med egen hund.

 

Og at eller om jeg har ret drejer det sig derfor på ingen måde om. Men i henhold til mit sidste indlæg, finder jeg det ganske interressant at der ikke skal foreligge reel viden og dokumentation den anden vej rundt, når talen falder på kupering af haler. Det er kun dem der står med et helt ærligt og reelt problem med et forbud, der skal dokumentere og bevise noget som helst.

 

Lad os bare droppe den for Vi bliver ikke enige. Jeg synes jo ikke engang at jagt er okay i langt de fleste tilfælde og falder ikke for din "kejserens nye klæder" taktik.

Link til indlæg
Del på andre sites

øh tøser: den her tråd handler om hvornår soignering op til en udstilling er for meget :blink: Der kan man altså ikke indrage halekupering - det er slet ikke en mulighed her jo :blink:

(nåja og Jason bliver også mærket på hans hale hver gang vi er afsted (pga. genetisk mutation hos hans morfar er hans hale kun ca. 2/5 af en alm. pudels hale))

Joda. Du kan sagtens udstille en haleamputeret hund.

Du skal bare medbringe dyrlægeattesten på at det er blevet gjort af medicinske årsager (som følge af en skade).

 

Og jeg mener så absolut at det at formklippe og glatte pels alene af kosmetiske årsager er helt ude i hampen, og fuldstændigt unødvendigt.

 

En velplejet hund, behøver ikke være formklippet og have kørt et glattejern eller hvad man bruger igennem pelsen.

Den skal være vasket, redt og for relevante racer skal faner osv trimmes. Enkelte racer skal trimmes mere yderligtgående (Storpuddel f.eks.) elelrs ser jeg intet formål i at gøre mere end at vaske og rede. Alt andet er manipulation med hundens reele værdi, og et led i en rosettejagt.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad os bare droppe den for Vi bliver ikke enige. Jeg synes jo ikke engang at jagt er okay i langt de fleste tilfælde og falder ikke for din "kejserens nye klæder" taktik.

 

Kejserens nye klæder taktik?

 

 

 

Nøh. Jeg ved godt du ikke går ind for jagt. Apropos dét, så betyder det in effect at du går ind for endnu større produktion af kødproduktionsdyr. Et elelr andet sted skal vi jo så få det kød fra, som vi ikke ifølge dig må skyde.......

Link til indlæg
Del på andre sites

Joda. Du kan sagtens udstille en haleamputeret hund.

Du skal bare medbringe dyrlægeattesten på at det er blevet gjort af medicinske årsager (som følge af en skade).

 

Og jeg mener så absolut at det at formklippe og glatte pels alene af kosmetiske årsager er helt ude i hampen, og fuldstændigt unødvendigt.

 

En velplejet hund, behøver ikke være formklippet og have kørt et glattejern eller hvad man bruger igennem pelsen.

Den skal være vasket, redt og for relevante racer skal faner osv trimmes. Enkelte racer skal trimmes mere yderligtgående (Storpuddel f.eks.) elelrs ser jeg intet formål i at gøre mere end at vaske og rede. Alt andet er manipulation med hundens reele værdi, og et led i en rosettejagt.

 

:blink:

 

 

Nope og nixen bixen. Du må ikke udstille en hund der er amputeret som følge af en skade. Du må heller ikke gå på officiel markprøve med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nope og nixen bixen. Du må ikke udstille en hund der er amputeret som følge af en skade. Du må heller ikke gå på officiel markprøve med den.

 

Og hvornår er dét blevet lavet om? Sidste år måtte man. Der gik en fjern bekendt til prøver med sine spaniels, og de er haleamputeret. Mener han udstiller den ene også. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
I forhold til knurhår, er der jo ingen der står og hiver dem ud. De klippes af i samme længde som resten af pelsen. Det er jo ikke sådan at de vokses ud, sådan at vi kan blive fri for dem. Altså - nu du også selv understreger, at der ikke er følelse i hårene - gøres der ingen skade og er intet overgreb på hunden når de klippes af.

Jeg skriver jo heller ikke at de bliver hevet ud, jeg skrev at hvis man ikke troede at der var følelser forbundet med varbørste, så kunne man jo prøve at hive i en på sin hund.

Jeg synes ikke der er overgreb på hunden at klippe dem af, kan ikke forstå hvorfor/hvis du mener jeg har skrevet det. Jeg synes personligt det er over grænsen for hvad der er acceptabelt, bare for at få det mere ”rene udtryk i hovedet”.

 

Hvis vi skal snakke evolution, tror jeg vi skal vente mange år mere på, at der sker en fysiologisk ændring i forhold til de moderne hunde, der jo kun har været moderne i meget kort tid. Set i et evolutionsmæssigt tipsperspektiv. Samme gælder jo så sandelig også for mennesker.

Hunden har dog været domesticeret – og varbørsterne dermed frataget deres oprindelige funktion – så længe at vi byrde begynde at se en ændring, f.eks. ændring i nervebanerne.

 

Men egentlig er det lige meget at diskutere det ikke ;-). Vi er begge enige om at det ikke er synd for hunden – jeg er bare at den holdning at man ikke bør af kosmetiske årsager.

 

Men du syntes måske det er bedre at indføre et defekt gen hos hunden (stumphalethed), for at undgå at lave et enkelt indgreb på individet.

Gør jeg det :confused:. Tænkt der kan man bare se :???:

 

Avlsmæssigt er det noget af en langvarig opgave at avle sig til andre haler, da der er andre ting, der må vægtes højere i avlen.

Det vil det og som du selv nævner avler man mod et mål, så slækkes der på et andet – på godt, men desværre oftest på ondt.

 

For i modsætning til når man i sin tid fjernede dem inden for de første døgn, hvor det kun var lidt hud, dannes der brusk, som kan brækkes af, hvis hunden træder forkert på en træstamme eller lignende.

I Norge hvor de har strengere halekuperingsforbud end os, tager opdrætteren faktisk selv en neglesaks og fjerner dem inden for de første dage.

Jeg har en hund som har både vildtkløer og meget ud-ad-strittende ulvekløer. Jeg har aldrig oplevet problemer med ham … men jeg udelukker dermed ikke at det kan ske.

 

De ligner en lab vi passer af og til... Jeg har forbudt den at være glad, for jeg synes det er synd at den pisker sin hale til blods, men den hører ikke efter. Gad vide om de kan mærke det og hvis de kan hvorfor hulen fortsætter de så ?!?

Godt spørgsmål, men så kan de jo bare halekupere alle labs også … så undgår man det :mrgreen:

 

Kupering er ét indgreb, gjort i meget tidlig alder, før nervebanerne endnu er fuldt funktionsdygtige

… men det er altså ikke det samme som at det ikke er forbundet med smerte og ubehag for hvalpen.

 

Ikke at kupere arbejdende hunde af racer der er rimelighed i at kupere (som spaniels og ruhår f.eks.) betyder udelukkende lange og mange behandlingsforløb med store smerter og følgeskader tilfølge. Det er ganske enkelt ikke rimeligt overfor hunden, og at forbyde noget man dybest set ikke har forståelse for baggrunden for, er vanvid

Jeg kan godt se at der sker skader på jagthunde. Tak fordi de gjorde mig opmærksom på det.

Men det ændre ikke min holdning til halekupering og for mig også til at spørge:

1) Hvor mange haleskader har man set i Sverige/england i procenter på de arbejdende hunde og var stor har stigningen været i skader :?:

2) hvis vi skal fjerne vildtkløer og hale for at undgå skader på dem, hvor skal vi så sætte grænsen :?:

3) De lange ører kan vil også være genstand for alvorlige skader :?:

4) I nævner et poterelateret problem. Bør vi så ikke tillade fjernelse af negle :?: Afrivning af negle er jo desværre ofte noget som finder sted, selv hos ikke-jagthund

5) Billede som vises, viser en hund med skader på lyske/lår. Hvad skulle der gøres for at undgå det:?:

 

Det er ikke for at være en pain-in-the-a… men hvor er den acceptable grænse så :?:

 

Inden for min race sker der også brugsrelateret skade – også slemme skader, endog til tider med døden til følge for hunden.

Min egen hund er smadderet skæv af en vædder, der gav ham en lufttur på flere m.

 

Som ejere af brugshunde kan vi – efter min mening – gøre to ting:

 

1) Vi kan undgå skader og lade være med at bruge hunden til det den var skabt til eller

2) Vi må acceptere at ”shit happens”

 

Som I skriver så kører brugshunde højt når de er i ”brugsmode” og registrere næsten ikke skader, har kendt en Aussie som har arbejdet med en knust pote!

Dette gør bare at vi som ejere af brugshunde har et meget højt ansvar over for hunde, simpelthen at vi må stoppe dem, så de ikke komme til skade.

 

Og fantomsmerterne tror jeg ganske enkelt ikke på. Der er ingen beviser for det overhovedet. Derimod er jeg ret sikker på at der er fantomsmerter ved en haleamputeret hund

Det ville være meget svært at be- eller afvise fantomsmerter hos dyr – selv hos mennesket er det et temmelig diffust emne.

Hvordan ville en hund med fantomsmerter omfører sig :?:

Ville vi kunne skelne fantomsmerter fra mere reelle smerter :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Joda. Du kan sagtens udstille en haleamputeret hund.

Du skal bare medbringe dyrlægeattesten på at det er blevet gjort af medicinske årsager (som følge af en skade).

Niks det kan du faktisk ikke.

 

Der er faktisk en enormt dygtig ekvipage (hedder det det i hundeverden?) som ikke kunne starte på Cruft fordi hunden fik amputeret halen

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...