Hop til indhold

Soignering - hvornår er grænsen nået!


Gæst freya3010
 Share

Recommended Posts

det jeg mener at hvis man klipper hundes negle meget kort så vil hunde kunne mærke det for det er unaturligt... og hvis man klipper deres knorrhår af fratager men dem en funktion... da disse er en slags følehår, som især jagthunde benytter sig af og hunde der ikke ser specelt godt... så de knorehår er på hunde for de de har en funktion... derfor!!!!

 

Må jeg være så fræk at spørge hvor du har opsamlet den viden?

 

Min jagthund har fået klippet knurhårene af alle de år jeg har haft den. Det kan simpelthen ikke undgås når vi klipper håret i hovedet jf. tidligere billede af cocker i tråden.

 

Jeg har tidligere søgt på emnet fordi jeg har set påstande som dine, men aldrig fundet belæg for påstanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 193
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst mk101
det jeg mener at hvis man klipper hundes negle meget kort så vil hunde kunne mærke det for det er unaturligt... og hvis man klipper deres knorrhår af fratager men dem en funktion... da disse er en slags følehår, som især jagthunde benytter sig af og hunde der ikke ser specelt godt... så de knorehår er på hunde for de de har en funktion... derfor!!!!

 

Sludder!

 

Mine hunde går fint på jagt og finder alt det de skal finde. Det være sig dyr eller dummyer. Også uden knurhår, som de faktisk aldrig har i fuld længde. De ryger ca. hver måned.

 

Knurhår har ingen funktion som sådan, neglene er en anden sag. Men nogle gange bliver man sgu nødt til at klippe dem korte så det bløder. Og det gør kun ondt i øjeblikket. Ikke efterfølgende. En situation hvor det kan være nødvendigt, er hvis neglen er flækket, og det kan give større skader at lade den stå.

 

Bliver tit imponeret over, at sådanne misforståelser som ovenstående stadig eksisterer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sludder!

 

Mine hunde går fint på jagt og finder alt det de skal finde. Det være sig dyr eller dummyer. Også uden knurhår, som de faktisk aldrig har i fuld længde. De ryger ca. hver måned.

 

Knurhår har ingen funktion som sådan, neglene er en anden sag. Men nogle gange bliver man sgu nødt til at klippe dem korte så det bløder. Og det gør kun ondt i øjeblikket. Ikke efterfølgende. En situation hvor det kan være nødvendigt, er hvis neglen er flækket, og det kan give større skader at lade den stå.

 

Bliver tit imponeret over, at sådanne misforståelser som ovenstående stadig eksisterer.

 

Det er jo også bedst for tæven at få et kuld hvalpe you know :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Det er jo også bedst for tæven at få et kuld hvalpe you know :rolleyes:

 

Den påstand har jeg hørt jeg ved snart ikke hvor mange gange... jeg ved sgu ikke hvor godt det vil være for min tæve når hun står til at få kejsersnit...

 

Så ingen hvalpe til hende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
At klippe en hunds knurhår, er vel det samme som halekupering.

Det er kun for ejerens skyld,at man gør hunden handicapet.

 

Det kan da på ingen måde sammenlignes.

 

Vi prøver igen: hunden mangler ikke sine knurhår. De har ingen funktion. Der er ingen følelse i dem.

 

Halekupering har nu heller ikke været for ejerens skyld, men i høj grad for hundens. Da vi halekuperede vores jagthunde, så vi i det mindste ikke den mængde af haleskader på dyrene, som vi ser i dag. Da man halekuperede skete det, da de var under 3 døgn gamle, og jeg tror i det hele taget det var forbundet med mindre smerte end de tatoveringer vi stadig gladeligt udsætter vores 7-uger gamle hvalpe for. Når det blev/bliver gjort (der er stadig nogen, der syntes det er smartere end chips) høl og pev hvalpene i op til tre dage.

 

Bliver virkelig nødt til at smide ignorancekortet. So sorry.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden bruger sine knurhår, til både at få fært og som føleorgan.

Det er ihvertfald det man finder hvis man søger oplysninger om det.

Jeg ved godt der er problemmer med nogle jagthunde, men det er et fåtal.

Derfor kan man også få lov til at kupere dem hvis det viser sig at være et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Derfor kan man også få lov til at kupere dem hvis det viser sig at være et problem.

 

Du må skam altid få din hund kuperet hos dyrlægen, hvis der er en medicinsk årsag til det. Men tro mig; du kan ikke deltage i nogle som helst officielle begivenheder efterfølgende. Du må stadig gå på jagt, men har det været en prøvehund eller udstillingshund, så er løbet kørt.

 

Har haft springere både med og uden hale, og ser jævnligt spaniels med og uden - der er ikke nogen former for handicappet gang hos nogle af parterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde bruger deres hale til balance.

Derfor ser man den vrikkende gang hos kuperede hunde.

 

Sært... mine cockere vrikker lige så meget med måsen som ikke kuperede hunde gør.

 

-og jeg vil stadig gerne se hvor i finder oplysningerne om knurhårenes egenskaber.

 

Både pudler og spaniels er gennem mange årtier blevet klippet på måder så knurhårene ryger. Begge hunde er jagthunderacer, og begge hunde dygtige til at følge fært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jo. Jeg er kommet i tanke om hvor min grænse går (for nu at vende tilbage til trådens emne).

 

Min grænse går når man har en hårløs hund, og man vokser den for at få alle de små fimrehår væk fra kroppen, og så bagefter smider den i solarie for at få den rigtige farve. Det er alligevel for meget for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde bruger deres hale til balance.

Derfor ser man den vrikkende gang hos kuperede hunde.

 

Jeg ved ikke om det er sandt, men jeg har også hørt, at rotterne har fået bedre balance og præcition i deres bevægelser efter man er holdt op med at kupere dem.

 

PS: Bemærk !!! Et indlæg fra min side, der strækker sig til mere end: Visse-vasse :mrgreen: (savner en smiley, der klapper sig selv på ryggen :mrgreen: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det er sandt, men jeg har også hørt, at rotterne har fået bedre balance og præcition i deres bevægelser efter man er holdt op med at kupere dem.

 

PS: Bemærk !!! Et indlæg fra min side, der strækker sig til mere end: Visse-vasse :mrgreen: (savner en smiley, der klapper sig selv på ryggen :mrgreen: )

 

Eller også har man avlet sig mod en anderledes kropsbygning af hundene...

 

Vi kan (som altid....) tage udgangspunkt i min race. Vi har haft kuperingsforbud siden 96, mens man i England indtil for nylig har måtte kupere.

Cockerne i skandinavien har betydeligt bedre bevægelser end de engelske, men..... de skandinaviske hunde har længere lændeparti og har tendens til overvinklethed som gør at de får nogle meget flydende bevægelser. Så måske, og det er bare et gæt, har man gennem de sidste 13 år fået lidt anden type på rottweilerne. Det er trods alt ca. 6 generationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jo. Jeg er kommet i tanke om hvor min grænse går (for nu at vende tilbage til trådens emne).

 

Min grænse går når man har en hårløs hund, og man vokser den for at få alle de små fimrehår væk fra kroppen, og så bagefter smider den i solarie for at få den rigtige farve. Det er alligevel for meget for mig.

 

Nej seriøst n025.gif Det er der sgu da ikke nogen der gør! :scared:

 

Jeg kan slet ikke tåle at læse den slags g025.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Nej seriøst n025.gif Det er der sgu da ikke nogen der gør! :scared:

 

Jeg kan slet ikke tåle at læse den slags g025.gif

 

Oh, yes. Den har jeg også hørt. Endda fra hestens egen mund - eller i hvert fald en ejer af racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller også har man avlet sig mod en anderledes kropsbygning af hundene...

 

Vi kan (som altid....) tage udgangspunkt i min race. Vi har haft kuperingsforbud siden 96, mens man i England indtil for nylig har måtte kupere.

Cockerne i skandinavien har betydeligt bedre bevægelser end de engelske, men..... de skandinaviske hunde har længere lændeparti og har tendens til overvinklethed som gør at de får nogle meget flydende bevægelser. Så måske, og det er bare et gæt, har man gennem de sidste 13 år fået lidt anden type på rottweilerne. Det er trods alt ca. 6 generationer.

 

Tja, det kan godt være, at det er avl der har udbedret dyrenes bevægelser. Har ikke en klap forstand på det. En hund er en hund og de er alle sammen søde. Mere fatter jeg ikke om den ting, men det er da meget tænkeligt, at du har ret.

 

Jeg var squ nok bare lige betaget af det faktum, at jeg havde hørt noget i stil som Bent har hørt...altså her i nyere tid. Havde vi truffet sammen på evt HF for en 10-20 år siden havde vi været rørende enige om det meste :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej seriøst n025.gif Det er der sgu da ikke nogen der gør! :scared:

 

Jeg kan slet ikke tåle at læse den slags g025.gif

 

 

jow jow :rolleyes:... har den også fra hestens egen mund.

 

Skal i øvrigt lige tilføje at omtalte hest ikke længere har racen, men det er åbenbart ikke unormalt at showklargøre sin hårløse på denne måde (sagde hesten).

 

Det er ingen hemmelighed at jeg elsker hundeudstillinger, men det skal være på hundens præmisser og den skal synes det er sjovt. Ovenstående eksempel ligger dog udover hvad jeg synes kan være på hundens præmisser og i mine øjne tangerer det dyrplageri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, det kan godt være, at det er avl der har udbedret dyrenes bevægelser. Har ikke en klap forstand på det. En hund er en hund og de er alle sammen søde. Mere fatter jeg ikke om den ting, men det er da meget tænkeligt, at du har ret.

 

Jeg var squ nok bare lige betaget af det faktum, at jeg havde hørt noget i stil som Bent har hørt...altså her i nyere tid. Havde vi truffet sammen på evt HF for en 10-20 år siden havde vi været rørende enige om det meste :mrgreen:

 

 

Igen, jeg ved ikke om jeg har ret, men det er ihvertfald den bygningsmæssige udvikling vi har set i min race.

 

Og nu kan jeg være på vildspor, men jeg synes også rottweilerne er en anelse længere i dag end jeg husker dem tidligere. -men jeg kan sagtens tage fejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen, jeg ved ikke om jeg har ret, men det er ihvertfald den bygningsmæssige udvikling vi har set i min race.

 

Og nu kan jeg være på vildspor, men jeg synes også rottweilerne er en anelse længere i dag end jeg husker dem tidligere. -men jeg kan sagtens tage fejl.

 

Ja de er vel ca. en hale længere :lol::lol:

Ej undskyld, kunne ikke lade være :oops::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Vi prøver igen: hunden mangler ikke sine knurhår. De har ingen funktion. Der er ingen følelse i dem

Evolutionen er så sindring at der ikke findes noget i dyreriget som ikke oprindeligt har haft en funktion. Har et morfologisk træk ikke længere nogen funktion hos arten, vil det gradvis formindskes. Flere rigtig gode eksempeler kan findes hos os selv, f.eks. pels, hale, kløer og omtalte varbørster.

Havde varbørster derfor ikke en funktion i den moderne hund, ville vi derfor se en begyndende formindskning i forhold til deres vilde slægtning ulven.

 

Varbørster er har faktisk stadig en funktion hos hunden, det liv som vores tamhunde lever i dag, inklusiv brugshunde, gør dem dog mindre nødvendige - vores hunde skal ikke navigere efter hvalpe i mørke huler, grave efter mus/lemmings, følge spor i tusmørke mv.

 

Så ud fra det synspunkt så har de ingen funktion hos den moderne "magelige" tamhund, men det er ikke det samme at sige at det ikke har en funktion, blot fordi vi mennesker har fjernet den.

 

Det er rigtig at hunden ikke har nogen følelser i varbørster, lige som alle andre hår på kroppen består de af dødt væv.

 

Varbørster adskiller sig dog fra andre hår ved at være tykke og stive og så er hårsækken ikke mindst omgivet af mange blodkar og nervertråde. De fungere som Bent skrev som et "føleorgan": sensoriske hår som er følsomme over for taktile påvirkninger.

Hunden er måske derfor ikke istand til at føle med i sig selv, men ting som berører dem, vil blive registreret af de underliggende nerveceller.

 

Hvis du ikke tror mig kan du jo prøve at gå hen og hive i en af din hunds varbørster.

 

Halekupering har nu heller ikke været for ejerens skyld, men i høj grad for hundens. Da vi halekuperede vores jagthunde, så vi i det mindste ikke den mængde af haleskader på dyrene, som vi ser i dag.

At der skulle være flere haleskader idag afhænger vist af hvilken kilde man sørger oplysninger om. Flere dyrlæge har udtalt at de ikke har registreret nogen stigning.

Der er enkelte racer som jeg kan se fornyftigt i at halekupere, da deres hale er avlet så lang og tynd som sugerør at den simpelthen ikke kan holde til "normal" brug. Men efter min mening byrde man da beslutte sig for at avle sig ud af dette problem, istedet for blot at fortsætte med at fjerne det rent kosmetisk - og forbavsende nok er det ikke kun mig som er af den mening, også flere ejere af racerne ser god fornyft i dette.

 

Da man halekuperede skete det, da de var under 3 døgn gamle, og jeg tror i det hele taget det var forbundet med mindre smerte end de tatoveringer vi stadig gladeligt udsætter vores 7-uger gamle hvalpe for. Når det blev/bliver gjort (der er stadig nogen, der syntes det er smartere end chips) høl og pev hvalpene i op til tre dage.

Jeg har overværet en del tatoveringer og aldrig set hunde hyle i op til 3 dage, jeg har set en som gjorde de i 5-10 min. men det var også det værste. Lang de fleste synes ikke så påvirket af det.

 

Mht. halekupering så prøver en del tilhængere at retfærdiggøre det med at hvalpen jo ikke kan føle smerte i denne alder, når halen er fjernet så forsyner de sig i mælkebaren og så er alt glemt.

 

Det er korrekt at hvalpe fødes med et endnu ufuldstændigt nervesystem, men tro mig de kan føle smerte og ubehag - også i denne alder.

 

Jeg har heldigvis aldrig selv overværet en halekupering, men kender flere som har (vet.sygeplejsker, avlere mv.) og de beretter alle om hvor frygteligt de er.

 

Det ville jo også være meget ulogisk hvis en nyfødt hvalp ikke kunne føle smerte. Hvad så hvis mor-hund lagde sig på den eller lign.?

 

Ind til fornyligt mente man heller ikke at halekupering og kastration af smågrise var noget som indbefattede smerte hos dem, men disse gammeldags "teorier" er blevet forkastet, blandt andet på baggrund af frekvensen af hylet de giver.

 

Heldigvis - kan man sige - er dyr i så ung en alder langt bedre til at hele sig selv og måske derfor ser vi sjældent gener forbundet med det.

 

Bliver virkelig nødt til at smide ignorancekortet. So sorry.

Jamen det er du da velkommen til, der er bare ikke rigtig nogen grund/belæg for det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

At der skulle være flere haleskader idag afhænger vist af hvilken kilde man sørger oplysninger om. Flere dyrlæge har udtalt at de ikke har registreret nogen stigning.

Der er enkelte racer som jeg kan se fornyftigt i at halekupere, da deres hale er avlet så lang og tynd som sugerør at den simpelthen ikke kan holde til "normal" brug. Men efter min mening byrde man da beslutte sig for at avle sig ud af dette problem, istedet for blot at fortsætte med at fjerne det rent kosmetisk - og forbavsende nok er det ikke kun mig som er af den mening, også flere ejere af racerne ser god fornyft i dette.

 

Ja og hvorfor mon..... Dén har vi haft før, og nu gentager jeg lige hele smøren sådan mere eller mindre.

 

Dyrlæger har ikke registreret nogen stigning, fordi:

 

Der er 150.000 jagttegnsløsere i DK. Ca.

AF dem har vel kun imkring halvdelen hund. Det er så 75.000 hunde.

Af disse 75.000 hunde er der vel kun omkring 1/4 der har et "job" i de områder hvor risikoen for haleskader er størst. Ikke mindst er dette tal også raceafhængig. Labber har IKKE behov for halekupering. Ruhår, korthår Weimaraner, Spaniels og et par flere derimod er avlet specifikt med en forkærlighed for "halefarligt" krat, og anvendes netop også på måder og områder hvor risikoen for haleskader er stor. Det sætter tallet yderligere ned.

Nu er vi så nede på omkring små 15.000 hunde ialt, der potentielt er i farezonen.......... og udaf hvor mange hunde, og baseret på hvilke registreringer bygger danske dyrlæger deres formodning op på?

 

Svaret er: Hele danmarks hundebestand! Og ikke den gruppe hunde der er i farezonen! ALtså er deres formodning komplet ubegrundet og uden grundlag.

 

Svenskerne derimod har adskilt jagthunde fra alle andre hunde i deres statistikker, og deres statistikker giver et helt andet billede, af et meget reelt problem!!

Englænderne har gjort det samme.

 

For mig at se er kuperingsforbuddet på Spaniels ganske enkelt forrykt, og det skader mere end det gavner. EN haleskadet pådraget under jagt, er en skade direkte på centralnervesystemet, og vil ret ofte medføre helt enorme smerter og følgeskader på hunden, grundet inflammation på nervesystemet. Det er hverken kønt eller sjovt at opleve, og at forbyde det på spaniels skyldes ene og alene misforstået dyrevelfærdspolitik ført af folk der ikke anede hvad de egentlig snakkede om.

 

SKidt for sig, og lort for sig, men sådan fungerer dyrevelfærdspolitik bare ikke i DK. Sur mås for dyrene.....siger jeg!

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er lige en lille smule fra ENgland.

 

Jeg bad engang arbejdsgruppen bag en statistiksamling inkluderende billedbeviser om en kopi af materialet.

Grundet at de så langt fra er færdige med at samle registreringer nok til at have en særdeles fyldestgørende rapport, er der dog ikke noget tilgængeligt fra deres side af. Men jeg venter med spænding, selvom jeg ganske udmærket godt ved hvad den vil konkludere.

 

Men her er så en lille smagsprøve

[url=http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.shootinguk.co.uk/imageBank/cache/a/answer.jpg_e_fb9cb060dc84ed645aee978b525948aa.jpg&imgrefurl=http://www.shootinguk.co.uk/news/266095/Gun_dog_tail_docking_report_shows_injury_link.html&usg=__or0KCeGa-VyB9m_H20xp6uKukSE=&h=187&w=250&sz=55&hl=da&start=1&um=1&tbnid=UUJ7mGLTze-E5M:&tbnh=83&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Dgundog%2Btail%2Binjuries%26hl%3Dda%26safe%3Doff%26client%3Dfirefox-a%26channel%3Ds%26rls%3Dorg.mozilla:da:official%26sa%3DG%26um%3D1][/url]http://www.shootinguk.co.uk/news/266095/Gun_dog_tail_docking_report_shows_injury_link.html

 

Og selv kuperede hunde får skader, særligt hvis kuperingen er gjort for lang

Desværre, grundet adrenalinen og drivet, arbejder kræene bare videre uden at kny

tail1.JPG

tail2.JPG

 

Og ja... Det brune er blod.

cdb2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...