Hop til indhold

lige et spørgsmål


GRAND DANE
 Share

Recommended Posts

vilke sygdomme kan hunde smitte mensker med,

og kan man pådrage sig alvorlige sygdomme fra mensker som har kelet ens

hund ??.

 

 

fides der lister over den slags eller bare noget viden om den slags.??

 

ved ikke helt vordan jeg skal forklare det.

Link til indlæg
Del på andre sites

vilke sygdomme kan hunde smitte mensker med,

og kan man pådrage sig alvorlige sygdomme fra mensker som har kelet ens

hund ??.

 

 

fides der lister over den slags eller bare noget viden om den slags.??

 

ved ikke helt vordan jeg skal forklare det.

Den eneste sygdom jeg lige kan komme på man kan få fra hunde er rabies/hundegalskab. Men den findes jo stort set ikke mere.. I hvertfald ikke i Danmark.. En gang hørte jeg at orm kunne smitte fra hund til mennesker, men det siger min dyrlæge at man ikke behøver være bange for.

Og jeg tror ikke man kan blive smittet med noget fra et menneske der har kælet med ens hund.. Mange af de mest smitsomme sygdomme er luftbårne så hvis du har stået ved siden af kæleren mens vedkommende kælede din hund kan du blive smittet, men det ville du blive selvom h*n ikke kælede din hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover rabies som er nævnt, er det vist kun de hud sygdomme der er smitte farlige med svampespore, skab og ringorme.

Smittefaren ved orm er vist kun ved meget tæt kontakt, hunden slikker dig i / omkring munden. Ellers kan alm. hygiejne holde de fleste baciller væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Udover rabies som er nævnt, er det vist kun de hud sygdomme der er smitte farlige med svampespore, skab og ringorme.

Smittefaren ved orm er vist kun ved meget tæt kontakt, hunden slikker dig i / omkring munden. Ellers kan alm. hygiejne holde de fleste baciller væk.

 

 

Jeg skulle netop til at nævne ringorme.. min faster fortalte mig på et tidspunkt en historie fra hendes og min fars barndom/ungdom, hvor de havde to hunde... Hun snakkede meget med de to hunde, og en dag kom hun til at se på hendes arme som var dækket af runde ringe.. hun synes egentlig bare at det så lidt sjovt ud og tænkte ikke mere på... min farmor tog hundene med til dyrelæge og fik konstateret ringorm.. min faster trak så op i trøjen og sagde.. "nå dem har jeg da også"...:lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ringorm ? Jeg husker det så tydeligt som var det i går. Hund nr 1 fik ringorm og snart derefter også manden og jeg. Og ha ha ha vi anede ikke, hvad det var....før dr. Dyr sagde at vores hund havde ringorm og det havde vi også :mrgreen:

 

Hvad så med øjnbetændelse ? Kan det smitte fra hund til menneske. Bassen har haft skidtet, men nu er jeg jo blevet voksen og hysterisk, så jeg vaskede hænder konstant på det tidspunkt, så der har vi ingen erfaringer, men hvad ? Kan det smitte ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Narkomaner kan have leverbetændelse, AIDS og tuberkulose, de sygdomme vil kunne smitte dig direkte, men har ikke fantasi til hvordan de skulle kunne smitte via Tulle ;-) Petrine er helt vild med hjemløse og generelt folk der aldrig går i bad, de smager henrivende :mrgreen:

 

Streptokokker tror jeg nok kan smitte frem og tilbage mellem mennesker og dyr (ihvertfald rotter, fik smittet en af mine da jeg kyssede den)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ringorm ? Jeg husker det så tydeligt som var det i går. Hund nr 1 fik ringorm og snart derefter også manden og jeg. Og ha ha ha vi anede ikke, hvad det var....før dr. Dyr sagde at vores hund havde ringorm og det havde vi også :mrgreen:

 

Hvad så med øjnbetændelse ? Kan det smitte fra hund til menneske. Bassen har haft skidtet, men nu er jeg jo blevet voksen og hysterisk, så jeg vaskede hænder konstant på det tidspunkt, så der har vi ingen erfaringer, men hvad ? Kan det smitte ?

 

Freya har lige haft øjenbetændelse og der spurgte jeg netop dyrlægen om det kunne smitte til mennesker, og hun sagde nej.

men derfor er det alligevel en god idé at vaske hænderne tit, så slipper hunden hurtigere af med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Salmonella.

Yersenia.

Camphylobacter.

Brucella.

Ja, flere af de fødevarebårne sygdomme kan smitte fra hund til menneske.

Hvis en hund har salmonella, -eller en af de andre fødevarebårne sygdomme, så er den oftest rask smittebærer. Så man mærker ikke så meget til, at den har fået en infektion.

 

Men mennesker kan blive meget syge, hvis de kommer til at spise bakterier fra hundens spyt eller afføring. Altså, hvis man ikke vasker hænder, når hunden har slikket hænderne, eller man har nulret den og masseret den uden at tænke på at den har slikket sig selv, eller der måske kan være afføringsrester i pelsen.

 

Også bakterier, der forårsager betændelse, -som f.eks. staphylococcer-- kan smitte fra hund til menneske. Så hvis hunden --eller én selv-- har hudbetændelse, så er omhyggelig hygiejne endnu mere nødvendig.

Ringorm kan også smitte fra hund til menneske.

 

Ræveskab kan smitte mennesker, men man bliver rask igen uden behandling i løbet af nogle uger. Det bliver en hund ikke.

 

RæveGALskab (rabies) smitter jo også fra hund til menneske. Og det er en sygdom med meget høj dødelighed, hvis man ikke behandles i tide.

--Forskellige indvoldsorm kan også smitte.

 

Den sikreste måde at undgå smitte fra sin hund, er at beskytte den mod sygdomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Salmonella.

Yersenia.

Camphylobacter.

Brucella.

Ja, flere af de fødevarebårne sygdomme kan smitte fra hund til menneske.

Hvis en hund har salmonella, -eller en af de andre fødevarebårne sygdomme, så er den oftest rask smittebærer. Så man mærker ikke så meget til, at den har fået en infektion.

 

Men mennesker kan blive meget syge, hvis de kommer til at spise bakterier fra hundens spyt eller afføring. Altså, hvis man ikke vasker hænder, når hunden har slikket hænderne, eller man har nulret den og masseret den uden at tænke på at den har slikket sig selv, eller der måske kan være afføringsrester i pelsen.

 

Også bakterier, der forårsager betændelse, -som f.eks. staphylococcer-- kan smitte fra hund til menneske. Så hvis hunden --eller én selv-- har hudbetændelse, så er omhyggelig hygiejne endnu mere nødvendig.

Ringorm kan også smitte fra hund til menneske.

 

Ræveskab kan smitte mennesker, men man bliver rask igen uden behandling i løbet af nogle uger. Det bliver en hund ikke.

 

RæveGALskab (rabies) smitter jo også fra hund til menneske. Og det er en sygdom med meget høj dødelighed, hvis man ikke behandles i tide.

--Forskellige indvoldsorm kan også smitte.

 

Den sikreste måde at undgå smitte fra sin hund, er at beskytte den mod sygdomme.

Det med rødt: Har du kilder på det? Min dyrlæge siger at det er en myte at man kan blive smittet med fx salmonella/cambylobacter.. Så hvis det virkelig skulle passe at man kan blive smittet vil jeg da kaste den information i hovedet på ham..

Angående rabies så havde jeg nævnt det, men hvor mange narkomaner render rundt med rabies? Eller hunde? Det er hvertfald 25-30 år siden det sidste tilfælde af rabies hos hunde er registreret (i Danmark).. Jeg går udfra at ræveGALskab (det ord stammer forresten fra en smart redaktør i Vendsyssel, efter endnu et tilfælde af ræveSKAB heroppe) og hundegalskab er det samme?:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med rødt: Har du kilder på det? Min dyrlæge siger at det er en myte at man kan blive smittet med fx salmonella/cambylobacter.. Så hvis det virkelig skulle passe at man kan blive smittet vil jeg da kaste den information i hovedet på ham..

Angående rabies så havde jeg nævnt det, men hvor mange narkomaner render rundt med rabies? Eller hunde? Det er hvertfald 25-30 år siden det sidste tilfælde af rabies hos hunde er registreret (i Danmark).. Jeg går udfra at ræveGALskab (det ord stammer forresten fra en smart redaktør i Vendsyssel, efter endnu et tilfælde af ræveSKAB heroppe) og hundegalskab er det samme?:mrgreen:

 

http://www.ssi.dk/sw310.asp

(Statens Seruminstitut ganske fornuftige og enkle konklusion: Når der er tale om en zoonose er det ikke nok at helbrede menneske-patienten, for så vil der hele tiden være smitte fra de omkringværende dyr)

 

http://209.85.229.101/search?q=cache:_TzXiSDT45AJ:www.campusveterinariosenweb.com/file.php/1/moddata/forum/14/21227/PV_25_11_846.pdf&hl=da&ct=clnk&cd=7

(Brucellose fra hund til menneske. IKKE via fødevarer. )

 

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevaresikkerhed/Tilberedning_hygiejne/Personlig_hygiejne/Vask_haender_efter_kontakt_med_dyr.htm

(Camphylobactor almindelig hos kæledyr, -også hunde)

 

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=339295

(Når 80% af føden indeholder salmonella, så vil ca. 30% af hundenes afføring også indeholde salmonella)

 

http://www.vetmed.wisc.edu/pbs/zoonoses/O157DT104/O157DT104index.html

(Salmonella typhimurium DT104 medicinresistent og alvorlig for både mennesker og dyr. E. coli O157:H7, -Også hos både menneske og hund. )

 

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10945298?dopt=Abstract

(4 mdrs baby smittet af familiens hunde)

 

http://www.cdc.gov/healthypets/extra_risk.htm

(anbefalinger for mennesker med nedsat immunforsvar ang. kæledyr.)

 

http://books.google.dk/books?id=5JdmCf8E0IgC&pg=PA233&lpg=PA233&dq=salmonella+dogs&source=bl&ots=mzczH0JNrp&sig=RYLLM2Z--mXfF59Lby_Wow-S834&hl=da&ei=UQQISoPuOYPLjAeh2J38BA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1#PPP1,M1

(En gammel, men grundig gennemgang af forekomsten af salmonella hos husdyr, -også hund og kat.)

 

http://doghealth1.com/2009/05/salmonella-infection-and-pets/

(efter et udbrud af salmonella pga. godbidder med salmonellainficerede peanuts har man skærpet råd omkring omgangen med kæledyr og deres foder.)

 

http://www.medscape.com/viewarticle/575108

(udbrud af salmonella pga. inficeret tørfoder i 19 stater i USA. Man går ud fra, at tilfældene skyldes manglende omhu ved omgangen med tørfoderet, men nogle af patienterne -5 ud af 13 adspurgte- har ikke hunde selv, men kun nær kontakt med andres hunde)

 

--Eksemplerne er fundet ved simpel googling. Der er sikkert endnu flere, og måske alvorligere sider. Problemet er, at der ikke rigtig er nogen, der seriøst undersøger, hvor mange af de nuværende smittetilfælde, der kan skyldes smitte fra raske firbenede smittebærere. Det er kun spredte og tilfældige eksempler, der dukker op. Som den lægestuderende, der selv finder ud af, at hans salmonellainfektion måske stammer fra hans ligeledes smittede hund...

 

Jaho, du har ret i "Rævegalskaben". Og at den næppe smitter ved at Tulle hilser på en narkoman. Narkomaner udgør jo nok ikke større fare for Tulle end alle andre mennesker. De alvorlige sygdomme, som leverbetændelse og aids, bliver hun jo næppe udsat for. De smitter jo ikke engang os andre uden vi ligefrem blander blod eller andre legemsvæsker med hinanden..

--Jeg havde vist kun læst det indledende oplæg. Ikke den senere uddybende kommentar fra Grand Dane.

 

Min "grundighed" --eller mangel på samme- skyldes nok et voldsomt udbrud af forårsforkølelse.... Ja selv Silke er stillere end hun plejer at være....... a090.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...