Hop til indhold

skandinavisk spids forvirring


Amocca
 Share

Recommended Posts

Idag til agilitystævnet i Viby, så vi en flot brun spidshund, som var registreret som en "dansk vikingehund"... Vi snakkede så om, hvorvidt det var det samme som en dansk spids? Det mente jeg ikke, det var, da jeg mente en dansk spids var mindre og sort...

 

Nu har jeg googlet og googlet og googlet... og er stadig forvirret :lol:

 

Når jeg googler dansk spids, får jeg hvide, rimeligt hårfagre hunde (se billede 1), når jeg googler sort spids, får jeg den hund jeg troede var en dansk spids (se billede 2) ;-) og når jeg googler dansk vikingehund, får jeg flere hits på sider som siger: "Sort spids - en dansk vikingehund" :confused: men jeg finder iøvrigt også billeder, af denne flotte fyr (billede 3), som meget ligner (måske er det?) ham der løb idag i Viby...

 

edit: der opstod billedforvirring da jeg trykkede send... det billede jeg kalder billede 2 er nu det nederste...

Link til indlæg
Del på andre sites

Idag til agilitystævnet i Viby, så vi en flot brun spidshund, som var registreret som en "dansk vikingehund"... Vi snakkede så om, hvorvidt det var det samme som en dansk spids? Det mente jeg ikke, det var, da jeg mente en dansk spids var mindre og sort...

 

Nu har jeg googlet og googlet og googlet... og er stadig forvirret :lol:

 

Når jeg googler dansk spids, får jeg hvide, rimeligt hårfagre hunde (se billede 1), når jeg googler sort spids, får jeg den hund jeg troede var en dansk spids (se billede 2) ;-) og når jeg googler dansk vikingehund, får jeg flere hits på sider som siger: "Sort spids - en dansk vikingehund" :confused: men jeg finder iøvrigt også billeder, af denne flotte fyr (billede 3), som meget ligner (måske er det?) ham der løb idag i Viby...

 

edit: der opstod billedforvirring da jeg trykkede send... det billede jeg kalder billede 2 er nu det nederste...

 

Jeg kan kun hjælpe dig med dansk spids varianten - det er rigtig nok en hvid, lidt pelset hund der minder om en samojed (bare mindre). Der er vist avlet noget samojed ind i racen fordi den er sjælden og trænger til nyt blod (har jeg hørt, men du må ikke hænge mig op på det).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Hej

 

Det er tilfældigvis min Lykke, der er på 3. foto herover af en Sort Spids :-) Hun blev kåret som årets bedste tæve ved Klubben for Sort Spids' træf sidste år.

 

Der var ved en DKK-udstilling i ca. 1886 en Sort Spids, som blev udstillet og modtog en pris. Op til 2. verdenskrig var denne race ret almindelig i Danmark, men derefter uddøde den stort set. Opdrætteren, der startede med at genskabe denne race samtidig med udgravningerne ved Ladbyskibet ved Kerteminde, fandt ud af, at de hunde, der var fundet, var af samme type som den Sorte Spids. Han kaldte den derfor en dansk vikingehund i stedet for at holde sig til typebetegnelsen spidshund. For nogle år siden vedtog en enig generalforsamling at kalde denne genskabte race for det, som den reelt er, en Sort Spids ;-)

 

Der kan i lighed med andre racer optræde x-varianter hos den Sorte Spids, her i farven brun.

 

Schæfere, som i generationer har avlet korthåret, kan pludselig avle langhåret. Boksere, der har været brune, så længe man kan huske, kan få hvide hvalpe etc. etc.

 

Vi bruger så ikke x-varianterne i avl, så vi håber, at vi på sigt får færre og færre ikke-sorte hvalpe.

 

Mange hilsner

Annette

Lykkens Spidser

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hmm, der gik ligepludselig et lys op for mig.

 

Vi har diskuteret lidt frem og tilbage mht. min hunds race.

 

Bamses tidligere ejer snakkede noget om hun havde fået at vide fra den første ejer, at han var en grønlandsspids, med en genfejl, så hans ører aldrig havde rejst sig.

 

Hun mente dog selv at han var en blading af slædehund og hvid schæfer, hvorimod jeg hældte til samojede og golden retriever, da jeg ved en søgen på google, jo fik en grønlandsk slædehund frem og ikke noget der lignede Bamse :-D

 

Men det kan sgu' godt være den oprindelige ejer har ret - Ud over hans ører, så passer han perfekt på race standarten for en Dansk spids.

 

Prøv at sammenligne disse to billeder

 

Har desværre ikke et hvor hans hale er krølle sammen, og han ligner lidt mere "live" men tror i måske den første ejer har ret alligevel?

Jeg må indrømme jeg er kommet i tvivl om hvem der har ret....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt ok, at Lykke er brugt som eksempel :-P

 

Jeg er jo ret stolt af min hund. Håber, at hun bliver lige så smuk igen, når hun er færdig med at give mælk til sine 5 hvalpe, som hun fik her d. 2. juli. :blink:

 

 

Du bliver nødt til at skrive nogle flere indlæg - er sikker på at resten af banden her på Hunde-Forum ville nyde ALLE dine lækre hunde :mrgreen:

 

(hvis du kigger på min profil ved du hvor jeg har min viden fra :blink::blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe... du er genkendt :lol:

 

Og tak for de pæne ord. Havde ellers sat skønne Mirah på som mit profilbillede, men det virker åbenbart ikke.

 

Jo, det gør - tror bare det du søger, er et avatar-billeder :engel:

 

For hun er skam på din profil :blink:

 

Profilen er den der dukker op, når du trykker på dit eget brugernavn :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, det skal jeg gøre. Tager også stort set fotos hver dag... kan jo ikke lade være :-D

 

Jeg skal lige til den anden computer, hvor jeg har lagt de nyeste fotos ind. Så skal der nok komme et album mere. Men jeg synes altså, at jeg har lidt problemer med at oprette et album. Jeg kan skrive teksten, men så kommer der ikke en boks op, hvor jeg kan hente fra, som da jeg oprettede det første. Men jeg må rode lidt mere med det, så lykkes det vel til sidst :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...