Hop til indhold

Er det ok at "tvinge" hunden?


Gæst n1nna
 Share

Recommended Posts

Gæst n1nna

Vi har forsøgt os med en svømmehal mere med Mio, og denne gang var det næsten værre end sidst.

 

Han svømmer stadigvæk super flot, men han ryster og hyler som en stukket gris. Han gø'er også mens han svømmer og forsøger nogle gange at komme op fra bassinet.

 

Jeg tror egentligt godt han kan lide at svømme, men jeg har det virkelig dårligt, når han reagerer så voldsomt :megaked:

 

Jeg forsøger altid at være positiv, så han ikke bliver angst pga. mig, og jeg roser og giver godbidder i store mængder.

 

Sidst måtte jeg ikke give godbidder, jeg fik at vide at jeg var alt for eftergivende, og at han ville overtage hjemmet, hvis ik jeg sagde fra - jeg ved godt han er forkælet, men det var lige hårdt nok synes jeg. Jeg fik også vist hvordan jeg skulle hive ham i øret hvis han gø'ede, men der satte jeg altså grænsen! :( Har en sjælden gang imellem lavet et "pinning-greb", men det har altså kun været i ekstreme situationer, hvor alt andet er slået fejl.

 

Hvad er Jeres holdninger? Er jeg pylret eller hvordan? :roll: Og hvor går Jeres grænser for at "tvinge" Jeres hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Vi har forsøgt os med en svømmehal mere med Mio, og denne gang var det næsten værre end sidst.

 

Han svømmer stadigvæk super flot, men han ryster og hyler som en stukket gris. Han gø'er også mens han svømmer og forsøger nogle gange at komme op fra bassinet.

 

Jeg tror egentligt godt han kan lide at svømme, men jeg har det virkelig dårligt, når han reagerer så voldsomt :megaked:

 

Jeg forsøger altid at være positiv, så han ikke bliver angst pga. mig, og jeg roser og giver godbidder i store mængder.

 

Sidst måtte jeg ikke give godbidder, jeg fik at vide at jeg var alt for eftergivende, og at han ville overtage hjemmet, hvis ik jeg sagde fra - jeg ved godt han er forkælet, men det var lige hårdt nok synes jeg. Jeg fik også vist hvordan jeg skulle hive ham i øret hvis han gø'ede, men der satte jeg altså grænsen! :( Har en sjælden gang imellem lavet et "pinning-greb", men det har altså kun været i ekstreme situationer, hvor alt andet er slået fejl.

 

Hvad er Jeres holdninger? Er jeg pylret eller hvordan? :roll: Og hvor går Jeres grænser for at "tvinge" Jeres hund?

 

Jøsses kineser! Det lyder jo helt vildt!

 

Jeg tvivler stærkt på at Mio synes om at svømme - og med den "adfærdsviden" de holder sig derude, og praktiserer, kan jeg godt forstå han bare gerne vil op, ud og væk..

 

Tag det ikke som en kritik af jer - men af stedet...

 

Alle mine alarmklokker ringer når jeg hører nogen ytre at "hunden ikke må overtage hjemmet", at godbidder er bandlyst og at man udøver fysisk straf(niv)...

Det er så oldnordisk og.. ih! Der er forskel på ikke at være for blødsøden og så på det du er blevet instrueret i derude..

Hvis det var mig - kom jeg dælme ikke tilbage.. Og :ae: til jer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg må jo indrømme jeg ikke synes det er synd overhovedet da det er sundt og gavner hunden i sidste ende hvis det altså er for at opbygge kondig og især muskler på hunden er det tværtimod bare hygge træning i ny og næ er det jo ikke alfa omega at hunden svømmer men om det er synd nej bestemt ikke :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke i orden efter min mening.

 

Ét er at hunden måske ikke er vild efter at prøve det første gang - så kan man måske godt give et lille "skub" indtil den finder ud af at det faktisk ikke er så slemt. Men når den har prøvet det flere gange, og stadig ikke kan lide det, så ville jeg sige stop.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg må jo indrømme jeg ikke synes det er synd overhovedet da det er sundt og gavner hunden i sidste ende hvis det altså er for at opbygge kondig og især muskler på hunden er det tværtimod bare hygge træning i ny og næ er det jo ikke alfa omega at hunden svømmer men om det er synd nej bestemt ikke :ae:

Jamen det er jo netop ikke hyggetræning, når det er så tydeligt, at hunden finder det dødubehageligt og meget grænseoverskridende. Han forsøger på alle måder at komme væk fra det ubehagelige og viser med al tydelighed at han overhovedet ikke nyder det.

Jeg kan ikke se det hyggelige aspekt i det?

 

Jeg ville aldrig udsætte min hund for noget jeg ikke selv ville udsættes for og jeg ville ikke udsættes for den behandling.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jamen det er jo netop ikke hyggetræning, når det er så tydeligt, at hunden finder det dødubehageligt og meget grænseoverskridende. Han forsøger på alle måder at komme væk fra det ubehagelige og viser med al tydelighed at han overhovedet ikke nyder det.

Jeg kan ikke se det hyggelige aspekt i det?

 

Jeg ville aldrig udsætte min hund for noget jeg ikke selv ville udsættes for og jeg ville ikke udsættes for den behandling.

 

 

nej men hvis hunden har behov for at få opbygget muskler er det nødvendigt hunde kan ofte heller ikke lide og komme i bad men kommer det alligevel så nej jeg synes stadig ikke det er synd da det kan hjælpe hunden

Link til indlæg
Del på andre sites

nej men hvis hunden har behov for at få opbygget muskler er det nødvendigt hunde kan ofte heller ikke lide og komme i bad men kommer det alligevel så nej jeg synes stadig ikke det er synd da det kan hjælpe hunden

Ja da, men man kan jo sagtens vænne hunden langsomt til det. Hunden lyder for mig som om at han synes det er rigtig, rigtig ubehageligt og i den situation hjælper det ikke at rykke ham i ørerne og tvinge ham til at svømme.

Link til indlæg
Del på andre sites

nej men hvis hunden har behov for at få opbygget muskler er det nødvendigt hunde kan ofte heller ikke lide og komme i bad men kommer det alligevel så nej jeg synes stadig ikke det er synd da det kan hjælpe hunden

 

Jeg synes at den adfærd som bliver beskrevet af TS, fortæller at hunden VIRKELIG ikke bryder sig om det - det er ikke bare "almen ubehag".. Det lyder mere som en panisk reaktion..

Og det er sgu ikke ret humant at udsætte sin hund for det - den reaktion som "trænerne" er beskrevet til at have, slår mig desuden også som et stort "NEJ"..

 

Ja - nogle gange skal hunde puffes til en lidt ubehagelig situation, og de skal ikke pakkes ind i vat.. Men jeg synes der er en grænse for hvor meget ubehag man skal udsættes for i "sundhedens navn"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

rykke ham i ørene:confused::confused::confused:

 

min egen får selv et bette skub ud i vandet da han ikke er meget for det men det er nødvendigt for at vedligeholde en god muskulatur

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg synes at den adfærd som bliver beskrevet af TS, fortæller at hunden VIRKELIG ikke bryder sig om det - det er ikke bare "almen ubehag".. Det lyder mere som en panisk reaktion..

Og det er sgu ikke ret humant at udsætte sin hund for det - den reaktion som "trænerne" er beskrevet til at have, slår mig desuden også som et stort "NEJ"..

 

Ja - nogle gange skal hunde puffes til en lidt ubehagelig situation, og de skal ikke pakkes ind i vat.. Men jeg synes der er en grænse for hvor meget ubehag man skal udsættes for i "sundhedens navn"

 

så er vi uenige

og nej de skal ikke behandles som var de små børn men er det en hund som skal geoptrænes eller pga anden skade så er det en nødvendighed hvor ingen andre former for motion kan klare opgaven uden knoglerne bliver belastet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna

Jeg er en evil hundemor! :megaked::megaked::megaked:

 

Jeg er nogle gange meget usikker på mig selv, når jeg møder "erfarne" hunde-ejere der virker meget sikre på deres holdninger, og så tør jeg ikke sige fra :damn:

 

Egentligt kan jeg jo godt se, at han ikke tager skade af at komme ud og svømme, fordi han svømmer så fint, og så er det bare svært at vurdere om det er for meget for ham eller ej.

 

Tror dog vi holder en pause med de der svømmehaller, det ville være meget lettere hvis man selv kunne gå i med ham, så han kunne se at det ikke var så slemt. :(

 

Tak for alle Jeres kommentarer - både for og imod - jeg kan nemlig se det fra begge sider, tror bare ikke Mio har fundet ud af at han er en vandhund endnu! :blink:

Redigeret af n1nna
Han skal ikke genoptrænes, det er udelukkende fordi Mutti her synes det kunne være hyggeligt at få ham til at svømme =/
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg synes dog ikke man skal hive ham i ørene fordi han gøer det er hans måde og udtrykke sig på det er dog sjældent noget hunde gør i svømmehal medmindre de kan lide vandet måske skulle du prøve og vænne han til vand på stranden først eller lade ham svømme med en legekammerat i samme basin det kan godt hjælpe en usikker hund hvis den anden er mere selvsikker

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har forsøgt os med en svømmehal mere med Mio, og denne gang var det næsten værre end sidst.

 

Han svømmer stadigvæk super flot, men han ryster og hyler som en stukket gris. Han gø'er også mens han svømmer og forsøger nogle gange at komme op fra bassinet.

 

Jeg tror egentligt godt han kan lide at svømme, men jeg har det virkelig dårligt, når han reagerer så voldsomt :megaked:

 

Jeg forsøger altid at være positiv, så han ikke bliver angst pga. mig, og jeg roser og giver godbidder i store mængder.

 

Sidst måtte jeg ikke give godbidder, jeg fik at vide at jeg var alt for eftergivende, og at han ville overtage hjemmet, hvis ik jeg sagde fra - jeg ved godt han er forkælet, men det var lige hårdt nok synes jeg. Jeg fik også vist hvordan jeg skulle hive ham i øret hvis han gø'ede, men der satte jeg altså grænsen! :( Har en sjælden gang imellem lavet et "pinning-greb", men det har altså kun været i ekstreme situationer, hvor alt andet er slået fejl.

 

Hvad er Jeres holdninger? Er jeg pylret eller hvordan? :roll: Og hvor går Jeres grænser for at "tvinge" Jeres hund?

 

Jeg tror, Jacki svømmer det samme sted :neutral: og ja, indehaveren kan godt sådan lidt kæft, trit og retning agtig :???: Jeg tager det bare oppe fra og ned, og passer mig selv og min hund.

 

Når vi er til svømning, skal Jacki løftes i bassinet, for no way hun frivilligt går i vandet :shock: Er hun først i, synes hun det er super skæg, hendes øjne lyser, og hun elsker at plaske og gribe dråberne :roll::mrgreen: men hun prøver alligevel ind i mellem at kravle op, for at komme op til mig, så mens hun tager hendes baner/runder, ignorer jeg hende stort set bare eller roser afdæmpet - i pauserne får hun opmærksomhed og nusses blidt på brystet :lun:

 

Hans gøen kan ikke "bare" tolkes som glad stress? Hvordan ser hans øjne ud? Har du prøvet at lege med dummierne med ham, han er jo en apporterende race? Hvordan reagerer han på vej ind i svømmehallen, går han glad derind eller skal han "tvinges"?

 

Er hans øjne "slukne" eller direkte paniske, så vil jeg absolut holde med svømningen, hvis ikke der er tvingende lægelige grunde for at fortsætte - kun du kan se din hund i situationen:!:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
[/b]

 

så er vi uenige

og nej de skal ikke behandles som var de små børn men er det en hund som skal geoptrænes eller pga anden skade så er det en nødvendighed hvor ingen andre former for motion kan klare opgaven uden knoglerne bliver belastet

 

Der er min dyrlæge (og jeg) uenige med dig.

 

Det kan tage så hårdt på en hund at den nedbryder ressourcer i stedet for at opbygge muskler.

 

Muskler der skal opbygges skal arbejde roligt og støt og ikke være totalt anspændte og sukre til. Det giver udmattelse i stedet for opbygning.

 

Sådan synes jeg det lyder til med denne hund.

 

Jeg opgav svømning i svømmehal med Pelle i samråd med min dyrlæge fordi oplevelsen tog mere på hans krop end den gavnede. Han skulle svømme som led i genopbygning efter en knæoperation.

 

Hvorimod vandplask og svømning i "den store udendørs vandpyt" både giver opbygning og et mentalt boost for ham.

Lutter livsglæde og ingen stress :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Baldur var hvalp ville vi gerne gøre det så godt for ham, så vi tog ham med i svømmehal. Her fik vi at vide at det var normalt at hunden ikke kunne lide det første gang, men at han bare skulle prøve at svømme lidt, så skulle det nok komme.

 

Så han blev kastet i og trukket rundt i bassinet iført en redningsvest, og han forsøgte også at komme op. Vi købte et ti-turs kort, men efter 3. gang hvor det ikke var blevet bedre, måtte vi indse at måden hvorpå vi havde præsenteret Baldur for svømning var helt forkert :cry:

 

Så i dag er Baldur vandskræk, han bryder sig ikke engang om vandpytter, og ligegyldig hvad vi gør, så vil Baldur heller ikke dyppe tæerne i en sø/vandbad/badekar eller hvad du nu kan finde på :cry:

 

Så jeg vil anbefale dig at stoppe og i stedet finde et sted hvor man går frem i hundens tempo, så du ikke ender med en hund der er total vandskræk...

 

Med Luna har vi gjort det lige modsat, vi har haft hende nede ved en sø, og hun bestemte helt selv om hun ville stikke poterne i, vi lokkede selvfølgelig lidt :blink: Og hun har allerede haft alle 4 poter i vandet, og jeg er sikker på at hun nok skal komme til at nyde at svømme, hvilket også er det mest normale for den race jeg har...

 

Og sådan her ser en hund der ikke kan lide at svømme ud :cry::

 

(Baldur med hende der skulle lære ham at svømme)

491421708_749d8b45fb.jpg

 

491435921_1ffbdd4b3d.jpg

 

491421940_da056eed20.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sidste billede af Baldur: sådan kunne Thailo nu også se ud når han nåede kanten selvom han friviligt gik i bassinet.

 

Generelt vil jeg da mene at man ikke skal tvinge dyr til noget de tydeligt ikke har lyst til. De kan jo ikke fortælle os hvad der sker med deres krop og heller ikke hvad de føler. Så egentlig burde vi være mere forsigtige med at tvinge dyr end vores børn. Dem kan vi da i det mindste få en forklaring af, og er det helt små børn, så tolker vi vores egen art hvilket være med mindre fejl end ved andre arter.

 

Jeg tænker på om vi får at vide hvorfor Mio er startet til svømning. Der er jo andre måder at genoptræne en hund på, f.eks. waterwalk, fysioterapi mm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, på dette billede er han "bare" udmattet, og det kan sagtens være en god ting, men ikke når det dybest set er af skræk....

 

Vi er slet ikke uenige og jeg siger heller ikke at dine billeder lyver, blot at det er unaturligt for hunde med de stejle kanter og at de sommetider ser underlige ud også selvom de godt kan lide at svømme. Ascha som var en suveræn svømmer løftede sommetider poterne over vandet ved vendinger, noget hun aldrig gjorde i "rigtig" vand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er slet ikke uenige og jeg siger heller ikke at dine billeder lyver, blot at det er unaturligt for hunde med de stejle kanter og at de sommetider ser underlige ud også selvom de godt kan lide at svømme. Ascha som var en suveræn svømmer løftede sommetider poterne over vandet ved vendinger, noget hun aldrig gjorde i "rigtig" vand.

 

Jeg ved godt, at du ikke siger at mine billeder lyver :-)

 

Og det er også svært at se både på billeder og rent faktisk også i den virkelige verden. Havde det altid været fuldstændigt tydeligt, så havde jeg som ejer jo ikke ladet ham forsætte med det, når nu han syntes at det var så forfærdeligt...

 

Men jeg vidste ikke bedre den gang, og i dag har jeg evig dårlig samvittighed når jeg ser billederne, men jeg var vitterlig ikke klar over at han rent faktisk var så bange som han var.

Jeg troede bare at det var helt normalt, som de også sagde på stedet.

 

Så det svære ved sådan noget her er, at man ved at man nogen gange er nødt til at presse hunden lidt, så den kan lære at det rent faktisk er sjovt, men nogen gange kan det være lidt af en balancegang, så man ikke (som jeg) får presset sin hund for meget....

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle Jeres kommentarer - både for og imod - jeg kan nemlig se det fra begge sider, tror bare ikke Mio har fundet ud af at han er en vandhund endnu! :blink:

 

Det skal nok komme. Hvis Mio har en indre vandhund, skal den nok komme frem.

 

I efteråret var jeg også ved at tvivle på om Liva egentlig var en "rigtig" retriever for selvom hun ikke direkte var bange for vand, gik hun aldrig længere ud end hun kunne bunde.

 

Da vi var ved søen for første gang her i foråret, mødte vi en lidt ældre flatter, som vandapporterede. Liva observerede lidt, og så var hun klar.

 

Nu kan jeg ikke kaste dummyen langt nok :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Der er min dyrlæge (og jeg) uenige med dig.

 

Det kan tage så hårdt på en hund at den nedbryder ressourcer i stedet for at opbygge muskler.

 

Muskler der skal opbygges skal arbejde roligt og støt og ikke være totalt anspændte og sukre til. Det giver udmattelse i stedet for opbygning.

 

Sådan synes jeg det lyder til med denne hund.

 

Jeg opgav svømning i svømmehal med Pelle i samråd med min dyrlæge fordi oplevelsen tog mere på hans krop end den gavnede. Han skulle svømme som led i genopbygning efter en knæoperation.

 

Hvorimod vandplask og svømning i "den store udendørs vandpyt" både giver opbygning og et mentalt boost for ham.

Lutter livsglæde og ingen stress :-D

 

 

svømning i en vandpyt:confused::confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Den stor "vandpyt" som er ved stranden, må man gå ud fra. :blink:

 

 

ja det ville også mene :mrgreen:

 

men det kan man nu ikke i vintersæsonen ved godt at nogen gør det alligevel

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
ja det ville også mene :mrgreen:

 

men det kan man nu ikke i vintersæsonen ved godt at nogen gør det alligevel

Nej det er rigtigt. Jeg gør det heller ikke om vinteren, man skal jo også passe på, at vandet ikke er for koldt, så musklerne hurtigt bliver nedkølet, så skader det også mere end det gavner. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...