Hop til indhold

Hvilket legetøj tænder din hund/ hvalp på?


FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Til hvalpetræning skal vi lege med hundende og derfor medbringe legetøj, som de kun må brug til træningen.

 

Derfor duer det jo ikke at medringe vores bedste livline (en bamse på størrelse med Smilla med lyd i købt i genbrugsbutik) som hun elsker at gå løs på, når hun er i det humør. Ellers går det nemlig ud over os...

 

Vi har en del legetøj med pib og vi har reb og bolde. Det vækker ikke den helt store begejstring. Men smutter gerne en tur forbi legetøjsforretningen igen. :engel: Nogle gode forslag?

 

Hvis man f.eks bruger bold i reb herhjemme, er det så spændene nok at bruge et legetøj af samme slags bare et andet.. (altså bold med reb) til træning? Eller skal det være noget vidt forskelligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ideelt set skal det legetøj man medbringer til træning være vovses aller bedste bedstest legetøj :ivrig: og som man KUN bruger i forbindelse med træning.

 

Til Jacki brugte jeg en overgang bold, men så "ødelagde" jeg bolden ved at bruge den "forkert" hjemme = jeg lod hende løbe med den hele tiden på gåture og smide den efter behag :stupid: - Med "bolde" skal man huske, at de ikke er ens, nogle er bløde, andre er hårde, nogle har nupper, andre ikke, nogle er runde andre ikke - så med "bolde" er det bare at prøve sig frem, til den perfekte viser sig, hvilket forklarer hvorfor vi har ca. 15 slags derhjemme :engel::oops:

 

Nu bruger jeg bidepølse eller skin :cool: som hun KUN får som belønning under træning :oops:

 

Har set andre bruge fleese reb, kong wubba, latex and, tov, plysbamser what ever - tænder hunden på det, bruges det, der findes ingen regler ............

Link til indlæg
Del på andre sites

Ideelt set skal det legetøj man medbringer til træning være vovses aller bedste bedstest legetøj :ivrig: og som man KUN bruger i forbindelse med træning.

 

Til Jacki brugte jeg en overgang bold, men så "ødelagde" jeg bolden ved at bruge den "forkert" hjemme = jeg lod hende løbe med den hele tiden på gåture og smide den efter behag :stupid: - Med "bolde" skal man huske, at de ikke er ens, nogle er bløde, andre er hårde, nogle har nupper, andre ikke, nogle er runde andre ikke - så med "bolde" er det bare at prøve sig frem, til den perfekte viser sig, hvilket forklarer hvorfor vi har ca. 15 slags derhjemme :engel::oops:

 

Nu bruger jeg bidepølse eller skin :cool: som hun KUN får som belønning under træning :oops:

 

Har set andre bruge fleese reb, kong wubba, latex and, tov, plysbamser what ever - tænder hunden på det, bruges det, der findes ingen regler ............

 

Har også haft en rest sælskind, som Smilla var glad for. Måske skulle jg tage en tur i skindhuset. Hvilket skind kan hunde især godt lide?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har også haft en rest sælskind, som Smilla var glad for. Måske skulle jg tage en tur i skindhuset. Hvilket skind kan hunde især godt lide?

 

Det ved jeg faktisk ikke :oops: mon ikke det er lidt forskelligt :???:

 

Jeg bruger en rest fra en gammel sofa fundet på losseren og strippet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde faktisk det probelm at Freya ikke rigtig var guf-glad i starten, så vores hvalpe træner bad os også om at medbringe et stk. legetøj istedet.

 

På det tidspunkt havde vi allerede gang i 3 forskellige torve derhjemme, som hun var vild med at gå og trække i, så det kunne ikke bruges, men så fik vi en gratis Frisbee med posten, og den var hun bare hel vild med, så den bruger vi nu som belønning når vi er til træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg faktisk ikke :oops: mon ikke det er lidt forskelligt :???:

 

Jeg bruger en rest fra en gammel sofa fundet på losseren og strippet :-)

 

ha ha. :5up: Ja, jeg ved det er individuelt, hvad hunde tænder på det er bare skønt med lidt retningslinjer, så man ikke går helt galt i butikken. ;-) Men tror jeg vil prøve med noget skind. (Men det skal selfølgelig også være noget der skal kunne kastes). :lol: Så er det ikke sikkert det lige er det bedste.

Link til indlæg
Del på andre sites

ha ha. :5up: Ja, jeg ved det er individuelt, hvad hunde tænder på det er bare skønt med lidt retningslinjer, så man ikke går helt galt i butikken. ;-) Men tror jeg vil prøve med noget skind. (Men det skal selfølgelig også være noget der skal kunne kastes). :lol: Så er det ikke sikkert det lige er det bedste.

 

Hvorfor skal det kunne kastes??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

mine hunde har mange slags bolde,fresbee er de vilde med klude bidepølser,pinde

 

den store er vild med dæk (hvilket man ikke lige tager under armen til træning:roll:)

 

de er i reelt sagt vilde med mange ting som kan leges med papkasser

 

træning bruger vi mest bolde,klude,bidepølser:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde faktisk det probelm at Freya ikke rigtig var guf-glad i starten, så vores hvalpe træner bad os også om at medbringe et stk. legetøj istedet.

 

På det tidspunkt havde vi allerede gang i 3 forskellige torve derhjemme, som hun var vild med at gå og trække i, så det kunne ikke bruges, men så fik vi en gratis Frisbee med posten, og den var hun bare hel vild med, så den bruger vi nu som belønning når vi er til træning.

 

Vi ahr frisbee, men den er ikke så god til trækkeleg, mere til at løbe efter.

 

Det må gerne være noget, der kan ruskes, trækkes i, kastes og som tænder hende (lugter godt eller noget)..:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg haft mange hunde, og jeg har da fundet ud af at de alle har foretrukket en pind. Både til at gnave i og lege med.

Men ok, det ser ikke så fancy ud som noget der er købt i en dyrehandel.Men hundene er ligeglade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi jeg har intrykket af, at hunden skal lære at apportere det. Og det elsker Smilla jo. :-)

 

:???: Legetøj bruges primært på hvalpeholdet for at intruducere konceptet med at løbe ud, hente og bringe tilbage - noget Smilla allerede er super til. - Når man skal igang med den indlæring af den egentlige apport øvelse bruges en apportbuk.

 

Har du overvejet en Kong Wuppa, den kan rystes og kastes :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

:???: Legetøj bruges primært på hvalpeholdet for at intruducere konceptet med at løbe ud, hente og bringe tilbage - noget Smilla allerede er super til. - Når man skal igang med den indlæring af den egentlige apport øvelse bruges en apportbuk.

 

Har du overvejet en Kong Wuppa, den kan rystes og kastes :neutral:

 

Aha- tak for forklaringen. :5up: Kiggede på de fine små apportbukke hos dyrlægen idag (bare for sjaw). Men det er selvfølgelig ikke sådan én hun skal have. Deres udvalg af legetøj var ikke så stort (men regner med at tage i maxizoo én af dagene).

 

Hun kan godt apportere forskellige ting herhjemme, men har på fornemmelsen der skal nok rigtig godt med til træningen for at få hendes opmærksomhed. Bamsen var god nok, men noget stor i det og som sagt det bedste hun ved i det daglige. :oops:

 

Vi har en lyserød kong wuppa til hvalpe. Men hun er ikke synderligt interesseret i den. Hun kan ikke selv få den til at pibe (for hård at trykke sammen) og den er svær at flænse i. Den er nok lavet af for godt stof. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg haft mange hunde, og jeg har da fundet ud af at de alle har foretrukket en pind. Både til at gnave i og lege med.

Men ok, det ser ikke så fancy ud som noget der er købt i en dyrehandel.Men hundene er ligeglade.

 

Det behøver ikke være fancy, jeg ville komme med en gammel hullet sok, hvis det skulle være. :lol: Men vil jo gerne finde noget, der rigtigt kan gejle hende op. Hun er ikke så meget på dupperne, som hun er når vi leger herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det sige piv er det et hit i Karlas verden... til træning bruger jeg dog mest bold som belønning....

 

Hvordan bruger du bolden som belønning i træningen . Får hun lov bare at rende med den eller spiller I sammen eller hvorledes? Indtil videre er Smilla ikke den store boldhund, men måske hun kunne blive det mere..;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan bruger du bolden som belønning i træningen . Får hun lov bare at rende med den eller spiller I sammen eller hvorledes? Indtil videre er Smilla ikke den store boldhund, men måske hun kunne blive det mere..;-)

 

 

Jeg bruger kun bolden til agility... der bliver den brugt som både fart-motivator - den ligger for enden af forhindringen, eller den bliver kastet fremad som incitament til at fortsætte forbi mig foreksempel efter et kryds... og som ruske-belønning ....

 

I rally bruger jeg kun ros og godbidder, bolde tænder hende simpelthen for meget, så hun begynder at hoppe op hvis jeg prøver at bruge den som forstærker ved fx lineføring / pladsgang...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan bruger du bolden som belønning i træningen . Får hun lov bare at rende med den eller spiller I sammen eller hvorledes? Indtil videre er Smilla ikke den store boldhund, men måske hun kunne blive det mere..;-)

 

Hvis du ønsker at bruge legetøj som belønning, synes jeg det er vigtigt, at du holder dig for øje, at hunden skal opleve, at legetøjet er fedt fodi du er for enden af det... dvs. hun skal ikke selv løbe og lege med det, for så er det jo ikke sjov at aflevere det igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med sådan et fleece-trækketov, som dem Stjernetosse har lavet? Jeg (og hundene) eeeeelsker mine - de er bløde og behagelige for hundemunde og mine hænder, er lette og fylder ikke meget i lommen og kan både kastes, trækkes i, løbes med osv.

 

Du kan sagtens lave dem selv, hvis du er lidt fingernem - og det gode er, at de kan laves i lige den størrelse, du skal bruge....

 

Se evt. et stykke nede på denne side - der er også mange andre gode gør-det-selv opskrifter :5up:

 

http://www.ralph-hummer.dk/undersider/toys.html

 

Og som Amocca skriver - hunden skal ikke bare selv løbe med det - I skal lege SAMMEN med det! Verdens bedste belønning :mrgreen: Du kan f.eks. lave trækkeleg, jagtleg, bære sammen, gemme, lege fangeleg mens hunden har det - eller mens du har det osv. osv.

 

Det eneste du skal huske er, at lære Smilla at lege "ordentligt" - dvs. følge de regler du har for leg. Her i huset er det: ingen bid i fingre, ingen "uinviteret" leg (fordi jeg ofte bruger mig selv eller linen til at lege med), slip på kommando, ro på kommando (her shhh og en finger for munden, som når man tysser på folk) - ellers er der INGEN ting, der er forbudt, når vi leger. Der må bides i tøj, knurres, ruskes, jagtes, løbes væk osv. osv. alt det hun vil - og det udnyttes! Men når jeg siger stop, kommer hun pænt og afleverer legetøjet - og det er SÅ dejligt!

 

-Trine

Redigeret af Splinten, mor og mig
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Sikke dog en fantastisk side du linker til Splint og Co. :5up:

 

Mht. legetøj, så jeg en hund som er meget vanskelig at tænde på legetøj. Jeg har dog endelig fundet en som han kan lide - hvis jeg altså ikke overdriver brugen af den:

 

Den lille bæverbamse fra Hunters

 

Den har en pelslign. "beklædning" (han tænder normalt kun på skind), den kan sige piv (nogle, meget få, pivedyr er OK til at fange hans opmærksomhed, men ikke til at lege med), den så stærk at man kan bruge den som trækkeleg (noget han ellers heller ikke gider) også er den fortrindelig til at kaste (han kan godt løbe efter ting jeg kaster, men tager dem ikke).

 

Og for mit vedkommende, så var den ikke særlig dyr (Kr. 40) og kan være i lommen.

 

Det han tænder allermest på er skind - vel og mærke kaninskind.

 

... så måske en stor mus af kaninskind som siger piv ville være en god ting :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...