Hop til indhold

Spiser din afføring.


Gæst krumme00
 Share

Recommended Posts

Gæst krumme00

Nogle der kan fortælle mig hvorfor min hund spiser sin afføring? har hørt nogle sige det er fordi de mangler noget, mens andre siger det er en skrøne..... Synes det er et svært problem for når jeg opdager han har det i munden render han bare af H til....

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg aner ikke om det er en skrøne eller ej, men faktum er, at i den meget korte periode hvor min Karla fik pedigree (lortefoder) åd hun sin (og andres) afføring... da jeg skiftede foder til et kvalitetsfoder holdt hun op igen...

 

har hørt at nogle putter ananas i maden, da det skulle indeholde et stof der gør, at hunden ikke har lyst til at æde afføringen...

 

og så er jeg glad for at høre at det sin afføring og ikke din :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg aner ikke om det er en skrøne eller ej, men faktum er, at i den meget korte periode hvor min Karla fik pedigree (lortefoder) åd hun sin (og andres) afføring... da jeg skiftede foder til et kvalitetsfoder holdt hun op igen...

 

har hørt at nogle putter ananas i maden, da det skulle indeholde et stof der gør, at hunden ikke har lyst til at æde afføringen...

 

og så er jeg glad for at høre at det sin afføring og ikke din :lol:

 

Samme her.... :scared:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen

At en hund spiser afføring er ikke en skrøne, men at dyrlæger sælger kvalitetsfoder er desværre en skrøne. Dyrlæger uddannes desværre ikke i ernæring, ligesom vores læger så spørger vi dem ikke om kost råd, det spørger vi en diatist om, en der er uddannet i ernæring. Se evt. http://politiken.dk/indland/article90885.ece

 

Hunde spiser afføring fordi de mangler noget de ikke kan få gennem deres "normale" foder, det vi giver dem.

 

Læs evt. http://vetcur-biotec.com/UserFiles/NaturligVIS_01p.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

At en hund spiser afføring er ikke en skrøne, men at dyrlæger sælger kvalitetsfoder er desværre en skrøne. Dyrlæger uddannes desværre ikke i ernæring, ligesom vores læger så spørger vi dem ikke om kost råd, det spørger vi en diatist om, en der er uddannet i ernæring. Se evt. http://politiken.dk/indland/article90885.ece

 

Hunde spiser afføring fordi de mangler noget de ikke kan få gennem deres "normale" foder, det vi giver dem.

 

Læs evt. http://vetcur-biotec.com/UserFiles/NaturligVIS_01p.pdf

 

Det var det jeg har markeret med rødt, som trådstarter ikke vidste, om var en skrøne eller ej.... at hunde spiser deres egen afføring af og til, tror jeg godt hun er klar over ikke er en skrøne, eftersom hendes egen gør det :lol:;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved I/nogen om det også gælder hvis den spiser kattens afføring, hvilket jeg har hørt at de godt kan finde på ....? :badr:

 

Thanx

Anne

 

 

ikke med mindre du kan tvinge alle katte til at spise ananas :mrgreen: Et rigtigt godt "nej"-signal kan hjælpe dig her... Desværre er kattelorte ofte "værter" for orm, så prøv for så vidt muligt at undgå at hvalpen æder dem...

 

Karla har heldigvis ikke stor intreesse i kattelorte, men hestepærer, harelort, fårelort og hjortelorte *mums filibaba* :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sakset dette fra netdyredoktor:

 

Naturlig adfærd og "dårlig vane"

Det ligger faktisk i hundens natur at have interesse for fordærvede fødeemner. Tænk bare på de lækre kødben og tyggepinde, som mange hunde (til ejerens store irritation) omhyggeligt begraver i haven, og som hunden først efter mange dage eller uger i jorden graver op og fortærer med stor vellyst. En væltet skraldespand kan også byde på delikatesser, ligesom uglegylp eller en frisk hestepære spises i hast. Lækkert!

I nogle sammenhænge er det endog hensigtsmæssigt for hunde at spise afføring. Mens tæven har små digende hvalpe, stimulerer hun dem til at have afføring, ved at slikke dem på maven og omkring endetarmsåbningen, og spiser i den forbindelse hvalpenes afføring. Muligvis fordi "hulen" skal holdes ren og fordi andre rovdyr (i naturen) ikke skal får unødig fært af hvalpenes tilstedeværelse. Når hvalpene, i tre ugers alderen, begynder at bevæge sig uden for hulen, hvor de også begynder at besørge, ophører denne adfærd imidlertid.

 

 

Mangler hunden noget?

Vi har spurgt flere dyrlæger som samstemmende siger, at det er en skrøne, at hunde spiser afføring fordi de mangler specifikke næringsstoffer i maden. Hvis hunden får et godt fuldfoder tilpasset hundens alder og energiforbrug, så skulle den være dækket ind. Der kan være fysiske årsager til adfærden, som f.eks. en dårligt fungerende bugspytkirtel, men det er sjældent tilfældet.

Vi kan altså konstatere at der i de fleste tilfælde er tale om naturlig adfærd, som vi mennesker finder meget utiltalende. Da adfærden også kan indebære en øget risiko for bl.a. parasitære sygdomme, anbefales det at vi forsøger at begrænse adfærden.

 

Er hunden sulten eller keder den sig?

Adfærden ses nogle gange hos understimulerede hunde, der går i hundegård hvor afføringen er tilgængelig. Man gætter på, at adfærden i den situation hænger sammen med kedsomhed.

Nogle hunde har stor ædelyst og disse hunde kan med fordel fordres med et fiberrigt foder, da det giver en større grad af mæthedsfornemmelse. Tal med dyrlægen om hvilket foder, der passer til netop din hund.

Det er en god idé at give hunden flere, mindre portioner foder hver dag. Det kan få hunden til at føle sig mere mæt. Og hvis en del af foderet bruges til træning eller anden aktivering får den også noget at tænke på i løbet af dagen. Hundens daglige aktivitetsniveau - eller mangel herpå - samt mængden og brugen af foder, skal derfor også tages med i problemløsningsplanen.

 

 

Få styr på den uønskede adfærd

Jo yngre hunden er, jo nemmere er det at ændre hundens adfærdsmønstre, og det gælder også denne adfærd. Her følger nogle råd som virker, hvis du er konsekvent og følger dem omhyggeligt.

 

  1. Opdel hundens madration og giv hunden mad flere gange om dagen. Sørg for at du fodrer din hund den rigtige mængde i forhold til alder og aktivitet. Det vil bevirke at den er mindre sulten og måske mister interessen for at se sig om efter andet spiseligt.
  2. Lad hunden arbejde for føden. Husk på at kedsomhed også kan være årsagen til den uønskede adfærd. Lad hunden søge efter en del af dens tørfoder på græsplænen eller indenfor. Eller du kan komme maden i en bustercube eller aktiveringsbold. Brug også en del af foderet til den daglige træning. Det vil gøre hunden mæt og mentalt træt. Mange hunde har stor glæde af at "arbejde for føden" på denne måde.
  3. Det uønskede adfærdsmønster skal brydes. Første skridt på vejen, er at forhindre hunden i at æde afføring i en periode. Dvs. at du skal sørge for at fjerne hundens afføring straks den har besørget - hver gang den besørger.
  4. Hold øje med hunden, når du lufter den. Hvis du ikke kan afbryde hunden med en "nej!", når den viser interesse for afføring, så hold den i line når du lufter den. Du skal kunne gribe hurtigt ind, og hunden må ikke få succes med at spise afføring. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt i en periode at anvende en mundkurv.
  5. En aluminiums dåse med lidt småsten i bunden, kan bruges til at afbryde adfærden på afstand. Dåsen skal kastes på en måde så den forskrækker og afbryder hunden før den har tænderne i afføringen. Målet er altså, at hunden forbinder synet og lugten af afføringen, med forskrækkelsen. (Bemærk, at hvis hunden har ædt afføringen, så hjælper det ikke at skælde ud). Metoden må naturligvis ikke misbruges. Straks hunden afbryder sit forehavende skal det roses og belønnes.
  6. Tal eventuelt også med din dyrlæge om tilsætte lidt jern eller monosodium glutaminat til hundens foder. Det kan få afføringen (fra dette foder) til at virke mindre attraktiv, set med hundens øjne. Bemærk, at dette alene ændrer ikke hundens adfærd. Det er i langt højere grad et spørgsmål om at samle op efter hunden, være opmærksom på hundens adfærd, aflede/irettesætte og rose på de rigtige tidspunkter og sørge for at hunden ikke keder sig.

 

 

Kilde: http://www.netdyredoktor.dk/sw21670.asp

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen
Jeg har sakset dette fra netdyredoktor:

 

 

Kilde: http://www.netdyredoktor.dk/sw21670.asp

 

Jeg har kendskab til flere hvalpe som spiste lort og har altid foreslået dem at købe DiVet og give som tilskudsfoder.

 

Sjovt nok, når de har fået det 3 - 4 uger spiser de ikke lort mere!!

 

DiVet er en plante / urte foderpille som giver maven / tarmen det den behøver og som den ikke får i det foder man giver den.

 

Så alt det fra den dyrlæge side giver jeg ikke meget for.

 

En pudsig ting er at hunde der ikke spiser lort gider ikke rigtigt disse piller mens hunde som spiser lort guffer dem i sig....hundes næse kan man ikke snyde.

 

Som sagt af mange før mig : Du er hvad du spiser! ( det gælder også hunde ) og mangler du noget skal det nok vise sig før eller siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi skiftet foder stoppede cujo med det, og det er tørfoder, selvom nogle nok vil sige det er fyldt med alt muligt unødvendigt og bla bla. Men han trives på det, og det er vigtigst.

 

Vi gik fra RC (fik det kun i 1 måned) til Chicopee.

 

Kattelorte er stadigvæk interessante, men det er vist mere at sådan er hunden end foderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil stemme i med Amocca - Bitten har en enkelt gang fået Pedigree vådfoder (det var hvad kiosken havde), og jeg måtte modvilligt betale for stadset..

Dagen efter lagde Bitten den klammeste mest ildelugtende (og store) hømhøm - og åd den!

 

Behøver jeg sige at Pedigree aldrig er blevet serveret igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna

Mio havde også en periode, hvor han ikke var til at holde fra at hapse "delikatesser" på gåturen :skraek::badr: (Hvornår lærer folk at samle op efter sig/hunden?! :confused::evil:)

Det gik heldigvis over en dag, tror ikke det var ved foderskift, men kan ikke huske det. :roll: :blink:

 

Jeg har hørt at især heste- og katte-høm-høm'er er "delikate", fordi de ikke fordøjer så meget inden det kommer ud igen - det samme med foder der indeholder mange svært fordøjelige produkter og smagsstoffer. Det er simpelthen "uudnyttet mad", som nogle hunde finder delikat! :mums: :badr:

 

Har ingen teori til at understøtte dette, det er udelukkende noget jeg har lade mig fortælle!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke for at være negativ eller noget i den retning...

Men hvor ved du det fra, og hvordan ved du det?

 

Her på HF har vi faktisk en del tråde i foder-forum omkring ligepræcis.. foder!

 

Skal jeg forsøge at ridse noget op - så tror jeg de fleste herinde er enige om at hvis man fodrer med tørfoder, så skal primærdelen af foderet være kød..

Hvis man kigger på ingredienslisten, så er det sådan i Danmark - at det der er mest af i et produkt skal stå først..

 

På Pedigrees tørkost står der fx..

 

Ingredienser Pedigree® Maxi Oksekød & Grøntsager 14kg:

Korn, Kød og kødbiprodukter (min 4% oksekød i oksekødsbidder), Vegetabilske biprodukter, Vegetabilskt proteinekstrakt, Olie & fedter, Mineraler, Grøntsager (min 4% gulerødder i gulerodsbidder, min 4% i ärtbidder).

 

Dvs. der er rigtig meget korn i - og altså, vores hunde er jo designede til primært at spise kød fra naturens hånd.. Ikke korn..

 

Desuden virker det noget mærkeligt at der er MIN 4% oksekød i oksekødsbidderne, hvad i alverden består de resterende 96% af?

 

Der er meget mere at sige om denne sag, men jeg har ikke sat mig godt nok ind i det til at sige kloge ting, det er der andre som har ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

hva foder vil i så anbefalde jeg skifter over til det er en papillion på 1½ år

 

Det er et godt spørgsmål.. Måske det ville være en idé at købe nogle prøve poser hjem?

Min har været glad for Royal Canins racespecifikke foder - ikke at det er mit foretrukne mærke, men de gider ikke andet..

 

Ellers er Eaglepack også et godt bud på sundt tørkost, mine forældres hunde har været glade for Pronature uden majs.. Andre igen fodrer udelukkende med råt kød og knogler - det får min hanhund og næsten udelukkende efterhånden

Men det er en jungle!

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyreunger har efter hvad jeg har lært, altid pr. instinkt spist sit eget afføring, eller også gør deres mor det.

Det er fordi de er sårbare overfor andre rovdyr, så det er med at slette alle spor af at man er der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Dyreunger har efter hvad jeg har lært, altid pr. instinkt spist sit eget afføring, eller også gør deres mor det.

Det er fordi de er sårbare overfor andre rovdyr, så det er med at slette alle spor af at man er der.

 

Så længe ungerne dier ja, men ikke efter at de er gået over på fast foder:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...