Hop til indhold

Halsbåndstræning


Amocca
 Share

Recommended Posts

Karla kan ikke lide at få noget ned over hovedet eller have noget om halsen... hun går derfor aldrig med halsbånd. Nu er det jo så bare sådan, at jeg har et ønske om at konkurrere i både rally og agility.

 

Jeg har derfor bestilt et NOME halsbånd (halvkvæl) til agility-konkurrencer, og skal til at træne hende i at have det på... halvkvæl er dog ikke tilladt til rally konkurrencer, her skal det være et fast halsbånd eller en kæde i låst position.

 

Vi har trænet at stikke hovedet gennem et viskestykke - hvilket hun er blevet rimelig god til. Jeg købte også en plysterning, hvor hun skal stikke hovedet igennem noget stof for at finde boldene nede i den, det gør hun uden tøven...

 

Jeg tænker derfor, at det store brede, bløde NOME halsbånd vil være relativt nemt at vænne hende til - et halvkvæl er jo "stort" i forhold til hendes hals...

 

men udfordringen kommer, når vi når til at skulle bære et fast halsbånd. En person i omgangskredsen foreslog at jeg bare gav hende det på og så lod hende gå med det, indtil hun blev "træt af" at reagere på det... det er jeg dog ikke så meget for umiddelbart...

 

Ved halvkvæl halsbåndet regner jeg med at træne det ligesom viskestykket, så hun selv ender med at "tage det på"... men det er jo ikke helt muligt med et fast halsbånd...

 

Nogen gode tanker om denne problematik?

 

Jeg forestiller mig, at et bredt blødt fast halsbånd vil være vejen frem, og så noget med en enkelt prøvning og derefter en halv bøf og så slut... så det bliver den største fest i verden at få det på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Nu har jeg ikke selv haft problemet, men tænker løsningen ligger så lige for... Nu klikkertræner I jo så fantastisk mange ting, og Karla er mere end villig til at samarbejde. Er det så ikke at indøve det, som det eksempelvis blev gjort i videoen hvor en terrier skulle vænne sig til at få klippet negle?

 

Først "dutte" til halsbåndet. Herefter halsbåndet foran snuden - og tættere og tættere på halsen. Løst liggende på nakken. Lukket i første hul - og så videre og så videre. Og så udvide tiden det sidder på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du engang skal have et fast halsbånd, så kan jeg anbefale disse. http://www.dog-harnesses.co.uk/acatalog/Fleece_Dog_Collars.html

 

Det er let og bl¢dt. Bare sig til, så skal jeg nok sende det til dig (ved ikke hvor let det ville være at bestille fra DK).

 

Nej hvor er det smart - sådan et kunne sele-hadske-Dolph også godt være interesseret i.. Har overvejet sådan en Nome halsbånd, men det der ser fint ud!

 

Måske vi skal lave fælles bestilling :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

En skam du har bestilt halsbåndet, du kan også få dem til at lave det med kliklås. De er nemme at tage af og på, de skal jo ikke over hovedet.

Men ellers ville jeg også anbefale at du klikker træner hende, det skal nok virke for jer :-D

 

Jeg er helt klar over at de også findes i fast form ;-) Jeg har bestilt deres agility-halsbånd (som er halvkvæl med fast snor i) med fuldt overlæg :mrgreen: fordi det skal bruges til agility-konkurrencer...

 

Det var først igår det gik op for mig, at selen var no-no til rally konkurrencer - men det gør mig såmænd intet at have 2 forskellige halsbånd. Jeg har jo også 3 snore og (snart) 2 seler :oops:

 

Disse to forskellige halsbånd kommer så kun til at skulle bruges i konkurrence øjemed... til daglig vil hun stadig være iklædt sele

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger et halsbånd til Freya fra Hunter:

http://loppetjansen.dk/hund/gaa_turen/halsbaand/nylon_webbing_og_stof/hunter_vario_plus_halsbaand_m_8520_da.html

 

Selvom halsbåndet er fast, er man fri for at trække det over hovedet på hunden.:-)

 

Jeg vil helst undgå nylon halsbånd - vil helst have fleece eller evt. Hurrtas halsbånd med fake lammeskind indeni ... men tak for linket :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nu karla var en hvalp, så fik hun som de fleste hvalpe et halsbånd på og så ville hun klø på det, prøve og bide i det og pludselig var det ok..

 

Hvordan reagerer hun nu? Er det at få noget over hovedet hun i sær ikke kan lide eller er det lige så slemt med et klikhalsbånd?

 

Når du nu får gjort hende vandt til et halsbånd, så må du regne med at bruge det oftere end til konkurrence.

Hvis hun kun har det på til konkurrence, såvil hun nokblive alt for fokuseret på det og til Rally i hvertfald,så er det noget anderledes at gå bane med halsbånd kontra sele:-D

 

Vi bruger jo også altid sele, dog er de begge vandt til at gå med halsbånd, men det er lidt underligt for mig, når jeg pludselig har snoren i halsbåndet og sheila trækker også mere,så nu går vi med halsbånd til træning også:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er et billede af Carrie med sit i pink. Hun bruger det kun til at have skilte i, da mynder jo bruger en anden type som "almindeligt" halsbånd (Carrie bruger dog mest sele).

210409NorthMymms081.jpg

 

Det er rigtig godt til hende, fordi fleecen forhindrer det i at glide op og ned ad halsen på hende. Hun får nemt en meget tynd pels på halsen, så har bedst af ikke at blive "slidt".

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nu karla var en hvalp, så fik hun som de fleste hvalpe et halsbånd på og så ville hun klø på det, prøve og bide i det og pludselig var det ok..

 

Hvordan reagerer hun nu? Er det at få noget over hovedet hun i sær ikke kan lide eller er det lige så slemt med et klikhalsbånd?

 

Det at få det ned over hovedet, er hun efterhånden vant til. Jeg har trænet det rigtigt meget med en blød ring lavet af et viskestykke, og med hendes plysterning, som hun skal stikke hovedet ned i...

 

"Problemet" opstår, når "tingen" bliver liggende mod halsen i længere tid... så synes hun ikke det er super sjovt mere... Hun kan dog acceptere at fx viskestykkeringen ligger omkring hendes hals i et stykke tid nu, så længe vi har fokus på hinanden og jeg klikker og fodrer...

 

Når du nu får gjort hende vandt til et halsbånd, så må du regne med at bruge det oftere end til konkurrence.

Hvis hun kun har det på til konkurrence, såvil hun nokblive alt for fokuseret på det og til Rally i hvertfald,så er det noget anderledes at gå bane med halsbånd kontra sele:-D

 

Vi bruger jo også altid sele, dog er de begge vandt til at gå med halsbånd, men det er lidt underligt for mig, når jeg pludselig har snoren i halsbåndet og sheila trækker også mere,så nu går vi med halsbånd til træning også:-)

 

Jeg forestillede mig, at jeg ville bruge halsbåndene til de træninger, hvor de var relevante - altså at agilityhalsbåndet kom frem, når vi skulle til agility og det andet når vi skulle til rally. Hun er jo drønende hurtig til at danne forbindelser/associationer inde i sit lille hoved - ved hvilken jakke betyder gåtur, hvilken jakke der betyder "besøg hos andre mennesker", hvilken taske der betyder træning :-D så jeg går ud fra, at dette vil varme hende lidt op til halsbåndene automatisk - fordi de vil blive associaseret med noget hun synes er sjovt...

 

Men hård træning i vente ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det at få det ned over hovedet, er hun efterhånden vant til. Jeg har trænet det rigtigt meget med en blød ring lavet af et viskestykke, og med hendes plysterning, som hun skal stikke hovedet ned i...

 

"Problemet" opstår, når "tingen" bliver liggende mod halsen i længere tid... så synes hun ikke det er super sjovt mere... Hun kan dog acceptere at fx viskestykkeringen ligger omkring hendes hals i et stykke tid nu, så længe vi har fokus på hinanden og jeg klikker og fodrer...

Ok, Det er da elles flot:-D Kan du så begynde med et halsbånd og så lade det ligge i længere og længere tid, før du fjerner den. Sådan at halsbåndet bliver på mens i feks træner andre ting?

Lige pludselig var der jo en chance for at hun ikke længere "kan" mærke at hun har det på:) Lidt ligesom at hvis man ikke er vandt til at gå med ur, så føles det underligt, men så snart man har gået med det lidt, kan man slet ikke mærke det:blink:

 

Jeg forestillede mig, at jeg ville bruge halsbåndene til de træninger, hvor de var relevante - altså at agilityhalsbåndet kom frem, når vi skulle til agility og det andet når vi skulle til rally. Hun er jo drønende hurtig til at danne forbindelser/associationer inde i sit lille hoved - ved hvilken jakke betyder gåtur, hvilken jakke der betyder "besøg hos andre mennesker", hvilken taske der betyder træning :-D så jeg går ud fra, at dette vil varme hende lidt op til halsbåndene automatisk - fordi de vil blive associaseret med noget hun synes er sjovt...

 

Men hård træning i vente ;-)

 

 

Jeg synes da det lyder som om i er godt på vej:5up: Men i et stykke tid tror jeg det ville være en fodel, hvis hun gik med et lille let halsbånd/tørklæde altid, indtil hun er helt tryg ved fornemmelsen. Så kan hun bedre senere huske det, hvis der går nogle dage imellem at hun har noget på:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige for at opdatere, så kan jeg fortælle, at vi er blevet superseje til at gå med halsbånd... eller dvs. lige nu er det så kun løkken fra min tynde nylonhundesnor - men hun reagerer ikke overhovedet... hverken på at få det på eller tage det af... og hun kan også sagtens gå sammen med mig med det på :5up:

 

og jeg har vidner - i form af Freudika - der har set det :mrgreen: og jeg skal også nok tage mig sammen og få taget nogle billeder af det...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...