Hop til indhold

Må man nu ikke fodre med ris?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Har lige fået at vide af en bekendt, at hunde bliver hyperaktive af ris.

Hun kunne ikke fortælle hvor hun havde oplysningen fra, så nu vil jeg da gerne vide om andre har hørt det samme, og om der evt. er dokumentation for det :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci

Hvide ris påvirker i hvert fald menneskers blodsukker på den dårlige måde. Det er ligesom hvedemel, hvid pasta og andet. Der er for meget sukker i og blodsukkeret stiger voldsomt for derefter at falde hurtigt igen. Mon ikke det påvirker hunde på samme måde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen

Hvis ris er eneste store kilde til energi er det ikke godt, der skal helt være en blanding af hurtige ( ikke for mange), mellem og langsomme kulhydrater for at en hund har en god energi fordeling. Desværre er mange foder typer med ris bygget på stort set kun ris og derfor ikke så gode.

 

Der ses ofte rester af lagermide afføring i ris mel og dette er kilde til allegi, plus ris fra Kina har tidligere vist sig af tvivlsom kvalitet og desuden nogle gange med uheldig tilsætning af melamin.

 

Skulle man iøvrigt være lidt miljøbevist bør man måske tænke dansk, hvorfor købe foder som skal transporteres tusindvis af kilometer....

 

Lad os tage f.eks. ZiwiPeak fra New Zealand hvor 5 kg koster 311 kr. men i Danmark koster 599 kr. Hvad skyldes denne pris forskel? Fortjenste? Transport? Moms? ( godt nok har New Zealand kun 12,5% moms....så det

er ikke hele forskellen). Det samme kan siges og produkter fra USA, Canada, Austrailen...o.lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Som bekendt så reagere hunde forskelligt, men det er rigtigt at NOGLE hunde, kan bliver hyper af for mange ris, værst er dog de hvide ris, fuldstændigt som til mennesker. Det kommer også helt an på, hvor aktiv hunden er.

 

Hvide ris, hvede og deslige er hurtige kulhydrater, hvorimod brune ris, havre og deslige er mellemhurtige, rug, æbler, mango og lign er de langsomme kulhydrater og de bedste med mindre man har en hund der har brug for nogle hurtige kulhydrater, som de meget aktive/arbejdende hunde eksempelvis agility hunde.

 

Man bør derfor fodre efter hvor aktiv hunden er, så man kan ikke sige at ris aldrig er godt, eller at alle hunde bliver hyper af det.

Hvis man foder en ikke aktiv hund, sådan henad aftentid og der er meget ris i foderet, hvede og lign i, så er det at man kan blive udsat for en hund, som virkelig kan være "a pain in the ass", da den lige får et skud energi, og i manges øjne på et forkert tidspunkt, da man godt vil have lidt fred i huset på den tid. :blink:

Det svare lidt til at proppe børn med slik om aftenen, det kan også have en uheldig reaktion til tider. Undskylder at jeg lige bragte en sammenligning på børn ind. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvis ris giver hyperaktivitet, tør jeg da ikke tænke på hvordan Pelle ville være UDEN sine ris :-D

 

I det hjemmelavede mad er der 50% ris og dette mad udgør 2/3 af hans daglige indtag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen
Karla er ikke den store fan af ris - hverken brune eller hvide - så hun får bulgur istedet... jeg aner ikke om de er hurtige, langsomme eller mellem kulhydrater :-D

 

Bulgur er et produkt af hvede, ofte durum hvede. Allergi hunde kan få problemer med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Karla er ikke den store fan af ris - hverken brune eller hvide - så hun får bulgur istedet... jeg aner ikke om de er hurtige, langsomme eller mellem kulhydrater :-D

Det kommer lidt an på, hvilke det er. Jo grovere de er, jo bedre er de også, som med risene og alt det andet. De ligger lidt på linie med ris og pasta. Alm. pasta er i øvrigt bedre end hvide ris, men dårligere end brune og vilde ris. :-D

 

Jo langsommere kulhydraterne er, jo længere tid vil hunden også føle sig mæt. De hurtige kulhydrater giver en hurtig mæthed og energi, men energien daler til gengæld også betydeligt hurtigere, end hvis den er mættet af de langsomme. :-)

 

Personligt synes jeg dog at opleve at mine hunde, bedre kan fordøje sådan noget som bulgur. Får Buddy ris farer skidtet bare igennem ham, så det er ikke optimalt for ham. Lucky fik en kort overgang det hjemmelavet, det røg også lige igennem, og hvis det farer lige igennem, må det være endnu mindre det mætter (hans mave knurrede også tit og han tabte sig) så ris er slet ikke et hit herhjemme. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her har godt nok ikke så meget at gøre med ris, men en forfatter ved navn William E. Campbell har skrevet noget om adfærd og ernæring. Bed dengang (det er en ældre sag) mærke i at meget proteinrig kost havde en beroligende effekt på meget aktive hunde, mener faktisk han brugte ordet stresset.

 

Det var denne bog:

 

bpd.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Det her har godt nok ikke så meget at gøre med ris, men en forfatter ved navn William E. Campbell har skrevet noget om adfærd og ernæring. Bed dengang (det er en ældre sag) mærke i at meget proteinrig kost havde en beroligende effekt på meget aktive hunde, mener faktisk han brugte ordet stresset.

 

Det var denne bog:

 

bpd.gif

 

Det at hundene blev meget mere rolige var noget af det vi bemærkede aller mest da vi begyndte at råfodre:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Hun bliver skam råfodret, men hun er dælme så lad:roll:

 

Aj det hjælper da liiidt, nu hvor hun bliver tvunget ud på cykelture 3 gange om ugen..

 

Dejligt:5up:

 

Ejjj jeg kender jo godt problemet, Freja vores hundemor er heller ikke den mest aktive:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun bliver skam råfodret, men hun er dælme så lad:roll:

 

Aj det hjælper da liiidt, nu hvor hun bliver tvunget ud på cykelture 3 gange om ugen..

 

Jeg havde også sådan en hund. Prøvede at cykle lidt med hende men det gad hun absolut ikke (ihvertfald slet ikke i snor). Jeg ville jo afpasse tempoet til hende men det resulterede bare i at hun løb langsommere og langsommere, indtil hun stoppede helt op og gloede på mig somom jeg var en total idiot, at kunne finde på sådan noget. Så fandt jeg dummyen frem og er du gal en forandring. Pludselig peb hun i iver for at komme afsted.

 

Kan være du bare ikke har fundet ud af hvad Luna synes er sjovt. Måske noget vandapportering?. Synes ihvertfald at man skal være forsigtig med at "overse" en hunds signaler om at de ikke har lyst til et eller andet. Det kan jo være at der er en grund til det.

 

Har jeg spurgt dig før, :oops: har du fået chekket hendes stofskifte?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Hun bliver skam råfodret, men hun er dælme så lad:roll:

 

Aj det hjælper da liiidt, nu hvor hun bliver tvunget ud på cykelture 3 gange om ugen..

Prøv med noget AnimaStrath - det har ialt fald givet lidt energi her - tror jeg nok ... eller også er det noget helt andet ... eller tredje. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde også sådan en hund. Prøvede at cykle lidt med hende men det gad hun absolut ikke (ihvertfald slet ikke i snor). Jeg ville jo afpasse tempoet til hende men det resulterede bare i at hun løb langsommere og langsommere, indtil hun stoppede helt op og gloede på mig somom jeg var en total idiot, at kunne finde på sådan noget. Så fandt jeg dummyen frem og er du gal en forandring. Pludselig peb hun i iver for at komme afsted.

 

Kan være du bare ikke har fundet ud af hvad Luna synes er sjovt. Måske noget vandapportering?. Synes ihvertfald at man skal være forsigtig med at "overse" en hunds signaler om at de ikke har lyst til et eller andet. Det kan jo være at der er en grund til det.

 

Har jeg spurgt dig før, :oops: har du fået chekket hendes stofskifte?.

 

Hehe det lyder lidt som Luna.. med tempoet.. Men jeg er ved at lære at være hård, og tage "skyklapper" på, og så går det faktisk godt:-)

 

Luna mener at har hun hentet noget 2 gange, så er det selvhenter.. :roll:

 

Det Luna synes er sjov, er mad...

 

Ja, tilbage i starten af 2007 fik hun taget en blodprøve, hvor der blev testet for alt muligt.. Det var dengang hun også havde meget dårlig mave.. Og der var intet at se..

 

Men du har ret i det der med at tvinge.. Jeg har dog snakket med Luna's massør om det, og hun tjekker Luna en gang om måneden.. og vil sige til, hvis der er noget galt.. Men jeg skal have hende lidt ned i vægt, og det her er den eneste mulighed jeg har tilbage pt. Vi går også til waterwalk hos dyrlægen en gang om ugen pt. Dog begynder vi snart at gå i vandet på stranden selv.. Har ikke råd til at købe endnu et kort hos dyrlægen

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv med noget AnimaStrath - det har ialt fald givet lidt energi her - tror jeg nok ... eller også er det noget helt andet ... eller tredje. :mrgreen:

 

Hehe.. AnimaStrath.. det må jeg lige se på.. Her når sp pengene kommer, så skal jeg have købt flexvital, Vitalanim og så kunne jeg da prøve AnimaStrath.. Tak:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...