Hop til indhold

DDH - stamtavle på blandinger?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg faldt lige over en annonce med en Biewer-yorkshireterrier, med stamtavle i DDH...

 

Jeg troede ikke bieweren var godkendt som race? troede faktisk den blev anset som en fejlfartvet yorkshireterrier... men der tager jeg jo nok fejl?

 

Med mindre DDH laver tavler på blandinger selvfølgelig... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg faldt lige over en annonce med en Biewer-yorkshireterrier, med stamtavle i DDH...

 

Jeg troede ikke bieweren var godkendt som race? troede faktisk den blev anset som en fejlfartvet yorkshireterrier... men der tager jeg jo nok fejl?

 

Med mindre DDH laver tavler på blandinger selvfølgelig... ;-)

Den er ikke FCI godkendt.. Men DDH er ikke med i FCI så de bestemmer vel selv hvilke racer de accepterer. Eller det kunne jeg forestille :mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

tak for forklaringen :-D skulle man mon prøve at få Karla anerkendt som "bornholmsk tagfejermester hund" i DDH :hmm:
Prøv dog.. De mangler måske medlemmer? Ellers er der DDKC de godtager hvad som helst.. Og så kan du blive verdensvinder hvert eneste år, også selvom du har en af de antalmæssigt store racer :mrgreen:

Føj janni, skam dig.. Snak pænt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare til orientering - DKK stambogsfører også blandinger. Jeg kendte engang en der fik et kuld hvalpe stambogsført som Dansk Spids, selv om faderen var Samojede.

 

Men så hedder det sig selvfølgelig at man seriøst arbejder for at rekonstruere en race - og det kan vel være lige så seriøst hvis man skaber en ny, eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare til orientering - DKK stambogsfører også blandinger. Jeg kendte engang en der fik et kuld hvalpe stambogsført som Dansk Spids, selv om faderen var Samojede.

 

Men så hedder det sig selvfølgelig at man seriøst arbejder for at rekonstruere en race - og det kan vel være lige så seriøst hvis man skaber en ny, eller?

 

 

Men de bliver vel ikke stambogsført som sådan, de kommer vel bare i et x-register?

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare til orientering - DKK stambogsfører også blandinger. Jeg kendte engang en der fik et kuld hvalpe stambogsført som Dansk Spids, selv om faderen var Samojede.

 

Men så hedder det sig selvfølgelig at man seriøst arbejder for at rekonstruere en race - og det kan vel være lige så seriøst hvis man skaber en ny, eller?

 

DKK stambogsfører dansk spids i et x-register og racen er endnu ikke rekonstrueret nok til at kunne optages i FCI og hundene stambogsføres på baggrund af en avlsgodkendelse. På et tidspunkt lukkes dette x-register og herefter er racen "lukket" og stambøger kan kun laves på hunde efter allerede avlsgodkendte hunde. Det samme har/er man været i gennem med broholmer og dansk/svensk gårdhund - her er x-registeret dog lukket og racerne er FCI godkendte. Hundene skal dog stadig avlsgodkendes på særlige specialklubsarrangementer. Parringer skal ligeledes godkendes for at der kan laves stambog.

 

Det er i min verden ikke helt det samme at kæmpe for at genskabe/redde originale danske racer, som det er at begynde at stambogsføre diverse designer hunde.... og så får du ikke mere for den 25-øre :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...