Hop til indhold

Legeknurren


Amocca
 Share

Recommended Posts

Karla legeknurrer i stor stil... desto bedre hun kender den anden hund - desto mere knurrer hun når hun leger.... Det er meget tydeligt i mine ører, at det er leg og jeg kan høre det med det samme, hvis det skifter og bliver alvorligt...

 

Hvis hun ikke er så bekendt med den hund hun leger med, er der skruet lidt ned for volumen, det er jo godt nok...

 

Men når hun trækker eller ønsker at lege trækkeleg - så knurrer hun som en vanvittig! Ligemeget om det er med mennesker eller hunde... dette skyldes IKKE, at hun ikke vil have at der bliver trukket i tingen hun har.... Som flere herinde, har været vidne til, så indbyder hun til trækkeleg konstant, mens hun brummer og brummer.... og ve den stakkels hund der siger nej tak, for damen er stædig og propper gerne tingen nærmest ind i munden på den, for at få den til at trække....

 

Men! Igår gik det så galt, grundet hendes brummen. Hun har tilbudt sin gummi-trækketing til en anden hundeejer i parken - han tager imod og de står og hyggetrækker. Hans hund Mille (som Karla har kendt længe og de to har aldrig haft problemer sammen) bestemmer sig så åbenbart for, at sådan skal Karla altså ikke snakke til hendes far! Så hun flyver lige i hovedet på Karla :megaked:

 

Karla bliver først vildt forskrækket (naturligt nok, hun stod jo og legede og så ikke Mille komme), men svarer så selvfølgelig igen... Jeg får det dog stoppet meget hurtigt! Og bagefter er der ingen problemer hundene imellem...

 

Karla bløder lidt på læben, men riften er meget lille og generer hende ikke. Jeg må også gerne røre ved den. Og rent faktisk tror jeg ikke, at det var Milles mening at bide hul. Tror simpelthen at hendes tand hang fast idet jeg skilte dem ad... I hvertfald fik jeg ingen bidemærker, af at gå imellem dem, så jeg er rimelig sikker på, at det kun var en markering...

 

Men nu til formålet med denne tråd ;-) (langt om længe)... Er det muligt at lære hende at trække uden at knurre? Jeg er jo bange for, at hun altid vil være i fare for at blive misforstået, når hun skal have så meget lyd på :neutral:

Bør man bremse lyden overhovedet? Der er jo ingen tvivl om, at det er hendes måde at sige, at det her er "pisseskægt"...

 

what to do?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt stoppes.... simpelthen ved at stoppe legen, når hun knurrer.... men jeg ville ikke gøre det. Hellere kontrollere, hvordan hun leger og med hvem - selv om det er svært.....

 

Rart at høre, at andre ikke synes det er problematisk at hun knurrer... ´

Jeg må være ærlig at sige, at jeg heller ikke har lyst til at stoppe det :oops: , Hun har altid gjort det og mener ikke noget med det... Men det kan selvfølgelig misforståes...

 

Men fik at vide, af andre hundeejere efter episoden, at det var fordi jeg ikke havde "slået hårdt nok ned på det" da hun var hvalp, og at hunde ikke skulle have lov at knurre under leg, for det var tegn på dominans :confused:

 

Dette er dog første gang, at det har givet rigtige "problemer", og Karla er ikke en særligt dominant tæve under alle omstændigheder, hun undgår konflikter hvis hun kan...

 

Jeg har aftalt med ejer af den anden hund, at han nok desværre må afstå fra trækkeleg med Karla når hans egen hund er i nærheden...

 

De to tæver hygger sig ellers normalt med hinanden, også efter "episoden", så ingen grund til at fremprovokere noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min venindes D/S har præcist samme lyd som Karla - har jeg vist også nævnt tidligere!

 

Hun forsøgte på hvalpestadiet at stoppe legen så snart der kom lyd på. Hun var rimeligt konsekvent i en god portion tid, og satte også tidligt ind - det hjalp ikke.

 

Jeg ville ligeledes overvåge hvem hun får lov til at lege med. Som hundene lærer hende at kende, vil de også forstå at det bare er noget hun siger.

 

Både Stella og Asta har accepteret Nhøpses knurren som værende leg og reagerer ikke.

Og dog, Asta KAN stadig kaste sig i jorden ind imellem, men... det er også Asta, og jeg ved ikke om det er en reaktion på knurret eller bare fordi hun er Asta :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min venindes D/S har præcist samme lyd som Karla - har jeg vist også nævnt tidligere!

 

Hun forsøgte på hvalpestadiet at stoppe legen så snart der kom lyd på. Hun var rimeligt konsekvent i en god portion tid, og satte også tidligt ind - det hjalp ikke.

 

Måske er det bare hendes gårdhunde-gener der slår igennem her... Ikke at jeg mener, at man bør bruge det som sovepude at "sådan er racen bare"... men hun er 1 år gammel og kommer som sagt sjældent i problemer, så mon ikke det går trods alt...

 

Jeg ville ligeledes overvåge hvem hun får lov til at lege med. Som hundene lærer hende at kende, vil de også forstå at det bare er noget hun siger.

 

Både Stella og Asta har accepteret Nhøpses knurren som værende leg og reagerer ikke.

 

Jeg er rimelig nøjeregnede med hvem hun leger med, da jeg ikke gider at skabe situationer, hvor hun kan komme i konflikt. Kommer derfor ikke i hundeskove eller andre fritløbsområder...

 

Vi har istedet faste legekammerater, som vi mødes med - af og til tilfældigt, men oftest via aftaler...

Hun har mange venner, men det er ikke alle hun får lov at lege med, en del af dem er bare "hilsevenner"...

 

Som sagt, er det første gang, at det virkelig har været et problem, og eftersom de fleste af hendes legekammerater har kendt hende længe, så har de også accepteret, at hendes knur bare er for sjov... men lige dette her var altså for meget for Mille-hunden

 

Og dog, Asta KAN stadig kaste sig i jorden ind imellem, men... det er også Asta, og jeg ved ikke om det er en reaktion på knurret eller bare fordi hun er Asta :roll:

 

:lol: Ja hun smed sig jo også i tirsdags, da Karla forsøgte at proppe bolden i kæften på hende, på trods af, at de har trukket sammen flere gange :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan brummer også når han leger, jeg tror ikke det er frygtelig unaturligt.

 

Om det kan give anledning til nogle homon fights..........det vil tiden så vise. Men måske der er visse hunde som vil reagere på det, men det kan jo være mange ting slået sammen.

 

Hunde kan vel også have off dage ligesom mennesker, og så skulle der bare lige............markeres eller noget.

 

 

Hvis det er gentagene gange det sker, så skulle i måske kigge på det, men indtil da, så plejer du jo at have et fint hundeøje på karla og omgivelserne :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst zandra c

Der er bare nogle hunde som knurre/snakker meget, min Hannah gør det også, både når hun leger men også når hun bliver glad, fks når vi kommer hjem, og som du siger Amocca så er man ikke i tvivl om hvornår det er alvor. Den anden hund "overfaldt" efter min menning din, fordi den ser en knurre af sin far, og kommer ham til hjælp. Så man skal undgå at trække med en "fremmed" hund, når ens egen er der. Det er i hvertfald min erfarring :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jodie brummer også rigtig meget når hun leger godt med en anden hund eller med mig.

Jeg har oplevet at folk har trukket af med deres hunde fordi de tror at det er knurren, hvilket er rigtig synd for begge hunde.

 

I mine øjne skal det være ok at Jodie brummer, for som du siger så er det hendes måde at fortælle at hun leger godt på og jeg oplever ikke at andre hunde misforstår det.

 

Det lyder for mig ikke som om Karlas ven misforstod brumningen, men snarere at det bare ikke var ok for hende at hendes ejer legede med Karla. Mon ikke den anden hund havde reageret ligedan hvis Karla ikke havde brummet?

 

Jeg synes faktisk det er lidt sjovt når Jodie brummer og ser vildt farlig ud :) Andre må tænke hvad de vil om min hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TigerBella

Bella brummer også rigtig meget under leg, især når vi leger trækkeleg. Da hun var hvalp var der lidt problemer med, at de andre hunde misforstod hendes brummen.

 

Jeg synes det er meget nemt at høre forskel på om brummeriet skyldes glæde ved leg eller fordi hun vil markere.

 

Bella brummer f.eks. også når Christina kommer hjem, men ikke når jeg kommer hjem. (Hendes glæde ved at jeg kommer hjem må åbentbart ikke være så stor :rolleyes:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst NinaLab

 

Men fik at vide, af andre hundeejere efter episoden, at det var fordi jeg ikke havde "slået hårdt nok ned på det" da hun var hvalp, og at hunde ikke skulle have lov at knurre under leg, for det var tegn på dominans :confused:

 

 

Det skriver Lone Greva også om, men hun mener at den opfattelse er forældet og at det ikke ofte har noget med dominans at gøre.

 

Edit: Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde det i bogen, men jeg mener altså at det er det hun skriver (??)..

 

Fra bogen:

 

Knurren fremkommer også, når hvalpe leger sammen. Denne knurren må dog ikke have den dybe knurrelyd (skal tolkes individuelt), idet dette er at sammenligne med at sige grimme ord til hinanden.

 

Hun skriver godt nok også om trækkelege at det kan øge stressniveauet for meget hos mange hunde.

 

Det kan da være at den anden hund har oplevet det mere stressende end sjovt? For det lader da til at Karla selv synes det er mega skægt :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skriver Lone Greva også om, men hun mener at den opfattelse er forældet og at det ikke ofte har noget med dominans at gøre.

 

Edit: Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde det i bogen, men jeg mener altså at det er det hun skriver (??)..

 

Fra bogen:

 

 

 

Hun skriver godt nok også om trækkelege at det kan øge stressniveauet for meget hos mange hunde.

 

Det kan da være at den anden hund har oplevet det mere stressende end sjovt? For det lader da til at Karla selv synes det er mega skægt :-P

 

Generelt blive jeg døv når folk siger ordet dominans ;-) fordi det er et så utroligt misbrugt ord... I mine øjne har Karlas brummen intet med dominans at gøre - det er bare hendes måde at udtrykke sig på, når noget er sjovt og lidt vildt ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Fie knurrer kun når hun leger med mig, men så er der til gengæld også lyd på ;-)

 

Det har jeg ingen problemer med, hun elsker de lege.

 

Hun siger dog intet med andre hunde, siger de noget, slipper hun legetøjet og overlader det til den anden hund

 

En lille video af hendes knurren under leg

http://www.hundegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=5671

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst NinaLab
Det skriver Lone Greva også om, men hun mener at den opfattelse er forældet og at det ikke ofte har noget med dominans at gøre.

 

Kom lige til at se at det vist var formuleret lidt klodset, men der skulle stå at knurren ikke er noget med dominans, og at det ofte ikke var tilfældet. Æhh kringlet igen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...