Hop til indhold

Min tæve skal have hvalpe - jeg har brug for hjælp


Gæst Reaper
 Share

Recommended Posts

definer ups-kuld... Jeg snakkede med DKK for ikke lang tid siden og de svarede på mail at DKK ikke blander sig i priserne.. Hvilket jeg også ville synes er totalt urimeligt.

Så ville folk da først lave alt muligt fusk med deres upser

 

 

Så har du haft fat i en praktikant. For jeg kender da til en som har et ups kuld undervejs, og hun har også fået at vide at det er 2200 de må sælges for.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 109
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Reaper

Jeg synes da det er useriøst af en reg. opdrætter at sælge sine hvalpe til denne pris.

 

Det må da give rigtig mang henvendelser fra folk som bare ønsker en raceren hund og kun vælger netop denne pga. prisen. :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke reglen er til for at avlere/opdrættere ikke kan misbruge deres tæver som avlsmaskiner, der producerer flere "upskuld" i deres levetid, og dermed tjener flere penge ind?
Den forstår jeg ikke lige? Et upskuld er hvertfald ikke et kuld hvor tæven har fået hvalpe fx i 4 løbetider i træk.. Det opdager DKK ikke medmindre nogen gør dem opmærksom på det.

For mig er et upskuld et kuld med en tæve som måske er for ung..

Link til indlæg
Del på andre sites

"Ups-kuld" er vel almindeligt kendt som kuld der ikke kan stambogsføres af den ene eller den anden årsag.

 

Og de sælges til kostpris, som sidst jeg kigegde var i omegnen af 1500 kroner. Kan gerne være steget til 2200, det aner jeg ikke noget om.

 

 

Og nej. Et sådant kuld er absolut ikke fuld pris værd, og har helelr ikke kostet det samme at producere.

Der ligger dels ikke noget arbejde bag ved parringen (deraf: UPS!!!!!-kuld!)

Der er ikke de samme muligheder med hvalpene bagefter heller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad får DKK lige ud af det? Hvad er et ups kuld? at tæven er for ung? at forældredyrene ikke er avlsgodkendt? Ikke er undersøgt for sygdomme?

 

 

Et upskuld regnes som regel som et krydskuld (mellem 2 racer). En parring som du beskriver i eksemplerne ovenfor er er som hovedregel en parring du kan søge dispensation til (og få stambøger på normal vis). En dispensation gives som hovedregel hvis avlsrestriktionerne efterfølgende opfyldes. eks. øjenlysning eller hunden udstilles mm.

 

Men... desværre ser vi nogen gange at det er de samme mennesker der søger dispensation gang på gang på gang, og så sker det at der bliver givet afslag på dispensationen og kuldet må sælges som et ups-kuld.

 

Det synes jeg er helt fair.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Den forstår jeg ikke lige? Et upskuld er hvertfald ikke et kuld hvor tæven har fået hvalpe fx i 4 løbetider i træk.. Det opdager DKK ikke medmindre nogen gør dem opmærksom på det.

For mig er et upskuld et kuld med en tæve som måske er for ung..

 

 

men hvalpe efter en ung tæve kan vel stadig stambogsføres?

Link til indlæg
Del på andre sites

I behøves ik svarer, vi tog til dyrlægen lige efter. :)

 

Er hun ok så?! :blink:

 

Og stort tillykke herfra med det flotte resultat! Især til Donna :5up:

 

De er super nuser de små, håber I går en rigtig dejlig hvalpe-tid imøde! :lun:

 

Og så er min personlige holdning, at lige meget hvor mange "kloge" hoveder der siger, at I skal sælge dem for under 2500kr, så er det op til Jer, at beslutte hvad I føler Jer godt tilpas med.

Så længe I er ærlige, og holder Jer inden for realitetens grænser, så tror jeg bestemt ikke, at en køber vil føle sig snydt!

Hvis en CKC-hvalp hos DKK ligger på 9000kr, så synes jeg bestemt godt man kan tage 5000kr, med mindre der er nogle helbredsmæssige problemer med hvalpen/forældrene selvfølgelig. :!:

Og du skriver jo også, at hvalpene vil blive chippet (kan ikke huske vac. også?), hvilket jo også sparer køberen for nogle penge.

 

Der er jo tale om racerene, dejlige familiehunde, der har fået hvalpe! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Reaper

Mange tak Ninna :)

 

Dyrlægen var ikke sikker på om der stadig var en hvalp i hende, han troede det dog ikke (Og det tror jeg heller ikke) men hun fik noget veefremkaldende.

 

Så fik hun noget som trak livmoderen sammen igen, den var vidst meget stor - og han troede også det var den han kunne mærke og ikke en hvalp.

 

Til sidst fik hun noget kalk (Kan ikke huske hvad det hedder) - men netop det med kalkmangel.

 

Han tog temperatur på hende og tjekkede hendes bryster, men det var heldigvis normalt.

 

Efter jeg havde skrevet herinde ringede jeg med det samme til dyrlægen. Nu har Donna klaret fødslen til UG, så skal der ikke ske noget med vores bette pige, ville aldrig kunne tilgive mig selv hvis der skete noget med hende, fordi vi ikke fik nosset os sammen.

 

Vi skulle komme igen imorgen hvis det ikke er blevet bedre, hun trækker stadig vejret tungt, men det er også hårdt for hende - hun virker glad når vi har hende med ude, jeg tror bare hun trænger til ro.

 

Vi har lagt et tæppe over hendes kurv og hende, så det er lidt som en hule, det virker afslappende for hende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt at høre! :klap2:

 

Og ja, hun ser glad ud, men også super træt! Og hvem kan bebrejde hende efter det arbejde? :mrgreen: :kys:til Donna.

 

Kan godt forstå Jeres bekymring - Det er rart, at læse hvor meget hundene betyder for Jer! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Reaper

Ja, hun har gjort et fantastisk arbejde, og hun er bare super dygtig - fantastisk som deres instinkter træder til, hun skal tvinges væk fra hvalpene og ud og tisse.

 

- Hun har det heldigvis meget bedre idag og virker lidt mere afslappet med det hele. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Åååh, det var godt at du skyndte dig til dyrlæge med Donna. Hvis det var begyndende kalk-chock, så kunne det slet ikke gå stærkt nok!

Og hun havde jo også brug for at få livmoderen til at trække sig sammen.

 

Angående salg af hvalpene, så ER der jo heldigvis nogle uger til. Så forhåbentlig finder du købere i din allernærmeste familie.

 

Når man køber en cavalier med stambog, så har man en garanti for, at hvalpen er raceren. At både mor og far er cavalierer og det er deres forældre også.

---Men hvis du sælger til nærmeste familie, så er det sikkert nok, at køber kender dig og ved, at du ikke lyver.

Du kan ikke og BØR IKKE forvente, at helt fremmede mennesker stoler på at hvalpene er "ægte" bare fordi du siger det. For DET er useriøst.

En fremmed køber skal også meget gerne spørge dig om du har papir på, at både Donna og den stolte far er endocardiose-undersøgt (hjerteundersøgt). Det er en rigtig kedelig sygdom, som koster alt for mange cavalierer livet eller tapper dem for energi.

----Og du skal være forberedt på, at en ny ejer vil have en skriftlig garanti på, hvad der skal ske hvis deres hvalp viser sig at have endocardiose.

-----------Jeg ved ikke, om du kan nå at få forældrene hjerteundersøgt inden hvalpene skal hjemmefra, men uden den undersøgelse er hvalpene væsentligt mindre værd.

---I sidste ende er hvalpene det værd, som der er nogen, der vil give for dem...

Det er bare IKKE sikkert at de, der vil betale mest OGSÅ er dem, der er de bedst egnede adoptivforældre. Overhovedet ikke! Og faktisk kan jeg ikke se, hvorfor nogen skulle betale næsten det samme for en hvalp uden stambog, som for en hvalp af stambogsførte, avlsgodkendte og helbredschekkede forældre.

---DET sker vist kun hvis der er tale om impulskøb, altså "kærlighed ved første blik".... som der jo næsten altid er, hvis man mangler en hvalp og møder et kuld på 6-7 uger..:hjerte:

---Hvis du vælger at sætte en forholdsvis høj pris, så sørg for at oplyse køber om, at hvalpene IKKE kan stambogsføres, ---INDEN køber overhovedet sætter sine ben i dit hus...

Så har du bedst mulighed for at finde "seriøse købere".

 

---Jeg synes bare, at der er andre ting, der spiller ind, end om hvorvidt køber har råd til at betale 5000 eller kun har råd til det halve. Meget vigtigere er det da, at køber virker fornuftig i forhold til hvalpen, at der er forståelse for hvalpens behov, -Og jeg ville synes, at det var rigtig vigtigt for mig i hvert fald, at køber ikke boede for langt væk.

---Når de 8 uger er gået, og hvalpene er rejst hjemmefra, så vil du tænke allermest på de hvalpe, som du slet ingen kontakt har med...:cry:

 

Jo højere pris du sætter, jo færre kunder vil du have til hvalpene. Og jo mindre mulighed har du for at sortere og udvælge de bedste adotivforældre.

---Og det er svært, useriøst og urimeligt at sætte prisen ned efter nogle uger fordi der måske ikke er købere nok..:shock:

 

Troede du virkelig, at svangerskab og fødsel skulle være det sværeste??:lol::lol: --Bare vent..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Reaper

Tak for dit svar :)

 

Jeg har tænkt over at tage 5500 kr. for dem.

Louis og Donna har stamtavle begge 2 - og jeg vil give dem en kopi af deres tavler, men jeg har også skrevet til DRU.

 

Mht. hjerteundersøgte forældre, så fik vi at vide at det ikke findes ret meget mere, da det inden for DRU ihvertfald ikke er tilladt med indavl, og det ses sjældent (Hvad jeg har fået at vide) .

 

Vi har netop snakket om idag at få forældre undersøgt (Ikke grundet prisen på hvalpe) men for at vide sikkerhed.

 

Dyrlægen ringede idag og spurgte hvordan det gik med hende - dejligt når de gider sætte sig ind i det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Reaper

Hvis vi vil lave stambøger på hvalpene har vi fået dispentation hertil - men hvad skal indsendes til DRU?

 

Er der nogle medlemmere der kan hjælpe her?

 

Vi er ikke medlem, og bliver det heller ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi vil lave stambøger på hvalpene har vi fået dispentation hertil - men hvad skal indsendes til DRU?

 

Er der nogle medlemmere der kan hjælpe her?

 

Vi er ikke medlem, og bliver det heller ikke.

 

Ved stambogsføring skal DRU have følgende tilsendt.

 

1 Tævens originale stambog

2 Hanhundens originale stambog ( har hanhunden været brugt i avl hos DRU, er kopi nok)

3 Korrekt udfyldt og underskrevet parring / fødselsattest

4 Ejerforholdet skal fremgå af stambogen hvis det er en DRU bog, ellers løs ejerattest.

5 Dokumentation for HD og AA

6 Kryptorchidattest på hanhunden ( kun hvis hanhunden ikke har været udstillet)

7 Forudbetaling, ved bestillingen, vedr. priser og kontonr. henvises til gebyr på vores hjemmeside.

8 Ekspeditionen påbegyndes først når din indbetaling er reg. i DRU, der udsendes IKKE opkrævning!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Reaper

3 Korrekt udfyldt og underskrevet parring / fødselsattest

5 Dokumentation for HD og AA

6 Kryptorchidattest på hanhunden ( kun hvis hanhunden ikke har været udstillet)

 

Kan jeg få disse uddybet? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

3 Korrekt udfyldt og underskrevet parring / fødselsattest

5 Dokumentation for HD og AA

6 Kryptorchidattest på hanhunden ( kun hvis hanhunden ikke har været udstillet)

 

Kan jeg få disse uddybet? :)

 

 

6. Attest fra dyrlægen om at hanhunden har begge sten i pungen

5. mener jeg ikke du skal have, da dine hunde er under 40 cm. som jeg mener de har som grænse for HD foto

3.parrings/fødselsattest må man kunne finde på deres hjemmesde

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Reaper

Mange tak for svar :)

 

Nu når det skal indsendes, kommer det så retur igen?

Louis har en sundhedsbog fra dyrlægen, hvor der står hans sten er iorden, og der er afkrydset ved de forskellige ting dyrlægen tjekker op på.

 

Eller må vi måske have ham afsted og få lavet en særskilt attest? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...