Hop til indhold

Endt gemmeleg - hund bliver ved med at lede efter legetøjet.


FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Jeg har over de sidste par ugers tid leget gemmeleg med Smilla - (efter et godt tip af mrk) - og hun eeeelsker det. :-D

 

Vi bruger enten en frisbee eller bæveren (begge hendes yndlingslegetøj) og når vi har gjort det en 5-10 gange og jeg lægger den væk bliver hun ved med at fare rundt og snuse og snuse. Og jeg viser hende ellers at nu lægger jeg den væk...

 

Hvordan får jeg hende til at forstå, at nu er det slut.

 

- Har prøvet at lege noget andet (virker ikke rigtigt, for når vi slutter det starter hun med at søge).

 

Jeg har fundet ud af at det virker bedst at lege gemmeleg i haven og så tage hende med ind bagefter (så søger hun ikke mere). Men er der andre bedre måder jeg kan gøre? Er det ikke dumt at lade legetøjet ligge fremme? (Vil jo gerne bevare entusiasmen). :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt være det er mig, der er naiv, men jeg synes da at det mest nærliggende ville være at give hende legetøjet :confused:

Hvis du "lægger det væk", som du skriver, har du jo teknisk set gemt det igen, så jeg forstår godt at hun bliver ved med at lede.

 

Ha ha ja, det har du ret i. :stupid:Men hun ser jo at jeg lægger den i 'legekassen' og så begynder hun at lede rundt andre steder. :confused: Men det kan godt være, hun tror jeg bare har gemt den påny. :blink:

 

Har fået at vide på hvalpemotivationskurset at vi skal have noget 'godt legetøj' som vi kun bruger i træningsøjemed. Dvs at vi lærer på kurset at lege med vores hvalp, få den til at apportere og det næste bliver at gemme legetøjet for den. Vi må ikke have det til at ligge fremme, da det så bliver kedeligt og hunden må ikke lege selv med det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne evt. lære hende SELV at lægge tingene væk?

 

Det bruger jeg tit med Silke. Når hun har hentet/fundet en ting for sidste gang, så holder jeg en pose frem, som hun kan dumpe tingen ned i..

Det skal selvfølgelig indlæres... Og jeg ved ikke, om det har nogen effekt på jeres problem. Men det er da meget sjovt. Og det kan også bruges til oprydning.. :mrgreen:

 

 

Eller I kunne slutte med en smule fodersøg?

 

---Et eller andet "slutritual" som passer ind i JERES rutiner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har fået at vide på hvalpemotivationskurset at vi skal have noget 'godt legetøj' som vi kun bruger i træningsøjemed. Dvs at vi lærer på kurset at lege med vores hvalp, få den til at apportere og det næste bliver at gemme legetøjet for den. Vi må ikke have det til at ligge fremme, da det så bliver kedeligt og hunden må ikke lege selv med det...

 

Det er et udmærket princip, og jeg kender flere der bruger det. Men som regel er det sådan at hunden får legetøjet for veludført arbejde, og så tages det væk igen når den har mistet interessen. Pointen er at den får lov at lege med det - det er jo selve belønningen. Som regel er de alligevel kun interesserede de næste 5 minutter, og så kan man tage dimsen væk igen, eller evt. aflede med noget andet. Hvis legen ender med at føreren bare tager legetøjet fra hunden, er det ikke en succes-oplevelse, men en øv-oplevelse ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak begge to. :5up: Rigtig brugbare råd, som jeg vil prøve mig frem med.

 

Jeg plejer jo som sagt bare at tage legetøjet fra hende, når gemmelegen er slut og hun har fået sin godbid for at komme med den og fået lov at lege lidt med den efterfølgende. :( Men det er heller ikke sådan at leg, samvær er 'ovre/ slut-prut'. Jeg plejer at erstatte begynde på noget andet f.eks trækkeleg med hendes anden yndlingsbamse, som ligger fremme altid. Lidt apport, søg eller noget.... Men når det så er slut går hun som regel tilbage til at søge efter bæveren..

 

Så vil jeg prøve at lade hende have den til hun mister interessen. Alternativt lade hende dumpe den i en pose. Det tror jeg godt hun kan for hun er vant til at aflevere den i min hånd. Problemet er så måske bare, når jeg tager posen og gemmer den væk. men efter et antal gange forstår hun måske det er slut. Jeg kan jo starte med at gøre det udenfor, hvorefter vi går ind. Så kan hun ikke søge... (tænker lige lidt højt). :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du ikke et "slut"-signal til når i træner derhjemme? Så hun ved hvornår det er ovre? for så kunne det jo også bruges i denne sammenhæng....

 

Ikke helt samme situation, men når jeg bruger legetøj som belønning til træning, så får hun den ca 3 gange... altså giver hende bold og ruske ruske ruske, "slip", roser og giver hende bold og ruske, ruske, ruske, slip, roser og så videre... Og så ryger den i lommen igen indtil den skal bruges som belønning....

 

I starten var jeg så tåbelig at tænke, at ruske ruske ruske, slip og så i lommen var godt nok - men nej nej tænkte hunden selvfølgelig - så gider jeg da ikke give slip - du tager den jo ;-) hun er jo ikke dum... Men ruske ca 3 gange med slip ind i mellem, så er det det værd i hendes øjne :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du ikke et "slut"-signal til når i træner derhjemme? Så hun ved hvornår det er ovre? for så kunne det jo også bruges i denne sammenhæng....

 

Ikke helt samme situation, men når jeg bruger legetøj som belønning til træning, så får hun den ca 3 gange... altså giver hende bold og ruske ruske ruske, "slip", roser og giver hende bold og ruske, ruske, ruske, slip, roser og så videre... Og så ryger den i lommen igen indtil den skal bruges som belønning....

 

I starten var jeg så tåbelig at tænke, at ruske ruske ruske, slip og så i lommen var godt nok - men nej nej tænkte hunden selvfølgelig - så gider jeg da ikke give slip - du tager den jo ;-) hun er jo ikke dum... Men ruske ca 3 gange med slip ind i mellem, så er det det værd i hendes øjne :mrgreen:

 

Nej, det har jeg ikke - men lyder som en god idé. :5up:Lidt som Birgittes afslutnings-ritual med at hunden smider bolden i posen.

 

Hvd er dit signal - er det ''slut''?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi leger jo enten gå-fuldstændig-amok-trækkeleg eller apportleg som de steder, hvor Bassen har fat i de legesager, der kun bruges til træning.

 

Vi slutter vanviddet med at stå helt stille og sige "Slip". Så slipper han og så er det forbi.

 

Jeg kan ikke mindes det er noget vi har lært ham. Han gør det bare, men prøv dig frem med Smilla. Om du bruger "Slip", "Stop" eller et andet ord er jo et fedt bare hun kommer til den forståelse, at nu er festen forbi.

 

Jeg tror det er lidt øv for Bassen, når vi stopper legen, men selv det skal en hund jo helst kunne eller vil den være rimelig ulidelig at være sammen med...lidt ligesom et barn, der ikke har lært at stoppe en leg, når forældrene af en eller anden grund beder om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi leger jo enten gå-fuldstændig-amok-trækkeleg eller apportleg som de steder, hvor Bassen har fat i de legesager, der kun bruges til træning.

 

Vi slutter vanviddet med at stå helt stille og sige "Slip". Så slipper han og så er det forbi.

 

Jeg kan ikke mindes det er noget vi har lært ham. Han gør det bare, men prøv dig frem med Smilla. Om du bruger "Slip", "Stop" eller et andet ord er jo et fedt bare hun kommer til den forståelse, at nu er festen forbi.

 

Jeg tror det er lidt øv for Bassen, når vi stopper legen, men selv det skal en hund jo helst kunne eller vil den være rimelig ulidelig at være sammen med...lidt ligesom et barn, der ikke har lært at stoppe en leg, når forældrene af en eller anden grund beder om det.

 

Men så er der delte meninger om hun skal have den til hun selv ikke gider længere eller til jeg siger, at nu er festen ovre. :hmm::confused: :blink:

 

Men jeg har forstået at vi skal have lavet et afslutningsord/ ritual. Og hvis jeg gør det, så er det ikke synd/ forvirrende for hende. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så er der delte meninger om hun skal have den til hun selv ikke gider længere eller til jeg siger, at nu er festen ovre. :hmm::confused: :blink:

 

Men jeg har forstået at vi skal have lavet et afslutningsord/ ritual. Og hvis jeg gør det, så er det ikke synd/ forvirrende for hende. :5up:

 

Jeps, der er delte meninger. Nogle siger, at hunden skal have legetøjet til den bliver træt af det eller man afleder den. Andre (mig f.eks.) VIL have, at hunden kan stoppe på en stop / slut / slip kommando. Det er vist en smagssag og et spørgsmål om, hvad man vil med sin hund.

 

Jeg ved at Bassen i næste sæson til Kørekort Til Hund skal kunne lege på mit ønske og også stoppe legen, når jeg vil have den stoppet. Primært derfor øver vi det med ham. Han skal heller ikke få den ide ikke at ville aflevere en apportbuk, når vi politihundetræner med ham. Det er det rent træningsmæssige i det.

 

Sådan mere på hverdagsplan er det fixt at ens hund ikke hænger efter en og indsisterer på at nu skal vi altså lege for det kan man ligesom ikke altid honorere. Der er ikke altid tid, lyst osv.

 

Der er ingen tvivl om, at en hund ligesom et barn altid gerne vil lege et eller andet sjovt bare 5 minutter mere og at det er øv-bøv, når legen slutter, men som med mennesker sådan også med dyr: Alt kan bare ikke forløbe efter deres hoved altid. Det er simpelhen ikke muligt.

 

Om du så har hjerte til / brug for, at Smilla skal lære et slut / stop / forbi ord / ritual er op til dig at vurdere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det har jeg ikke - men lyder som en god idé. :5up:Lidt som Birgittes afslutnings-ritual med at hunden smider bolden i posen.

 

Hvd er dit signal - er det ''slut''?

 

 

Jeg har altid sagt SLUT og vist hende mine håndflader - dette gælder i alle situationer hvor et eller andet er ovre - om det er godbidder, leg, træning el. lign....

 

Dette synes jeg er ret rart at have fx. i hyggetrænings-situationer, så hun ikke bare bliver ved med at tilbyde adfærd ;-) Og ubevidst har jeg egentlig også et "start" signal, ved at jeg altid spørger hende: "skal vi lege?" "Skal vi træne lidt?" osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid sagt SLUT og vist hende mine håndflader - dette gælder i alle situationer hvor et eller andet er ovre - om det er godbidder, leg, træning el. lign....

 

Dette synes jeg er ret rart at have fx. i hyggetrænings-situationer, så hun ikke bare bliver ved med at tilbyde adfærd ;-) Og ubevidst har jeg egentlig også et "start" signal, ved at jeg altid spørger hende: "skal vi lege?" "Skal vi træne lidt?" osv.

 

Det bruger min mutti også på Bassen og det virker fortrindeligt. Han hører ligefrem efter hvad hun siger og fatter den dybere mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...