Hop til indhold

Når hunde drømmer...


Gæst Tessa&Molly
 Share

Recommended Posts

Gæst Tessa&Molly

Hej allesammen

 

Jeg vidste ikke lige hvor dette spørgsmål skulle smides, så det blev lige her..

 

Når en hund drømmer og piver og spjætter osv. - skal man så lade den være eller skal man vække den?

 

Kram Maria

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Vækker i hvertfald ikke Bamse når han sover.

Mest fordi jeg synes det er sindsygt nuttet når han ligger og spjætter i søvne :lol:

 

Men vi drømmer jo fordi hjernen skal bearbejde indtryk, og studier har vist at får vi ikke lov at drømme færdig bearbejder vi ikke indtrykkene godt nok. I nogle tilfælde hvor det har været mere eller mindre volsomme oplevelser, kan det give tilbagevendende mareridt hvis vi bliver vækket i en drøm, fordi at oplevelsen ikke bliver bearbejdet og lagret ordentlig i underbevidstheden.

Og det giver så i værste tilfælde angstproblemer i vågen tilstand.

 

Kan ikke forstille mig, det er meget anderledes for hunde. De skal vel også bearbejde de indtryk de får.

Tror dog de er mindre disponible for mareridt end vi, da de jo af natur sover langt lettere, og har lagt mindre der skal bearbejdes :rolleyes:

Så tvivler på de bliver ligeså påvirket af at blive vækket i en drøm, som mennesker.

Men prøver nu at lade Bamse få sin skønhedssøvn alligevel :engel:

 

En lille hjemmebrygget teori, der meget gerne må kommenteres!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også med på en lytter...

 

Jeg har dog én gang lagt en hånd på Oscar, fordi han lød til at det var en dum drøm. Han vågnede ikke, men blev mere rolig.

 

Han har vækket sig selv nogle gange. En gang ved at hyle (wooooooooooooh) i søvne, i lang tid - det vågner man af. Og en gang ved at knurre og gø...

 

Sveske snakker ikke så meget i søvne. Men hun løber...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Karla piver i drømme ligger jeg som regel en hånd på hende, hun vågner ikke, men bliver som oftest rolig...

 

Det gør jeg også.... mest fordi jeg simpelthen ikke kan holde ud at høre dem pive/jamre i søvne - tror ikke nødvendigvis det er fordi de drømmer noget ubehageligt, men det går lige i det moderinstinkt, jeg ellers ikke har :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen

Jeg har af bitre erfaring ikke lyst til at lægge hånd på eller røre Laika hvis hun drømmer

jeg har engang med min gamle hund Kikki rørt ved hende da hun drømte og hun farede sammen

og på nul komma fem sad hendes tænder i min hånd bestemt ikke fordi hun var agrasiv

så jeg kan ikke anbefale at røre hunden i dyb søvn eller drømme vi ved ikke hvad hundens drømme går ud på

jeg kalder blidt på hende og snakker til hende på en rolig måde med blid stemme til hun reagere på min stemme

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lader dem bare sove, det er jo som regel hurtigt overstået og vi kan jo på ingen måde om det rent faktisk er mareridt eller en rar drøm de har, hvis det er det sidste er det da synd at vække dem :blink:

Derudover er der jo også en risiko for at de bliver gevaldigt forskrækkede hvis vi rør ved dem, hvilket sikkert var hvad Jørgen Lasen oplevede i ovenstående indlæg.

- Og så har 'man' jo også altid lært at man skal lade sovende hunde være i fred :blink:

 

Hvis jeg en sjældene gang i mellem syntes at deres drømmeri er for voldsomt, kalder jeg stille på dem, det er ikke altid at de vågner af det, men de holder i hvert fald op med at drømme synligt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tessa&Molly

Rart med en masse inputs.. Tak :blink:

 

Jeg plejer at ae dem lige så stille og/eller sige deres navn i et lavt toneleje..

 

Jeg skal være ærlig og sige at jeg ikke bryder mig om det når de drømmer.. Men har ligesom jer andre lært at lade hunde være når den sover..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Jeg kunne aldrig finde på at ligge en hånd på lexus når han drømmer, bliver han forskrækket og fare i hånden på mig, og bider han til...jeg har set hvad han kan gøre med okseben:shock: og det skal jeg ikke nye noget af at prøve på min hånd:lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Har heldigvis ikke oplevet at Bamse virker som om det er mareridt.

Som regel er det bare grynten og poter der bevæger sig mistænkelig meget som om han løber.

 

Men tror nu alligevel han kunne finde på at sætte tænderne i min hånd hvis han blev vækket af en ond drøm, har også set hvad der skete med legetøjet vi fik sparket hen til ham mens han sov :???:

 

Rart at høre han ikke er den eneste der gør det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lader også bare Liva ligge, når hun drømmer.

 

Jeg synes at kunne huske en historie herinde fra, hvor hunden sov i sengen, drømmer og får bidt ejeren i den ene balle. Jeg kan bare ikke huske hvem det var, og er på arbejde, så jeg har ikke lige tid til at søge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lader også bare Liva ligge, når hun drømmer.

 

Jeg synes at kunne huske en historie herinde fra, hvor hunden sov i sengen, drømmer og får bidt ejeren i den ene balle. Jeg kan bare ikke huske hvem det var, og er på arbejde, så jeg har ikke lige tid til at søge.

mener det var umulia? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke drømmer tit og meget. Og for det meste får hun bare lov til at drømme i fred.

 

Men nogle gange lyder det som om hun kæmper vildt og desperat, og så siger jeg lige så stille "nåårh, nåårh.."

Så bliver hun stille. Og det er da sket nogle gange, at hendes spjætten og halvkvalte bjæffen er blevet afløst af nogle haledunk.. Det tolker jeg som at jeg reddede hende fra et eller andet:mrgreen:..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...