Hop til indhold

..suk.. De skider stadig på gulvet om natten..


Gæst vupti
 Share

Recommended Posts

Til dette kan jeg sige at det da ikke er alle hunde der har problemer.. men har man et problem et sted må man jo ind og se på hele billedet og ikke kun en lille ting.. jeg siger jo ikke at ALLE hunde har problemer.. hvor har du det fra??

 

Heldigvis er der da mange hunde der ikke har problemer.. og derved kan have mange privilegier.. men du har åbenbart et eller andet issue her som er et problem for dig.. ?

 

 

Fra nollike;

Jes, hvordan forklarer du alle de hunde som både ligger i sofa og i seng, får mad før ejeren, går først ind og ud af døre, bliver hilst på når ejeren kommer hjem, ikke bliver ignoreret i flere dage når de har gjort noget forkert osv. osv. og STADIG ikke har adfærdsproblemer???

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 85
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst jeanett25
Vi køber vores foder ved en schæfer opdrætter inde i byen. Selve butikken hedder "Møllerens", foderet koster 180 kr for 15 kilo, men de er bare blevet så flotte efter de har fået det. Det hedder bare Møllerens hundefoder og er til hunde med nomal energi, og til tider højt energiforbrug.

De får 370 g hver, kl. 11 om formiddagen. Det svarer til 1,5 medium målebæger fra royal canin.

 

Vand har de adgang til fra morgen til kl. 20, da de ellers også tisser på gulvet. Så vi er blevet nød til at tage det fra dem ved den tid :-(

 

Vh Marlene

 

Hej Marlene :vinken:

 

Uden at være ekspert, tror jeg egentligt problemet er meget simpelt - dog tidskrævende.

 

Hundene har jo kunne sove igennem en hel nat førhen - da de havde bure og faste soverutiner.

 

Da disse rutiner blev brudt, har hundene nu vænnet sig til at besørge indendørs og tror nu er det er helt okay, fordi det har strukket sig over længere tid.

 

14 dage eller det dobbelte er desværre ikke altid nok til at løse sådan et "adfærdsproblem" - specielt fordi det er et problem der foregår om natten :mrgreen:

 

Foderet kan alene ikke ses som synder her, idet du nævner at i før har fodret med ringere foder end nu og at mange hunde på trods af store mængder foder sagtens kan holde sig 8 timer. Ligeledes hvad angår vand. Det virker urealistisk at hundene ikke må drikke efter 20.00 for at skulle kunne holde sig natten igennem.

 

Så kort og godt tror jeg simpelthen det er blevet en vane for dem at besørge og tisse så snart de er trængende og de ser ingen grund til længere at holde sig indtil de kan komme ud. Ergo, de ser ikke udendørs som stedet hvor man besørger - Og kun udendørs.

 

Jeg ser i har 2 løsninger, som jeg er overbevist om nok skal virke hvis i giver det tid :-D

 

1. I må investere i 2 bure som er store nok til at de kan tilbringe natten der. Og jeg ville nok stadig fodre hunden 2 gange om dagen simpelthen for at få gang i tarmfloraen og få dem til at besørge om morgenen. Gå en aftentur som udelukkende skal bruges til at tisse af. Og lukke hundene i burene når i går i seng.

 

2. Starte HELT fra hvalpestadie om natten. Hundene skal være i soveværelset. De skal have snor på eller en lille klokke (kun om natten selvfølgelig) sådan at i kan høre når de rejser sig. Ud med dem - og vente til de har besørget. Masser af ros når de besørger ude. Og så ind igen og på med snor/klokke.

 

Sidste process ved man jo fra hvalpe kan varriere fra ingen dage til mange måneder. Og når den adfærden har "sat sig" er den altid sværere at komme ud af.

 

I skal VIRKELIG væbne jer med tålmodighed :5up::-D

 

Held og lykke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst vupti

Okay, jeg har godt nok ikke posen længere, da vi hælder det op i en tønde, men jeg skal nok lige skrive det om et par dage, er får vi det igen :-)

 

Men ja, jeg vil følge jeres råd og prøve at få fat i de bure igen, og se om det ikke virker.. og ellers må vi jo punge ud, det bliver bare en tudse i md bare i hundefoder og vi er ikke så velhavende, som man kunne være ;-)

 

Jeg ved nemlig bare at det foder de er kommet på nu, har virket rigtig godt på både pels og huld :-)

 

Og ellers er de meget rolige af schæfere at være..

 

Men utrolig dejlig respons og hjælp jeg har fået herinde!! Det har gjort mig klogere :-)

 

Men just in case.. HVIS det nu ikke virker, hvad koster sådan en hunde terapeut så? :-) Har aldrig turdet at kontakte en, da jeg er ræd for at de koster en halv bondegård..

 

Vh Marlene

 

Ps: Jeg har lagt billeder på min profil så i kan se lømlerne ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil jeg lige stoppe dig da du jo har et personligt problem her.. og jeg gider ikke skændes med dig mere.. du kører på latterlige ting der ikke har hold i en fis.. du hører det du vil og deleter resten. GLEM DET.

Skønt at se at du som altid er så dejligt velformuleret :blink: Og må jeg så lige for en god ordens skyld minde dig om at det ikke er mig der har for vane at overhøre relevante spørgsmål og i stedet ævle løs om alt muligt andet?

 

Hvis du nu et øjeblik kravler ned fra den piedestal du fejlagtigt har anbragt dig selv på, kan det så tænkes at jeg rent faktisk er dybt uenig i dine tanker omkring hundehold? :hmm:

 

 

Du nævner noget taget ud af en sammenhæng der IKKE er fra denne tråd.. hold dig til emnet!

 

Jeg har intet nævnt om jan fennell så hvor har du det fra??

som jeg nævnte før.. et personligt problem.. synd for dig.

 

Nej jeg ved godt at du sjældent står og råber "Fennell", men jeg vil dog alligevel mene at det er de metoder du henviser til. Hvis jeg tager fejl, så kan du måske i stedet fortælle hvem det så er???

 

Jeg spurgte ind til ting.. noget du jo ikke gjorde heller men det er også nemmere at kritisere end at komme med hjælp..

 

Hvad mener du? Jeg gav da flere gode råd :confused: Det bedste var dog helt sikkert at lade være med at følge dine i forhold til det du så pænt kalder "ansvar" men som i virkeligheden dækker over "dominans".

 

mage til mavesurhed skal man da lede længe efter..

 

Jeg er skam ikke mavesur, jeg kommer af med mine meninger :mrgreen:

 

og jeg ville da også henvise til en adfærdsbehandler.. proffessionel og uddannet.. feks vibeke reese.. hvis det ikke kunne være foderet som jeg også spurgte til ..

 

Det glemte du da lige at nævne så? :hmm:

Og Vibeke Reese, hende kan du så måske både "anbefale" og "henvise" til? :lol: (ups, den var intern, sorry :oops:)

 

Men her stoppe min debat til dig også da du jo kun kan køre på personlige ting og ikke andet.

 

Så undrer det mig at du fortsætter alligevel??? :rolleyes:

 

Tak for dit input.:vinken:

 

Selv tak, jeg står altid til rådighed, men det ved du jo :blink:

 

 

Til dette kan jeg sige at det da ikke er alle hunde der har problemer.. men har man et problem et sted må man jo ind og se på hele billedet og ikke kun en lille ting..

 

Se DET kan vi så blive enige om :5up: (Det er måden den er gal med :???:)

 

jeg siger jo ikke at ALLE hunde har problemer.. hvor har du det fra??

 

Jeg undrede mig bare og bad om en forklaring ;-) Men eftersom jeg skal holde mig til trådens emne, så er du nok helst fri for at jeg kommer med forklaringen på den undren...

 

Heldigvis er der da mange hunde der ikke har problemer.. og derved kan have mange privilegier.. men du har åbenbart et eller andet issue her som er et problem for dig.. ?

 

Det har jeg helt sikkert, men eftersom det både kører på dine holdninger til hundehold og efterhånden også din egen person, skal vi så ikke lade det ligge? ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jeg har godt nok ikke posen længere, da vi hælder det op i en tønde, men jeg skal nok lige skrive det om et par dage, er får vi det igen :-)

 

Men ja, jeg vil følge jeres råd og prøve at få fat i de bure igen, og se om det ikke virker.. og ellers må vi jo punge ud, det bliver bare en tudse i md bare i hundefoder og vi er ikke så velhavende, som man kunne være ;-)

 

Jeg ved nemlig bare at det foder de er kommet på nu, har virket rigtig godt på både pels og huld :-)

 

Og ellers er de meget rolige af schæfere at være..

 

Men utrolig dejlig respons og hjælp jeg har fået herinde!! Det har gjort mig klogere :-)

 

Men just in case.. HVIS det nu ikke virker, hvad koster sådan en hunde terapeut så? :-) Har aldrig turdet at kontakte en, da jeg er ræd for at de koster en halv bondegård..

 

Vh Marlene

 

Ps: Jeg har lagt billeder på min profil så i kan se lømlerne ;-)

 

Så dyrt behøver det nu heller ikke at være at fodre med kvalitetsfoder :-) Du skal jo også tænke på at hvis man bruger kvalitetsfoder der er baseret på kød og ingredienser som hundene rent faktisk kan bruge og omsætte, fremfor foder der er baseret på korn som hunden absolut ingen næringsværdi har ud af, så skal de også have mindre portioner pr. dag, så selvom en sæk kvalitetsfoder umiddelbart er dyre i indkøb, så rækker den altså også længere :blink:

 

Kvalitets foder kan som regel, afhænig af mærke, fåes for mellem 350,- og 475,- for 12½ -15 kilos sække og uden at have regnet på det, vil jeg mene at sådan 15 kg. kvalitetsfoder bør kunne række cirka 1 mdr. til to Schæfere, men det er altså et skud fra hoften :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hmm.. min erfaring siger at problemet ofte er et helt andet sted.. dvs.. hundene har "gråzoner" hvor de er i tvivl om hvor deres status er.. bla kan det med for meget plads være et problem.. da meget plads betyder mere ansvar.. specielt den race I har tager hurtigt ansvar.. jeg ville klart begrænse deres plads og gerne finde to bure så de kunne have deres "hule". Ud over det skal man ind og se på de steder hvor hundene kan tage ansvar.. dvs.. ALLE steder hvor hunden mener den har vigtige zoner.. når den ligger et sted, går I så uden om eller flytter den sig, ligger den i møblerne og vælger den selv, er den meget kontaktsøgende og bestemmer selv om den vil have kontakt eller er det jer der styrer der.. går den først ud af døre eller venter den til i er kommet ud.. nogle af alle disse ting eller flere kan have betydning for dens besørgelse.. det er muligt at det lyder underligt men for hunden er det logisk.. føler den ansvar så gør den ofte ting vi ikke synes er så logiske men det handler jo om for den at fortælle os at der er noget galt.. det har den så forskellige måder at fortælle på;-)

 

Jeg ville også i en tid sætte uret så jeg kunne nå ud med hundene ligesom da de var hvalpe igen, sådan at der kom en ny rytme ind.. dvs tilbage til nogle timer og så ud.. samtidig med at jeg så på om hundene kunne føle ansvar noget sted i deres hverdag.. og fjernede disse muligheder selvfølgelig da der ikke er mange hunde der kan håndtere ansvar.

 

Det med at begrænse deres plads er også vigtigt når man ikke er hjemme.. så der er mange muligheder man skal gennemgå og små detajler kan have stor betydning for hundene..

 

Jeg forstår ikke dine råd Jes?

 

Hvad er årsagen til at du, som du selv skriver "erfaren rådgiver", kan rådgive så konkret uden at have detaljer omkring hundene?

 

Hvorfor skal hundene partuot i bur, som flere af jer anbefaler, når der ingen viden er om, hvorvidt der overhovedet er problemer med ikke at være det? Andet end de bekvemmelighedsmæssige - at hundene renser sig...

 

Hvis foderet er det væsentligste problem og hundene ikke kan holde på afføringen vil det være til væsentlig ulempe og manglende dyrevelfærd og andre af de andre kendte sætninger i loven, at sætte dem i bur hvor de ikke kan undgå at rense sig og dermed skal gå i/være meget tæt på deres afføring og urin resten af natten/alenetiden.

Jeg ville kalde det manglende dyrevelfærd grænsende til dyremishandling.

 

Hvor du har din adfærdsbehandleruddannelse fra? De ting du skitserer er nemlig de samme Jan Fennell lægger stor så vægt på, så jeg ville også umiddelbart sige Jan Fennel eller til en vis grad Etologisk Institut der også har gjort det en del i samme råd.

 

Jeg studser især over det markerede. Det må da være ethvert individs soleklare ret at styre/sige fra overfor kontakt?

Vi kan så som hundens ejer vælge om vi vil belønne eller ikke, hvis hunden tager overdrevent meget kontakt.

Jeg misforstår muligvis hvad du skriver, men jeg læser det som, at hunde ikke selv må søge kontakt?

 

Jeg er fuldstændig på linie med dig i det du skriver om genoptræning af renlighed, men mener du overdriver betydningen af begrænset plads ved separation :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover at jeres foder måske ikke er af bedste kvalitet, så skriver du at i bor på landet... har i andre dyr? Vi boede på en gård for halvandet år siden, og selvom vi fodrede med foder af fin kvalitet (Oliver's), så sked Lexi mindst 7 gange om dagen. Det var simpelthen alt det hestelort hun fik skovlet indenbords i l¢bet af dagen! :shock: Sikkert ikke specielt sundt for hende med de mængder, men der var nu aldrig nogle andre "bivirkninger", og dert var bare alt for let tilgængeligt. Bare en tanke..

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jeg har godt nok ikke posen længere, da vi hælder det op i en tønde, men jeg skal nok lige skrive det om et par dage, er får vi det igen :-)

 

Men ja, jeg vil følge jeres råd og prøve at få fat i de bure igen, og se om det ikke virker.. og ellers må vi jo punge ud, det bliver bare en tudse i md bare i hundefoder og vi er ikke så velhavende, som man kunne være ;-)

 

Jeg ved nemlig bare at det foder de er kommet på nu, har virket rigtig godt på både pels og huld :-)

Pæn pels fås også ved fiskeolie (omega 3).

 

Korn optager hunden ikke (slet ikke så vidt jeg ved) og det er det der hovedsageligt kommer ud i den anden ende, det foder du nævner har korn som hovedingrediens og er nok også en af grundene til der kommer så meget ud og så tit.

Hvis jeg var dig ville jeg ikke gå i en dyre handel og købe deres "kvalitets" foder til 500-600 kr. Men i stedet prøve f.eks. olivers til 399 kr for 13,5 kilo og plus de ben eller andet guf i giver jeres hunde vil det række til en måned knap til 2 hunde, de skal også have mindre foder af det.

 

uden at være foder ekspert lyder det klart bedre end det i giver jeres hunde nu.

 

http://olivers.dk/ESEShop.aspx

 

13,5 kg OLIVER'S ADULT

 

Ingredienser:

Kyllingemel, havre, frisk kylling, kartoffel, ærter, kyllingefedt, komplet mineral og vitamin tilskud, OLIVER’S TRIPLE FIBERPLAN™ (ærtefiber, roetrævler & risklid), kyllingelever, hørfrø, OLIVER’S OMEGA 3 BOOST, friske hele æg, FLEX C, OLIVER’S AURA BOOST™ (blåbær, tranebær, hindbær, æble, gulerod, tomat, kelp, persille, ginseng, grøn the, bipollen, ginko biloba, morgenfrue ekstrakt), OLIVER’S DIGESTION BOOST™ (mannanoligosaccharideer, gærkultur, inulin, yucca shidigera).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke dine råd Jes?

 

Hvad er årsagen til at du, som du selv skriver "erfaren rådgiver", kan rådgive så konkret uden at have detaljer omkring hundene?

 

Hvorfor skal hundene partuot i bur, som flere af jer anbefaler, når der ingen viden er om, hvorvidt der overhovedet er problemer med ikke at være det? Andet end de bekvemmelighedsmæssige - at hundene renser sig...

 

Hvis foderet er det væsentligste problem og hundene ikke kan holde på afføringen vil det være til væsentlig ulempe og manglende dyrevelfærd og andre af de andre kendte sætninger i loven, at sætte dem i bur hvor de ikke kan undgå at rense sig og dermed skal gå i/være meget tæt på deres afføring og urin resten af natten/alenetiden.

Jeg ville kalde det manglende dyrevelfærd grænsende til dyremishandling.

 

Hvor du har din adfærdsbehandleruddannelse fra? De ting du skitserer er nemlig de samme Jan Fennell lægger stor så vægt på, så jeg ville også umiddelbart sige Jan Fennel eller til en vis grad Etologisk Institut der også har gjort det en del i samme råd.

 

Jeg studser især over det markerede. Det må da være ethvert individs soleklare ret at styre/sige fra overfor kontakt?

Vi kan så som hundens ejer vælge om vi vil belønne eller ikke, hvis hunden tager overdrevent meget kontakt.

Jeg misforstår muligvis hvad du skriver, men jeg læser det som, at hunde ikke selv må søge kontakt?

 

Jeg er fuldstændig på linie med dig i det du skriver om genoptræning af renlighed, men mener du overdriver betydningen af begrænset plads ved separation :-)

 

Mine tanker omkring det med at være i bur var at de kunne være en hjælp til at bryde en dårlig vane? (Hvis det altså er det det handler om :hmm:) Forstået på den måde, at selv om hundene er i bur (og er trygge ved det forstås), så skal de selvfølgelig stadig ud om natten mens der "renlighedstrænes", altså lige som at have en hvalp. Min tanke er at de måske ikke har lyst til at besørge i buret, fordi der er for lidt plads og dermed bliver vænnet til at gøre det udenfor, når de bliver taget ud af buret og direkte udenfor nogle gange hver nat. Den eneste grund til at jeg synes at det kunne være en god ide er at TS ikke lyder til at køre de forskellige "forsøg" længere end til når de har vist sig ikke at virke = skider hundene i buret bare en enkelt gang, så duer den metode ikke og så er det som du siger, rigtig synd hvis de bliver sat derind.

Jeg tænkte at et ordentligt foder + at bryde en dårlig vane kunne afhjælpe problemet, men det kan da nemt være at du har ret i at det er et dårligt råd og at der er mere i det end som så :oops:

Jeg pakker sammen, jeg er bare en glad amatør, så hvis du som proffessionel ikke vil kaste dig ud i at rådgive uden at have set hundene, så skal jeg sgu heller ikke have klinket noget :oops::mrgreen: :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber I finder ud af det..nu har I jo fundet en masse god viden om foder og kan se om dette kan løse problemet ved at skifte.. og mht behandlere så er det meget forskelligt hvad priserne er og også kvaliteten af deres behandlinger..

 

I bør klart se jer for og også være kritiske i jeres valg.. da man jo desværre kan kalde sig hvad som helst uden at have den store evne til at kunne undervise og lære fra sig.. og samtidig er der jo mange der bare vil tjene penge på andres ulykker.. så undersøg markedet og evt forhør jer hos andre hvem de ville anbefale..

 

Jeg kan selv henvise til Vibeke Reese der har en årelang uddannelse bag sig og som også har personlig erfaring med ulve, noget der er meget vigtigt i denne sammenhæng da hundene jo altså fortsat har instinkter der stammer fra ulve.. her er et link I kan læse mere på;

http://www.reese-nda.dk/

 

under om os i NDA kan man læse om hendes baggrund. Hun kommer rundt over hele landet og er meget dygtig netop pga hendes uddannelser.

 

Held og lykke!

 

 

 

Okay, jeg har godt nok ikke posen længere, da vi hælder det op i en tønde, men jeg skal nok lige skrive det om et par dage, er får vi det igen :-)

 

Men ja, jeg vil følge jeres råd og prøve at få fat i de bure igen, og se om det ikke virker.. og ellers må vi jo punge ud, det bliver bare en tudse i md bare i hundefoder og vi er ikke så velhavende, som man kunne være ;-)

 

Jeg ved nemlig bare at det foder de er kommet på nu, har virket rigtig godt på både pels og huld :-)

 

Og ellers er de meget rolige af schæfere at være..

 

Men utrolig dejlig respons og hjælp jeg har fået herinde!! Det har gjort mig klogere :-)

 

Men just in case.. HVIS det nu ikke virker, hvad koster sådan en hunde terapeut så? :-) Har aldrig turdet at kontakte en, da jeg er ræd for at de koster en halv bondegård..

 

Vh Marlene

 

Ps: Jeg har lagt billeder på min profil så i kan se lømlerne ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har du jo ikke kendskab til mig personligt men har din viden fra nollike som løber med halv vind og har personlige issues åbenbart med bla jan fennell hvilket jeg ikke kan se hvorfor JEG skal indrages i!

 

Og du spørger mig om bur trods det er andre der har skrevet om dette mere end jeg vist nok.. så den må også stamme fra nollike..?

 

og mht "erfaren rådgiver" kan jeg se du laver det samme som nollike.. og tager en lille del af en sætning fra en HELT anden sammenhæng.. det er da dybt uprofessionelt at tage noget fra en anden sætning og forsøge stemple andre på.. jeg henviste til erfarne rådgivere..

 

Mht loven så må man altså gerne træne hunden til at være i bur, dette er bla en nødvendighed hvis den skal med i biler jo hvor det handler om sikkerhed.. og jeg kan ikke se problemet i at træne sikkerhed for hunden her.. da den jo skal være tryg i et bur i en bil.. derfor er du også nødt til at lære den at være i bur.. og at der så er andre ting der jo giver hunden tryghed ved et bur er jo kun godt for hunden.. da mange hunde faktisk ELSKER at ligge i bure der er overdækkede fordi de så har en hule der..

 

Jeg kender ikke til Jan fennells uddannelser så det må jo være din og nollikes personlige ideer.. jeg er hundetræner og har undervist i mange år og har taget forskellige kurser med bla anders hallgren, vibeke reese, renee sjøgren og er igang med at uddanne mig ved vibeke reese. Så beklager at måtte skuffe jeres åbenbare personlige modvilje imod jan fennell hvor i så mener at skulle finde en at køre hets imod.. sørgerligt og det fortæller nok bare mere om jer end om mig..

 

Jeg stillede blot ? uden jo at sige mere.. at du så her putter mere på siger klart at du har kontakt med nollike som giver dig farvet input.. noget man altid skal passe på med når man ikke selv har været i kontakt med den eller de personer der omtales fra en anden..

 

 

Jeg gider ikke deltage i jeres personlige nedgørenhed overfor andre som feks jan fennell eller etoligisk institut som du nævner selv.. hvad jeres erfaring er med disse er jeres og I bør jo holde jeres meninger for jer selv hvis i ikke har noget pænt at sige om andres uddannelser og erfaringer. Her taler jeg om ovenstående!

Jeg synes det er mennesker i meget små sko der kan køre hetz imod andre som ikke er til stede og kan forsvare sig..

 

Her stopper min debat med både dig og nollike da jeg synes I går efter personer og ikke hjælper andre ret meget!

 

Fortsat god krig!:vinken:

 

Jeg forstår ikke dine råd Jes?

 

Hvad er årsagen til at du, som du selv skriver "erfaren rådgiver", kan rådgive så konkret uden at have detaljer omkring hundene?

 

Hvorfor skal hundene partuot i bur, som flere af jer anbefaler, når der ingen viden er om, hvorvidt der overhovedet er problemer med ikke at være det? Andet end de bekvemmelighedsmæssige - at hundene renser sig...

 

Hvis foderet er det væsentligste problem og hundene ikke kan holde på afføringen vil det være til væsentlig ulempe og manglende dyrevelfærd og andre af de andre kendte sætninger i loven, at sætte dem i bur hvor de ikke kan undgå at rense sig og dermed skal gå i/være meget tæt på deres afføring og urin resten af natten/alenetiden.

Jeg ville kalde det manglende dyrevelfærd grænsende til dyremishandling.

 

Hvor du har din adfærdsbehandleruddannelse fra? De ting du skitserer er nemlig de samme Jan Fennell lægger stor så vægt på, så jeg ville også umiddelbart sige Jan Fennel eller til en vis grad Etologisk Institut der også har gjort det en del i samme råd.

 

Jeg studser især over det markerede. Det må da være ethvert individs soleklare ret at styre/sige fra overfor kontakt?

Vi kan så som hundens ejer vælge om vi vil belønne eller ikke, hvis hunden tager overdrevent meget kontakt.

Jeg misforstår muligvis hvad du skriver, men jeg læser det som, at hunde ikke selv må søge kontakt?

 

Jeg er fuldstændig på linie med dig i det du skriver om genoptræning af renlighed, men mener du overdriver betydningen af begrænset plads ved separation :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Mine tanker omkring det med at være i bur var at de kunne være en hjælp til at bryde en dårlig vane? (Hvis det altså er det det handler om :hmm:) Forstået på den måde, at selv om hundene er i bur (og er trygge ved det forstås), så skal de selvfølgelig stadig ud om natten mens der "renlighedstrænes", altså lige som at have en hvalp. Min tanke er at de måske ikke har lyst til at besørge i buret, fordi der er for lidt plads og dermed bliver vænnet til at gøre det udenfor, når de bliver taget ud af buret og direkte udenfor nogle gange hver nat. Den eneste grund til at jeg synes at det kunne være en god ide er at TS ikke lyder til at køre de forskellige "forsøg" længere end til når de har vist sig ikke at virke = skider hundene i buret bare en enkelt gang, så duer den metode ikke og så er det som du siger, rigtig synd hvis de bliver sat derind.

Jeg tænkte at et ordentligt foder + at bryde en dårlig vane kunne afhjælpe problemet, men det kan da nemt være at du har ret i at det er et dårligt råd og at der er mere i det end som så :oops:

Jeg pakker sammen, jeg er bare en glad amatør, så hvis du som proffessionel ikke vil kaste dig ud i at rådgive uden at have set hundene, så skal jeg sgu heller ikke have klinket noget :oops::mrgreen: :5up:

 

 

Det var tanken om at HVIS det er foderet der er problemet, hvad det jo sagtens kan være, så KAN hundene muligvis ikke holde "på skidtet" og så synes jeg det er synd at lukke dem i bur.

 

Jeg synes ikke du eller andre skal pakke sammen, en sag har flere sider og der er dine og andres input lige så gode som mine :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var tanken om at HVIS det er foderet der er problemet, hvad det jo sagtens kan være, så KAN hundene muligvis ikke holde "på skidtet" og så synes jeg det er synd at lukke dem i bur.

 

Det var os' derfor jeg foreslog at starte med en foderændring, så mængden forhånbentlig blev væsentligt reduceret inden buret kom i anvendelse (hvis det overhovedet ville blive nødvendigt) :blink:

 

Jeg synes ikke du eller andre skal pakke sammen, en sag har flere sider og der er dine og andres input lige så gode som mine :-D

 

Jo, men nogle gange kan man komme til at gøre mere skade end gavn :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu har du jo ikke kendskab til mig personligt

 

Nej, jeg mener ikke at hava mødt dig, så det jeg forholder mig til er det du skriver

 

men har din viden fra nollike som løber med halv vind

 

Hvilken viden mener du jeg har om dig fra Nollike?

 

og har personlige issues åbenbart med bla jan fennell hvilket jeg ikke kan se hvorfor JEG skal indrages i!

 

Jeg forholder mig til hvad du skriver og ikke de problemer andre måtte have med dig, jan Fennell eller andre.

De "regler" du skitserede er som taget ud af Fennells bøger

 

Og du spørger mig om bur trods det er andre der har skrevet om dette mere end jeg vist nok.. så den må også stamme fra nollike..?

 

Øhh, igen, jeg forholder mig til hvad DU skriver, ikke hvad andre måtte have sagt/ikke sagt om dig. Det virker som om DU har et problem med Nollike.

 

Burspørgsmålet var rettet til "jer" og ikke kun til dig. Det kan du konstatere ved at læse mit indlæg igen

 

og mht "erfaren rådgiver" kan jeg se du laver det samme som nollike.. og tager en lille del af en sætning fra en HELT anden sammenhæng.. det er da dybt uprofessionelt at tage noget fra en anden sætning og forsøge stemple andre på.. jeg henviste til erfarne rådgivere..

 

kan du ikke holde Nollike ude at vores diskussion?

 

Du skrev således til Guanamo: og min erfaring siger altså bare det modsatte af hvad du udtrykker.. jeg har arbejdet med hunde i rigtig mange år og hjælper folk i privaten

 

Jeg stempler dig ikke, ved ikke hvilket stempel du evt skulle have, jeg kender jo kun fra det du selv oplyser.

 

Du har arbejdet med hunde i mange år og hjulpet folk privat. Arbejde er for mig lig med et job og altså derfor noget man tjener penge på så naturligvis blev jeg nysgerrig efter at høre hvor du er uddannet.

 

Jeg beklager fejltagelsen...

 

Mht loven så må man altså gerne træne hunden til at være i bur, dette er bla en nødvendighed hvis den skal med i biler jo hvor det handler om sikkerhed.. og jeg kan ikke se problemet i at træne sikkerhed for hunden her.. da den jo skal være tryg i et bur i en bil.. derfor er du også nødt til at lære den at være i bur..

 

Du misforstår vist her - eller også har jeg ikke udtrykt mig klart nok, hvilket jeg også beklager.

Jeg skrev dette: Hvis foderet er det væsentligste problem og hundene ikke kan holde på afføringen vil det være til væsentlig ulempe og manglende dyrevelfærd og andre af de andre kendte sætninger i loven, at sætte dem i bur hvor de ikke kan undgå at rense sig og dermed skal gå i/være meget tæt på deres afføring og urin resten af natten/alenetiden.

Jeg ville kalde det manglende dyrevelfærd grænsende til dyremishandling.

 

 

Jeg og at der så er andre ting der jo giver hunden tryghed ved et bur er jo kun godt for hunden.. da mange hunde faktisk ELSKER at ligge i bure der er overdækkede fordi de så har en hule der..

 

Jeg oppornerer ikke mod burbrug når hunde er glade og trygge i deres bur (dog kan de lære at være lige så glade og trygge uden bur) men mod at de skal i bur hvor der er stor sandsynlighed (pga foderet) for at de ikke kan holde sig...

 

Jeg kender ikke til Jan fennells uddannelser så det må jo være din og nollikes personlige ideer.. jeg er hundetræner og har undervist i mange år og har taget forskellige kurser med bla anders hallgren, vibeke reese, renee sjøgren og er igang med at uddanne mig ved vibeke reese. Så beklager at måtte skuffe jeres åbenbare personlige modvilje imod jan fennell hvor i så mener at skulle finde en at køre hets imod.. sørgerligt og det fortæller nok bare mere om jer end om mig..

 

Jan Fennell har vist heller ingen uddannelse, men uddanner selv.

 

Hetz er et hårdt ord som du bør bruge med varsomhed. Jeg lægger slet ikke skjul på det ubehag JFs, desværre mere og mere udbredte hundeholdning og holdning til problemløsning, bringer op i mig.

 

Det ville være langt nemmere at diskutere med dig hvis du ikke konstant var så defensiv og jeg beklager hvis jeg har trykket på dine knapper.

 

Men væn dig til det!

Hvis du skal være professionel vil der fremover være rigtigt mange hundetrænere, gode amatører, hundeejere og andet godtfolk der er parat til at kaste sig ræbende over dig og ligger på lur for at gribe dig i en fejl.

Sådan er det også at være professionel.

 

God fornøjelse med din uddannelse.

 

Jeg kender iøvrigt Vibeke fra gammel tid.

 

Jeg stillede blot ? uden jo at sige mere.. at du så her putter mere på siger klart at du har kontakt med nollike som giver dig farvet input.. noget man altid skal passe på med når man ikke selv har været i kontakt med den eller de personer der omtales fra en anden..

 

Som man også skal passe på ikke bare at konkludere ting og sager ud fra hvad man tror.

 

Du må virkelig være ondsulet på Nollike siden du hele tiden nævner hende.

DET ER JERES SAG, jeg diskuterer det du skriver.

 

 

Jeg gider ikke deltage i jeres personlige nedgørenhed overfor andre som feks jan fennell eller etoligisk institut som du nævner selv.. hvad jeres erfaring er med disse er jeres og I bør jo holde jeres meninger for jer selv hvis i ikke har noget pænt at sige om andres uddannelser og erfaringer. Her taler jeg om ovenstående!

Jeg synes det er mennesker i meget små sko der kan køre hetz imod andre som ikke er til stede og kan forsvare sig..

 

Igen hetz er et meget stærkt ord. I første omgang skrev jeg kun at de ting du nævnte lød "Fennelsk" eller som om de kom fra EI. At du så lægger noget negativt i det udsagn er din sag.

 

Her stopper min debat med både dig og nollike da jeg synes I går efter personer og ikke hjælper andre ret meget!

 

Det blev jo aldrig en debat idet du straks blev personlig i stedet for at diskutere emnet.

 

Fortsat god krig!:vinken:

 

En krig kan aldrig være god...

 

God sommer til dig

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har du jo ikke kendskab til mig personligt men har din viden fra nollike som løber med halv vind og har personlige issues åbenbart med bla jan fennell hvilket jeg ikke kan se hvorfor JEG skal indrages i!

 

Du er da ikke så lidt fræk, hvad bygger du den udtalelse på??? :evil:

 

 

Og du spørger mig om bur trods det er andre der har skrevet om dette mere end jeg vist nok.. så den må også stamme fra nollike..?

 

 

Som skulle have hvilken rolle i den anledning???

 

og mht "erfaren rådgiver" kan jeg se du laver det samme som nollike.. og tager en lille del af en sætning fra en HELT anden sammenhæng.. det er da dybt uprofessionelt at tage noget fra en anden sætning og forsøge stemple andre på.. jeg henviste til erfarne rådgivere..

 

:roll:

 

 

Jeg kender ikke til Jan fennells uddannelser så det må jo være din og nollikes personlige ideer.. jeg er hundetræner og har undervist i mange år og har taget forskellige kurser med bla anders hallgren, vibeke reese, renee sjøgren og er igang med at uddanne mig ved vibeke reese. Så beklager at måtte skuffe jeres åbenbare personlige modvilje imod jan fennell hvor i så mener at skulle finde en at køre hets imod.. sørgerligt og det fortæller nok bare mere om jer end om mig..

 

Men du formår da i den grad at læne dig op af hendes principper :roll:

Det her handler ikke om at "køre hetz" mod Jan Fennell, men om at advare om at det hun står for er gammeldags tænkning (og i nogle tilfælde noget værre vrøvl) og stik imod al ny forskning!!!

Når du nu så ofte henviser til Anders Hallgren, hvordan kan det så være at du intet tager til dig af det han står for??

 

Citat Jes: "Hmm.. min erfaring siger at problemet ofte er et helt andet sted.. dvs.. hundene har "gråzoner" hvor de er i tvivl om hvor deres status er.. bla kan det med for meget plads være et problem.. da meget plads betyder mere ansvar.. specielt den race I har tager hurtigt ansvar.. jeg ville klart begrænse deres plads og gerne finde to bure så de kunne have deres "hule". Ud over det skal man ind og se på de steder hvor hundene kan tage ansvar.. dvs.. ALLE steder hvor hunden mener den har vigtige zoner.. når den ligger et sted, går I så uden om eller flytter den sig, ligger den i møblerne og vælger den selv, er den meget kontaktsøgende og bestemmer selv om den vil have kontakt eller er det jer der styrer der.. går den først ud af døre eller venter den til i er kommet ud.. nogle af alle disse ting eller flere kan have betydning for dens besørgelse.. det er muligt at det lyder underligt men for hunden er det logisk.. føler den ansvar så gør den ofte ting vi ikke synes er så logiske men det handler jo om for den at fortælle os at der er noget galt.. det har den så forskellige måder at fortælle på;-)"

 

Hvis du slår op i Anders Hallgrens "Alfasyndromet" så bliver det der faktisk skudt ned på de allerførste sider ;-)

 

Jeg citerer (og nu bliver det langt):

 

... Der findes hundetrænere og instruktører, som har specialiseret sig i modeller, som bygger på et princip om rangorden, med hensyn til hundenes og hundeejeres relationer og adfærd. De forklarer forskellige problemer, som opstår mellem hund og ejer, med at der handler om forkert rangorden, at lederskabet er for svagt, at hunden prøver at overtage alfarollen, at den klatrer på rangstigen, udfordrer ejeren og så videre. For mange er dette hoveddiagnosen, når hundeejeren ikke lykkes så godt med sin hund.

Som en konsekvens af dette går terapien ud på at styrke ejrens lederskab over hunden. Rent ud sagt indebærer det hård og brysk træning, korrektioner, kontrol og straf. Med andre ord er den gamle autoritære træning ikke forsvundet, men i stedet camoufleret med et dække af finere ord. Andre argumenter, som lyder finere og mere videnskabelige, har erstattet det hårdere lige-på-sagen-ordvalg, som man brugte tidligere. Da sagde man: "Du skal straffe hunden". Nu siger man: "Du skal forbedre dit lederskab"

I overensstemmelse med dette har man flere steder i verden udviklet hele programmer for, hvordan man skal styrke en persons lederskab over for sin hund. Man skal for eksempel ikke lade hunden tage egne initiativer, ikke hilse på en, når man kommer hjem og andre lignende psykologisk tvivlsomme handlinger.

En del hundeeksperter advarer hundeejere, også dem, der har små hvalpe, mod at lade deres hunde vise trods og protester og oven i købet lade dem tager for mange egne initiativer. En sådan adfærd tolker de som forsøg fra hundens side på at tage kontrol og overtage lederrollen i familien. De advarer også folk mod at forkæle deres hunde for det kan føre til, at hundene bliver ledere, alfahunde. Ejerne opfordres til nøje at udøve deres overlegenhed og med fast hånd slå ned på enhver tendens hos hunde til at sætte spørgsmålstegn ved deres autoritet.

 

Mærkelige advarsler og råd

 

I denne ånd er der skabt en del ekstreme advarsler og råd til hundeejere om, hvordan de skal undgå at lade hunden "tage over". Nogle af de mest almindelige følger her:

 

- Lad ikke hunden spise før alle i familien har spist

- Lad ikke hunden ligge i lænestol, sofa eller seng

- Lad ikke hunden gå foran dig

- Lad ikke hunden gå først gennem døren

- Undgå at lade hunden befinde sig højrere oppe (som for eksempel hvis du ligger på gulvet eller jorden og hunden står op)

- Lad kun hunden tisse for at tømme blæren (og tillad aldrig at den tisser over, hvor du har tisset - hvis den situation skulle opstå)

- Straf bestemt alle forsøg fra hundens side på at knurre, vise tænder eller bide dig

- Sørg altid for at vinde i lege for eksempel i trækkampe

- Hils ikke på hunden når du kommer hjem

 

Som man kan se, kan disse advarsler og råd blive ekstreme. Men hvor søgte og urealistiske den end må lyde, så ser det ud til at mange hundeejere accepterer dem fuldstændig ukritisk. Måske skyldes det hundeeksperternes magt i kombination med manglende kritisk eftertanke hos hundeejerne" Citat slut.

 

Lyder det bekendt Jes??? Jeg har personligt hørt dig anbefale tre af de ovenstående skrækeksempler + at man skal ignorere hunden i MINIMUM 3 dage hvis den gør noget forkert og derfor føler jeg mig forpligtet til at advare om dine metoder.

 

 

 

Jeg gider ikke deltage i jeres personlige nedgørenhed overfor andre som feks jan fennell eller etoligisk institut som du nævner selv.. hvad jeres erfaring er med disse er jeres og I bør jo holde jeres meninger for jer selv hvis i ikke har noget pænt at sige om andres uddannelser og erfaringer. Her taler jeg om ovenstående!

Jeg synes det er mennesker i meget små sko der kan køre hetz imod andre som ikke er til stede og kan forsvare sig..

 

Husker du lige at nævne ovenstående for Anders Hallgren næste gang du render ind i ham? :blink:

Og så må jeg indrømme, at det du kalder hetz er hvad jeg kalder at advare andre mod at bruge forældede og psykisk nedbrydende metoder...

 

Her stopper min debat med både dig og nollike da jeg synes I går efter personer og ikke hjælper andre ret meget!

 

Fnis, det siger du hver gang du ikke kan klare argumentationen e025.gif

Redigeret af Nollike
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej en krig er netop ikke god.. derfor gider jeg heller ikke bruge energi på det.. men nu vi er ved det med uddannelser.. hvad er din uddannelse så?

Bare af nysgerrighed..

 

 

 

 

 

Nej, jeg mener ikke at hava mødt dig, så det jeg forholder mig til er det du skriver

 

 

 

Hvilken viden mener du jeg har om dig fra Nollike?

 

 

 

Jeg forholder mig til hvad du skriver og ikke de problemer andre måtte have med dig, jan Fennell eller andre.

De "regler" du skitserede er som taget ud af Fennells bøger

 

 

 

Øhh, igen, jeg forholder mig til hvad DU skriver, ikke hvad andre måtte have sagt/ikke sagt om dig. Det virker som om DU har et problem med Nollike.

 

Burspørgsmålet var rettet til "jer" og ikke kun til dig. Det kan du konstatere ved at læse mit indlæg igen

 

 

 

kan du ikke holde Nollike ude at vores diskussion?

 

Du skrev således til Guanamo: og min erfaring siger altså bare det modsatte af hvad du udtrykker.. jeg har arbejdet med hunde i rigtig mange år og hjælper folk i privaten

 

Jeg stempler dig ikke, ved ikke hvilket stempel du evt skulle have, jeg kender jo kun fra det du selv oplyser.

 

Du har arbejdet med hunde i mange år og hjulpet folk privat. Arbejde er for mig lig med et job og altså derfor noget man tjener penge på så naturligvis blev jeg nysgerrig efter at høre hvor du er uddannet.

 

Jeg beklager fejltagelsen...

 

 

 

Du misforstår vist her - eller også har jeg ikke udtrykt mig klart nok, hvilket jeg også beklager.

Jeg skrev dette: Hvis foderet er det væsentligste problem og hundene ikke kan holde på afføringen vil det være til væsentlig ulempe og manglende dyrevelfærd og andre af de andre kendte sætninger i loven, at sætte dem i bur hvor de ikke kan undgå at rense sig og dermed skal gå i/være meget tæt på deres afføring og urin resten af natten/alenetiden.

Jeg ville kalde det manglende dyrevelfærd grænsende til dyremishandling.

 

 

 

 

Jeg oppornerer ikke mod burbrug når hunde er glade og trygge i deres bur (dog kan de lære at være lige så glade og trygge uden bur) men mod at de skal i bur hvor der er stor sandsynlighed (pga foderet) for at de ikke kan holde sig...

 

 

 

Jan Fennell har vist heller ingen uddannelse, men uddanner selv.

 

Hetz er et hårdt ord som du bør bruge med varsomhed. Jeg lægger slet ikke skjul på det ubehag JFs, desværre mere og mere udbredte hundeholdning og holdning til problemløsning, bringer op i mig.

 

Det ville være langt nemmere at diskutere med dig hvis du ikke konstant var så defensiv og jeg beklager hvis jeg har trykket på dine knapper.

 

Men væn dig til det!

Hvis du skal være professionel vil der fremover være rigtigt mange hundetrænere, gode amatører, hundeejere og andet godtfolk der er parat til at kaste sig ræbende over dig og ligger på lur for at gribe dig i en fejl.

Sådan er det også at være professionel.

 

God fornøjelse med din uddannelse.

 

Jeg kender iøvrigt Vibeke fra gammel tid.

 

 

 

Som man også skal passe på ikke bare at konkludere ting og sager ud fra hvad man tror.

 

Du må virkelig være ondsulet på Nollike siden du hele tiden nævner hende.

DET ER JERES SAG, jeg diskuterer det du skriver.

 

 

 

 

Igen hetz er et meget stærkt ord. I første omgang skrev jeg kun at de ting du nævnte lød "Fennelsk" eller som om de kom fra EI. At du så lægger noget negativt i det udsagn er din sag.

 

 

 

Det blev jo aldrig en debat idet du straks blev personlig i stedet for at diskutere emnet.

 

 

 

En krig kan aldrig være god...

 

God sommer til dig

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skal hundene partuot i bur, som flere af jer anbefaler, når der ingen viden er om, hvorvidt der overhovedet er problemer med ikke at være det? Andet end de bekvemmelighedsmæssige - at hundene renser sig...

 

Jeg foreslog det ud fra min egen erfaring hvor det har hjulpet på min hund som havde fået for vane at besørge inden for. Og da de nævnte at hundene tidligere havde været i bur, så antog jeg at de var glade for deres bure (hvilket jeg også spurgte om de var), og derfor mente jeg at det ville kunne være en løsning.

 

Jeg vil så lige understrege, at selvom hundene er i bur, så skal de jo stadig ud og luftes hvis de giver udtryk for at de skal ud, de skal IKKE tvinges til at besørge i buret... Beklager hvis dette på nogen måde blev skrevet så det kunne misforstås.

 

Dette er et debatforum hvor vi forsøger at give vores bedste besyv med, men hvor de færeste af os har en proffessionel tilgang til problemerne, derfor er det også spørgers pligt at sortere i de løsninger der bliver forslået, da ingen os jo ved mere end det der præcist er blevet beskrevet i tråden.

Man kan altid diskutere holdninger, men husk at de fleste herinde er ganske almindelige hundeejere der bare forsøger at hjælpe så godt de kan :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du for ret og jeg fred.. men til din orientering bygger min undervisning ikke på straf.. den bygger på forståelse for hundens signaler og sprog noget du jo også ville have observeret hvis du havde deltaget mere end du gjorde i klubben.. men du hører det du vil høre.. sådan har det været fra dag 1 du kom ind i klubben.. noget flere mennesker lagde mærke til.. gå nu efter emnet og ikke en person. Det er DYBT uprofessionelt... men jeg gider ikke gå ned på dit niveau.. derfor igen fortsat god krig.

:vinken:

 

 

 

 

 

Du er da ikke så lidt fræk, hvad bygger du den udtalelse på??? :evil:

 

 

 

Som skulle have hvilken rolle i den anledning???

 

 

 

:roll:

 

 

 

 

Men du formår da i den grad at læne dig op af hendes principper :roll:

Det her handler ikke om at "køre hetz" mod Jan Fennell, men om at advare om at det hun står for er gammeldags tænkning (og i nogle tilfælde noget værre vrøvl) og stik imod al ny forskning!!!

Når du nu så ofte henviser til Anders Hallgren, hvordan kan det så være at du intet tager til dig af det han står for??

 

Citat Jes: "Hmm.. min erfaring siger at problemet ofte er et helt andet sted.. dvs.. hundene har "gråzoner" hvor de er i tvivl om hvor deres status er.. bla kan det med for meget plads være et problem.. da meget plads betyder mere ansvar.. specielt den race I har tager hurtigt ansvar.. jeg ville klart begrænse deres plads og gerne finde to bure så de kunne have deres "hule". Ud over det skal man ind og se på de steder hvor hundene kan tage ansvar.. dvs.. ALLE steder hvor hunden mener den har vigtige zoner.. når den ligger et sted, går I så uden om eller flytter den sig, ligger den i møblerne og vælger den selv, er den meget kontaktsøgende og bestemmer selv om den vil have kontakt eller er det jer der styrer der.. går den først ud af døre eller venter den til i er kommet ud.. nogle af alle disse ting eller flere kan have betydning for dens besørgelse.. det er muligt at det lyder underligt men for hunden er det logisk.. føler den ansvar så gør den ofte ting vi ikke synes er så logiske men det handler jo om for den at fortælle os at der er noget galt.. det har den så forskellige måder at fortælle på;-)"

 

Hvis du slår op i Anders Hallgrens "Alfasyndromet" så bliver det der faktisk skudt ned på de allerførste sider ;-)

 

Jeg citerer (og nu bliver det langt):

 

... Der findes hundetrænere og instruktører, som har specialiseret sig i modeller, som bygger på et princip om rangorden, med hensyn til hundenes og hundeejeres relationer og adfærd. De forklarer forskellige problemer, som opstår mellem hund og ejer, med at der handler om forkert rangorden, at lederskabet er for svagt, at hunden prøver at overtage alfarollen, at den klatrer på rangstigen, udfordrer ejeren og så videre. For mange er dette hoveddiagnosen, når hundeejeren ikke lykkes så godt med sin hund.

Som en konsekvens af dette går terapien ud på at styrke ejrens lederskab over hunden. Rent ud sagt indebærer det hård og brysk træning, korrektioner, kontrol og straf. Med andre ord er den gamle autoritære træning ikke forsvundet, men i stedet camoufleret med et dække af finere ord. Andre argumenter, som lyder finere og mere videnskabelige, har erstattet det hårdere lige-på-sagen-ordvalg, som man brugte tidligere. Da sagde man: "Du skal straffe hunden". Nu siger man: "Du skal forbedre dit lederskab"

I overensstemmelse med dette har man flere steder i verden udviklet hele programmer for, hvordan man skal styrke en persons lederskab over for sin hund. Man skal for eksempel ikke lade hunden tage egne initiativer, ikke hilse på en, når man kommer hjem og andre lignende psykologisk tvivlsomme handlinger.

En del hundeeksperter advarer hundeejere, også dem, der har små hvalpe, mod at lade deres hunde vise trods og protester og oven i købet lade dem tager for mange egne initiativer. En sådan adfærd tolker de som forsøg fra hundens side på at tage kontrol og overtage lederrollen i familien. De advarer også folk mod at forkæle deres hunde for det kan føre til, at hundene bliver ledere, alfahunde. Ejerne opfordres til nøje at udøve deres overlegenhed og med fast hånd slå ned på enhver tendens hos hunde til at sætte spørgsmålstegn ved deres autoritet.

 

Mærkelige advarsler og råd

 

I denne ånd er der skabt en del ekstreme advarsler og råd til hundeejere om, hvordan de skal undgå at lade hunden "tage over". Nogle af de mest almindelige følger her:

 

- Lad ikke hunden spise før alle i familien har spist

- Lad ikke hunden ligge i lænestol, sofa eller seng

- Lad ikke hunden gå foran dig

- Lad ikke hunden gå først gennem døren

- Undgå at lade hunden befinde sig højrere oppe (som for eksempel hvis du ligger på gulvet eller jorden og hunden står op)

- Lad kun hunden tisse for at tømme blæren (og tillad aldrig at den tisser over, hvor du har tisset - hvis den situation skulle opstå)

- Straf bestemt alle forsøg fra hundens side på at knurre, vise tænder eller bide dig

- Sørg altid for at vinde i lege for eksempel i trækkampe

- Hils ikke på hunden når du kommer hjem

 

Som man kan se, kan disse advarsler og råd blive ekstreme. Men hvor søgte og urealistiske den end må lyde, så ser det ud til at mange hundeejere accepterer dem fuldstændig ukritisk. Måske skyldes det hundeeksperternes magt i kombination med manglende kritisk eftertanke hos hundeejerne" Citat slut.

 

Lyder det bekendt Jes??? Jeg har personligt hørt dig anbefale tre af de ovenstående skrækeksempler + at man skal ignorere hunden i MINIMUM 3 dage hvis den gør noget forkert og derfor føler jeg mig forpligtet til at advare om dine metoder.

 

 

 

 

 

Husker du lige at nævne ovenstående for Anders Hallgren næste gang du render ind i ham? :blink:

Og så må jeg indrømme, at det du kalder hetz er hvad jeg kalder at advare andre mod at bruge forældede og psykisk nedbrydende metoder...

 

 

 

Fnis, det siger du hver gang du ikke kan klare argumentationen e025.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg foreslog det ud fra min egen erfaring hvor det har hjulpet på min hund som havde fået for vane at besørge inden for. Og da de nævnte at hundene tidligere havde været i bur, så antog jeg at de var glade for deres bure (hvilket jeg også spurgte om de var), og derfor mente jeg at det ville kunne være en løsning.

 

Jeg vil så lige understrege, at selvom hundene er i bur, så skal de jo stadig ud og luftes hvis de giver udtryk for at de skal ud, de skal IKKE tvinges til at besørge i buret... Beklager hvis dette på nogen måde blev skrevet så det kunne misforstås.

 

Dette er et debatforum hvor vi forsøger at give vores bedste besyv med, men hvor de færeste af os har en proffessionel tilgang til problemerne, derfor er det også spørgers pligt at sortere i de løsninger der bliver forslået, da ingen os jo ved mere end det der præcist er blevet beskrevet i tråden.

Man kan altid diskutere holdninger, men husk at de fleste herinde er ganske almindelige hundeejere der bare forsøger at hjælpe så godt de kan :-)

 

Jeg synes ikke det kunne misforstås, og synes i øvrigt ikke at nogles råd er mere værd end andres! :-) De bedste råd jeg har fået herinde er ikke kommet fra instruktører eller lign, men ganske almindelige hundeejere!

 

Jeg synes af og til der er tendens til at gøre hundehold til en videnskab. Man skal SE hunden, hundens ejer, hundens mor, eventuel stamtavle, afføringsprøve og... Overdrivelse fremmer forståelsen :mrgreen: før man kan udtale sig om noget.

Faktum er altså at langt de fleste problemer kan løses uden at skulle have alverdens uddannelser, informationer og afføringsprøver - de kan løses ved hjælp af simpel logik, baseret på almen intelligens og erfaring!

 

Det er vigtigt at huske på synes jeg, også selvom visse "eksperter" er uenige!

 

Mht. trådstarters problem.. Hvilket jo var det oprindelige emne, så ville jeg også vælge burløsningen men kombinere dette med et foderskift.

Det foder I bruger nu er ikke optimalt, dette ser jeg både i ingrediens listen, men også på det i beskriver. Voksne hunde bør ikke skide så mange gange dagligt, det tyder på at de ikke optager ret meget af det foder I giver dem.

I behøver ikke ruinere Jer på dyre foder-produkter. Olivers fx (www.olivers.dk) leverer et glimrende foder for penge der er til at betale!

 

Hvis I nøjes med bur-løsningen, så vær opmærksomme på om hundene rent faktisk KAN holde sig, og sørg for at tage dem ud hvis de begynder at pive. Jeres hunde kan ikke være tjent med at være tvunget til at sove i deres eget afføring!

 

Mange gange hed og lykke med det hele, hold os opdatret :-)

Redigeret af Lykkeliv
Link til indlæg
Del på andre sites

RIGTIG GODT INDLÆG!

 

Tak for det og jeg kan ikke være mere ENIG!:5up:

 

Jeg synes ikke det kunne misforstås, og synes i øvrigt ikke at nogles råd er mere værd end andres! :-) De bedste råd jeg har fået herinde er ikke kommet fra instruktører eller lign, men ganske almindelige hundeejere!

 

Jeg synes af og til der er tendens til at gøre hundehold til en videnskab. Man skal SE hunden, hundens ejer, hundens mor, eventuel stamtavle, afføringsprøve og... Overdrivelse fremmer forståelsen :mrgreen: før man kan udtale sig om noget.

Faktum er altså at langt de fleste problemer kan løses uden at skulle have alverdens uddannelser, informationer og afføringsprøver - de kan løses ved hjælp af simpel logik, baseret på almen intelligens og erfaring!

 

Det er vigtigt at huske på synes jeg, også selvom visse kan være "eksperter" er uenige i!

 

Mht. trådstarters problem.. Hvilket jo var det oprindelige emne, så ville jeg også vælge burløsningen men kombinere dette med et foderskift.

Det foder I bruger nu er ikke optimalt, dette ser jeg både i ingrediens listen, men også på det i beskriver. Voksne hunde bør ikke skide så mange gange dagligt, det tyder på at de ikke optager ret meget af det foder I giver dem.

I behøver ikke ruinere Jer på dyre foder-produkter. Olivers fx (www.olivers.dk) leverer et glimrende foder for penge der er til at betale!

 

Hvis I nøjes med bur-løsningen, så vær opmærksomme på om hundene rent faktisk KAN holde sig, og sørg for at tage dem ud hvis de begynder at pive. Jeres hunde kan ikke være tjent med at være tvunget til at sove i deres eget afføring!

 

Mange gange hed og lykke med det hele, hold os opdatret :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du for ret og jeg fred.. men til din orientering bygger min undervisning ikke på straf.. den bygger på forståelse for hundens signaler og sprog noget du jo også ville have observeret hvis du havde deltaget mere end du gjorde i klubben.. men du hører det du vil høre..

 

Det ville være super dejligt hvis det rent faktisk forholder sig som du skriver :5up: Det gør det desværre bare ikke :cry: Hvilket du tydeligt har bevist med dit første indlæg i denne tråd ;-)

Og jeg hørte mere end rigeligt :???:

 

sådan har det været fra dag 1 du kom ind i klubben.. noget flere mennesker lagde mærke til..

 

Det er jeg glad for at du siger :mrgreen: Jeg håber at rigtig mange lagde mærke til at det er muligt at forholde sig kritisk til det I står og udlægger som den endegyldige sandhed :5up: Forhåbentlig får I flere som mig i tiden fremover :blink:

 

gå nu efter emnet og ikke en person. Det er DYBT uprofessionelt...

 

Det er DIG der ikke holder dit til emnet ;-) Du mangler f.eks. stadig at svare på mit sidste indlæg hvor jeg holder Anders Hallgren op imod dine Fennell-metoder. Men så er det jo som det plejer, du svarer ikke på det der er relevant men bliver personlig i stedet :cry:

Og så er jeg i øvrigt ikke proffessionel som du påstår at du er, så det burde være dig der højner niveauet. Det har jeg så stadig til gode at opleve...

 

men jeg gider ikke gå ned på dit niveau.. derfor igen fortsat god krig.

:vinken:

 

:confused::roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...