Hop til indhold

Hvornår begynder hvalpen at gø?

Gæst meta
 Share

Recommended Posts

Hmm har søgt i mine bøger og på nettet, men synes ikke rigtig jeg kan finde noget om, hvornår hvalpen begynder at gø..... Og jeg kan ikke huske det fra sidste hvalp (er altså også 15 år siden :blink: )

Lucca kan godt finde på at komme med et lille vuf, men det er kun når den leger med en anden hund. Men hvornår begynder den sådan rigtigt at kunne gø?

Edit: Det er en labrador - hvis det har betydning...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo ikke alle hunde, der er meget gøende

Luna (der også er labrador) gø'r ikke særlig meget og skal virkelig lokkes meget kraftigt..

Undtagen, hvis der kommer fremmede lyde fra opgangen eller græsset, når jeg er hjemme..

Men det passer mig nu fint, at hun ikke er særlig gøende.. Og hun var også ca 2 år, før hun lærte at kombinere kommandoen "halse" med at gø til stor frustration for vores hundetrænere:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

jason var 9 månede da jeg lokkede den første lyd ud af ham og det kostede blod sved og tårer! :mrgreen:

Nu gør han ude i mine forældres have engang imellem (= et par gange om dagen hvis han er ude hele dagen) og når han syrer ud til træning. + allervigtigst ved rundering. Ellers er han helt uden bjæf

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Bare rolig din hvalp er fuldt ude i stand til at gø nu!

At en lille hvalp, så er fornuftig nok til ikke at råbe alt for højt op er jo så en anden sag. Det er de færreste mennsker der ønsker gøende voksne hunde, så vær du bare glad for at der ikke er så meget lyd i hvalpen endnu:)

Min opdrætter har opdrættet i 16 år og Jason er den første hund der har gøet før han var et år :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stella var lææææænge om at starte - jeg gik også og overvejede om hun mon KUNNE gø. Jeg tror der gik 4-5 måneder inden vi hørte det første bjæf.

Asta rendte rundt og gøede første gang jeg så hende da hun var 5 uger! Hun var den eneste der gjorde det, og allerede da vidste jeg at hun var en af farvoritterne! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi hørte ikke en lyd fra Bassen før han var en 6-7 mdr. Nu gør han, når han skal...når en gårdhund skal altså....fremmede på matriklen og alt det der.

Til gengæld har han været skrækkelig at lære at halse på kommando og jeg vil absolut ikke prale af hans kundskaber i den retning. Ubegribeligt ! Han kan jo gø. Han har fattet kommandoen...jamen, så gø dog dyr !!! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville bare være så rart, hvis den kom med et bjæf, når den vil ind eller ud :???: Specielt de dage, hvor døren ikke kan stå åben hele dagen pga regn eller blæst. Nå men den har nok heller ikke siddet så længe endnu inden vi opdager den vil ud/ind - måske den giver lyd fra sig, hvis der går for lang tid :?:

Synes bare det vil være træls, hvis der sker "uheld" fordi den ikke siger til, når den er trængende.

Og så kan jeg forresten godt lide, hvis hunden siger til, når der kommer nogen. Altså sådan et "ikke-aggressivt-og-velkommen-til-vuf-vuf" :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, nu er vi selvfølgelig allesammen forskellige. Men jeg er SÅ glad for, at jeg har hunde der ikke gøer. Det kan godt være at det i teorien ville være meget smart, om der kom et enkelt lille bjæf på visse tidspunkter, men i praksis tror jeg hurtigt det ville gribe om sig, og man ville stå med en hund der giver masser af lyd fra sig, fordi det giver en reaktion.

Tror der er stor forskel på, om en hund vælger at sige til når den er trængende. Min ældste har aldrig gjort det, men holder sig til muligheden byder sig. Den lille søger mod døren, hvis hun gerne vil ud. Og så bor jeg i lejlighed, hvilket gør at det for mig er ganske uønsket med en hund, der lige giver et "jeg bor her også" bjæf fra sig, hver gang der er nogen foran hoveddøren.

Hvis du vil have hunden til at reagere når der kommer nogen, så giver du den bare gas næste gang der kommer gæster. Farer hurtigt op og løber ud til døren. Eventuelt med en høj, skinger og ængstelig stemme og udbryder i retning af "hvem kommer, hvem kommer, hvem kommer". Så er jeg sikker på vaps nok skal følge dit eksempel, og hurtigt lærer at man skal reagere når der kommer nogen. MEN jeg lover ikke for følgerne og den medfølgende frustration når hunden begynder at te sig når der er folk ved døren. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, nu er vi selvfølgelig allesammen forskellige. Men jeg er SÅ glad for, at jeg har hunde der ikke gøer. Det kan godt være at det i teorien ville være meget smart, om der kom et enkelt lille bjæf på visse tidspunkter, men i praksis tror jeg hurtigt det ville gribe om sig, og man ville stå med en hund der giver masser af lyd fra sig, fordi det giver en reaktion.

Tror der er stor forskel på, om en hund vælger at sige til når den er trængende. Min ældste har aldrig gjort det, men holder sig til muligheden byder sig. Den lille søger mod døren, hvis hun gerne vil ud. Og så bor jeg i lejlighed, hvilket gør at det for mig er ganske uønsket med en hund, der lige giver et "jeg bor her også" bjæf fra sig, hver gang der er nogen foran hoveddøren.

Hvis du vil have hunden til at reagere når der kommer nogen, så giver du den bare gas næste gang der kommer gæster. Farer hurtigt op og løber ud til døren. Eventuelt med en høj, skinger og ængstelig stemme og udbryder i retning af "hvem kommer, hvem kommer, hvem kommer". Så er jeg sikker på vaps nok skal følge dit eksempel, og hurtigt lærer at man skal reagere når der kommer nogen. MEN jeg lover ikke for følgerne og den medfølgende frustration når hunden begynder at te sig når der er folk ved døren. :blink:

:mrgreen: Fantastisk råd ! Det vil uden tvivl virke ! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Nura har været en meget vokal hund - faktisk siden hun fik øjne. Når hun leger er der ALTID lyd på... Enten vild knurren/snerren når hun slår legetøj ihjel eller også desideret gøen (især når hun graver huller ved stranden :mrgreen:)

Men gøen fordi hun skal signalere at der kommer nogen - eller at noget er farligt er kun sket ganske få gange, og de gange har det været tættere på et stort hik... Jeg er lykkelig for det - for jeg bor i lejlighed og glæder mig over at mine naboer siger at de aldrig hører hende. Derfor har jeg også gjort alt for at dæmpe hendes vagtinstint og så har jeg nok også været en smule heldig... :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tidligere hund sagde til, når der kom nogen, hvilket jeg satte pris på - og sådan er vi heldigvis forskellige.

Men jeg har sgu ikke tænkt mig at træne hunden til at gå totalt amok, så snart den hører den mindste lyd!

Helt idiot er jeg ikke, selvom der nok er flere herinde, der tror det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

....jeg bor i lejlighed og glæder mig over at mine naboer siger at de aldrig hører hende. Derfor har jeg også gjort alt for at dæmpe hendes vagtinstint og så har jeg nok også været en smule heldig... :-P

Ja, det må være temmelig ufedt at have en voldsomt gøende hund i opgangen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhh øv, nu kommer jeg i tanke om mine forældres kære nabo, der i en overgang havde en fin lille Islandsk-fårehund, der gøede konstant når den var ude, og det var bare det mest skingre "VIFFF" der kunne presses ud af lungerne på møgkøteren. Den havde jeg virkeligt lyst til at kvæle om sommeren, når den stod udenfor 24/7:evil:

Men Emma er med god lyd på i forhold til en labrador, hun reagerer på havelågen, dørklokken, "hej", "hallo", "goddag". De 2 sidstnævnte kan godt være lidt belastende når man tager telefonen eller ringer en op, for man har altid en hund i baggrunden der skal give sin mening til kende:rolleyes:

Jeg har oplevet en enkelt gang hvor jeg kom hjem "halvberuset" en sen nat, stod og fumlede med min cykel i carporten efter bedste evne for at vække hele huset:mrgreen: Min far åbner døren for at se hvad faen jeg laver og Emma kommer med ud godt gal i hovedt, aldrig har jeg set eller hørt min hund være så truende overfor mig:scared: Men hun faldt dog hurtigt ned igen da hun opdagede at det var en hun kendte, men er ikke i tvivl om at hun kunne finde på at gå i kødet på det fjols der prøver at rende af med noget fra mine forældres hus, Emma er nemlig en pis farlig kamphund om natten:blink::pift:

Har i en dørklokke? for sådan en er rigtig god til at øve, "sig vov, når der kommer nogle ved døren uden at gå amok"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst AyaLone
Herhjemme bliver der kun gøet af én ting = Hjemis-bilen - både i virkelighed og reklamer i fjernsynet :roll:

Hihi, hvor sødt. Det lærte jeg min gamle hund og hun gøede ellers sjældent. Men en meget vigtig evne, når moren ææææææææælsker is :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med dørklokken er god. Vil lige prøve om det virker. Er faktisk en af grundene til jeg gerne vil have den til at give lyd fra sig. Vi har en dørklokke, men når vi er i gårdhaven bag huset, kan den være svær at høre medmindre vi sidder musestille og med radioen slukket (og det sker yderst sjældent!). Den gamle hund hørte den selvfølgelig straks og gav et vuf fra sig. Så kunne vi stille og roligt gå ud og lukke gæsterne ind.

Takker for fiffet :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville bare være så rart, hvis den kom med et bjæf, når den vil ind eller ud :???: Specielt de dage, hvor døren ikke kan stå åben hele dagen pga regn eller blæst. Nå men den har nok heller ikke siddet så længe endnu inden vi opdager den vil ud/ind - måske den giver lyd fra sig, hvis der går for lang tid :?:

Synes bare det vil være træls, hvis der sker "uheld" fordi den ikke siger til, når den er trængende.

Og så kan jeg forresten godt lide, hvis hunden siger til, når der kommer nogen. Altså sådan et "ikke-aggressivt-og-velkommen-til-vuf-vuf" :lol:

Det er langt fra alle hunde der siger til, rent vokalt når de skal ud. Ingen af mine gør det, hverken dem jeg har haft fra hvalpe, eller dem jeg har fået som voksne ;-) - Men det betyder dog ikke at de ikke gør på andre tidspunkter :blink:

Tilgengæld så sagde det kuld hvalpe jeg havde i efteråret og selvfølgelig renlighedstrænede, til når de skulle ud :lol:

Den aller første hund jeg havde, en Shetland Sheepdog, en race som ellers godt kan være rimeligt gøende, han sagde ikke et kvæk før han var over 2 år gammel, indtil da troede jeg faktisk ikke at han kunne gø! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mullergris

ja min lille trunte som nu næsten er 9 uger gammel og som er en lille puddel, hun kommer med nogle små vuffer, når hun rigtig kommer i sit frække hjørne og der skal laves kunster, og den anden dag kom hun hen til mig og kiggede op på mig, med det frækkeste lille hoved og så fik jeg ellers lige et par vuf vuf, kan du så komme herned og lege med mig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Ja - det er nemlig også det jeg levende kunne forestille mig. Og bestemt en af de betragninger jeg tog med ind i billedet da jeg valgte race også. Ikke nok med at jeg bor i en lejlighed nemlig, jeg bor også et sted hvor man skal have specialtilladelse der kan inddrages hvis hunden er til gene. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites