Hop til indhold

så har jeg hørt det med osse.


GRAND DANE
 Share

Recommended Posts

ÅH no, så i norge bliver ingen tæver særligt gamle:shock: de dør allesammen af livmoderbetændelse:megaked:

 

 

Eller ikke?

 

Ofte er kastration/sterilisation en genvej for at fjerne uønskede symptomer. På en måde har det fælles træk med halekupering, hvor et af argumenterne er at hundene beskadiger deres egenhale, osv. En af mine hund har en hale som faktisk er 65cm lang. Jeg kan garantere dig for at den kan rydde lidt af hvert. Og dog skal den blive siddende.. Mit alternativ har været at overlade noget af alt det skrammel som halen kune vifte ned til Kirkens Korshær.

Er det ikke bedre at forebygge på anden vis? F.eks undersøge hvorfor tæverne får livmoderbetændelse, og hvordan man evt kan mindske risikoen for det, uden at gribe til kniven?

Nogen dyrlæger der har holdninger til etik vil helst gøre det på den måde. Men mange dyrlæger er også bare ude efter penge. Og en kastration er også en opgave der ender i en faktura.

Ofte er begrundelsen for en kastration noget med uønsket adfærd. Men har man undersøgt årsagen til den problematiske adfærd for dyrlægen svinger kniven? Hvis ikke, er man ude i symptombekæmpelse. Jeg foretrækker at søge efter årsagen.

 

Hilsen Kim

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 80
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ofte er kastration/sterilisation en genvej for at fjerne uønskede symptomer. På en måde har det fælles træk med halekupering, hvor et af argumenterne er at hundene beskadiger deres egenhale, osv. En af mine hund har en hale som faktisk er 65cm lang. Jeg kan garantere dig for at den kan rydde lidt af hvert. Og dog skal den blive siddende.. Mit alternativ har været at overlade noget af alt det skrammel som halen kune vifte ned til Kirkens Korshær.

Er det ikke bedre at forebygge på anden vis? F.eks undersøge hvorfor tæverne får livmoderbetændelse, og hvordan man evt kan mindske risikoen for det, uden at gribe til kniven?

Nogen dyrlæger der har holdninger til etik vil helst gøre det på den måde. Men mange dyrlæger er også bare ude efter penge. Og en kastration er også en opgave der ender i en faktura.

Ofte er begrundelsen for en kastration noget med uønsket adfærd. Men har man undersøgt årsagen til den problematiske adfærd for dyrlægen svinger kniven? Hvis ikke, er man ude i symptombekæmpelse. Jeg foretrækker at søge efter årsagen.

 

Hilsen Kim

 

Og det gør jeg også.. af samme grund mit lettere sarkastiske indlæg ovenover.. For på mærkligste vis, så bliver selv norske hunde jo gamle;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gør de??? :shock:

Har du et link til den statistik?

--At enkelte hunde bliver gamle dokumenterer jo ingenting.

 

Sidder og funderer, kigger på azawakher og har undret mig over at tæverne i Norge bliver knap så gamle som andre steder, aner ikke om der er en sammenhæng (og statistik kan jo vise hvad man ønsker :oops:)

 

Men bestemt noget der kunne være interessant at undersøge grundigt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ofte er kastration/sterilisation en genvej for at fjerne uønskede symptomer. På en måde har det fælles træk med halekupering, hvor et af argumenterne er at hundene beskadiger deres egenhale, osv. En af mine hund har en hale som faktisk er 65cm lang. Jeg kan garantere dig for at den kan rydde lidt af hvert. Og dog skal den blive siddende.. Mit alternativ har været at overlade noget af alt det skrammel som halen kune vifte ned til Kirkens Korshær.

Er det ikke bedre at forebygge på anden vis? F.eks undersøge hvorfor tæverne får livmoderbetændelse, og hvordan man evt kan mindske risikoen for det, uden at gribe til kniven?

Nogen dyrlæger der har holdninger til etik vil helst gøre det på den måde. Men mange dyrlæger er også bare ude efter penge. Og en kastration er også en opgave der ender i en faktura.

Ofte er begrundelsen for en kastration noget med uønsket adfærd. Men har man undersøgt årsagen til den problematiske adfærd for dyrlægen svinger kniven? Hvis ikke, er man ude i symptombekæmpelse. Jeg foretrækker at søge efter årsagen.

 

Hilsen Kim

 

Jeg ville aldrig lade Cleo sterillisere pga øget risiko for underlivsbetændelse. Jeg ville heller ikke få mit bryst fjernet, hvis jeg fik at vide, at jeg var i risikogruppe for at få det senere hen. Men tilgengæld ville jeg måske lade mig undersøge oftere, ligesom jeg vil være mere OBS på hunden i forhold til underlivsbetændelse.

 

Symptombehandle vil være uden det store held, da hun er MEGET sløv, stort set intetspisende og er falsk drægtig med stort D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...