Hop til indhold

Mobbe-offer?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Hmmm... Karla og jeg var på besøg hos Trine, splinten og co, igår. Ekaterina, Asta og Stella var der også. Det var rigtigt rigtigt hyggeligt - omend Karla goooodt nok synes der var mange hunde da hun ankom :shock:....

 

Men hun kom over det og fistrede rundt som hun nu gør... undgik de store og legede med lille Vilja. Desværre havde vi et par øv oplevelser, et hvor Stella terrier bestemte sig til, at Karla var lidt for hurtig i sin snusehilsen og hapsede derfor Karla i næsen. Og et hvor ingen rigtig er med på hvad der skete, men hvor Karla forsøgte at snige sig udenom Asta ved at løbe under nogle stole - det ville Asta åbenbart ikke have :neutral:... og så synes Splint åbenbart også hun skulle være med på den vogn...

 

Nå, men dette er desværre ikke første gang, at en anden hund sådan helt uprovokeret hopper på Karla, det skete jo så sent som i starten af ugen, hvor hun gik fodersøg og en anden tæve sprang i flæsket på hende...

I den situation gik jeg dog ud fra, at det drejede sig om ressourceforsvar fra den anden hunds side...

 

Men måske gjorde det ikke det? Måske er min hund bare ligesåstille ved at udvikle sig til et mobbeoffer?

 

Hun vil utroligt gerne undgå en konflikt hvis hun kan, og gemmer sig bag mig hvis andre hunde kommer i konflikt, sådan at hun ikke risikerer at blive indblandet... Hun kan dog finde på at være lidt skarp overfor hanhunde der vil snuse i numsen, det vil hun ikke tolerere at unge overskruede hanhunde gør... men hun har aldrig haft problemer med tæver før....

 

Men hvis hun nu har fået denne mobbe-offer-rolle, hvad søren gør man så ved det? Kan der laves om på det? Kan hun trænes mere selvsikker? Jeg er jo egentlig glad for, at hun ikke vil i konflikt og for så vidt muligt forsøger at undgå dem, det har jeg ikke lyst til at lave om på. Men jeg synes da også det er skrækkeligt synd for hende, hvis hun skal være sådan een de andre bare hopper på fordi de ved hun ikke har "nosserne" til at sige fra :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Synd for karla..

 

Nu ved jeg alle hundene kender hinanden, men derfor kan mange hunde på lidt plads ret nemt udløse de situationer der.

 

Og ja, Karla har nok et krobssprog der desværre let kan invitere til at blive moppet/irrettesat/mulet af nogle hunde.. men det gør det jo ikke til hendes Skyld;-)

 

Og så består din opgave jo egentlig i at beskytte hende mod de situationer, så hun ikke kommer i dem.

Ellers kan man jo sige at hun ricikere at få for mange dårlige oplevelser, så hun vælger selv at være den der jager de andre væk..

 

Men jeg vil mene hun kan læres mere selvsikkerhed, men kun gennem gode oplevelser. Hvis hun ikke gik og følte at hun skulle være forsigtig ved den og den hund, så ville hun heller ikke vise det usikre krobsprog der netop invitere til at de andre er efter hende;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo netop det, jeg er bange for. At hun en dag bestemmer sig til, at det er bedre at sige voldsomt fra med det samme :(, fordi hendes erfaring siger hende, at de alligevel er nogle bæster der hopper på hende...

 

Jeg synes jeg skærmer hende, det bedste jeg kan - og et eller andet sted, må hun jo også synes dette, eftersom hun søger mig, når der er ballade i farvandet...

 

Men jeg må vist blive endnu bedre til at overskue situationerne på forhånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er heldig, Karla søger dig hvis der er optræk til ballade, det gør Noomi ikke :roll: Heller ikke selv om hun heller ikke siger fra eller noget, hun smider sig bare ned med benene i vejret og håber på at det dæmper de andre :shock:

Noomi har "snydt" et langt stykke tid og har set ud som om hun kan klare sig selv, men faktisk er det lige omvendt :cry: Heldigvis ser jeg hende ikke som "mobbeoffer", det plejer at gå rimelig godt, hun får vel på en eller anden måde sendt de rigtige signaler, men hun siger ikke fra, hvis der er en der er for voldsom ved hende. Forleden måtte hun skillles fra en schæfer jeg var på besøg hos fordi hans måde at hilse og lege på var for meget for hende. Hun lå ned hele tiden og det var tydeligt at se, at hun ikke havde det godt med det.

Det ville selvfølgelig være skønt at have en hund som tog den slags situationer i stiv arm, men når nu vi to har fået hunde der er så blide at de ikke formår at sige fra, så må vi bare være ekstra opmærksomme og forsøge at undgå situationer som de ikke kan håndtere :5up:

Jeg tror at Noomi og Karla kunne blive rigtig gode veninder :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo netop det, jeg er bange for. At hun en dag bestemmer sig til, at det er bedre at sige voldsomt fra med det samme :(, fordi hendes erfaring siger hende, at de alligevel er nogle bæster der hopper på hende...

 

Jeg synes jeg skærmer hende, det bedste jeg kan - og et eller andet sted, må hun jo også synes dette, eftersom hun søger mig, når der er ballade i farvandet...

 

Men jeg må vist blive endnu bedre til at overskue situationerne på forhånd.

 

Med hensyn til at beskytte hende så mente jeg netop at forud se situationerne, men også helt at undgå de situationer der oftest giver ballade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. Stella ville jeg ikke tænke så meget over det - hun ér politi-agtig og er hurtig med irettesættelse/markering hvis der er noget der er uhøfligt (i hendes øjne).

Særligt overfor unge tæver!

 

Asta og Splint - ja, jeg ved heller ikke rigtigt hvorfor de synes Karla skulle mobbes.

Asta er på vej i løb og er blevet lidt skrap nu her, Splinten passer måske lidt ekstra på Vilya - men ellers er det jo normalt to hunde som Karla leger fint med, og som ellers er ret velfungerende i forhold til andre.

 

Måske Luckyluna har ret i at det er mange-hunde-på-lidt-plads tingen - og det så tit bliver sådan at den svageste bliver kørt på hvis der er lidt stress indblandet.

 

Jeg ville også beskytte hende - måske ikke udsætte hende for situationer med for mange hunde (tæver?) samlet og så ellers være meget over det.

Jeg tror i hvert fald du har helt ret i, at hun kan udvikle sig uheldigt hvis hun finder ud af at det ikke hjælper at være høflig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...