Hop til indhold

At gø eller ikke at gø!?!


Tonks
 Share

Recommended Posts

Jeg har fundet den her:

 

http://www.cehofski.dk/product_info.php?products_id=55&osCsid=12a391257604f234b9eac3136053f1bb

 

Der står at den er human, og har kun hørt gode ting om den. Men er ikke sikker på om den gør noget ved hunden rent psykisk :( Så den måske mister selvværd eller sådan noget...

 

Nogen der kender den?? Eller kan komme med lidt råd her...!?! :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender den ikke, men konceptet er jo det samme som dem der sprøjter vand - eller giver stød for den sags skyld. En ubehagelig oplevelse for hunden. I bedste fald får du en hund der ikke fatter hvad der sker og derfor gør videre... i værste fald, får du en hund der bliver fuldstændig passiv, fordi den ikke forstår hvilken adfærd der udløste ubehaget og dermed ikke tør gøre noget som helst...

 

prøv at søge på anti-gø halsbånd herinde.... der har været et par tråde

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Piscine

Jeg er enig med Amocca.

 

Desuden, hvorfor er det altid når folk/produkter osv. er lidt ubehagelige at de beskrives som humane?:roll:

 

Kan udelukkende komme på at det må være fordi ingen andre arter bruger tortur:blink:

 

Den værste var da vi var på intro til et træningshold, og forlod stedet da træneren fortalte om ryk i kvæler og at smide nøgler efter hunden var ok.

 

Da vi går siger en dame til mig-det er ok, og helt humant!

 

Øhh, jamen man ville sgu da ikke gøre det mod mennesker på deres skole?

 

Ligeså vel som man heller ikke ville lære børn ikke at græde ved at give dem et halsbånd på, der tilførte dem ubehag...

 

Ud over alle de her overvejelser, så er vi ved at få fod på Maggies gøen. Vi prøvede først med at have godidder klar, og når hun gøede, kaldte vi hende til os, bad om en lille øvelse, f. eks. sit, og så godbid.

 

Det eliminerede ikke gøen, men ved førstet "vov" så kan vi kalde og få det til at stoppe.

 

Tog hun ture med non-stop stress agtig hysterigøen, så samlede vi hende op, tog hende væk fra det der havde udløst det, stilte os et sted med hende hvor der ikke skee noget overhovedet, og når gøen holdt op fik hun ros og godbid.

 

Det er lidt mere besværligt end at smide et halsbånd på kræet, men man kan gå i seng om aftenen som een der har samarbejdet med sin hund, istedet for at afrette den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Denne type halsbånd er, udover ulovligt, udelukkende symptombehandling. Det vil hjælpe på det synlige (hørlige) problem på nogle hunde, andre hunde vil i stedet blive frustrerede eller tilmed frygte at komme til at gø.

Det er ikke ønskværdigt i mine øjne at borttræne uønsket adfærd vha. et apparat, hverken selvudløsende eller manuelt udløst.

 

Hunde der gør utidigt har en baggrund for dette, typisk er det pga. understimulering, stress, frygt, ensomhed, overdrevet vagtsomhed etc. etc. og det er disse tilstande der bør arbejdes med, så man arbejder med sin hund i stedet for mod den.

 

Samtidig med at man belønner tavshed og afleder/stopper begyndende interesse for at gø.

 

Hvis en tyv får hugget sine hænder af for at stjæle mad er det symptombehandling. Nu kan han ikke stjæle mere, men hans problem blev ikke løst og sulten gnaver stadig.

 

Sådan virker symptombehandling også på hunde - hundens problem er der stadig

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne type halsbånd er, udover ulovligt, udelukkende symptombehandling. Det vil hjælpe på det synlige (hørlige) problem på nogle hunde, andre hunde vil i stedet blive frustrerede eller tilmed frygte at komme til at gø.

Det er ikke ønskværdigt i mine øjne at borttræne uønsket adfærd vha. et apparat, hverken selvudløsende eller manuelt udløst.

 

Hunde der gør utidigt har en baggrund for dette, typisk er det pga. understimulering, stress, frygt, ensomhed, overdrevet vagtsomhed etc. etc. og det er disse tilstande der bør arbejdes med, så man arbejder med sin hund i stedet for mod den.

 

Samtidig med at man belønner tavshed og afleder/stopper begyndende interesse for at gø.

 

Hvis en tyv får hugget sine hænder af for at stjæle mad er det symptombehandling. Nu kan han ikke stjæle mere, men hans problem blev ikke løst og sulten gnaver stadig.

 

Sådan virker symptombehandling også på hunde - hundens problem er der stadig

 

Jeg tror, desværre, ikke at dem med luft er ulovlige, hvis man læser hundeloven, det er i hvert fald i en grå zone som jeg læser det.

 

El- og pighalsbånd

Forbud mod brug af: Fjernbetjente eller automatisk virkende aggregater, der hæftes på dyr, og som påfører dem elektriske stød eller anden væsentlig ulempe, når de aktiveres (BEK nr. 1043 af 16/12 1999, § 1). Det betyder, at halsbånd, som ved fjernbetjening kan påføre hunden et elektrisk stød, samt Dog Butterfly (usynligt hegn) er forbudt at anvende.

Men hvis der også menes dem med luft vil jeg glædeligt kontakte qxl og ligende, fordi der sælges de konstant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, desværre, ikke at dem med luft er ulovlige, hvis man læser hundeloven, det er i hvert fald i en grå zone som jeg læser det.

 

El- og pighalsbånd

Forbud mod brug af: Fjernbetjente eller automatisk virkende aggregater, der hæftes på dyr, og som påfører dem elektriske stød eller anden væsentlig ulempe, når de aktiveres (BEK nr. 1043 af 16/12 1999, § 1). Det betyder, at halsbånd, som ved fjernbetjening kan påføre hunden et elektrisk stød, samt Dog Butterfly (usynligt hegn) er forbudt at anvende.

Men hvis der også menes dem med luft vil jeg glædeligt kontakte qxl og ligende, fordi der sælges de konstant.

 

dette er ikke luft - men lyd. aner dog stadig ikke om de er ulovlige eller ej

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, tak for alle jeres svar :-) Det var også noget i den stil jeg regnede med :(

 

Mine naboer blir bare ved med at snakke om det dér "fantastiske" halsbånd der stopper hundens gøen, men synes bare det virker meget amerikansk-forstads-vi-gider-ikke-træne-dyret-agtigt :rolleyes: Så ville lige høre jeres følelser omkring dét, jeg lover at holde mig fra det :mrgreen:

 

Jeg må bare blive ved med at prøve Victoria Stillwells positive forstærknings træning :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg tror, desværre, ikke at dem med luft er ulovlige, hvis man læser hundeloven, det er i hvert fald i en grå zone som jeg læser det.

 

El- og pighalsbånd

Forbud mod brug af: Fjernbetjente eller automatisk virkende aggregater, der hæftes på dyr, og som påfører dem elektriske stød eller anden væsentlig ulempe, når de aktiveres (BEK nr. 1043 af 16/12 1999, § 1). Det betyder, at halsbånd, som ved fjernbetjening kan påføre hunden et elektrisk stød, samt Dog Butterfly (usynligt hegn) er forbudt at anvende.

 

Men hvis der også menes dem med luft vil jeg glædeligt kontakte qxl og ligende, fordi der sælges de konstant.

 

"Væsentlig ulempe" kan gradbøjes...

 

En lyd som skal påvirke hunden til at tie må i mine øjne være ubehagelig for hunden, hvis lyden skal virke på længere sigt.

 

For hvis det bare er overraskelsesmomentet hunden skal reagere på, vil hunden hurtigt lære at "overhøre" lyden fordi der ikke sker andet. Lyden bliver irrelevant for hunden og dermed stopper virkningen.

 

Derfor mener jeg, at den virksomme lyd skal være af et vist ubehag for hunden = væsentlig ulempe

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Man kan jo altid diskutere hvad der er væsentlig ulempe, det kommer osse an på hvilken hund vi taler om! For min den ene hund er det væsentlig ulempe bare jeg taler hårdt til den. Så for den hund, er mange af de metoder, som nogle mennesker synes er humane f.eks. at ignorere hunden, at påføre den væsentlig ulempe!

Men hvad jeg har hørt om halsbåndet er, at det ikke virker, hunden vænner sig hurtigt til lyden og fortsætter derfor med at gø.

Derimod har jeg enormt god erfaring med det halsbånd der sprøjter luft. Det virker fantastisk på min ellers helt håbløse bjæffe-hund, og den har ingen psykiske eller andre mén, så det kan jeg varmt anbefale :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Sådan et halsbånd er skam også træning. Det er kontant afregning for uønsket adfærd, og hunden lærer meget hurtigt hvad det er, den ikke må, nemlig at gø!

 

Det er træning uden ejer involveret.

Ejer overlader træningen af sin hund til at apparat, som iøvrigt er forbudt.

 

Hunden lærer ikke, at den ikke "må" gø, men erfarer at dens lyde får en for den ubehagelig konsekvens.

 

En nem løsning er i mine øjne fin nok, så længe det ikke skader hunden eller arbejder mod den. Og det mener jeg disse antigø halsbånd gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Fordelen ved halsbåndet er, at konsekvensen kommer øjeblikkeligt, og kun når hunden gør det den ikke må. Det er noget, som faktisk ofte går galt når en træner/ejer er involveret fordi ros/straf kommer på det forkerte tidspunkt (ofte for sent) hvilket gør at hunden oplever konsekvens i forbindelse med en helt anden handling end den man egentlig ønsker at påvirke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Hunden lærer ikke, at den ikke "må" gø, men erfarer at dens lyde får en for den ubehagelig konsekvens.

 

På hvilken måde adskiller det sig fra anden træning, hvor hunden erfarer at et eller andet får en ubehagelig konsekvens (f.eks. at den ejer siger "nej") til den ?

 

Det er kun halsbånd med strøm der er forbudt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Fordelen ved halsbåndet er, at konsekvensen kommer øjeblikkeligt, og kun når hunden gør det den ikke må. Det er noget, som faktisk ofte går galt når en træner/ejer er involveret fordi ros/straf kommer på det forkerte tidspunkt (ofte for sent) hvilket gør at hunden oplever konsekvens i forbindelse med en helt anden handling end den man egentlig ønsker at påvirke.

 

Det har du helt ret i og det kommer man ud over ved at være sammen med den gøende hund i haven, eller hvor den gør, så man dels kan aflede den fra at ville gø, dels belønne at den ikke gør det.

På denne måde udvandes hundens motivation for at gø og problemet er løst.

 

Ligesom man også er sammen med sin hund, når den skal lære så meget andet

Link til indlæg
Del på andre sites

På hvilken måde adskiller det sig fra anden træning, hvor hunden erfarer at et eller andet får en ubehagelig konsekvens (f.eks. at den ejer siger "nej") til den ?

 

Det er kun halsbånd med strøm der er forbudt!

 

Jeg tror uenigheden her i tråden bunder i en grunliggende uoverensstemmelse i træningsgrundlag!

 

Du snakker ubehagelig konsekvens, korrektion osv. som metoder til træning af hunden, og allerede her går det galt for mig, for jeg indlærer ikke ting vha ubehag, aldrig nogensinde.

 

Dette betyder ikke at jeg ikke bruger ordet nej, hverken i hverdagen eller i træningssituationer (dog aldrig under indlæring), det betyder blot at signalet "Nej" altså ikke er indlært som hverken straf eller ubehag, men som et neutralt forbud.

 

Jeg er ikke enig i din tilgang, jeg synes ikke den er hensigtsmæssig, men der er jo ikke noget forkert i det du gør og det virker tilsyneladende for dig!

Different strokes for different folks :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop
Jeg tror uenigheden her i tråden bunder i en grunliggende uoverensstemmelse i træningsgrundlag!

 

Du snakker ubehagelig konsekvens, korrektion osv. som metoder til træning af hunden, og allerede her går det galt for mig, for jeg indlærer ikke ting vha ubehag, aldrig nogensinde.

 

Different strokes for different folks :mrgreen:

 

Jeg indlærer helst heller ikke v.h.a. straf og ubehag, og man når heller ikke så langt på konkurrenceniveau som jeg er nået, hvis man gør det. Men jeg i DENNE situation, med DENNE hund er det nødvendigt. Jeg har trænet mange meget forskellige hunde, og af det har jeg især lært, at enhver træning skal tilpasses den enkelte hund og den enkelte situation.

 

Så for mig er det ikke: " Different strokes for different folks" men: "Different strokes for different dogs." :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må altså lige spørge om noget.....

 

Er med på, at en hund som fx gør vildt når der kommer nogen, kan man lære at gø en eller 2 gange og så aflede (tak for advarslen, vovse) - fint nok.

 

Men det er ikke alle hunde som gør fordi de er stressede, under-overstimulerede, bange for postbudet e.l.

Nogle hunde gør fordi de kan - de gør af et blad, når de leger, for opmærksomhed!

 

Hvis de gør for at få opmærksomhed (og vi siger at ignorere så absolut ikke virker), lærer man så ikke bare hunden at gø = aktivitet? Hvis man gjorde som en skrev tidligere, kalde hunden til sig (hvis ikke at den sidder lige foran dig :mrgreen:) og give en nem kommando, dermed stoppede gøen?

 

Kan godt ske at hunden ikke tænker så langt, jeg ved det ikke, men vil gerne vide det :confused:

 

Ligeledes, hvad hvis de gør af alt? Skal der så ikke forskellige kommandoer til?

Er der ikke forskel på hvordan man bør reagere/træne hvis hunden gør af en anden hund, af en forbipasserende udenfor haven, opmærksomhed, gø af i ved - ingenting (måske et blad som faldt af træet 2 km væk?). Håber i forstår hvad jeg mener..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Piscine
Jeg må altså lige spørge om noget.....

 

Er med på, at en hund som fx gør vildt når der kommer nogen, kan man lære at gø en eller 2 gange og så aflede (tak for advarslen, vovse) - fint nok.

 

Men det er ikke alle hunde som gør fordi de er stressede, under-overstimulerede, bange for postbudet e.l.

Nogle hunde gør fordi de kan - de gør af et blad, når de leger, for opmærksomhed!

 

Hvis de gør for at få opmærksomhed (og vi siger at ignorere så absolut ikke virker), lærer man så ikke bare hunden at gø = aktivitet? Hvis man gjorde som en skrev tidligere, kalde hunden til sig (hvis ikke at den sidder lige foran dig :mrgreen:) og give en nem kommando, dermed stoppede gøen?

 

Kan godt ske at hunden ikke tænker så langt, jeg ved det ikke, men vil gerne vide det :confused:

 

Ligeledes, hvad hvis de gør af alt? Skal der så ikke forskellige kommandoer til?

Er der ikke forskel på hvordan man bør reagere/træne hvis hunden gør af en anden hund, af en forbipasserende udenfor haven, opmærksomhed, gø af i ved - ingenting (måske et blad som faldt af træet 2 km væk?). Håber i forstår hvad jeg mener..

 

Det er mit indtryk at det at gø af blade osv. mest er en hvalpe/unghunde-legeting? Det er i hvert fald ået over af sig selv for min hund og dem jeg kenders vedkommende.

 

Mht. om man lærer hunden at der er aktivitet ved at vov-det ved jeg ikke, min har ikke af sig selv kædet "vov = jeg bliver kaldt ind, og så skal jeg sitte" sammen endnu i hvert fald. Tror mere hun har fundet ud af at "jeg sidder ved vinduet og kigger på spændende ting, men hvis jeg siger vov, skal jeg væk ra vinduet, men når jeg er stille kan jeg blive og kigge"

 

 

Det helt samme teknik har virket ved vores altan, som vi ikke vil have at Maggie er på uden fuld opmærksomhed fra os. Der har vi bare sagt nej når hun passerede dørtærskel, og belønnet når hun stoppede der. Nu går hun hen til udgangen og kigger på os og afventer et nej eller et ja. (næsten hver gang):-D

 

Tror i øvrigt godt hunden kan adskille hvornår det er ok at gø. Men jeg aner ikke hvordan. En dag da vi passerede en skummel mand en aften, hviske jeg bare til kræet at " gid du var en stor farlig hund" og så gøede og snerrede hun, er sikker på hun kunne fornemme at det var helt ok der!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...